Kleine ergernissen

HHR

Re: Kleine ergernissen

Bericht door HHR »

GerefGemeente-lid schreef: 10 jul 2024, 23:01
DDD schreef: 10 jul 2024, 22:28
HHR schreef: 10 jul 2024, 22:14 Eigenlijk een grote ergernis:
Dat je kind terugkomt van een verjaardagsfeestje van een klasgenootje.
Groep 8 reformatorische basisschool.
En dan vertelt dat ouders Snollebolleke opzette en met alle kinderen van links naar rechts lopen te springen.
Om daarna uitgebreid de gelegenheid boden om voetbal te gaan kijken.
Helemaal eens. Dat kan natuurlijk echt niet. Dan kun je die ouders toch opbellen of een bericht sturen. Je kunt weten dat zoiets in reformatorische kringen gevoelig ligt.
Precies. Volgens Matthéüs 18 moet je dat zeker doen.

Ik zou het zelf ook met de wijkouderling bespreken.
Wat een vreemde zaak.
Wijk ouderling?
Die mensen zitten niet in onze gemeente.
Er zitten in die klas mensen van OGG tot PKN.
Je hoort rekening te houden met wie er komt lijkt me.
Gewoon gezond verstand.
Terri

Bericht door Terri »

En dan vertelt dat ouders Snollebolleke opzette en met alle kinderen van links naar rechts lopen te springen.
Helemaal eens. Dat kan natuurlijk echt niet. Dan kun je die ouders toch opbellen of een bericht sturen. Je kunt weten dat zoiets in reformatorische kringen gevoelig ligt.

Wat een vreemde zaak.
Nou ja, ik vind het niet kunnen om gelijk een wijkouderling in te schakelen.
HHR

Bericht door HHR »

Eens. Ik vind verwijzing naar Matth 18 gelijk ook te zwaar aangezet.
Zelfs dit valt mi onder de middelmatige dingen. Maar ik kan het absoluut niet begrijpen.
parsifal

Bericht door parsifal »

Nu ja, die mensen hebben al een vervelende avond nu. Verder inderdaad geen goede keus van de ouders.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

parsifal schreef: 10 jul 2024, 23:12 Nu ja, die mensen hebben al een vervelende avond nu. Verder inderdaad geen goede keus van de ouders.
Wat bedoel je met die eerste zin? Want dat volg ik even niet.
Waarom zou een kinderfeestje een vervelende avond opleveren?
Terri

Bericht door Terri »

GerefGemeente-lid schreef: 10 jul 2024, 23:05
Zita schreef: 10 jul 2024, 23:04

Wat een vreemde zaak.
Wat wil je dan van die wijkouderling horen?
Ouders hebben er zelf moeite mee. Dat zal de wijkouderling met hen eens zijn. En dan?
In feite is het overtreding van het eerste gebod. Dus schuldbelijdenis voor de kerkenraad zou op z'n plaats zijn. Het is immers een openbare zonde.
Je maakt het op deze manier eigenlijk belachelijk door zo uit te pakken.
Schuldbelijdenis voor de kerkenraad....openbare zonde..... :?
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Terri schreef: 10 jul 2024, 23:19
Zita schreef: 10 jul 2024, 23:04
GerefGemeente-lid schreef: 10 jul 2024, 23:01 Precies. Volgens Matthéüs 18 moet je dat zeker doen.

Wat een vreemde zaak.
Wat wil je dan van die wijkouderling horen?
Ouders hebben er zelf moeite mee. Dat zal de wijkouderling met hen eens zijn. En dan?
In feite is het overtreding van het eerste gebod. Dus schuldbelijdenis voor de kerkenraad zou op z'n plaats zijn. Het is immers een openbare zonde.
Kun jij mij dan uitleggen wat het verschil is tussen de mensen vanmiddag in die optocht, ik meen in Berlijn plus degenen die op dezelfde manier in de woonkamer meedoen met zo'n lied aan de ene kant en het volk Israël met het gouden kalf aan de andere kant?
Ararat

Bericht door Ararat »

Gewoon even bellen voor wederhoor. Altijd verstandig. Kun je gelijk aangeven hoe eea overkomt op jou als ouder. Leren ze ook weer van. Trouwens, zeker nu je het hier hebt gezegd (en waarschijnlijk ook elders hebt rondgetoeterd) ben je dat eigenlijk wel verplicht.

Ik zou me inderdaad niet lekker makkelijk verschuilen achter een kerkenraad oid. Die hebben wel wat beters te doen.

