Ds. C. Harinck 50 jaar predikant in Geref. Gemeenten
Re: Ds. C. Harinck 50 jaar predikant in Geref. Gemeenten
In de prediking van Ds Harinck (en bijv ds van Gelder) hoor je duidelijk hun liefde voor de prediking van de Schotse oudvaders. Dit alleen al werpt een bepaald accent op hun prediking. Ik zie het als een verrijking dat zulke predikanten mogen voorgaan in de GG. Desalniettemin zie ik de lijn(en) van ds Kersten en ds van Rhenen meer in predikanten in de rechterflank van de GG, zoals ds Mouw en ds van Krimpen. En toch kan ik naar alle 4 goed luisteren, ondanks de behoorlijke verschillen in stijl en accenten.
Re: Ds. C. Harinck 50 jaar predikant in Geref. Gemeenten
Kijk, zo is het maar het net. Dat kan ook, maar volgens ds. Harinck is er een ontzettend verschil. Ik vraag het me af. Ik beluisterde deze week een preek van ds. Hoogerland uit Stolwijk, een rijke en ruime Christusprediking. Ik weet niet of hij ook bij die jonge predikanten hoort die blokkades opwerpt, maar dat zal wel niet, dan.wesha schreef:In de prediking van Ds Harinck (en bijv ds van Gelder) hoor je duidelijk hun liefde voor de prediking van de Schotse oudvaders. Dit alleen al werpt een bepaald accent op hun prediking. Ik zie het als een verrijking dat zulke predikanten mogen voorgaan in de GG. Desalniettemin zie ik de lijn(en) van ds Kersten en ds van Rhenen meer in predikanten in de rechterflank van de GG, zoals ds Mouw en ds van Krimpen. En toch kan ik naar alle 4 goed luisteren, ondanks de behoorlijke verschillen in stijl en accenten.
Re: Ds. C. Harinck 50 jaar predikant in Geref. Gemeenten
Ja? Is dat zo? Ik heb die maat nog nooit in één preek gehoord, echt niet. Hoe diep moet het volgens die blokkerende predikanten gaan dan?Johann Gottfried Walther schreef:Maat aan de zondekennis die nodig is stellen.Anker schreef:Ja, dat staat er. Maar welke voorwaarden zijn er dan die kunnen blokkeren?-DIA- schreef: Ik vrees dat hij bedoelt een blokkade opwerpen om tot Christus te komen.
Re: Ds. C. Harinck 50 jaar predikant in Geref. Gemeenten
Naar mijn gevoel is er zo'n groot verschil tussen eerstgenoemde predikanten en de laaste! Bij de eerste zou ik me nooit thuis kunnen voelen (en nee, dat is geen gevoel!) bij de laatste zou ik me goed thuis voelen. Deze predikers separeren en passen toe, dat mis ik bij de eestgenoemde. En een nauwe separatie en een goede toepassing is nodig (voor mij altans) omdat ik zo'n bedriegelijk hart heb.wesha schreef:In de prediking van Ds Harinck (en bijv ds van Gelder) hoor je duidelijk hun liefde voor de prediking van de Schotse oudvaders. Dit alleen al werpt een bepaald accent op hun prediking. Ik zie het als een verrijking dat zulke predikanten mogen voorgaan in de GG. Desalniettemin zie ik de lijn(en) van ds Kersten en ds van Rhenen meer in predikanten in de rechterflank van de GG, zoals ds Mouw en ds van Krimpen. En toch kan ik naar alle 4 goed luisteren, ondanks de behoorlijke verschillen in stijl en accenten.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: Ds. C. Harinck 50 jaar predikant in Geref. Gemeenten
DIA, je mag wat mij betreft best kritisch zijn. Maar dit is echt kolder. Je kunt ds. Harinck wellicht van alles verwijten vanuit jouw oogpunt, maar ik heb zelden zulke separerende preken gehoord.-DIA- schreef:Deze predikers separeren en passen toe, dat mis ik bij de eestgenoemde. En een nauwe separatie en een goede toepassing is nodig (voor mij altans) omdat ik zo'n bedriegelijk hart heb.
