merel schreef: ↑30 aug 2024, 10:19
Adagio schreef: ↑29 aug 2024, 14:37
Mijn excuses dat ik bij die nieten er tussendoor fietste, maar die vraag van Merel ligt er inderdaad nog.
Klopt, dat was ik bijna vergeten. Bedankt voor de herinnering. Deze vraag staat inderdaad ook nog open.
merel schreef: ↑28 aug 2024, 12:53
Dat was mijn vraag niet. Waar staat in de bijbel dat zonder de 5 nieten een mens niet zalig kan worden?
Is het niet de bevinding van allen die God aan zichzelf ontdekte: Ze waren geen goede mensen, ze zochten God niet, ze zochten hun eigen dingen, en ze waren vijanden van God en van vrije genade. Het waren geen geleerden, ze waren blinden, het waren geen wetenschappers, het waren dwazen, en onededelen, verachtelijke in de ogen van de wereld en van de godsdienst. Ze waren geen vrome nette mensen, maar ze leerden zich kennen als de grootste der zondaren. Ze spraken niet de bevinding na uit de boeken, maar ze waren door God Zelf geleerd. En wat bleef er dan over van zichzelf? Was er ooit iets in Gods uitverkorenen waarin ze zouden kunnen roemen? Nee toch? Een oud gezang kennen we wellicht wel: Alle roem is uitgesloten, onverdiende zaligheden heb ik van mijn God genoten.
Kunnen we uit de Bijbel wel voorbeelden noemen van mensen die wel deugden, die God zochten, en de vrede en het welvaren van de naaste? Kunnen wij in de Bijbel mensen vinden goed waren in eigen ogen? Die geen hemels onderwijs nodig hadden? Is het niet vaak zo dat het verachte en onedele door God is uitverkoren? Mensen waar de natuurlijke mens en de vrome mens zijn of haar neus voor ophaalt?
Ik zou zeggen, lees eens iets over de bevindingen van de Kerk der eeuwen? Dan zien we dat het allemaal nieten en nullen werden als ze door God werden ontdekt.
1 Kortinhe 1 : 26-29
Want gij ziet uw roeping, broeders, dat gij niet vele wijzen zijt naar het vlees, niet vele machtigen, niet vele edelen. Maar het dwaze der wereld heeft God uitverkoren, opdat Hij de wijzen beschamen zou; en het zwakke der wereld heeft God uitverkoren, opdat Hij het sterke zou beschamen; en het onedele der wereld en het verachte heeft God uitverkoren, en hetgeen niets is, opdat Hij hetgeen iets is, teniet zou maken; opdat geen vlees zou roemen voor Hem.