RD-onderzoek Malawi

MGG

Re: RD-onderzoek Malawi

Bericht door MGG »

Zita schreef: 23 nov 2024, 18:21
Konijntje schreef: 23 nov 2024, 18:04
Herman schreef: 23 nov 2024, 17:00
MGG schreef: 23 nov 2024, 16:48 Eens. Ik denk dat het uiteindelijk niet veel verder komt dan de reacties in het artikel. Samengevat in achter gezien kan het beter en we deden ons best. Het doel lijkt hoofdzakelijk de eigen straatjes schoon te vegen. Excuses erbij in het kader van niemand is perfect en iedereen kan weer door met zijn leven. Ow we zijn de slachtoffers vergeten, maar wat maakt dat eigenlijk uit? Het kan ons niet schade en het is de verantwoordelijkheid van iemand anders.
Je zou als RD vervolg onderzoek kunnen doen naar latent racisme. Tenslotte vind dit heel ver weg in Afrika plaats. Dan doet het geen pijn. Die mensen daar, ach ja... Het is heel makkelijk om vrijblijvende oordelen te koesteren over me mensen daar. Je geeft hun tenslotte wat geld en een bijbel. En nu je mond houden, he?

Omgekeerd hebben dergelijke partijen namelijk geen enkel recht in Nederland. Als zwarte predikant kom/kwam je in Nederland de kansel niet op in een GG, ook al hebben witte broeders je de handen opgelegd. Volgens mij zijn zulke structuren nog steeds volop van toepassing. Een blanke witte stichting zonder één of meer Afrikanen in het bestuur of hoog in de organisatie. volgens mij is dat inmiddels achterhaalde manier om dit soort organisaties aan te sturen.
Is dat zo? Waarop baseer je dat?

Donkere broeders spreken een stichtelijk woord op zendingsdagen en zijn vertegenwoordigd op synodes. Ze zijn vaak alleen de Nederlandse taal niet machtig.
Nederlandse predikanten die preken en dopen als ze een zendingsgebied bezoeken zijn ook meestal de taal niet machtig, toch?
Dat gebeurt bij een gebrek aan een alternatief. In bijvoorbeeld Nigeria dopen al jaar en dag lokale dominees. Het doel op zendingsvelden is ook dat de bediening van sacramenten op termijn niet meer door Nederlandse dominees gedaan hoeft te worden. Dat blijkt ook uit de stappen die in Ecuador gezet zijn.
KDD

Bericht door KDD »

Konijntje schreef: 23 nov 2024, 18:10
KDD schreef: 23 nov 2024, 17:59
Konijntje schreef: 23 nov 2024, 17:42
Ad Anker schreef: 23 nov 2024, 14:36 Wat ik ook vooral droevig vind is als bij de eerste signalen (bij wijlen ds. Tj. de Jong) er opgetreden was, er zoveel leed voorkomen was. Niet in de laatste plaats bij dhr. Akster zelf. Ik ga maar niet met de vinger wijzen, alle zonden leven ook in mijn hart, maar hij heeft, ik zeg het met schroom, door toedoen van nalatig handelen, heel veel schade kunnen aanrichten bij zichzelf en anderen.
Dat is inderdaad het juiste woord: nalatig handelen. Wat mij heeft verbaasd, is dat het zo lang kon blijven bestaan, zelfs na wisseling van bestuursleden.

Ik hoop dat de betreffende predikanten zelf zo wijs zijn om voorlopig niet de kansel op te gaan. Zeker na de uitspraken van bijvoorbeeld ds. Heemskerk zou ik niet zonder vooroordelen naar hem kunnen luisteren.
Ik begrijp je maar vindt wel dat je moet leren om te differentiëren tussen boodschap en persoon. Ik weet dat het wel moeilijk is maar Bileam bijv. had een prachtige boodschap. Een ander voorbeeld is dat Ahitofel ook niet meer onder David's regering kon leven wegens Davids gedrag. (Ik weet niet of het waar is maar volgens de Joden was Ahitofel de vader van Bathsheba). Het zijn toch ambtsdragers die ons gegeven zijn. William Perkins zei al dat de meeste kerkmensen (80%) eerst de karakter van de dominee beoordelen en daarop een oordeel over zijn prediking geven.
Als gemeentelid moet je je inderdaad bewust zijn van de gebreken en de zondige aard van voorgangers. Voorop staat inderdaad de boodschap.

Maar als die boodschap botst met hoe die predikant in het leven staat, lijkt mij dat niet wenselijk. Dan is het op zijn minst verstandig om tijdelijk niet voor te gaan.

