De prediking van het Evangelie

Ander

Re: De prediking van het Evangelie

Bericht door Ander »

Erasmiaan schreef:Toch is het grondwoord van Johannes 3:16 voor wereld "kosmos". Dat omvat meer dan alleen mensen.
Dat is ook een leuke discussie: onze dominee vroeger sprak deze tekst altijd als volgt uit: Want alzo lief heeft God de wereld der uitverkorenen gehad. Dat is natuurlijk een beetje inlegkunde maar vanuit zijn theologie wel te begrijpen. Mijn grote broer werd daar altijd een beetje kwaad om, kan ik me wel herinneren. :)
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Ander schreef:
Erasmiaan schreef:Toch is het grondwoord van Johannes 3:16 voor wereld "kosmos". Dat omvat meer dan alleen mensen.
Dat is ook een leuke discussie: onze dominee vroeger sprak deze tekst altijd als volgt uit: Want alzo lief heeft God de wereld der uitverkorenen gehad. Dat is natuurlijk een beetje inlegkunde maar vanuit zijn theologie wel te begrijpen. Mijn grote broer werd daar altijd een beetje kwaad om, kan ik me wel herinneren. :)
En terecht, want dat staat er natuurlijk niet. ;)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Erasmiaan schreef:
Afgewezen schreef:Ja, maar voor de beesten heeft God Zijn Zoon niet overgegeven...
Toch is het grondwoord van Johannes 3:16 voor wereld "kosmos". Dat omvat meer dan alleen mensen.
Dat bedoel ik niet. Bovendien moet je zo'n woord niet isoleren van het verband en dan zeggen 'het grondwoord zegt'...
Als er staat dat God de wereld zo lief heeft gehad dat Hij Zijn Zoon gegeven heeft, opdat een ieder die in Hém gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe, gaat het duidelijk over Gods liefde voor de mensenwereld. Laten we dat maar niet bederven door allerlei spitsvondigheden.
Ander

Bericht door Ander »

Afgewezen schreef:Ja, maar voor de beesten heeft God Zijn Zoon niet overgegeven...
Wel voor alle mensen?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ander schreef:
Wel voor alle mensen?
Een verkeerde vraag in dit verband. Mensen kunnen gered worden, beesten niet.
Nogmaals, laten we dit alles niet bederven met spitsvondigheden.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Ander schreef:
Wel voor alle mensen?
1 Joh 2,2
En Hij is een verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden der gehele wereld.

Joh 1,29
Des anderen daags zag Johannes Jezus tot zich komende, en zeide: Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt!

Ik weet dat Christus in bijzondere zin alleen voor de uitverkorenen stierf, maar in algemene zin is Hij ook het Lam dat de zonden der wereld droeg. Christus offer is genoeg voor de hele wereld. Laten we niet naar de ene (hypercalvinisme) of naar de andere (arminiaanse) kant op gaan hangen, en dit tegen elkaar uitspelen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Willem

Bericht door Willem »

Er staat geschreven: 1. Joh 3 vs16 "Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe"
Zullen wij dan dit Woord in twijfel trekken omdat niet alle mensen zalig worden? Die mensen waren er in Paulus dagen ook al. Het antwoord van Paulus staat in Romeinen 3 vs 3. "Want wat is het, al zijn sommigen ongelovig geweest? Zal hun ongelovigheid het geloof van God te niet doen?"
memento

Bericht door memento »

Erasmiaan schreef:
memento schreef:@Ander: Onderschrijf je ook de goedwilligheid van God tegenover allen? Of is God in wezen slechts goedwillig jegens de uitverkorenen?
Goedwilligheid? Buiten Christus is God een verterend Vuur en een eeuwige Gloed bij Wie niemand wonen kan.
Het woord "goedwilligheid" komt bij Calvijn vandaan. In het 3e boek van de Institutie gebruikt hij het woord nadrukkelijk, zelfs in zijn definitie van wat een waar geloof is:

Het geloof is een vaste en zekere kennis van de goedwilligheid van God tegenover ons, welke kennis gegrond is in de waarheid van de genadige beloften in Christus, door de Heilige Geest aan ons verstand geopenbaard en in onze harten verzegeld wordt.
refo

Bericht door refo »

Voor ons Christenen is het ook geen belangrijk discussiepunt.
Hij is in ieder geval voor ons wél gestorven.
En laten we (zoals Hebreën waarschuwt) zorgen dat niemand schijnt achter te blijven.
Want dat kan blijkbaar.

We maken ons wel zorgen om buitenstaanders. Die moeten ook Christen worden.
Willen ze dat niet dan is Christus misschien wel of misschien niet voor ze gestorven, maar behouden zullen ze niet zijn.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

memento schreef:
Erasmiaan schreef:
memento schreef:@Ander: Onderschrijf je ook de goedwilligheid van God tegenover allen? Of is God in wezen slechts goedwillig jegens de uitverkorenen?
Goedwilligheid? Buiten Christus is God een verterend Vuur en een eeuwige Gloed bij Wie niemand wonen kan.
Het woord "goedwilligheid" komt bij Calvijn vandaan. In het 3e boek van de Institutie gebruikt hij het woord nadrukkelijk, zelfs in zijn definitie van wat een waar geloof is:

Het geloof is een vaste en zekere kennis van de goedwilligheid van God tegenover ons, welke kennis gegrond is in de waarheid van de genadige beloften in Christus, door de Heilige Geest aan ons verstand geopenbaard en in onze harten verzegeld wordt.
In combinatie met het geloof kan ik de term goedwilligheid plaatsen. Maar lso van het geloof en zonder de notie van een God die buiten Christus een verterend vuur is, vind ik de term "Gods goedwilligheid" onevenwichtig.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Erasmiaan schreef:In combinatie met het geloof kan ik de term goedwilligheid plaatsen. Maar lso van het geloof en zonder de notie van een God die buiten Christus een verterend vuur is, vind ik de term "Gods goedwilligheid" onevenwichtig.
Ezechiël 33:11: Zeg tot hen: Zo waarachtig als Ik leef, spreekt de Heere HEERE, zo Ik lust heb in den dood des goddelozen! maar daarin heb Ik lust, dat de goddeloze zich bekere van zijn weg en leve. Bekeert u, bekeert u van uw boze wegen, want waarom zoudt gij sterven, o huis Israëls?

