Situatie Midden-Oosten

Terri

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door Terri »

Lilian1975 schreef: 17 jun 2025, 13:43
Edelweiss schreef: 17 jun 2025, 11:56
Terri schreef: 13 jun 2025, 17:49 Ik hoop vooral op bevrijding van het juk voor de Iraniërs.
Ik hoop -en bid- met je mee.

Het lijkt me ondanks alles een hoopvolle tijd voor de Perzen. De steunbetuigingen aan Israel en de doodsverwensingen aan het adres van de ayatollah worden niet voor niets letterlijk van de daken geschreeuwd.
Daar wordt erg naar uitgezien dan, en dat werd eerder ook echt wel ook gezegd hier, zelfs op de NOS!. De angst van de Iraniërs 't.o.v. hun eigen regime. Zich niet vrijuit durven spreken. Etc.
Maar stel, stel dat het regime uitgeschakeld wordt? Wat komt er dan in het vacuüm ervoor in de plaats?
Is er hoop dat de totale vernietiging van Israël uit het grondvest gehaald wordt?
Wie kan daar meer over zeggen?

En wat zal concreet de hoop zijn voor christenen in Iran?
Er gaan wat stemmen op om het 'keizerrijk' terug te laten keren. Maar ws is dat whisful thinking, of toch...
En of het sowieso met christenen daar of waar ook 'goed gaat komen' ? ik heb zo mijn vragen..
Dit alles staat niet los van de eindtijd en ik ga niet mee in voorspellingen en visies, maar sommige dingen staan praktisch letterlijk in de Bijbel en de weeën zijn zichtbaar en voelbaar.
Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

Terri schreef: 17 jun 2025, 14:25
Terri schreef: 13 jun 2025, 17:49 Ik hoop vooral op bevrijding van het juk voor de Iraniërs.

Het lijkt me ondanks alles een hoopvolle tijd voor de Perzen. De steunbetuigingen aan Israel en de doodsverwensingen aan het adres van de ayatollah worden niet voor niets letterlijk van de daken geschreeuwd.

Daar wordt erg naar uitgezien dan, en dat werd eerder ook echt wel ook gezegd hier, zelfs op de NOS!. De angst van de Iraniërs 't.o.v. hun eigen regime. Zich niet vrijuit durven spreken. Etc.
Maar stel, stel dat het regime uitgeschakeld wordt? Wat komt er dan in het vacuüm ervoor in de plaats?
Is er hoop dat de totale vernietiging van Israël uit het grondvest gehaald wordt?

Er gaan wat stemmen op om het 'keizerrijk' terug te laten keren. Maar ws is dat whisful thinking, of toch...
En of het sowieso met christenen daar of waar ook 'goed gaat komen' ? ik heb zo mijn vragen..
Dit alles staat niet los van de eindtijd en ik ga niet mee in voorspellingen en visies, maar sommige dingen staan praktisch letterlijk in de Bijbel en de weeën zijn zichtbaar en voelbaar.
Keizerrijk lijkt niet echt waarschijnlijk. En wat de gevolgen voor christenen zijn, is sowieso nog een vraagteken. Een vorm van democratie zal eerder "lucht" geven.
Wbt het einde der tijden:
Dat ontneemt ons niet om te hopen en bidden dat de Heere uitkomst geeft. In hun situatie nu. Waar ter wereld ook! Anders kunnen we net zo goed stoppen met bidden toch? Als die hoop er niet is? De eindtijd is begonnen op de Pinksterdag. Waarin christenen die het einde wachtten dat nabij was en is , fel vervolgt werden.Door Joodse religieuze leiders, door Romeinen. En wat denk je... zal er gebeden of verlangen geweest zijn door medechristenen of de "druk" verlicht mocht worden? Uitkomst mocht zijn. En dat in een gelovig bidden dat God vast en zeker wil verhoren? Hoop ook? Ja het zal goedkomen met christenen uit Jood en heiden! Dat is het vergezicht.

Lees eens; Handelingen 4:24 tot 31, Hebr 13 vers 3, Romeinen12 vers 12, 2 kor 1 vers 8 tot 11, efeze 6 vers 18 tot 20, Kol 4 vers 2 tot 4,
Terri

Bericht door Terri »

Maar ik zeg volgens mij toch niet dat je niet moet bidden om kracht, hulp, verlichting enz?
Ik heb wel eens begrepen dat de vervolgde christenen in de eerste plaats niet vragen aan ons om te bidden om verlossing vàn de vervolging maar om volharding ìn de vervolging. Ik ben daar best verwonderd over. Ik weet niet hoe ik er mee om zou gaan......
Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

Terri schreef: 17 jun 2025, 16:53 Maar ik zeg volgens mij toch niet dat je niet moet bidden om kracht, hulp, verlichting enz?
Ik heb wel eens begrepen dat de vervolgde christenen in de eerste plaats niet vragen aan ons om te bidden om verlossing vàn de vervolging maar om volharding ìn de vervolging. Ik ben daar best verwonderd over. Ik weet niet hoe ik er mee om zou gaan......
Ik kreeg even de indruk. Maar dat ligt waarschijnlijk aan mij... dat je vond dat het een hopeloze zaak voor christenen daar was i.v.m. de eindtijd. Waarop ik dus zei, wat ik zei. :)
En ja ik denk ook allereerst volharding. Maar denk ook dat we best concreet mogen/moeten bidden om de weg vrij te maken dat het evangelie vrij verkondigt mag worden. Om gevangenen die met de doodstraf bedreigd worden, bewaard mogen blijven voor hun gezin. Bijvoorbeeld. Of dat daardoor het evangelie verder verkondigt mag worden door deze persoon. Dan bid je niet alleen om volharding maar ook "bevrijding". Of oplossing van een onmogelijke situatie... en het mooiste zou zijn... als vijanden bekeerd worden. Waardoor de weg vrij gemaakt wordt voor het Evangelie.