Verder lijkt mij van belang dat iedereen fouten kan maken, maar het gaat er ook om hoe je er vervolgens op terug kijkt. Ik zie bij de betreffende predikant geen enkele zelfreflectie.
Hier ben ik met je eens en daar is dan een taak voor ouderlingen. Maar als gewone gemeentelid moet je wel zo onbevangen mogelijk luisteren. De oude ds. G. van Reenen schreef dat het schadelijke voor onszelf is als we afgoden maken van een dominee of dat we een dominee verachten. Als we zo in kerk zitten dan kunnen we geen zegen verwachten.
Konijntje

Bericht door Konijntje »

Zita schreef: 23 nov 2024, 18:21
Konijntje schreef: 23 nov 2024, 18:04
Herman schreef: 23 nov 2024, 17:00
MGG schreef: 23 nov 2024, 16:48 Eens. Ik denk dat het uiteindelijk niet veel verder komt dan de reacties in het artikel. Samengevat in achter gezien kan het beter en we deden ons best. Het doel lijkt hoofdzakelijk de eigen straatjes schoon te vegen. Excuses erbij in het kader van niemand is perfect en iedereen kan weer door met zijn leven. Ow we zijn de slachtoffers vergeten, maar wat maakt dat eigenlijk uit? Het kan ons niet schade en het is de verantwoordelijkheid van iemand anders.
Je zou als RD vervolg onderzoek kunnen doen naar latent racisme. Tenslotte vind dit heel ver weg in Afrika plaats. Dan doet het geen pijn. Die mensen daar, ach ja... Het is heel makkelijk om vrijblijvende oordelen te koesteren over me mensen daar. Je geeft hun tenslotte wat geld en een bijbel. En nu je mond houden, he?

Omgekeerd hebben dergelijke partijen namelijk geen enkel recht in Nederland. Als zwarte predikant kom/kwam je in Nederland de kansel niet op in een GG, ook al hebben witte broeders je de handen opgelegd. Volgens mij zijn zulke structuren nog steeds volop van toepassing. Een blanke witte stichting zonder één of meer Afrikanen in het bestuur of hoog in de organisatie. volgens mij is dat inmiddels achterhaalde manier om dit soort organisaties aan te sturen.
Is dat zo? Waarop baseer je dat?

Donkere broeders spreken een stichtelijk woord op zendingsdagen en zijn vertegenwoordigd op synodes. Ze zijn vaak alleen de Nederlandse taal niet machtig.
Nederlandse predikanten die preken en dopen als ze een zendingsgebied bezoeken zijn ook meestal de taal niet machtig, toch?
Is dat zo? Ik zou het niet weten. Ik ga er van uit dat toch op zijn minst geprobeerd wordt om de taal onder de knie te krijgen. Ik vermoed zo maar dat de meeste mensen in gebieden waarin het evangelie nog niet heeft geklonken het Engels niet machtig zijn.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Konijntje schreef: 23 nov 2024, 18:04 Is dat zo? Waarop baseer je dat?

Ik noemde twee dingen. Dus ik weet niet waar je me nu op bevraagd.

1. Maar het is een algemene klacht dat het Westen op neo-koloniale wijze probeert invloed in Afrika te houden. Dat kan via de politiek. Maar dat kan ook via ontwikkelingssamenwerking. Dan krijg je het witte helper syndroom, waarin je de morele waardigheid aantast van diegene die je helpt (White saviorism). Mensen uit Afrika worden dan in het Westen alleen geportretteerd onder negatieve omstandigheden: foto's van kinderen met een dikke buik. Door zo eenzijdig te zijn hou je een bepaalde superioriteit in stand die heel snel in racisme omslaat. Dit komt voor naast vooroordelen uit vroeger tijden die nog niet verdwenen zijn. Kan het getuigenis van een zwarte Afrikaan wel standhouden voor de rechter? Volgens mij is dat laatste aspect gebruik door Akster om wantrouwen te zaaien over de beschuldigingen. Maar dat staat mogelijk niet in deze artikelenserie.

2. In 2007 heeft de GG nog een besluit genomen dat predikanten van de Nigeriaanse zusterkerken niet mochten voorgaan. volgens mij gebeurd dat in de praktijk inmiddels wel. Maar of er een formele wijziging heeft plaatsgevonden, dat weet ik niet. Vandaar ook mijn aanduiding in verleden en tegenwoordige tijd.
Konijntje

Bericht door Konijntje »

Herman schreef: 23 nov 2024, 18:54
Konijntje schreef: 23 nov 2024, 18:04 Is dat zo? Waarop baseer je dat?

Ik noemde twee dingen. Dus ik weet niet waar je me nu op bevraagd.

