COVID-19

Ditbenik
Inactief

Re: COVID-19

Bericht door Ditbenik »

Posthoorn schreef:
Ditbenik schreef:Ja, je had het ook kunnen afwentelen op de zorg of in de eerst golf een veel grote aantal doden kunnen accepteren. Ik ben blij dat de overheid een barmhartiger keuze heeft gemaakt. Ik heb ook gezien hoe snel en efficiënt tijdens de eerste golf de steunpakketten werd opgetuigd. Zonder bergen papieren in te hoeven vullen werd het geregeld. Een formuliertje met gegevens was genoeg. Natuurlijk is dat niet allemaal vlekkeloos verlopen maar het heeft prima gewerkt. En van diefstal door de overheid is zeker geen sprake geweest. Ik vind dit echt ver over de grens van het betamelijke gaan.
Nou, die steunpakketten moet je niet idealiseren, hoor. Ook via de NOS hoor je echt wel schrijnende verhalen. Bovendien gaat het - dacht ik - om leningen, moeten dus wel weer terugbetaald worden. En verder staat het een ieder vrij om een mening over de overheid te hebben. De Heere Jezus noemde Herodes ook een 'vos'. Alles bejubelen wat onze geseculariseerde overheid doet, lijkt me niet op zijn plaats. Al geloof ik heus wel dat ze hun best gedaan hebben. Maar wij weten ook niet welke belangen er op de achtergrond allemaal meespelen, ook vwb de farmaceutische industrie. Die spinnen in ieder geval goed garen bij de situatie.
1. Ik bejubel niet alles wat onze geseculariseerde overheid doet. Ik vind wel dat je geen zaken mag suggereren waarmee je de overheid in een kwaad licht zet zonder dat je daarvoor ook maar enig bewijs hebt. Dat is wel wat je in je laatste twee zinnen doet. Zo zet je mensen op tegen de overheid in plaats van je er aan te onderwerpen. En dat is waar we in de Schrift toe worden opgeroepen.
2. Mijn vrouw heeft een bedrijf wat tijdens de eerste lockdown drie maanden gesloten is geweest. Ik spreek dus over wat we er zelf van hebben gezien en gekregen. Dat heeft niets met idealiseren te maken maar met de realiteit.
Anselmus

Bericht door Anselmus »

Mister schreef:
Valcke schreef:
Valcke schreef:
NOS schreef:Er liggen nu 1186 mensen met corona in het ziekenhuis (gisteren: 1240), van wie 303 op de IC (gisteren: 317), meldt het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS).
We dalen weer wat verder door. Nu onder de 1200 patiënten in ziekenhuizen. Hopelijk gaan we nog richting 1100 of 1000 voordat de eventuele omikron-golf zichtbaar wordt.

Interessant is ook dat we nu onder de hele wintergolf van het vorige seizoen zitten (oktober 2020-mei 2021).
We zitten zelfs ongeveer op het niveau van eind mei vorig jaar toen de zomer aanbrak en maatregelen steeds meer werden losgelaten.

De besmettingsgolf in de UK zit al in een sterk dalende lijn, wij kunnen bij ons de top van de besmettingen ook binnenkort verwachten (rond 1 februari), eveneens gevolgd door een sterk dalende lijn.
Ik heb nog eens naar de weekrapportage gekeken. Het toegenomen aantal besmettingen speelt zich nog steeds volledig af in de leeftijdsgroepen onder 60 jaar. Op grond hiervan zijn m.i. voor deze hele week nog dalende ziekenhuiscijfers te verwachten.