Hou je ons wel op de hoogte van de uitkomst van het gesprek? Leren wij ook weer van. Tip: doe dat morgen :D
merel

Bericht door merel »

@ GGL ik vind dat je behoorlijk overdrijft
Laatst gewijzigd door merel op 10 jul 2024, 23:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

GerefGemeente-lid schreef:
Terri schreef: 10 jul 2024, 23:19
Zita schreef: 10 jul 2024, 23:04 Wat wil je dan van die wijkouderling horen?
Kun jij mij dan uitleggen wat het verschil is tussen de mensen vanmiddag in die optocht, ik meen in Berlijn plus degenen die op dezelfde manier in de woonkamer meedoen met zo'n lied aan de ene kant en het volk Israël met het gouden kalf aan de andere kant?
Voor de ene is voetbal het gouden kalf. Voor de ander het verzwelgen in de refo-wereld met het oneerbiedig blèren van de psalmen, liefs met bovenstem.

Even rustig overdenken, janneman, misschien zijn er wel verschillen tussen de voetbal-kijkende ouders op het kinderfeestje en mensen die van voetbal hun religie gemaakt hebben.

Ik heb er overigens helemaal niks mee, en vind het van desbetreffende ouders onbegrijpelijk, maar wijkouderling en schuldbelijdenis (je weet niet eens of ze van de zelfde kerk zijn) is weer een paar tikjes overdreven.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Henk J

Bericht door Henk J »

GerefGemeente-lid schreef: 10 jul 2024, 23:01 Precies. Volgens Matthéüs 18 moet je dat zeker doen.

Wat een vreemde zaak.
Volgens mij zitten deze mensen niet bij HHR in de kerk, dus dan moet je eerst uitpluizen wie hun wijkouderling is waarna je die voor jou onbekende moet bellen? Dat lijkt me niet zo handig en ook niet zo tactisch. Een belletje naar de betreffende ouders lijkt me meer op zijn plaats.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Henk J schreef: 10 jul 2024, 23:32

Wat een vreemde zaak.
Volgens mij zitten deze mensen niet bij HHR in de kerk, dus dan moet je eerst uitpluizen wie hun wijkouderling is waarna je die voor jou onbekende moet bellen? Dat lijkt me niet zo handig en ook niet zo tactisch. Een belletje naar de betreffende ouders lijkt me meer op zijn plaats.
Precies. Voordat je naar de (wijk)ouderling stapt moet je eerst langs iemand gaan, heeft diegene geen spijt, dan kom je met nog een andere, weer niet. Pas dan ga je naar de kerkenraad.
FlyingEagle

Kleine ergernissen

Bericht door FlyingEagle »

HHR schreef: Wijk ouderling?
Je had het beter een uitroepteken achter kunnen zetten i.p.v. een vraagteken ;)

Verder is de opmerking van GG-lid een beetje ridicuul.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Zie het als een goede gelegenheid om met je kinderen over te praten over de leegheid van onze entertainment-cultuur, en zet daartegenover de volheid en gelukzaligheid die er in Christus is.

Het is inderdaad onacceptabel, en intens verdrietig. Dit was in mijn schooltijd nog ondenkbaar onder Reformatorische ouders, maart je ziet dit steeds meer opduiken. Tegelijkertijd zullen je kinderen hoe dan ook met deze zaken in aanraking komen, en is dit een gelegenheid om er samen over te praten met je kinderen. Daar steken ze misschien wel meer van op, dan als dit niet was gebeurt.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

@GGL: Een vervelend avondje, omdat het Nederlandse team niet gewonnen heeft.
En het was niet in Berlijn maar in Dortmund.

Verder krijg ik de indruk dat voetbal in de refokring sterk gedemoniseerd wordt. Of in ieder geval als een soort schibboleth functioneert.
Ik kan dat niet heel goed beoordelen, omdat ik niets met voetbal heb en ook al bijna 10 jaar uit de refobelt weg ben, maar dat gevoel krijg ik in ieder geval als ik lees over wijkouderlingen, Mattheüs 18, enz.
Gisteren las ik in de krant dat er juist kerkelijke gemeenten zijn die met de voetbalwedstrijden in de kerk samenkomen om de wedstrijden (via de beamer) te bekijken. 'Voetbal verbindt', vindt men. Het gaat dan niet alleen over Mozaiek-gemeenschappen, maar ook over PKN-gemeenten.
Plaats reactie