Kunnen we dat geen goedwilligheid noemen? Goedwilligheid is volgens mij nog zwak uitgedrukt!
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
memento

Bericht door memento »

Erasmiaan schreef:
memento schreef:
Erasmiaan schreef:

In combinatie met het geloof kan ik de term goedwilligheid plaatsen. Maar lso van het geloof en zonder de notie van een God die buiten Christus een verterend vuur is, vind ik de term "Gods goedwilligheid" onevenwichtig.
Calvijn zegt (men leze het na in Boek 3 vd Institutie): Wij moeten leren zien, leren kennen dat God niet het kwade met ons voorheeft, maar dat Hij goedwillig is tegenover ons. Hij roept een ieder welgemeend, Hij is een ieder van goede wille: Ik heb geen lust in je dood, maar daarin, dat je je bekeerd en leeft.

Velen denken stiekem: Ik wil me best wel bekeren, maar God wil het (nog) niet. Terwijl de werkelijkheid die de Schrift leert: God is wel goedwillig tot onze bekering, maar wij willen niet!
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Juist. Maar daarin ben ik het ook helemaal niet met jullie oneens.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

memento schreef:Ik vraag dit, omdat juist het ontkennen van de goedwilligheid van God jegens allen ertoe geleid heeft dat mensen het algemeen en welmenend aanbod zijn gaan ontkennen.

De redenering is dan: God is onveranderlijk. God is oprecht. Daaruit volgt dat uiteindelijk maar één wil heeft. De Schrift is er duidelijk in dat alleen de uitverkorenen zalig worden. God wil dus niet dat de anderen zalig worden. Daarom kan er ook geen welmenend aanbod zijn, omdat God helemaal niet wil dat de niet-uitverkorenen het evangelie aannemen. In wezen is God dus alleen goedwillig tegenover de uitverkorenen.
13 Gelijk geschreven is: Jakob heb Ik liefgehad, en Ezau heb Ik gehaat.
14 Wat zullen wij dan zeggen? Is er onrechtvaardigheid bij God? Dat zij verre.
15 Want Hij zegt tot Mozes: Ik zal Mij ontfermen, diens Ik Mij ontferm, en zal barmhartig zijn, dien Ik barmhartig ben.
16 Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods.
17 Want de Schrift zegt tot Farao: Tot ditzelve heb Ik u verwekt, opdat Ik in u Mijn kracht bewijzen zou, en opdat Mijn Naam verkondigd worde op de ganse aarde.
18 Zo ontfermt Hij Zich dan, diens Hij wil, en verhardt, dien Hij wil.
19 Gij zult dan tot mij zeggen: Wat klaagt Hij dan nog? Want wie heeft Zijn wil wederstaan?
20 Maar toch, o mens, wie zijt gij, die tegen God antwoordt? Zal ook het maaksel tot dengene, die het gemaakt heeft, zeggen: Waarom hebt gij mij alzo gemaakt?
21 Of heeft de pottenbakker geen macht over het leem, om uit denzelfden klomp te maken, het ene vat ter ere, en het andere ter onere?
22 En of God, willende Zijn toorn bewijzen, en Zijn macht bekend maken, met vele lankmoedigheid verdragen heeft de vaten des toorns, tot het verderf toebereid;
23 En opdat Hij zou bekend maken den rijkdom Zijner heerlijkheid over de vaten der barmhartigheid, die Hij te voren bereid heeft tot heerlijkheid?

9 Toen zeide Hij: Ga henen, en zeg tot dit volk: Horende hoort, maar verstaat niet, en ziende ziet, maar merkt niet.
10 Maak het hart dezes volks vet, en maak hun oren zwaar, en sluit hun ogen, opdat het niet zie met zijn ogen, noch met zijn oren hore, noch met zijn hart versta, noch zich bekere, en Hij het geneze.
11 Toen zeide ik: Hoe lang, Heere? En Hij zeide: Totdat de steden verwoest worden, zodat er geen inwoner zij, en de huizen, dat er geen mens zij, en dat het land met verwoesting verstrooid worde.
12 Want de HEERE zal die mensen verre wegdoen, en de verlating zal groot wezen in het binnenste des lands.
13 Doch nog een tiende deel zal daarin zijn, en het zal wederkeren, en zijn om af te weiden; maar gelijk de eik, en gelijk de haageik, in dewelke na de afwerping der bladeren nog steunsel is, alzo zal het heilige zaad het steunsel daarvan zijn.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
memento

Bericht door memento »

@Bert, wat wil je met je Bijbelcitaat zeggen? Dat er geen goedwilligheid bij God is? Je bent het op dit punt, wat binnen Calvijns theologie zeer wezenlijk is, niet met Calvijn eens?
Plaats reactie