Je kunt je afvragen hoe het mogelijk is dat bepaalde sectoren nog volledig dicht zijn op dit moment. Het is nog niet eerder vertoond dat sectoren volledig dicht waren bij dergelijke cijfers + een nog steeds dalende trend.
In dat licht vraag ik me af of we echt een omikron-effect gaan zien in de ziekenhuizen. Het is wel een opmerking die steeds gemaakt wordt in de kranten: men verwacht een stijging vanwege het groot aantal omikronbesmettingen. Maar goed, dat is nog maar de vraag. Wat nu in de ziekenhuizen ligt is voornamelijk ws. besmettingen met de deltavariant. Die mensen verlaten nu vooral het ziekenhuis, en die uitstroom is vrij stevig.
Het lastige is wel dat er nu veel inhaalzorg opgestart gaat worden, met name operaties, maar ook mensen die met acute aandoeningen worden opgenomen. Deze mensen worden bij opname getest. Wanneer ze positief testen moeten ze naar een corona-afdeling. Dat betekent niet dat ze opgenomen worden voor corona, het betekent wel dat je op diezelfde kamer/afdeling geen mensen zonder corona kunt opnemen. Dit is net zo goed een logistieke uitdaging voor de ziekenhuizen. Je moet dus zowel een schone als een besmette (IC-) afdeling openhouden, ook al komen mensen niet voor hun corona naar het ziekenhuis. Als je 80.000 besmettingen krijgt, zijn dat ook mensen bij die andere zorg nodig hebben, maar toch op een corona-afdeling komen te liggen. Ook het steeds omkleden voor deze patiënten kost tijd. Dus in die zin is de verwachting dat ziekenhuizen met covid te maken blijven hebben, ook al heeft de Omicron-variant een milder verloop. De cijfers dalen wel omdat de opname-diagnose geen corona is, maar voor de verdeling van bedden blijft er nog uitdaging genoeg over.
Fides Quaerens Intellectum
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Ditbenik schreef:1. Ik bejubel niet alles wat onze geseculariseerde overheid doet. Ik vind wel dat je geen zaken mag suggereren waarmee je de overheid in een kwaad licht zet zonder dat je daarvoor ook maar enig bewijs hebt. Dat is wel wat je in je laatste twee zinnen doet. Zo zet je mensen op tegen de overheid in plaats van je er aan te onderwerpen. En dat is waar we in de Schrift toe worden opgeroepen.
2. Mijn vrouw heeft een bedrijf wat tijdens de eerste lockdown drie maanden gesloten is geweest. Ik spreek dus over wat we er zelf van hebben gezien en gekregen. Dat heeft niets met idealiseren te maken maar met de realiteit.
Voor wat betreft de opmerking over farmacie: https://nos.nl/artikel/2410678-pfizer-s ... cinwinsten De opmerking van Posthoorn is redelijk accuraat.

Voor wat betreft het feit dat de overheid niet voldoende steun heeft gegeven: Zo heeft tussen een derde en de helft van de cafés en restaurants een belastingschuld die gemiddeld uitkomt op meer dan vier jaar brutowinst. Bron ABN Amro. Als de overheid het geld om de goede plaats had gegeven, dan zou hier toch een ander verhoudingsgetal zijn uitgekomen. Namelijk in de buurt van 0.
Valcke

Bericht door Valcke »

Van afwentelen op de zorg kan natuurlijk nooit sprake zijn. Dit is juist de functie van ziekenhuizen en zorg. Wanneer in een epidemie ziekenhuizen vollopen, dient er maximale hulp te zijn: vrijwiligers, 6000 zorg reservisten die zich opgegeven hebben, militairen, burgers voor hand- en spandiensten. Dát is de beoefening van barmhartigheid. Het huidige beleid heeft niets meer te maken met barmhartigheid.
parsifal

Bericht door parsifal »

Herman schreef:
Ditbenik schreef:1. Ik bejubel niet alles wat onze geseculariseerde overheid doet. Ik vind wel dat je geen zaken mag suggereren waarmee je de overheid in een kwaad licht zet zonder dat je daarvoor ook maar enig bewijs hebt. Dat is wel wat je in je laatste twee zinnen doet. Zo zet je mensen op tegen de overheid in plaats van je er aan te onderwerpen. En dat is waar we in de Schrift toe worden opgeroepen.
Voor wat betreft de opmerking over farmacie: https://nos.nl/artikel/2410678-pfizer-s ... cinwinsten De opmerking van Posthoorn is redelijk accuraat.

