RD-onderzoek Malawi

newton

Re: RD-onderzoek Malawi

Bericht door newton »

Konijntje schreef:
newton schreef: 23 nov 2024, 20:54
Konijntje schreef: 23 nov 2024, 18:45
Zita schreef: 23 nov 2024, 18:21 Nederlandse predikanten die preken en dopen als ze een zendingsgebied bezoeken zijn ook meestal de taal niet machtig, toch?
Is dat zo? Ik zou het niet weten. Ik ga er van uit dat toch op zijn minst geprobeerd wordt om de taal onder de knie te krijgen. Ik vermoed zo maar dat de meeste mensen in gebieden waarin het evangelie nog niet heeft geklonken het Engels niet machtig zijn.
Een zendingsdeputaat die in Guinee tijdens een visitatie de sacramenten komt bedienen kan dat echt niet in het mogofin. Dat kost je jaren aan (cultuur)studie. Het is al heel wat dat ze dan een preek kunnen houden in het Frans.

Voor een zendingspredikant ligt dat wat anders, maar die heeft ZGG op dit moment niet.
Toch denk ik dat zendelingen uiteindelijk proberen de taal machtig te worden. Je bereikt mensen het beste in hun eigen taal (en een eigen Bijbelvertaling).

Van evangelist Van Dooijeweert weet ik dat hij Spaans spreekt en preekte. Nu is Spaans natuurlijk makkelijker aan te leren.
Zendingsmedewerkers zullen altijd de lokale taal gaan leren, maar dat zijn niet de Nederlandse predikanten die bij een visitatiereis ook de sacramenten bedienen.
De vraag is dan misschien wel: waar blijven de zendingspredikanten?
Job

Bericht door Job »

newton schreef: 23 nov 2024, 23:19
Konijntje schreef:

Is dat zo? Ik zou het niet weten. Ik ga er van uit dat toch op zijn minst geprobeerd wordt om de taal onder de knie te krijgen. Ik vermoed zo maar dat de meeste mensen in gebieden waarin het evangelie nog niet heeft geklonken het Engels niet machtig zijn.
Een zendingsdeputaat die in Guinee tijdens een visitatie de sacramenten komt bedienen kan dat echt niet in het mogofin. Dat kost je jaren aan (cultuur)studie. Het is al heel wat dat ze dan een preek kunnen houden in het Frans.

Voor een zendingspredikant ligt dat wat anders, maar die heeft ZGG op dit moment niet.
Toch denk ik dat zendelingen uiteindelijk proberen de taal machtig te worden. Je bereikt mensen het beste in hun eigen taal (en een eigen Bijbelvertaling).

Van evangelist Van Dooijeweert weet ik dat hij Spaans spreekt en preekte. Nu is Spaans natuurlijk makkelijker aan te leren.
Zendingsmedewerkers zullen altijd de lokale taal gaan leren, maar dat zijn niet de Nederlandse predikanten die bij een visitatiereis ook de sacramenten bedienen.
De vraag is dan misschien wel: waar blijven de zendingspredikanten?
In het geval van de ZGG is dat zeker een zorg ja.

Verder denk ik dat een deputaat toch minimaal wel de doopformule zou moeten kunnen leren uitspreken in een bepaalde taal? Ik zeg niet eens: uit het hoofd leren. Hij zou deze nog voor kunnen lezen vanaf een briefje. Of de paar bekende teksten die aan het Avondmaal geciteerd worden.
MGG

Bericht door MGG »

Konijntje schreef: 23 nov 2024, 22:17
Zita schreef: 23 nov 2024, 18:21 Nederlandse predikanten die preken en dopen als ze een zendingsgebied bezoeken zijn ook meestal de taal niet machtig, toch?

Zendelingen van de ZGG leren standaard de taal. Ook als het een lastige taal is.
Simon0612

Re: Erdee

Bericht door Simon0612 »

HersteldHervormd schreef: 23 nov 2024, 20:59
Bobber schreef: 23 nov 2024, 20:36
HersteldHervormd schreef: 23 nov 2024, 19:08
Bourdon16 schreef: 23 nov 2024, 14:21

Tsja, als ze het zeker wilde weten hadden ze de slaapkamer binnen moeten gaan waar het misbruik plaatsvond.
Ik vind het vooral typisch omdat ze uit de richting komen die het meeste stampij maakte tegen de PKN vanwege oa het homohuwelijk.
De kritiek op de PKN rondom homoseksualiteit lijkt me terecht en ook bijbels gegrond.

Dat neemt niet weg dat het erg tegenstrijdig is. En de uitspraken over de PKN moet hij tegenover God maar verantwoorden.

