Erasmiaan schreef:memento schreef:Erasmiaan schreef:memento schreef:@Ander: Onderschrijf je ook de goedwilligheid van God tegenover allen? Of is God in wezen slechts goedwillig jegens de uitverkorenen?
Goedwilligheid? Buiten Christus is God een verterend Vuur en een eeuwige Gloed bij Wie niemand wonen kan.
Het woord "goedwilligheid" komt bij Calvijn vandaan. In het 3e boek van de Institutie gebruikt hij het woord nadrukkelijk, zelfs in zijn definitie van wat een waar geloof is:
Het geloof is een vaste en zekere kennis van de goedwilligheid van God tegenover ons, welke kennis gegrond is in de waarheid van de genadige beloften in Christus, door de Heilige Geest aan ons verstand geopenbaard en in onze harten verzegeld wordt.
In combinatie met het geloof kan ik de term goedwilligheid plaatsen. Maar lso van het geloof en zonder de notie van een God die buiten Christus een verterend vuur is, vind ik de term "Gods goedwilligheid" onevenwichtig.
Calvijn zegt (men leze het na in Boek 3 vd Institutie): Wij moeten leren zien, leren kennen dat God niet het kwade met ons voorheeft, maar dat Hij goedwillig is tegenover ons. Hij roept een ieder welgemeend, Hij is een ieder van goede wille: Ik heb geen lust in je dood, maar daarin, dat je je bekeerd en leeft.
Velen denken stiekem: Ik wil me best wel bekeren, maar God wil het (nog) niet. Terwijl de werkelijkheid die de Schrift leert: God is wel goedwillig tot onze bekering, maar wij willen niet!