Voorbeelden: 2 kor 1 vers 10 en 11. Of Handelingen 12 waar vurig gebeden wordt als Paulus door Herodes is gevangen genomen....
Terri

Bericht door Terri »

Lilian1975 schreef: 17 jun 2025, 17:11
Terri schreef: 17 jun 2025, 16:53 Maar ik zeg volgens mij toch niet dat je niet moet bidden om kracht, hulp, verlichting enz?
Ik kreeg even de indruk. Maar dat ligt waarschijnlijk aan mij... dat je vond dat het een hopeloze zaak voor christenen daar was i.v.m. de eindtijd. Waarop ik dus zei, wat ik zei. :)
En ja ik denk ook allereerst volharding. Maar denk ook dat we best concreet mogen/moeten bidden om de weg vrij te maken dat het evangelie vrij verkondigt mag worden. Om gevangenen die met de doodstraf bedreigd worden, bewaard mogen blijven voor hun gezin. Bijvoorbeeld. Of dat daardoor het evangelie verder verkondigt mag worden door deze persoon. Dan bid je niet alleen om volharding maar ook "bevrijding". Of oplossing van een onmogelijke situatie... en het mooiste zou zijn... als vijanden bekeerd worden. Waardoor de weg vrij gemaakt wordt voor het Evangelie.

Voorbeelden: 2 kor 1 vers 10 en 11. Of Handelingen 12 waar vurig gebeden wordt als Paulus door Herodes is gevangen genomen....
Zeker, daar is bv het voorbeeld van het gebed om bevrijding van Petrus, wat verhoord wordt en Jacobus is daarentegen onthoofd. Daar zullen ze ook om gebeden hebben.
Hoe onnaspeurlijk zijn Gods wegen regelmatig. Er is altijd het Uw wil geschiedde
Weet van heel nabij dat er al een tijd een groei is in Iran van christenen. Oud gezegde uit de Bijbel; "de drukking van de melk brengt boter voort."
Het aller bijzonderste bewijs is dat er al snel na Pinksteren vervolging uitbrak in Jeruzalem en ze verstrooid werden, en zo verspreidde het evangelie juist door die vervolging.
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

Wellicht werkt de huidige situatie mee aan het mogelijk maken van die zaken.
Dat is in Gods handen.
Jeremiah

Bericht door Jeremiah »

Edelweiss schreef:

Regime change gaat niet gebeuren. Daarvoor is het land te veel verdeeld en de oppositie te versnipperd. De elite heeft een vrij brede basis en zo'n 40% van de bevolking steunt het regime. Daarnaast is Israël nu nog meer de grote vijand, ook van het deel wat het regime verwerpt
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

Ik ben daar niet zo zeker van, maar we gaan het zien. Zoals Delftenaar zegt: het is in Gods handen.
parsifal

Bericht door parsifal »

Probleem met demonstraties en protesten intepreteren is dat ook heel grote protesten maar een kleine fractie van de populatie op de been brengen en je niet weet hoe de rest er over denkt. Iran is natuurlijk een land met een geweldige historie en cultuur en het huidige regime staat daar behoorlijk haaks op. Maar of dat meespeelt in publieke opinie?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
helma

Bericht door helma »

"Van farao tot Perzië, van nazi's tot moderne oorlogsvoering – ze hielden stand. Eén imam noemt het wat het is: een wonder"

"Ik moet toegeven dat ik in religies en in wonderen geloof. Maar er is iets aan dit volk – het volk van Israël – dat echt aanvoelt als een levend wonder."

"Er bestaan ​​realiteiten die noch door de rede, noch door logica verklaard kunnen worden.

Er is maar één woord voor: wonder."

Hassen Chalghoumi is de imam van de gemeentelijke Drancy-moskee in Seine-Saint-Denis, vlakbij Parijs.

https://aish.com/the-miracle-people/

refo

Bericht door refo »

Terri schreef: 17 jun 2025, 14:25

Welke dingen staan letterlijk in de Bijbel?
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

parsifal

Bericht door parsifal »

Wim Anker schreef: 18 jun 2025, 12:51 https://www.nu.nl/buitenland/6359466/wa ... antie.html

2 Profesoren geven duiding. :haha
Het is wel wat pijnlijk dat op de vraag "Waarom ziet Israël, net als meerdere westerse landen, Iran als een vijand?" met geen woord over Hezbollah, Yemen en Hamas wordt gerept.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

parsifal schreef: 18 jun 2025, 12:59
Wim Anker schreef: 18 jun 2025, 12:51 https://www.nu.nl/buitenland/6359466/wa ... antie.html

Het is wel wat pijnlijk dat op de vraag "Waarom ziet Israël, net als meerdere westerse landen, Iran als een vijand?" met geen woord over Hezbollah, Yemen en Hamas wordt gerept.
Pijnlijk?
Deze mensen haten Israël zo erg dat het prima zou zijn als zijzelf en wij ook dood zouden gaan. Liever iedereen dood dan een nog levende jood is het basisprincipe.
Terri

Bericht door Terri »

Wim Anker schreef: 18 jun 2025, 13:01
parsifal schreef: 18 jun 2025, 12:59

Pijnlijk?
Deze mensen haten Israël zo erg dat het prima zou zijn als zijzelf en wij ook dood zouden gaan. Liever iedereen dood dan een nog levende jood is het basisprincipe.
Wellicht voor menigeen te cru gesteld, maar het is wel waar. En in mijn beleving loopt Nederland voorop.
Plaats reactie