Geen vaccin is 100% veilig, en vaccinatierondes vallen deels samen met periodes van veel besmettingen (Daarom kwam er extra vaccinatieronde). Er zijn ook mensen die denken dat vaccinaties op langere termijn schade veroorzaken (al ga je dat niet kunnen onderscheiden van langetermijnschade van Covid besmettingen).ZWP schreef: ↑28 mei 2025, 14:18Maar er lijkt toch vrijwel geen correlatie te bestaan (laat staan een causaal verband) tussen vaccinaties en oversterfte?parsifal schreef: ↑28 mei 2025, 13:26Ik neem aan dat je op vaccinaties doelt (gezien het topic). Het lijkt me nuttig om ook alternatieven in de gaten te houden. Pollen die bijdragen aan oversterfte lijkt me nu juist een hypothese die redelijk te onderzoeken is, en waarbij een bevestigend resultaat heel veel levens kan redden en daarom is het zelfs als de hypothese onwaarschijnlijk is (zeg a-priori geloof van 10%), aardig wat geld voor onderzoek waard.Wim Anker schreef: ↑28 mei 2025, 12:27 https://www.ad.nl/gezond/zijn-pollen-ge ... ~a71f634c/
Bakken met geld beschikbaar. Alles om de olifant onzichtbaar te houden.
Tunnelvisie heeft niemand wat aan. En ja, ik houd de optie open dat vaccinaties wat bijdragen aan oversterfte (maar neem dan ook Denemarken Zweden en Nieuw-Zeeland mee in analyse van oversterfte) en ja ik geloof dat we ook dingen kunnen leren uit studies waarvan Maurice de Hond zegt dat het slechte studies zijn.
Sterker nog: ik zag laatst een grafiek waarbij de oversterfte was afgezet tegen het aantal besmettingen (komt grofweg overeen in de tijd) en tegen het aantal vaccinaties (lijkt geen verband te zijn). En dat is precies wat je zou verwachten, toch?
Ik denk dat er goede aanwijzingen zijn dat er mensen zijn overleden door vaccinatie (waarschijnlijk niet veel). Ik denk dat er ook goede aanwijzingen zijn dat het aantal veel kleiner is dan het aantal levens dat door vaccinatie is gered. Oversterftecijfers uit Nieuw-Zeeland (veel vaccinatie voor eerste Covid golf in het land) en bijvoorbeeld Zweden (hoge vaccinatiegraad, minder beperkingen tijdens pandemie) suggereren ook dat de extra sterfte door vaccinatie beperkt is.