In de artikelen kwam heel duidelijk naar voren dat hij vroom over kwam. Je hebt bijvoorbeeld zelfs een dominee in de OGG gehad die ook heel wat kon vertellen, maar uiteindelijk viel hij weer terug in de wereld. Volgens mij ook nadat er iets gebeurd was op het gebied rondom het 7e gebod. Dat is voor sommige een grote schok geweest, want er waren mensen onder zijn gehoor tot geloof gekomen.
Welke OGG’er was dat dan?
Poe, dat heb ik even niet meer paraat. Maar het was volgens mij een dominee van een V(OGG) of misschien een vrije gemeente.
Ik ben ook wel zeer benieuwd, want ik zou niet weten wie je bedoeld. Als je het over van der Sleen hebt; die was al hersteld hervormd voordat hersteld hervormd was opgericht. Of anders gezegd in die tijd een vrije hervormde gemeente.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

http://oudgereformeerdegemeenten.nl/voo ... hp?vID=718

Ik denk deze dominee. Maar volgens mij bedoelen we dezelfde ja.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Van der Sleen is overgegaan naar het orthodoxe jodendom, woonachtig in Antwerpen.
Op Facebook heeft een tijdje een nepprofiel van hem gestaan, maar die klopte niet.
En ook geen sprake van het 7e gebod.
merel

Bericht door merel »

Tiberius schreef: 25 nov 2024, 10:03 Van der Sleen is overgegaan naar het orthodoxe jodendom, woonachtig in Antwerpen.
Op Facebook heeft een tijdje een nepprofiel van hem gestaan, maar die klopte niet.
Huh, waarom zou een christen dat doen. Is hij dan nu in afwachting van de Messias?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

merel schreef: 25 nov 2024, 10:29
Tiberius schreef: 25 nov 2024, 10:03 Van der Sleen is overgegaan naar het orthodoxe jodendom, woonachtig in Antwerpen.
Huh, waarom zou een christen dat doen. Is hij dan nu in afwachting van de Messias?
Wie weet.
In ieder geval is hij geen voorbeeld van de zin: 'Je hebt bijvoorbeeld zelfs een dominee in de OGG gehad die ook heel wat kon vertellen, maar uiteindelijk viel hij weer terug in de wereld. Volgens mij ook nadat er iets gebeurd was op het gebied rondom het 7e gebod.'
Hij kon inderdaad heel wat vertellen, maar hij is niet teruggevallen in de wereld. Ook niet NADAT er iets gebeurd was op het gebied rondom het 7e gebod.
HersteldHervormd

Tiberius schreef: 25 nov 2024, 10:38
merel schreef: 25 nov 2024, 10:29
Wie weet.
In ieder geval is hij geen voorbeeld van de zin: 'Je hebt bijvoorbeeld zelfs een dominee in de OGG gehad die ook heel wat kon vertellen, maar uiteindelijk viel hij weer terug in de wereld. Volgens mij ook nadat er iets gebeurd was op het gebied rondom het 7e gebod.'
Hij kon inderdaad heel wat vertellen, maar hij is niet teruggevallen in de wereld. Ook niet NADAT er iets gebeurd was op het gebied rondom het 7e gebod.
Je hebt helemaal gelijk. Ik haal denk diverse casussen door elkaar. Ik zal even mijn berichten aanpassen, want het is niet netjes om anderen min of meer te betichten van zaken die mogelijk niet kloppen. Dat kan echt niet. Bedankt voor de attenderen Tib.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
HersteldHervormd

Ik kan het niet meer aanpassen, kan een mod het verwijderen? Wat mij betreft mag alles weg.
Charles

Bericht door Charles »

Wanneer al die HHK-ers nou GG dominees waren geweest, zou het RD er dan ook zo over geschreven hebben? Ik vraag het me af.
DDD

Bericht door DDD »

Ja. Bij de Zeeuwse Rusthuizen-affaire waren het ook GG-ers.

Zolang het niet over theologische misstanden gaat, doet het RD dat wel.
Henk J

Bericht door Henk J »

Het laatste artikel in de serie met tips van experts: https://www.rd.nl/artikel/1086018-leren ... -eruitziet
Vooral tip 6 over machtsdenken vind ik wel verhelderend. Dat zal op veel plekken spelen en het lijkt me niet eenvoudig om zoiets te doorbreken.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

„Ieder verhaal over roeping of een goddelijke ingeving dien je als bestuurder of leidinggevende onmiddellijk naast je neer te leggen”, stelt hij. Volgens hem wordt er met een roeping gemakkelijk druk uitgeoefend of gemanipuleerd. „Als jij niet meewerkt aan de verwerkelijking van mijn roeping, strijd je tegen God. Betrek je de roeping wel bij je afweging, dan zul je haar moeten beoordelen – iets wat je eigenlijk niet wilt en ook niet kunt. In de kleine kerkgeschiedenis is er op dit punt veel misgegaan.”

Waar moet een bestuurder dan wél op letten bij het aannemen van mensen? Post: „Ik zou altijd een assessment afnemen. De grote waarde daarvan is dat het de risico’s in kaart brengt. Zoals je tijdens een sollicitatiegesprek eigenlijk ook risico’s aftast. Los daarvan moet er een vertrouwensrelatie ontstaan.”
Als je deze uitspraak in een iets bredere context (dan alleen het zendingsveld) trekt, is het wel een spannende. En tegelijkertijd kan ik geen reden bedenken waarom het alleen een geldige uitspraak zou zijn voor roeping tot de zending.
MGG

Bericht door MGG »

Charles schreef: 25 nov 2024, 13:00 Wanneer al die HHK-ers nou GG dominees waren geweest, zou het RD er dan ook zo over geschreven hebben? Ik vraag het me af.
Het RD krijgt al sinds de oprichting met deze verdachtmaking te maken. Als het om de GG zou gaan zou de toon en hoeveelheid berichten op dit forum waarschijnlijk heel anders zijn. En het verwijt van een onvolwassen gesprekscultuur ontbreekt nu ook. Best boeiend om de draadjes over verschillen kwesties te vergelijken
Plaats reactie