Wat is hypercalvinisme?

Maanenschijn

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Maanenschijn »

Maanenschijn schreef:
GerefGemeente-lid schreef:https://charlesspurgeon.nl/onze-onmacht/

Als iedereen deze preek wil lezen vandaag?

Vanuit Gods Woord, deze preek, en de geciteerde artikelen van de Dordtse Leerregels, zal ik vanavond of morgenavond een uitgebreid antwoord geven.
Vergeet je mijn twee concrete vragen niet? ;) .
De morgen is bijna voorbij, vriend. Je houd het forum altijd scherp op onbeantwoorde vragen, je vindt het vast niet erg dat ik jou er ook op attendeer? :)
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Arja

Bericht door Arja »

GerefGemeente-lid schreef: 28 aug 2024, 12:36 https://charlesspurgeon.nl/onze-onmacht/

Vanuit Gods Woord, deze preek, en de geciteerde artikelen van de Dordtse Leerregels, zal ik vanavond of morgenavond een uitgebreid antwoord geven.
Ik heb een korte samenvatting gemaakt:
De tekst behandelt de uitdrukking "tot Christus komen" en de noodzakelijke dingen die hierbij horen, zoals berouw over zonden, zelfverloochening en geloof in de Heere Jezus Christus. Het "tot Christus komen" is een samenvatting van de noodzakelijke dingen voor het behoud van een zondaar en is het eerste gevolg van de wedergeboorte. De tekst benadrukt dat het voor een mens onmogelijk is om tot Christus te komen zonder de hulp van de Heilige Geest.

De onmogelijkheid van de mens om tot Christus te komen ligt niet in lichamelijke of mentale gebreken, maar in de verdorven natuur van de mens. De mens is door de val in het paradijs en door zijn eigen zonden geheel ontwricht en verdorven. Zonder de hulp van de Heilige Geest is het voor de mens onmogelijk om tot Christus te komen.

De tekst gebruikt het beeld van een schaap en een wolf om te illustreren dat de menselijke natuur weerspannig is tegen het "tot Christus komen". Net zoals een wolf niet kan eten van gras en een schaap niet kan eten van vlees, kan de mens niet tot Christus komen zonder de hulp van de Heilige Geest.

De onmogelijkheid van de mens om tot Christus te komen is ook gelegen in de weerspannigheid van de menselijke wil. De menselijke wil is zozeer geneigd tot het verkeerde dat hij zonder de krachtige, onweerstaanbare en bovennatuurlijke kracht van de Heilige Geest nimmer tot Christus gedwongen wordt. De tekst citeert Johannes 5:40, waarin Jezus zegt: "Gij wilt tot Mij niet komen, opdat gij het leven moogt hebben."

De tekst concludeert dat de menselijke natuur zo verdorven is dat hij noch de wil noch de kracht heeft om tot Christus te gaan, tenzij hij getrokken wordt door de Geest. Alle ware gelovigen hebben deze belijdenis gemeenschappelijk: "Als Christus mij niet opgezocht had toen ik als een vreemdeling ver van God leefde, zou ik tot op dit ogenblik nog steeds ver van Hem verkeren."
Heel veel zegen bij het het onderzoeken van deze preek van Spurgeon en de geciteerde artikelen van de Dordtse Leerregels. Misschien kan je er een aparte topic van maken?
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Maanenschijn schreef: 29 aug 2024, 12:57
Maanenschijn schreef:

De morgen is bijna voorbij, vriend. Je houd het forum altijd scherp op onbeantwoorde vragen, je vindt het vast niet erg dat ik jou er ook op attendeer? :)
Morgenavond, schreef ik. Ik kom er op terug, maar ik moet even zien of dit vandaag nog lukt, wegens onvoorziene omstandigheden.

In ieder geval voor zondag hoop ik het uit één te zetten. Het staat op mijn lijstje. Jouw vragen zullen ook meegenomen worden.
Maanenschijn

GerefGemeente-lid schreef:
Maanenschijn schreef: 29 aug 2024, 12:57
Maanenschijn schreef:

Morgenavond, schreef ik. Ik kom er op terug, maar ik moet even zien of dit vandaag nog lukt, wegens onvoorziene omstandigheden.

In ieder geval voor zondag hoop ik het uit één te zetten. Het staat op mijn lijstje.
Top, ik heb geduld.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Overigens zie ik maar één vraag.
Maanenschijn

GerefGemeente-lid schreef:Overigens zie ik maar één vraag.
Het zijn er twee. Over wel de nieten en niet de wellen.

