COVID-19

parsifal

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

ZWP schreef: 28 mei 2025, 14:18
parsifal schreef: 28 mei 2025, 13:26
Wim Anker schreef: 28 mei 2025, 12:27 https://www.ad.nl/gezond/zijn-pollen-ge ... ~a71f634c/

:haha Bakken met geld beschikbaar. Alles om de olifant onzichtbaar te houden.
Ik neem aan dat je op vaccinaties doelt (gezien het topic). Het lijkt me nuttig om ook alternatieven in de gaten te houden. Pollen die bijdragen aan oversterfte lijkt me nu juist een hypothese die redelijk te onderzoeken is, en waarbij een bevestigend resultaat heel veel levens kan redden en daarom is het zelfs als de hypothese onwaarschijnlijk is (zeg a-priori geloof van 10%), aardig wat geld voor onderzoek waard.

Tunnelvisie heeft niemand wat aan. En ja, ik houd de optie open dat vaccinaties wat bijdragen aan oversterfte (maar neem dan ook Denemarken Zweden en Nieuw-Zeeland mee in analyse van oversterfte) en ja ik geloof dat we ook dingen kunnen leren uit studies waarvan Maurice de Hond zegt dat het slechte studies zijn.
Maar er lijkt toch vrijwel geen correlatie te bestaan (laat staan een causaal verband) tussen vaccinaties en oversterfte?
Sterker nog: ik zag laatst een grafiek waarbij de oversterfte was afgezet tegen het aantal besmettingen (komt grofweg overeen in de tijd) en tegen het aantal vaccinaties (lijkt geen verband te zijn). En dat is precies wat je zou verwachten, toch?
Geen vaccin is 100% veilig, en vaccinatierondes vallen deels samen met periodes van veel besmettingen (Daarom kwam er extra vaccinatieronde). Er zijn ook mensen die denken dat vaccinaties op langere termijn schade veroorzaken (al ga je dat niet kunnen onderscheiden van langetermijnschade van Covid besmettingen).

Ik denk dat er goede aanwijzingen zijn dat er mensen zijn overleden door vaccinatie (waarschijnlijk niet veel). Ik denk dat er ook goede aanwijzingen zijn dat het aantal veel kleiner is dan het aantal levens dat door vaccinatie is gered. Oversterftecijfers uit Nieuw-Zeeland (veel vaccinatie voor eerste Covid golf in het land) en bijvoorbeeld Zweden (hoge vaccinatiegraad, minder beperkingen tijdens pandemie) suggereren ook dat de extra sterfte door vaccinatie beperkt is.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
ZWP

Bericht door ZWP »

parsifal schreef: 28 mei 2025, 14:41 Ik denk dat er goede aanwijzingen zijn dat er mensen zijn overleden door vaccinatie (waarschijnlijk niet veel). Ik denk dat er ook goede aanwijzingen zijn dat het aantal veel kleiner is dan het aantal levens dat door vaccinatie is gered. Oversterftecijfers uit Nieuw-Zeeland (veel vaccinatie voor eerste Covid golf in het land) en bijvoorbeeld Zweden (hoge vaccinatiegraad, minder beperkingen tijdens pandemie) suggereren ook dat de extra sterfte door vaccinatie beperkt is.
Uiteraard!
Ik vind het eerder bijzonder dat dit blijkbaar nog steeds in twijfel wordt getrokken.

Er zijn verschillende internationale onderzoeken gepubliceerd in gerenommeerde tijdschriften die bevestigen dat COVID-19-vaccinaties geen extra sterfte hebben veroorzaakt. Bijvoorbeeld:

1. Een studie gepubliceerd in het tijdschrift Nature toonde aan dat COVID-19-vaccinaties effectief zijn in het verminderen van sterfte door COVID-19 en geen verhoogd risico op sterfte door andere oorzaken met zich meebrengen https://www.umcutrecht.nl/nieuws/geen-o ... accinaties.
2. Onderzoek gepubliceerd in The Lancet bevestigde dat gevaccineerde personen een lager risico hebben op ernstige ziekte en sterfte door COVID-19, zonder aanwijzingen voor verhoogde sterfte door andere oorzaken https://www.rivm.nl/corona/coronaprik/oversterfte.
3. Een artikel in Science benadrukte dat de voordelen van vaccinatie, zoals het voorkomen van ziekenhuisopnames en sterfte door COVID-19, aanzienlijk zijn en geen verband houden met verhoogde sterfte door andere oorzaken https://factchecknederland.afp.com/doc.afp.com.34ZM2W3
parsifal

Bericht door parsifal »

ZWP schreef: 28 mei 2025, 14:42
parsifal schreef: 28 mei 2025, 14:41 Ik denk dat er goede aanwijzingen zijn dat er mensen zijn overleden door vaccinatie (waarschijnlijk niet veel). Ik denk dat er ook goede aanwijzingen zijn dat het aantal veel kleiner is dan het aantal levens dat door vaccinatie is gered. Oversterftecijfers uit Nieuw-Zeeland (veel vaccinatie voor eerste Covid golf in het land) en bijvoorbeeld Zweden (hoge vaccinatiegraad, minder beperkingen tijdens pandemie) suggereren ook dat de extra sterfte door vaccinatie beperkt is.
Uiteraard!
Ik vind het eerder bijzonder dat dit blijkbaar nog steeds in twijfel wordt getrokken.

