Bij de rooms katholieken werd (wordt) gezegd: 'wie goed doet, goed ontmoet'
Waarom komen mensen tegenover elkaar te staan?
Bij de rooms katholieken werd (wordt) gezegd: 'wie goed doet, goed ontmoet'
Dat is een spreekwoord dat in Bijbelse zin niet opgaat.
Wat hij beschrijft, kom ik in verschillende CGK-gemeentes ook wel tegen, nauwelijks verschil.huisman schreef: ↑14 mar 2025, 17:38 https://rd.nl/artikel/1099513
Helder geschreven stuk over de grote veranderingen in de GKv (Nu NGK) Ontluisterend hoe snel een kerkverband haar identiteit kan verliezen. Een baken in zee,
Maar ook die CGK's willen geen bakens zien. Ze rijden gewoon door de rode stoplichten.Tiberius schreef: ↑15 mar 2025, 08:30Wat hij beschrijft, kom ik in verschillende CGK-gemeentes ook wel tegen, nauwelijks verschil.huisman schreef: ↑14 mar 2025, 17:38 https://rd.nl/artikel/1099513
Helder geschreven stuk over de grote veranderingen in de GKv (Nu NGK) Ontluisterend hoe snel een kerkverband haar identiteit kan verliezen. Een baken in zee,
Alleen jammer dat hij niets inhoudelijks over de preek schrijft. Ik ben benieuwd hoe dat bij De Ruijter ontwikkeld is. Of juist niet: gelijk gebleven.
De preken binnen de GKv waren mijns inziens altijd oppervlakkig. De kerk kon bestaan doordat het zo afgesloten was, bijna sektarisch. Daadwerkelijk geloof was niet belangrijk. Je hoorde bij het verbond. Dat laatste is nu weggevallen.Tiberius schreef: ↑15 mar 2025, 08:30Wat hij beschrijft, kom ik in verschillende CGK-gemeentes ook wel tegen, nauwelijks verschil.huisman schreef: ↑14 mar 2025, 17:38 https://rd.nl/artikel/1099513
Alleen jammer dat hij niets inhoudelijks over de preek schrijft. Ik ben benieuwd hoe dat bij De Ruijter ontwikkeld is. Of juist niet: gelijk gebleven.
Tiberius schreef: ↑15 mar 2025, 08:30Wat hij beschrijft, kom ik in verschillende CGK-gemeentes ook wel tegen, nauwelijks verschil.huisman schreef: ↑14 mar 2025, 17:38 https://rd.nl/artikel/1099513
Probleem is dat men vindt dat kerkdiensten 'leuk' moeten zijn. Eigenlijk is dat het enige criterium.huisman schreef: ↑15 mar 2025, 09:41Tiberius schreef: ↑15 mar 2025, 08:30Wat hij beschrijft, kom ik in verschillende CGK-gemeentes ook wel tegen, nauwelijks verschil.huisman schreef: ↑14 mar 2025, 17:38 https://rd.nl/artikel/1099513
Als erediensten zo ingrijpend veranderen blijft de prediking nooit gelijk. Ik lees vanwege grote betrokkenheid bij de CGK veel ‘oude’ CGK preken uit de volle breedte van de CGK. Oud wil zeggen uit de eerste 25 jaar na de oorlog. Ook beluister/bekijk ik huidige diensten uit de linkerkant van de CGK. Op een zeer enkele uitzondering na klinkt daar een prediking die uit het verleden van de volle breedte van de CGK onherkenbaar is. Ik vind dat zeer zorgelijk. Het gaat niet om wat gezelligheid in de gemeenten maar om eeuwig wel of eeuwig wee. Maar zelfs dat eeuwig wee wordt blijkens een ND podcast in de NGK ontkent.
Klopt, ik spreek met enige regelmaat mensen uit linkse CGK gemeenten die met zorg en verdriet de ontwikkelingen in hun gemeenten aanzien. Hoe groot deze minderheid is kan ik niet inschatten.Tiberius schreef: ↑15 mar 2025, 09:47Probleem is dat men vindt dat kerkdiensten 'leuk' moeten zijn. Eigenlijk is dat het enige criterium.huisman schreef: ↑15 mar 2025, 09:41Tiberius schreef: ↑15 mar 2025, 08:30Wat hij beschrijft, kom ik in verschillende CGK-gemeentes ook wel tegen, nauwelijks verschil.huisman schreef: ↑14 mar 2025, 17:38 https://rd.nl/artikel/1099513
Als erediensten zo ingrijpend veranderen blijft de prediking nooit gelijk. Ik lees vanwege grote betrokkenheid bij de CGK veel ‘oude’ CGK preken uit de volle breedte van de CGK. Oud wil zeggen uit de eerste 25 jaar na de oorlog. Ook beluister/bekijk ik huidige diensten uit de linkerkant van de CGK. Op een zeer enkele uitzondering na klinkt daar een prediking die uit het verleden van de volle breedte van de CGK onherkenbaar is. Ik vind dat zeer zorgelijk. Het gaat niet om wat gezelligheid in de gemeenten maar om eeuwig wel of eeuwig wee. Maar zelfs dat eeuwig wee wordt blijkens een ND podcast in de NGK ontkent.
Overigens zowel in links-CGK als in de NGK is er een relatief grote minderheid die deze ontwikkeling betreurt.
Mee eens.
Ik vermoed dat die groep steeds kleiner wordt, omdat het over het algemeen ouderen zijn.huisman schreef: ↑15 mar 2025, 09:56Klopt, ik spreek met enige regelmaat mensen uit linkse CGK gemeenten die met zorg en verdriet de ontwikkelingen in hun gemeenten aanzien. Hoe groot deze minderheid is kan ik niet inschatten.Tiberius schreef: ↑15 mar 2025, 09:47Probleem is dat men vindt dat kerkdiensten 'leuk' moeten zijn. Eigenlijk is dat het enige criterium.huisman schreef: ↑15 mar 2025, 09:41
Overigens zowel in links-CGK als in de NGK is er een relatief grote minderheid die deze ontwikkeling betreurt.
Waarom zo neerbuigend spreken over reformatorische christenen? Behoort droefheid naar God, een gebroken geest en een gebroken en verslagen hart ook tot het ‘afvinklijstje’ ?merel schreef: ↑15 mar 2025, 16:40 Mijn dochter heeft een mentor uit de GKv met evangelische trekken. Hij is 23 jaar en vol van de Geest. Hij speelt in een praise band en zit onder de tatoeages. Met kerst kreeg zij een kerstkaart met een persoonlijke bede erop. Hij getuigt vrijwel elke les. Hij voldoet zeker niet aan het afvinklijstje van reformatorische christen, maar is een voorbeeld voor veel pubers op school.