De andere is over het verschil wat @Bertiel schreef en het mij geciteerde artikel uit de DL.
Adagio

Bericht door Adagio »

Mijn excuses dat ik bij die nieten er tussendoor fietste, maar die vraag van Merel ligt er inderdaad nog.
Maanenschijn

Maanenschijn schreef:
GerefGemeente-lid schreef:…..
Schortinghuis heeft er van getuigd, met de zalige en dierbare vijf nieten: ik wil niet, ik kan niet, ik weet niet, ik heb niet en ik deug niet.
Ik citeer even uit een recensie van een herdruk van het boek “Het Innig Christendom”:

„Het is ook niet goed om alleen van Schortinghuis te citeren: Ik kan niet, ik wil niet, ik deug niet. Want even verderop zegt dezelfde Schortinghuis: Ik kan wèl, ik wil wèl, ik deug wèl; niet in mezelf, maar in Christus! Waarom citeren velen alleen maar de vijf nieten en die vijf wellen niet?”

Misschien in het kader van deze discussie: wil je die laatste vraag beantwoorden?
Ik bedoelde deze.
merel

Bericht door merel »

Adagio schreef: 29 aug 2024, 14:37 Mijn excuses dat ik bij die nieten er tussendoor fietste, maar die vraag van Merel ligt er inderdaad nog.
Klopt, dat was ik bijna vergeten. Bedankt voor de herinnering. Deze vraag staat inderdaad ook nog open.
merel schreef: 28 aug 2024, 12:53 Dat was mijn vraag niet. Waar staat in de bijbel dat zonder de 5 nieten een mens niet zalig kan worden?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

merel schreef: 30 aug 2024, 10:19
Adagio schreef: 29 aug 2024, 14:37 Mijn excuses dat ik bij die nieten er tussendoor fietste, maar die vraag van Merel ligt er inderdaad nog.
Klopt, dat was ik bijna vergeten. Bedankt voor de herinnering. Deze vraag staat inderdaad ook nog open.
merel schreef: 28 aug 2024, 12:53 Dat was mijn vraag niet. Waar staat in de bijbel dat zonder de 5 nieten een mens niet zalig kan worden?
Is het niet de bevinding van allen die God aan zichzelf ontdekte: Ze waren geen goede mensen, ze zochten God niet, ze zochten hun eigen dingen, en ze waren vijanden van God en van vrije genade. Het waren geen geleerden, ze waren blinden, het waren geen wetenschappers, het waren dwazen, en onededelen, verachtelijke in de ogen van de wereld en van de godsdienst. Ze waren geen vrome nette mensen, maar ze leerden zich kennen als de grootste der zondaren. Ze spraken niet de bevinding na uit de boeken, maar ze waren door God Zelf geleerd. En wat bleef er dan over van zichzelf? Was er ooit iets in Gods uitverkorenen waarin ze zouden kunnen roemen? Nee toch? Een oud gezang kennen we wellicht wel: Alle roem is uitgesloten, onverdiende zaligheden heb ik van mijn God genoten.

Kunnen we uit de Bijbel wel voorbeelden noemen van mensen die wel deugden, die God zochten, en de vrede en het welvaren van de naaste? Kunnen wij in de Bijbel mensen vinden goed waren in eigen ogen? Die geen hemels onderwijs nodig hadden? Is het niet vaak zo dat het verachte en onedele door God is uitverkoren? Mensen waar de natuurlijke mens en de vrome mens zijn of haar neus voor ophaalt?
Ik zou zeggen, lees eens iets over de bevindingen van de Kerk der eeuwen? Dan zien we dat het allemaal nieten en nullen werden als ze door God werden ontdekt.

1 Kortinhe 1 : 26-29
Want gij ziet uw roeping, broeders, dat gij niet vele wijzen zijt naar het vlees, niet vele machtigen, niet vele edelen. Maar het dwaze der wereld heeft God uitverkoren, opdat Hij de wijzen beschamen zou; en het zwakke der wereld heeft God uitverkoren, opdat Hij het sterke zou beschamen; en het onedele der wereld en het verachte heeft God uitverkoren, en hetgeen niets is, opdat Hij hetgeen iets is, teniet zou maken; opdat geen vlees zou roemen voor Hem.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
GerefGemeente-lid
Verbannen

Morgen zal ik op de vragen en de zaken uitgebreid reageren, maar ik kwam opeens dit fragment tegen zojuist en dat wil ik nu toch al reeds delen. Het is een fragment uit een preek van ds. C.J. Meeuse.

https://youtu.be/LA74Tc8aYUk?si=1FjOFtkS_FgJIee6
Maanenschijn

GerefGemeente-lid schreef:Morgen zal ik op de vragen en de zaken uitgebreid reageren, maar ik kwam opeens dit fragment tegen zojuist en dat wil ik nu toch al reeds delen. Het is een fragment uit een preek van ds. C.J. Meeuse.

https://youtu.be/LA74Tc8aYUk?si=1FjOFtkS_FgJIee6
Mooi fragment. Vooral ook in een week van voorbereiding. Dank.

