Lauren van der Tang is ouderling in de GGiN. Hij is zeer begaafd en daarmee een mooi uithangbord voor de GGiN.De Rijssenaar schreef: ↑Gisteren, 21:31 https://youtu.be/tnKR_WjH3pM?si=93yotvplLtAAexSv
Hier een gesprek tussen Chris Verhagen en Laurens van der Tang. Die laatste komt volgens mij uit GerGem. Zo hoort het. Een fatsoenlijk gesprek en elkaar respecteren. Dit soort mannen hebben we er veel meer van nodig
Gelezen, gedacht, gehoord...
-
MGG
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Bij 'links' denk ik eerder aan vrijzinnigheid en zo dan aan 'evangelischen'. Maar ja, dan zou zijn column niet meer kloppen.DDD schreef: ↑Gisteren, 17:13 Wat een bijzonder artikel van Steef Post in het RD.
https://www.rd.nl/artikel/1130744-de-ui ... n-je-denkt
Heel raar, wat mij betreft.
Hij vergelijkt de evangelische en de bevindelijk gereformeerde stroming alsof dat uitersten zouden zijn die elkaar raken. Terwijl beide bewegingen nauw samenhangen met het Réveil of meer seculier uitgedrukt, met de Romantiek.
Ik vind het spijtig dat hij in deze bijdrage totaal onhistorisch de wortels van de Afgescheidenen geheel buiten beschouwing laat.
Ik had van iemand met zo'n staat van dienst wel wat meer inzicht verwacht, en voor zover dat inzicht er is, dan zou dat mijns inziens ook terug moeten komen in zo'n column.
Dr. Van Ruler zag overigens wél overeenkomsten tussen 'ultragereformeerd' en 'vrijzinnig'.
Precies. Daarvan zou je kunnen zeggen dat het uitersten zijn die elkaar raken. Namelijk in hun beider mensmiddelpuntigheid.
-
De Rijssenaar
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/32 ... maalsgang/
Hier een vraag op Refoweb. Zelf geen ervaring hiermee, maar wel eens gehoord van mensen dat die bezoeken vaak geen pretje zijn.. Je snapt toch niet dat dit allemaal normaal gevonden wordt en ook goed gepraat wordt door de dominees
Hier een vraag op Refoweb. Zelf geen ervaring hiermee, maar wel eens gehoord van mensen dat die bezoeken vaak geen pretje zijn.. Je snapt toch niet dat dit allemaal normaal gevonden wordt en ook goed gepraat wordt door de dominees
Ik ben vooral tegen thematisch denken. Mij familie- en kennissenkring is voornamelijk reformatorisch en evangelisch en wij kunnen prima door één deur en zijn vaak broeders en zusters in het geloof. Ik kan mij dus niet zoveel weerstand voorstellen, maar wellicht is dat bij anderen wel het geval.De Rijssenaar schreef: ↑Gisteren, 21:13Ze zeggen wel eens dat de mens op z’n diepst vernederd moet worden. Ik denk dat je een refo op z’n diepst kunt vernederen door te zeggen dat ie op een evangelisch gelovige lijkt. Daar staat de refo kilometers, nee mijlen ver boven.. Vandaar de weerstand bij sommigen hier. Ze willen niet van hun zelfgecreëerde sokkel getild worden.. Maar ik zeg: Als je het een beetje nauw neemt (let op: ik zeg “een beetje”) met zelfonderzoek dan lees je dit artikel, herlees je dit artikel en eet je het daarna op. Tis en ontdekkend artikel en dan moet je niet het struikgewas induiken.. Kom te voorschijn!!! Gerardus!!