Re: Ds. C. Harinck 50 jaar predikant in Geref. Gemeenten
Mag ik eens eerlijk zijn?Jongere schreef:DIA, je mag wat mij betreft best kritisch zijn. Maar dit is echt kolder. Je kunt ds. Harinck wellicht van alles verwijten vanuit jouw oogpunt, maar ik heb zelden zulke separerende preken gehoord.-DIA- schreef:Deze predikers separeren en passen toe, dat mis ik bij de eestgenoemde. En een nauwe separatie en een goede toepassing is nodig (voor mij altans) omdat ik zo'n bedriegelijk hart heb.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: Ds. C. Harinck 50 jaar predikant in Geref. Gemeenten
Dia, er kan zo gesepareerd worden en zo afgesneden dat het Leven er wordt afgesneden en dat er niet overblijft dan leegte en armoede.-DIA- schreef:Mag ik eens eerlijk zijn?Jongere schreef:DIA, je mag wat mij betreft best kritisch zijn. Maar dit is echt kolder. Je kunt ds. Harinck wellicht van alles verwijten vanuit jouw oogpunt, maar ik heb zelden zulke separerende preken gehoord.-DIA- schreef:Deze predikers separeren en passen toe, dat mis ik bij de eestgenoemde. En een nauwe separatie en een goede toepassing is nodig (voor mij altans) omdat ik zo'n bedriegelijk hart heb.
Re: Ds. C. Harinck 50 jaar predikant in Geref. Gemeenten
Zeker, wat mij betreft wel. Ik heb het ook voor ds. Harinck opgenomen dat hij eerlijk mocht zijn.-DIA- schreef:Mag ik eens eerlijk zijn?Jongere schreef:DIA, je mag wat mij betreft best kritisch zijn. Maar dit is echt kolder. Je kunt ds. Harinck wellicht van alles verwijten vanuit jouw oogpunt, maar ik heb zelden zulke separerende preken gehoord.-DIA- schreef:Deze predikers separeren en passen toe, dat mis ik bij de eestgenoemde. En een nauwe separatie en een goede toepassing is nodig (voor mij altans) omdat ik zo'n bedriegelijk hart heb.
Maar 'separeren' dat is niet iets vaags, je kunt deze predikanten onmogelijk verwijten dat ze dat niet doen. Ik heb al heel wat diverse geluiden gehoord, maar binnen de GG lijken mij de verschillen werkelijk niet te liggen rond separatie in de preken.
Re: Ds. C. Harinck 50 jaar predikant in Geref. Gemeenten
Anker schreef:Kijk, zo is het maar het net. Dat kan ook, maar volgens ds. Harinck is er een ontzettend verschil. Ik vraag het me af. Ik beluisterde deze week een preek van ds. Hoogerland uit Stolwijk, een rijke en ruime Christusprediking. Ik weet niet of hij ook bij die jonge predikanten hoort die blokkades opwerpt, maar dat zal wel niet, dan.wesha schreef:In de prediking van Ds Harinck (en bijv ds van Gelder) hoor je duidelijk hun liefde voor de prediking van de Schotse oudvaders. Dit alleen al werpt een bepaald accent op hun prediking. Ik zie het als een verrijking dat zulke predikanten mogen voorgaan in de GG. Desalniettemin zie ik de lijn(en) van ds Kersten en ds van Rhenen meer in predikanten in de rechterflank van de GG, zoals ds Mouw en ds van Krimpen. En toch kan ik naar alle 4 goed luisteren, ondanks de behoorlijke verschillen in stijl en accenten.
Ik kan je zo een lijstje geven met predikanten die waarschijnlijk beantwoorden aan omschrijving van ds C. Harinck. Maar dat doe ik niet op een openbaar forum omdat wij met respect over kerkverbanden en ambtsdragers horen te spreken.
Dus per PB???
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Ds. C. Harinck 50 jaar predikant in Geref. Gemeenten
Overigens zou het op het forum mogelijk moeten zijn om hierover wat algemener te discussieren. Want al die namen, hoeken, flanken en uitersten lijkt me ook niet zo geslaagd.
Re: Ds. C. Harinck 50 jaar predikant in Geref. Gemeenten
Kijk, en dat kan wel eens genoemd worden een blokkade opwerpen!Cees schreef:Dia, er kan zo gesepareerd worden en zo afgesneden dat het Leven er wordt afgesneden en dat er niet overblijft dan leegte en armoede.-DIA- schreef:Mag ik eens eerlijk zijn?Jongere schreef:DIA, je mag wat mij betreft best kritisch zijn. Maar dit is echt kolder. Je kunt ds. Harinck wellicht van alles verwijten vanuit jouw oogpunt, maar ik heb zelden zulke separerende preken gehoord.-DIA- schreef:Deze predikers separeren en passen toe, dat mis ik bij de eestgenoemde. En een nauwe separatie en een goede toepassing is nodig (voor mij altans) omdat ik zo'n bedriegelijk hart heb.