Ik schreef in een ander topic:

Als de onwil door een mens ingeleefd wordt, door Gods trekkende genade, word de onwil en onmacht werkelijkheid voor die mens. Dan is er geen verontschuldiging meer en maakt de Heere plaats voor het willen en het werken (het ‘doen’). Dan mag het worden: door genade heeft de Heere mij bekeert, en heb ik mij mogen bekeren. Dan heeft de Heere onze wil daartoe omgebogen. (DL hfdst. 3-4, par. 16).

De onmacht van de mens is de grootste verontschuldiging om onbekeerd te zijn en te blijven, vrees ik.

Aangrijpend: Wee u, Chorazin! wee u ‭Bethsaïda‭!
Hendrien

Bericht door Hendrien »

Zeeuw schreef: 28 aug 2024, 12:57
GerefGemeente-lid schreef: 28 aug 2024, 12:36 https://charlesspurgeon.nl/onze-onmacht/

De preek bevestigd vooral wat hier al door veel mensen, en volgens mij ten diepste ook gewoon door jou, wordt aangegeven. Een mens heeft geen vrije wil tot zijn eigen zaligheid. Maar wel een vrije wil om de middelen waar te nemen. Vervolgens heeft de mensen wel de plicht zich te bekeren, want dat eist God. Dat kan de mens niet, maar God heeft, door Zijn Zoon, een weg gegeven tot zaligheid. Met dat vertrouwen mogen we de middelen waarnemen, waarbij we alles van Hem verwachten.

Citaat uit de preek:

Toch hoor ik iemand nog zeggen: ‘O, als ik mezelf dan niet zalig kan maken en niet tot Christus kan komen, moet ik maar stil blijven zitten en niets doen’. Als mensen zo redeneren, halen zij hun eigen vervloeking over zich. Wij hebben u heel duidelijk gezegd dat er een heleboel dingen zijn die u wèl kunt doen. Het is in uw macht zoveel mogelijk in de kerk te komen. U kunt ijverig de Bijbel bestuderen. U kunt breken met openbare zonden; de ondeugden waaraan u zich graag overgeeft, kunt u achterwege laten. Het is in uw macht om eerlijk, eenvoudig en oprecht te leven. Daarvoor hebt u geen hulp van de Heilige Geest nodig, u kunt dat zelf doen. Maar ‘tot Christus komen’ is werkelijk niet in uw macht, totdat u vernieuwd wordt door de Heilige Geest. Maar let wel, uw gebrek aan kracht is geen excuus. Wij hebben aangetoond dat u geen begeerte hebt om te komen, maar dat u in opstand tegen God leeft.
Kun je echt zonder de Heilige Geest al die dingen die hier geciteerd worden? Ik kan het onmogelijk.
merel

Bericht door merel »

.
Laatst gewijzigd door merel op 31 aug 2024, 18:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Terri

Bericht door Terri »

Hendrien schreef: 31 aug 2024, 08:11
Zeeuw schreef: 28 aug 2024, 12:57

De preek bevestigd vooral wat hier al door veel mensen, en volgens mij ten diepste ook gewoon door jou, wordt aangegeven. Een mens heeft geen vrije wil tot zijn eigen zaligheid. Maar wel een vrije wil om de middelen waar te nemen. Vervolgens heeft de mensen wel de plicht zich te bekeren, want dat eist God. Dat kan de mens niet, maar God heeft, door Zijn Zoon, een weg gegeven tot zaligheid. Met dat vertrouwen mogen we de middelen waarnemen, waarbij we alles van Hem verwachten.

Citaat uit de preek:

Toch hoor ik iemand nog zeggen: ‘O, als ik mezelf dan niet zalig kan maken en niet tot Christus kan komen, moet ik maar stil blijven zitten en niets doen’. Als mensen zo redeneren, halen zij hun eigen vervloeking over zich. Wij hebben u heel duidelijk gezegd dat er een heleboel dingen zijn die u wèl kunt doen. Het is in uw macht zoveel mogelijk in de kerk te komen. U kunt ijverig de Bijbel bestuderen. U kunt breken met openbare zonden; de ondeugden waaraan u zich graag overgeeft, kunt u achterwege laten. Het is in uw macht om eerlijk, eenvoudig en oprecht te leven. Daarvoor hebt u geen hulp van de Heilige Geest nodig, u kunt dat zelf doen. Maar ‘tot Christus komen’ is werkelijk niet in uw macht, totdat u vernieuwd wordt door de Heilige Geest. Maar let wel, uw gebrek aan kracht is geen excuus. Wij hebben aangetoond dat u geen begeerte hebt om te komen, maar dat u in opstand tegen God leeft.
Kun je echt zonder de Heilige Geest al die dingen die hier geciteerd worden? Ik kan het onmogelijk.
@Hendrien ik ben het met je eens. Het is een behoorlijk krasse uitspraak : "daarvoor heb je de hulp van de Heilige Geest niet nodig".
Ik ervaar in mijn leven. "zonder Mij kunt u niks doen".
Plaats reactie