1. Maar het is een algemene klacht dat het Westen op neo-koloniale wijze probeert invloed in Afrika te houden. Dat kan via de politiek. Maar dat kan ook via ontwikkelingssamenwerking. Dan krijg je het witte helper syndroom, waarin je de morele waardigheid aantast van diegene die je helpt (White saviorism). Mensen uit Afrika worden dan in het Westen alleen geportretteerd onder negatieve omstandigheden: foto's van kinderen met een dikke buik. Door zo eenzijdig te zijn hou je een bepaalde superioriteit in stand die heel snel in racisme omslaat. Dit komt voor naast vooroordelen uit vroeger tijden die nog niet verdwenen zijn. Kan het getuigenis van een zwarte Afrikaan wel standhouden voor de rechter? Volgens mij is dat laatste aspect gebruik door Akster om wantrouwen te zaaien over de beschuldigingen. Maar dat staat mogelijk niet in deze artikelenserie.

2. In 2007 heeft de GG nog een besluit genomen dat predikanten van de Nigeriaanse zusterkerken niet mochten voorgaan. volgens mij gebeurd dat in de praktijk inmiddels wel. Maar of er een formele wijziging heeft plaatsgevonden, dat weet ik niet. Vandaar ook mijn aanduiding in verleden en tegenwoordige tijd.
Ik bedoelde jouw tweede punt. Je eerste punt is helder (en ik denk ook een terecht punt).

Ik wist niet van dit besluit af (tweede punt). Wat zouden de redenen geweest zijn? Wellicht opleiding? Het lijkt mij sterk dat het te maken heeft met afkomst/ kleur.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Konijntje schreef: 23 nov 2024, 18:59 Ik bedoelde jouw tweede punt. Je eerste punt is helder (en ik denk ook een terecht punt).

Ik wist niet van dit besluit af (tweede punt). Wat zouden de redenen geweest zijn? Wellicht opleiding? Het lijkt mij sterk dat het te maken heeft met afkomst/ kleur.
Op dat laatste kan je googlen. Dan kom je een zeer beperkt verslag tegen. En de opinie van een godsdienstsocioloog die stelt dat dit zonder meer racisme is.
HersteldHervormd

Re: Erdee

Bericht door HersteldHervormd »

Bourdon16 schreef: 23 nov 2024, 14:21
HersteldHervormd schreef: 23 nov 2024, 14:17
Bourdon16 schreef: 23 nov 2024, 14:06 Wat een vreselijk verhaal. Er werd alles aan gedaan om die Akster zijn gang te kunnen laten gaan.
En de PKN is zo'n vreselijke 'homokerk'..
Dat vind ik een beetje te ver gaan. Als het bestuur zeker had geweten wat Akster deed, dan hadden ze hem wel teruggeroepen hoor.
Neemt niet weg dat er grove fouten zijn gemaakt.
Tsja, als ze het zeker wilde weten hadden ze de slaapkamer binnen moeten gaan waar het misbruik plaatsvond.
Ik vind het vooral typisch omdat ze uit de richting komen die het meeste stampij maakte tegen de PKN vanwege oa het homohuwelijk.
De kritiek op de PKN rondom homoseksualiteit lijkt me terecht en ook bijbels gegrond.

Dat neemt niet weg dat het erg tegenstrijdig is. En de uitspraken over de PKN moet hij tegenover God maar verantwoorden.

In de artikelen kwam heel duidelijk naar voren dat hij vroom over kwam. Je hebt bijvoorbeeld zelfs een dominee in de OGG gehad die ook heel wat kon vertellen, maar uiteindelijk viel hij weer terug in de wereld. Volgens mij ook nadat er iets gebeurd was op het gebied rondom het 7e gebod. Dat is voor sommige een grote schok geweest, want er waren mensen onder zijn gehoor tot geloof gekomen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Konijntje

Bericht door Konijntje »

Herman schreef: 23 nov 2024, 19:03
Konijntje schreef: 23 nov 2024, 18:59 Ik bedoelde jouw tweede punt. Je eerste punt is helder (en ik denk ook een terecht punt).

Op dat laatste kan je googlen. Dan kom je een zeer beperkt verslag tegen. En de opinie van een godsdienstsocioloog die stelt dat dit zonder meer racisme is.
Ik heb eea gevonden op het forum van Refoweb. Er werden 2 redenen genoemd:
- taalbarrière;
- cultuurverschillen.

En zelf denk ik ook: angst voor het onbekende.