Begrijp je?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: Ds. C. Harinck 50 jaar predikant in Geref. Gemeenten
Nee, ik heb allerminst behoefte aan een rijtje predikanten die volgens huisman voldoen aan de omschrijving van ds. Harinck. Stel je voor.huisman schreef:Anker schreef:Kijk, zo is het maar het net. Dat kan ook, maar volgens ds. Harinck is er een ontzettend verschil. Ik vraag het me af. Ik beluisterde deze week een preek van ds. Hoogerland uit Stolwijk, een rijke en ruime Christusprediking. Ik weet niet of hij ook bij die jonge predikanten hoort die blokkades opwerpt, maar dat zal wel niet, dan.wesha schreef:In de prediking van Ds Harinck (en bijv ds van Gelder) hoor je duidelijk hun liefde voor de prediking van de Schotse oudvaders. Dit alleen al werpt een bepaald accent op hun prediking. Ik zie het als een verrijking dat zulke predikanten mogen voorgaan in de GG. Desalniettemin zie ik de lijn(en) van ds Kersten en ds van Rhenen meer in predikanten in de rechterflank van de GG, zoals ds Mouw en ds van Krimpen. En toch kan ik naar alle 4 goed luisteren, ondanks de behoorlijke verschillen in stijl en accenten.
Ik kan je zo een lijstje geven met predikanten die waarschijnlijk beantwoorden aan omschrijving van ds C. Harinck. Maar dat doe ik niet op een openbaar forum omdat wij met respect over kerkverbanden en ambtsdragers horen te spreken.
Dus per PB???
Maar, en die vraag is al meer gesteld, kom eens met een citaat waarin blokkades worden opgeworpen om tot Christus te gaan. Ds. Harinck schrijft in zijn boek dat ellendekennis de weg is waarlangs de Heere over het algemeen werkt en zo hoor ik dat ook vanaf de kansels. Niet als voorwaarde of zo. Hoe komt hij erbij.
Re: Ds. C. Harinck 50 jaar predikant in Geref. Gemeenten
Dat is wat ik bedoel. Ik heb het hele woord voorwaarde nog nooit gehoord, daarnaast heb ik ook nog nooit gehoord in de trant van: je moet eerst dit en dit en dit en dan mag je tot Christus komen.Anker schreef:Nee, ik heb allerminst behoefte aan een rijtje predikanten die volgens huisman voldoen aan de omschrijving van ds. Harinck. Stel je voor.huisman schreef:Anker schreef:Kijk, zo is het maar het net. Dat kan ook, maar volgens ds. Harinck is er een ontzettend verschil. Ik vraag het me af. Ik beluisterde deze week een preek van ds. Hoogerland uit Stolwijk, een rijke en ruime Christusprediking. Ik weet niet of hij ook bij die jonge predikanten hoort die blokkades opwerpt, maar dat zal wel niet, dan.wesha schreef:In de prediking van Ds Harinck (en bijv ds van Gelder) hoor je duidelijk hun liefde voor de prediking van de Schotse oudvaders. Dit alleen al werpt een bepaald accent op hun prediking. Ik zie het als een verrijking dat zulke predikanten mogen voorgaan in de GG. Desalniettemin zie ik de lijn(en) van ds Kersten en ds van Rhenen meer in predikanten in de rechterflank van de GG, zoals ds Mouw en ds van Krimpen. En toch kan ik naar alle 4 goed luisteren, ondanks de behoorlijke verschillen in stijl en accenten.
Ik kan je zo een lijstje geven met predikanten die waarschijnlijk beantwoorden aan omschrijving van ds C. Harinck. Maar dat doe ik niet op een openbaar forum omdat wij met respect over kerkverbanden en ambtsdragers horen te spreken.
Dus per PB???
Maar, en die vraag is al meer gesteld, kom eens met een citaat waarin blokkades worden opgeworpen om tot Christus te gaan. Ds. Harinck schrijft in zijn boek dat ellendekennis de weg is waarlangs de Heere over het algemeen werkt en zo hoor ik dat ook vanaf de kansels. Niet als voorwaarde of zo. Hoe komt hij erbij.
Daarnaast vind ik de term "onvoorwaardelijk" ook niet in de Bijbel terug evenals " je mag komen zoals je bent". Dat laatste is geeneens waar ook.
