ZWP schreef: ↑27 dec 2025, 11:59
Ik verbaas me over deze reactie. Dit zijn toch geen zaken die uit de tekst opkomen maar zaken die er duidelijk bij gezocht (in gelegd) worden? Hoe kun je dit exegetisch verantwoorden?
Exegese is altijd een verklaring zoeken binnen het verstaanskader van vandaag of de tijd waarin het is opgeschreven. De vraag is hoever je de uitleg kan oprekken. Augustinus kan met de meest wonderlijke verklaringen komen als bij betekenis ontleend aan getallen. Zelf maak ik dat niet mee, maar het is me de kort door de bocht om Augustinus dan maar inlegkunde te verwijten. Binnen het schriftverstaan van Augustinus, zijn wereldbeeld en zijn inzicht in de Schrift kan je dus zijn uitleg wel degelijk als exegese beschouwen.
Zo ook hier, maar dan een preek ter rechterzijde van onze gezindte. De exegese is wat mij betreft prima. Maar omdat het verstaanskader wordt verworpen, vind bijvoorbeeld Tiberius het makkelijk als 100% inlegkunde te typeren. Dat is het dus niet, de samenhang van verklaring en kader is veel ingenieuzer en heeft dus veel meer grond dan op het eerste gezicht lijkt.
Gisteren hadden wij een ook een kerstpreek. Binnen drie zinnen werd het licht van de engelen omschreven als 'licht dat van alle kanten komt' en 'licht dat onthult'. God brengt door het licht de zonde openbaar, en daar wil de mens niet van weten.
Daarna ging de preek weer verder. Is dit uitleg van de tekst? Ik denk het niet. Wordt de betekenis van het licht overdreven? Ik denk het wel. Is het verdedigbaar? Zeker, zie de teksten over het licht Johannes 1. Aanvaard ik het verstaanskader? Jazeker, het was een midden HHK predikant van mijn eigen ligging. Maar het voert dus veel te ver om dan maar over 100% inlegkunde te gaan blaten. Daar wil ik best sarcastisch over doen, ja.