Ik denk dat het niks met racisme te maken heeft. En ik vind de taalbarrière een logisch argument.
DDD

Bericht door DDD »

Herman schreef: 23 nov 2024, 19:03

Die artikelen kan ik mij uit het hoofd nog herinneren. Dat was in Trouw, destijds. Een collega van mij destijds was met haar bevriend. Maar eerlijk gezegd: die godsdienstsocioloog leek me toen al niet helemaal goed op de hoogte.

Dit heeft meer met angst voor vreemde invloeden te maken dan met racisme of witte superioriteitsgedachten, mijns inziens.
HersteldHervormd

Racisme geloof ik ook niet zo, wel misbruik van machtspositie.
Het een is trouwens niet minder erg dan het ander.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
Bobber

Bericht door Bobber »

HersteldHervormd schreef: 23 nov 2024, 19:08
Bourdon16 schreef: 23 nov 2024, 14:06 Wat een vreselijk verhaal. Er werd alles aan gedaan om die Akster zijn gang te kunnen laten gaan.
En de PKN is zo'n vreselijke 'homokerk'..
Dat vind ik een beetje te ver gaan. Als het bestuur zeker had geweten wat Akster deed, dan hadden ze hem wel teruggeroepen hoor.
Tsja, als ze het zeker wilde weten hadden ze de slaapkamer binnen moeten gaan waar het misbruik plaatsvond.
Ik vind het vooral typisch omdat ze uit de richting komen die het meeste stampij maakte tegen de PKN vanwege oa het homohuwelijk.
De kritiek op de PKN rondom homoseksualiteit lijkt me terecht en ook bijbels gegrond.

Dat neemt niet weg dat het erg tegenstrijdig is. En de uitspraken over de PKN moet hij tegenover God maar verantwoorden.

In de artikelen kwam heel duidelijk naar voren dat hij vroom over kwam. Je hebt bijvoorbeeld zelfs een dominee in de OGG gehad die ook heel wat kon vertellen, maar uiteindelijk viel hij weer terug in de wereld. Volgens mij ook nadat er iets gebeurd was op het gebied rondom het 7e gebod. Dat is voor sommige een grote schok geweest, want er waren mensen onder zijn gehoor tot geloof gekomen.
Welke OGG’er was dat dan?
newton

Bericht door newton »

Konijntje schreef: 23 nov 2024, 18:45
Zita schreef: 23 nov 2024, 18:21 Nederlandse predikanten die preken en dopen als ze een zendingsgebied bezoeken zijn ook meestal de taal niet machtig, toch?
Is dat zo? Ik zou het niet weten. Ik ga er van uit dat toch op zijn minst geprobeerd wordt om de taal onder de knie te krijgen. Ik vermoed zo maar dat de meeste mensen in gebieden waarin het evangelie nog niet heeft geklonken het Engels niet machtig zijn.
Een zendingsdeputaat die in Guinee tijdens een visitatie de sacramenten komt bedienen kan dat echt niet in het mogofin. Dat kost je jaren aan (cultuur)studie. Het is al heel wat dat ze dan een preek kunnen houden in het Frans.

Voor een zendingspredikant ligt dat wat anders, maar die heeft ZGG op dit moment niet.
HersteldHervormd

Bobber schreef: 23 nov 2024, 20:36
HersteldHervormd schreef: 23 nov 2024, 19:08

Welke OGG’er was dat dan?
Poe, dat heb ik even niet meer paraat. Maar het was volgens mij een dominee van een V(OGG) of misschien een vrije gemeente.
windorgel

Bericht door windorgel »

Ds van der Sleen misschien? Die was overigens niet OGG, maar ging daar wel vaak voor.
Konijntje

Bericht door Konijntje »

newton schreef: 23 nov 2024, 20:54
Konijntje schreef: 23 nov 2024, 18:45
Zita schreef: 23 nov 2024, 18:21 Nederlandse predikanten die preken en dopen als ze een zendingsgebied bezoeken zijn ook meestal de taal niet machtig, toch?
Een zendingsdeputaat die in Guinee tijdens een visitatie de sacramenten komt bedienen kan dat echt niet in het mogofin. Dat kost je jaren aan (cultuur)studie. Het is al heel wat dat ze dan een preek kunnen houden in het Frans.

Voor een zendingspredikant ligt dat wat anders, maar die heeft ZGG op dit moment niet.
Toch denk ik dat zendelingen uiteindelijk proberen de taal machtig te worden. Je bereikt mensen het beste in hun eigen taal (en een eigen Bijbelvertaling).

Van evangelist Van Dooijeweert weet ik dat hij Spaans spreekt en preekte. Nu is Spaans natuurlijk makkelijker aan te leren.
Plaats reactie