Voor wat betreft het feit dat de overheid niet voldoende steun heeft gegeven: Zo heeft tussen een derde en de helft van de cafés en restaurants een belastingschuld die gemiddeld uitkomt op meer dan vier jaar brutowinst. Bron ABN Amro. Als de overheid het geld om de goede plaats had gegeven, dan zou hier toch een ander verhoudingsgetal zijn uitgekomen. Namelijk in de buurt van 0.
Hierbij moet je eigenlijk wel meenemen dat ook zonder maatregelen restaurants en cafees het wel wat zwaarder hadden gehad. In Zweden waar de maatregelen voor de horeca echt beperkt zijn, heeft men ook allerlei steunprogrammas nodig. Toeristen blijven voor een groot deel weg en mensen zijn toch voorzichtiger. Zeker hotels en restaurants die zich niet op jongeren richten hebben te lijden onder de pandemie en in mindere mate onder de overheidsmaatregelen om de pandemie te bestrijden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Valcke schreef:Van afwentelen op de zorg kan natuurlijk nooit sprake zijn. Dit is juist de functie van ziekenhuizen en zorg. Wanneer in een epidemie ziekenhuizen vollopen, dient er maximale hulp te zijn: vrijwiligers, 6000 zorg reservisten die zich opgegeven hebben, militairen, burgers voor hand- en spandiensten. Dát is de beoefening van barmhartigheid. Het huidige beleid heeft niets te maken met barmhartigheid, het tegendeel is waar.
En met IC-plekken en bijbehorend personeel wat er niet is. Met oplopend ziekteverzuim onder artsen en verpleegkundigen. Dat soort zaken. Mensen die je met een zuurstoffles naar huis moet sturen omdat er binnen geen plek meer was, of sorteren aan de deur zoals in Limburg gebeurde tijdens de eerste golf. 'Sorry meneer, u bent 75'. In Maastricht is het ziekteverzuim inmiddels 10,2%, in Heerlen en Geleen net onder de 10%. Dan hebben we nog de uitgestelde zorg die ingehaald moet worden. Allemaal zaken waar de overheid mee te dealen heeft. Van achter je toetsenbord kun je makkelijk wat roepen. De praktijk is heel wat weerbarstiger.
merel

Bericht door merel »

Herman schreef:

De afgelopen 30 jaar zijn nog nooit zo weinig faillissementen geweest. Daarnaast heeft de ISZW vanaf het moment van het ingaan van de regeling een dagtaak aan het onderzoeken van fraude meldingen omtrent de regeling.
Valcke

Bericht door Valcke »

Ditbenik schreef:
Valcke schreef:Van afwentelen op de zorg kan natuurlijk nooit sprake zijn. Dit is juist de functie van ziekenhuizen en zorg. Wanneer in een epidemie ziekenhuizen vollopen, dient er maximale hulp te zijn: vrijwiligers, 6000 zorg reservisten die zich opgegeven hebben, militairen, burgers voor hand- en spandiensten. Dát is de beoefening van barmhartigheid. Het huidige beleid heeft niets te maken met barmhartigheid, het tegendeel is waar.
En met IC-plekken en bijbehorend personeel wat er niet is. Met oplopend ziekteverzuim onder artsen en verpleegkundigen. Dat soort zaken. Mensen die je met een zuurstoffles naar huis moet sturen omdat er binnen geen plek meer was, of sorteren aan de deur zoals in Limburg gebeurde tijdens de eerste golf. 'Sorry meneer, u bent 75'. In Maastricht is het ziekteverzuim inmiddels 10,2%, in Heerlen en Geleen net onder de 10%. Dan hebben we nog de uitgestelde zorg die ingehaald moet worden. Allemaal zaken waar de overheid mee te dealen heeft. Van achter je toetsenbord kun je makkelijk wat roepen. De praktijk is heel wat weerbarstiger.
Wanneer zaken niet op orde zijn, geeft dat niemand het recht om anderen oneigenlijk te treffen.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef: Ik ben twee jaar lang vrij consistent geweest in te zeggen dat we geroepen zijn om ziekte te aanvaarden. Binnen grenzen mogen preventieve maatregelen genomen worden, maar geen ongeoorloofde maatregelen. Ik ben consistent geweest - twee jaar lang - dat het ongeoorloofd is wanneer bepaalde groepen hun broodwinning ontnomen wordt - behoudens misschien voor zeer korte tijd bij een ernstige acute uitbraak. Idem dat het ongeoorloofd is wanneer er een verbod is om je eenzame naaste te bezoeken, enzovoort. Wanneer de overheid doorgaat om onbijbelse en ongeoorloofde maatregelen te nemen, dan past het ons om ons daar tegenover te stellen.
Ik zie de onbijbelse en ongeoorloofde maatregelen niet, dus wat dat betreft zit er al een groot gapend gat tussen jou en mij. Er zijn zeker sectoren die zwaar getroffen zijn, de keerzijde is dat er ook sectoren zijn die hebben geprofiteerd. Ook hebben getroffen sectoren kunnen rekenen op financiële ondersteuning.
Valcke schreef:Wie verantwoordelijkheid draagt, dient maatregelen te nemen in overeenstemming met zijn roeping, en dat impliceert overeenstemming met Gods Woord en afhankelijkheid van de Heere (zonder afwenteling van een probleem op de naaste). Daarop zou zegen mogen rusten. Maar op een beleid dat zich volledig van God afkeert en zijn toevlucht neemt tot maatregelen die flagrant in strijd zijn met Gods geboden - waarbij de naaste evident geschaad wordt - rust geen zegen.
Het is helder dat wij totaal verschillend deze crisis en het optreden van de overheid analyseren en waarderen. En het lijkt me dat we het daarover nooit eens zullen worden.
Valcke