Er zijn verschillende internationale onderzoeken gepubliceerd in gerenommeerde tijdschriften die bevestigen dat COVID-19-vaccinaties geen extra sterfte hebben veroorzaakt. Bijvoorbeeld:

1. Een studie gepubliceerd in het tijdschrift Nature toonde aan dat COVID-19-vaccinaties effectief zijn in het verminderen van sterfte door COVID-19 en geen verhoogd risico op sterfte door andere oorzaken met zich meebrengen https://www.umcutrecht.nl/nieuws/geen-o ... accinaties.
2. Onderzoek gepubliceerd in The Lancet bevestigde dat gevaccineerde personen een lager risico hebben op ernstige ziekte en sterfte door COVID-19, zonder aanwijzingen voor verhoogde sterfte door andere oorzaken https://www.rivm.nl/corona/coronaprik/oversterfte.
3. Een artikel in Science benadrukte dat de voordelen van vaccinatie, zoals het voorkomen van ziekenhuisopnames en sterfte door COVID-19, aanzienlijk zijn en geen verband houden met verhoogde sterfte door andere oorzaken https://factchecknederland.afp.com/doc.afp.com.34ZM2W3
Ik weet het. Al is er met de studie van Slurink et al uit je punt 1. denk ik wel een en ander mis en die is ook nog niet gepubliceerd. Ik heb daarover ook contact (gehad) met de auteurs. Er is genoeg uit de studie te concluderen, maar niet wat de auteurs claimen. Dat is eerder hier bediscussieerd.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
ZWP

Bericht door ZWP »

parsifal schreef: 28 mei 2025, 14:56 Ik weet het. Al is er met de studie van Slurink et al uit je punt 1. denk ik wel een en ander mis en die is ook nog niet gepubliceerd. Ik heb daarover ook contact (gehad) met de auteurs. Er is genoeg uit de studie te concluderen, maar niet wat de auteurs claimen. Dat is eerder hier bediscussieerd.
Al is dat zo, dan haalt dat nog niet het algemene punt onderuit dat vaccinaties positief hebben bijgedragen aan de gezondheid ten tijde van covid.
En dát was nu juist waarover heel wat borrelpraatjes en complottheorieën over rondgingen destijds. Daar is niets van waar gebleken. Geen risico's voor de gezondheid (maar juist winst), geen geïmplanteerde chips, geen overheid die ons bestuurt...
parsifal

Bericht door parsifal »

ZWP schreef: 28 mei 2025, 15:11
parsifal schreef: 28 mei 2025, 14:56 Ik weet het. Al is er met de studie van Slurink et al uit je punt 1. denk ik wel een en ander mis en die is ook nog niet gepubliceerd. Ik heb daarover ook contact (gehad) met de auteurs. Er is genoeg uit de studie te concluderen, maar niet wat de auteurs claimen. Dat is eerder hier bediscussieerd.
Al is dat zo, dan haalt dat nog niet het algemene punt onderuit dat vaccinaties positief hebben bijgedragen aan de gezondheid ten tijde van covid.
En dát was nu juist waarover heel wat borrelpraatjes en complottheorieën over rondgingen destijds. Daar is niets van waar gebleken. Geen risico's voor de gezondheid (maar juist winst), geen geïmplanteerde chips, geen overheid die ons bestuurt...
Mee eens, al denk ik dat het nog steeds belangrijk is dat het allemaal goed onderzocht wordt en slordige studies het vertrouwen niet terugwinnen. Ook denk ik dat we volop moeten blijven erkennen dat vaccinaties nooit zonder gevaar zijn en dat mensen die denken dat een familielid door de vaccinatie is overleden best gelijk kunnen hebben.
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

Zulke gevallen zullen er zijn. Het pokkenvirus is bijvoorbeeld berucht geworden doordat sommige personen overleden wegens hun vaccinatie.
Zonder iets af te willen doen aan het leed van de nabestaanden werd dat destijds acceptabel geachte omdat de effecten op de bevolking als geheel zeer positief waren.

Bij corona zou zoiets op veel kleinere schaal kunnen meespelen.
Maar ik denk zelf dat dit vooral komt door angst voor een nieuwe methode van vaccins in combinatie met statische toevalligheden/onkunde.
Eventueel is er ook een verband te leggen tussen ingeënt zijn tegen corona en het aantal boetes voor te snel rijden. Moet ik dan de conclusie trekken dat het coronavirus leidt tot onveilig rijgedrag?
En hoe verklaar je dan dat er sinds de vaccinatie aantoonbaar minder mensen aan het virus overleden zijn? Excuus: toeval omdat het virus opeens milder geworden zou zijn? Dat zij verre.

In de zomer van 2023 bezocht ik Rijsel en daar had men allemaal portretten langs een straat opgehangen met de foto's van personen die overleden waren na een vaccinatie tegen corona.
Alleen stond de exacte doodsoorzaak van de betreffende persoon er niet bij (verkeersongeval, hartaanval, griep, corona....).
Zo suggestief is het kennelijk.
Plaats reactie