Re: Ds. C. Harinck 50 jaar predikant in Geref. Gemeenten
Beste Anker, ik snap je vraag. Maar het is een herhaling van zetten.Anker schreef:Nee, ik heb allerminst behoefte aan een rijtje predikanten die volgens huisman voldoen aan de omschrijving van ds. Harinck. Stel je voor.huisman schreef:Anker schreef:Kijk, zo is het maar het net. Dat kan ook, maar volgens ds. Harinck is er een ontzettend verschil. Ik vraag het me af. Ik beluisterde deze week een preek van ds. Hoogerland uit Stolwijk, een rijke en ruime Christusprediking. Ik weet niet of hij ook bij die jonge predikanten hoort die blokkades opwerpt, maar dat zal wel niet, dan.wesha schreef:In de prediking van Ds Harinck (en bijv ds van Gelder) hoor je duidelijk hun liefde voor de prediking van de Schotse oudvaders. Dit alleen al werpt een bepaald accent op hun prediking. Ik zie het als een verrijking dat zulke predikanten mogen voorgaan in de GG. Desalniettemin zie ik de lijn(en) van ds Kersten en ds van Rhenen meer in predikanten in de rechterflank van de GG, zoals ds Mouw en ds van Krimpen. En toch kan ik naar alle 4 goed luisteren, ondanks de behoorlijke verschillen in stijl en accenten.
Ik kan je zo een lijstje geven met predikanten die waarschijnlijk beantwoorden aan omschrijving van ds C. Harinck. Maar dat doe ik niet op een openbaar forum omdat wij met respect over kerkverbanden en ambtsdragers horen te spreken.
Dus per PB???
Maar, en die vraag is al meer gesteld, kom eens met een citaat waarin blokkades worden opgeworpen om tot Christus te gaan. Ds. Harinck schrijft in zijn boek dat ellendekennis de weg is waarlangs de Heere over het algemeen werkt en zo hoor ik dat ook vanaf de kansels. Niet als voorwaarde of zo. Hoe komt hij erbij.
Een heel concreet citaat is vaak niet verstandig en kan ook weer anders geinterpreteerd worden.
Het gaat om een verkondiging waar weinig ruimte is voor het veelkleurige werk van de Heilige Geest. Waarin elke keer dezelfde belevingen zo worden uitgeschilderd dat een hoorder daardoor zo in de nood kan komen omdat hij het in zijn eigen hart niet precies zo ervaart. Het gaat om een prediking waar bij elke tekst een zelfde soort bekeringsweg verkondigd wordt, en waar dan meer nadruk gelegd wordt op het stuk der ellende en de boetvaardigheid dan op het stuk van de verlossing en dankbaarheid. Waar een bekering gewerkt door wettische overtuigingen als standaard wordt gezien en waar velen die onder de waarheid opgroeien en getrokken worden door de liefde van Christus geen herkenning vinden in wat er van de kansel wordt gepreekt.
Zekerheid wordt als verdacht gesteld en twijfel als het kenmerk van het ware.
Naturlijk zet ik het nu ook wat zwart wit neer, maar zo wordt het wel duidelijk.
Vele mensen kunnen zo blokkades ervaren als ze van de kansel een weg horen verklaren die ze zelf niet precies zo ervaren in hun eigen leven.
En zeker als het beleven van boetvaardigheid week in week uit uitgeschilderd wordt in concrete voorbeelden als "het vlees blijft kleven aan de deurposten" "nachten wakker" " geduriglijk wenen" "van kamer tot kamer gaan " "op de grond liggen van verslagenheid" of in het beschrijven van een andere crisis ervaring.
Allemaal zaken die zeker voor kunnen komen in het leven van hen die iets te zien krijgen van de heiligheid en de rechtvaardigheid van God. Maar velen leren dit op een geleidelijkere, minder heftige en liefelijkere wijze. En deze groep, die de meerderheid vormt van hen die onder de waarheid zijn opgegroeid, zo schrijven veel oudvaders, herkennen zich dan niet in de bevinding die dan gepreekt wordt. En dan kan de prediking als een blokkade ervaren worden. Men wacht dan op iets, wat men allang ontvangen heeft.
-
- Berichten: 2198
- Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37
Re: Ds. C. Harinck 50 jaar predikant in Geref. Gemeenten
De voorwaarde zoals bedoeld heeft betrekking op het mogen eigenen zonder ellendekennis.
Dat is waar de 'gestolen Jezus'-uitdrukking op van toepassing is. En die uitdrukking is toch echt aanwijsbaar en te herleiden naar een andere dogmatische bril dan ds. Harinck in de geschriften van de Puriteinen en reformatoren heeft aangetroffen.
@DIA, wat bedoel jij met separeren en wat zou het doel daarvan moeten zijn?
Dat is waar de 'gestolen Jezus'-uitdrukking op van toepassing is. En die uitdrukking is toch echt aanwijsbaar en te herleiden naar een andere dogmatische bril dan ds. Harinck in de geschriften van de Puriteinen en reformatoren heeft aangetroffen.
@DIA, wat bedoel jij met separeren en wat zou het doel daarvan moeten zijn?