Bericht door Valcke »

Ambtenaar schreef:Het is helder dat wij totaal verschillend deze crisis en het optreden van de overheid analyseren en waarderen. En het lijkt me dat we daarover nooit eens zullen worden.
Dat klopt.
merel

Bericht door merel »

Valcke schreef:
Ditbenik schreef:
Wanneer zaken niet op orde zijn, geeft dat niemand het recht om anderen oneigenlijk te treffen.
Wat een bijzonder standpunt. Als je halverwege de dag bij de bakker komt en het bord is op, stel je jezelf toch ook niet op het standpunt dat je oneigenlijk getroffen bent?
Valcke

Bericht door Valcke »

merel schreef:
Valcke schreef:Wanneer zaken niet op orde zijn, geeft dat niemand het recht om anderen oneigenlijk te treffen.
Wat een bijzonder standpunt. Als je halverwege de dag bij de bakker komt en het bord is op, stel je jezelf toch ook niet op het standpunt dat je oneigenlijk getroffen bent?
Volgens mij heb je niet gelezen wat hieraan vooraf ging en begrijp je de opmerking niet.

- Je kunt beter de volgende vergelijking maken: Als ik halverwege de dag bij de bakker komt en het brood op is, ga ik geen verhaal maken bij de naburige slager.

- En de bakker rijdt dan ook niet naar de supermarkt om daar het brood weg te pakken zodat hijzelf weer genoeg heeft. Hij kan eventueel de supermarkt vragen solidair te zijn, maar daar houdt het dan ook mee op.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Valcke schreef:
Ditbenik schreef:
Ja, voor de gevolgen van deze pandemie is altijd wel een zondebok te vinden. Dan kun je kiezen we voor de overheid. Ik weiger daar aan mee te doen en vind dat christenen daar aan ook niet mee moeten doen. Natuurlijk zijn er fouten gemaakt en natuurlijk kun je achteraf roepen dat dingen anders hadden gemoeten of anders hadden gekund, maar om te roepen dat de overheid diefstal heeft gepleegd vind ik een onterechte en zware beschuldiging waar ik nog geen enkele onderbouwing van heb gezien. En daarmee is het ook een gevaarlijke beschuldiging omdat je deze beschuldiging zich richt op de Gods dienares. We moeten oppassen, om naast het oordeel door corona, niet nog een oordeel over ons af te roepen. Daarom wil ik dit soort dingen niet roepen zonder bewijs.
Dat de farmaceutische industrie er aan verdiend zal waar zijn. Dat zijn commerciële bedrijven maar dat kun je moeilijk diefstal door de overheid nomen. Met het artikel van de NOS waar je naar verwijst laat je alleen zien dat gebruik gemaakt wordt van de wettelijke mogelijkheden. Ik vind wat van die mogelijkheden, maar ze zijn er nu eenmaal en dus helaas toegestaan.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Valcke schreef:
Ambtenaar schreef:Het is helder dat wij totaal verschillend deze crisis en het optreden van de overheid analyseren en waarderen. En het lijkt me dat we daarover nooit eens zullen worden.
Dat klopt.
Maar dat is ook ergens wel begrijpelijk met een verschillende achtergrond en visie op heel veel zaken.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Valcke

Bericht door Valcke »

Ditbenik, natuurlijk vind ik dat de overheid middelen moet hebben om een epidemie te bestrijden. En wanneer er onteigening moet plaatsvinden binnen wettelijke kaders gericht op zuurstofflessen, mondkapjes, enzovoort, dan zul je mij niet horen. Wanneer de overheid echter systematisch beleid voert waarbij mensen onevenredig getroffen worden, zowel materieel als niet-materieel (denk aan de eerdere opsluiting van bejaarden) zonder dat er ook maar een redelijk verband is aangetoond met epidemiebestrijding en de situatie ook niets te maken heeft met de feitelijke situatie (maar alleen met een onzekere verwachting), dan vind ik dat wij niet mogen wegkijken van dit onrecht.

Verder vind ik dat een christen ook nooit mee mag werken aan evident onrecht, ook niet wanneer hij daartoe de opdracht krijgt van de overheid. Dat is gewoon een gewetenskwestie. Ik weet ook dat er mensen zijn in overheidsdienst die dit in praktijk brengen en hun meerderen hebben aangegeven niet te zullen handhaven (of aan handhaving op enige manier mee te werken). Hiervoor heb ik respect.
Plaats reactie