Kleine ergernissen

Zeeuw

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Zeeuw »

Bertiel schreef: 28 jun 2024, 08:04 toch is het vergelijk ergens wel te begrijpen.
De refowereld is niet zo heel goed in zelfreflectie, zacht gezegd.
Zoals ik schreef: bereid zijn tot reflectie is belangrijk. Maar iedere keer hetzelfde flauwe non-argument bezigen helpt ook niet verder.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Bertiel schreef: 28 jun 2024, 08:04 toch is het vergelijk ergens wel te begrijpen.
De refowereld is niet zo heel goed in zelfreflectie, zacht gezegd.
Daar heb je gelijk in hoor. Ik denk dat Ambtenaar in deze ook wel een punt(je) heeft, maar het is zo vermoeiend om het elke keer weer aan te horen. Het is beter om te vertellen dat in een refowereld, waar beroepingswerktransfers lijken op voetbaltransfers, de Heere doorgaat met Zijn werk en er zondaren bekeerd worden. Het snode is dat door de behoefte aan het telkens willen benadrukken van een negatieve kant het werk van de Heere verdacht gemaakt wordt. En dat is het kwalijke aan Ambtenaars optreden.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

GerefGemeente-lid schreef: 27 jun 2024, 22:05 Daarnaast: zonder een oordeel erover uit te spreken: hoe verenig jij het gelovig zijn met het voortdurend overtreden van o.a. het vierde en zevende gebod?
Waarom stel je mij die vraag? Dan moet je aan hem zelf vragen. En wat heeft het zevende gebod hiermee van doen?
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Johann Gottfried Walther schreef: 27 jun 2024, 22:26 Waar geloven ze dan in?

Niet ieder die tegen Mij zegt: Heere, Heere, zal binnengaan in het Koninkrijk der hemelen, maar wie de wil doet van Mijn Vader, Die in de hemelen is. Matth7vers 21
Hij is lid van de Levende Steen Ministries. Op hun website staat dat ze geloven in:

Door te sterven aan het kruis van Golgota en na drie dagen weer op te staan uit de dood heeft Hij het leven zoals God dat ooit bedoeld heeft, weer hersteld voor een ieder die gelooft. Wij geloven in de noodzaak van een onbelemmerde werking van de Heilige Geest in ons midden en in ons persoonlijk leven.

https://levendesteenministries.nl/wie-zijn-wij/
Laatst gewijzigd door Ambtenaar op 28 jun 2024, 08:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Ad Anker schreef: 28 jun 2024, 07:59 Ambtenaar (en een paar anderen denk ik) zijn er inderdaad vaak als de kippen bij om te vertellen dat de refowereld mogelijk nog slechter is dan de gewone wereld. En ze hebben wellicht op punten helemaal gelijk. Alleen de toon is inderdaad vervelend.
Echter, om je daardoor uit het veld te laten slaan is ook weer niet nodig natuurlijk. We hebben ondanks of dankzij 'ambtenaren' een goed verhaal! En dat mag je hier gewoon vertellen.
Het be- en veroordelen van anderen lijkt haast wel een kenmerk van de reformatorische wereld. Het is vaak het zich afzetten tegen, om maar vooral ook de introspectie te ontwijken, zo lijkt het haast.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Zeeuw schreef: 28 jun 2024, 08:03 Dat denk ik ook. En ik denk ook dat we/de refowereld bereid moet zijn om zichzelf te verklaren, uit te leggen etc. Meer dan ooit wellicht. Maar dat we hier ook niet iedereen met iedere reactie iedere keer even serieus moeten nemen, want soms lijken sommige forummers zo ver verwijderd van wat in algemene zin lang/nog steeds gangbaar was in onze gezindte dat het een beetje vervelend wordt daar continu op te reageren.
Ik heb helemaal niets met topsport en wil dat ook zeker niet verdedigen. Ik zie topsport en het aanhangen daarvan als substituut voor religie. Brood en spelen, niet waar? Ik kijk in ieder geval geen wedstrijden van het EK. De enige sport die ik kijk, zijn de voetbalwedstrijden van mijn kinderen. Wat mij vooral stoort is dat de reformatorische wereld vooral anderen de maat neemt, maar weinig zelfreflectie laat zien. En wat gangbaar is, is veelal ook traditie en in sommige gevallen ook matig onderbouwd.
Laatst gewijzigd door Ambtenaar op 28 jun 2024, 08:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Zeeuw schreef: 28 jun 2024, 08:11 Zoals ik schreef: bereid zijn tot reflectie is belangrijk. Maar iedere keer hetzelfde flauwe non-argument bezigen helpt ook niet verder.
Als je wel eens een argument in brengt, dan krijg je vaak argumenten met een geestelijk sausje. Zoals bijvoorbeeld over de opleiding van predikanten of over het beroepingswerk.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ararat schreef: 28 jun 2024, 06:49
Johann Gottfried Walther schreef: 27 jun 2024, 22:26
Ambtenaar schreef: 27 jun 2024, 20:00
Wat mij overigens laatst opviel in een artikel in een kwaliteitskrant, is dat veel spelers van het Nederlands elftal gelovig zijn. Met Gakpo als bekendste. Niet dat het een argument is om voor topsport te zijn, maar wat zegt het?
Waar geloven ze dan in?

Niet ieder die tegen Mij zegt: Heere, Heere, zal binnengaan in het Koninkrijk der hemelen, maar wie de wil doet van Mijn Vader, Die in de hemelen is. Matth7vers 21
Ik zou zelf niet van een afstand durven geloven dat anderen (in dit geval een paar tijdelijk bekende mensen) niet of niet goed genoeg geloven.
Ik doe helemaal geen uitspraak, of veroordeling, iedereen, veroordeelt wel heel gemakkelijk mij?!
Ik stel een vraag en ik citeer een Bijbeltekst, is dat niet toegestaan?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Het is wel een suggestieve vraag en een suggestieve bijbeltekst. Ik kan me goed voorstellen dat mensen daar een oordeel in lezen.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Ik lees er geen suggestie in. Het is een Bijbelse notie van niet iedereen die zegt "te geloven", ook het ware geloof bezit. Iedereen gelooft wel wat, ook in de kerk. De een wat meer als de ander, en sommigen geloven "op hun eigen manier". De apostel Jacobus vermeld overigens dat de duivelen ook geloven, en ze sidderen.

Het enige wat JGW aangeeft is dat je het levende geloof dat de Heilige Geest werkt niet als vanzelfsprekend kunt veronderstellen. En daarbij stelt hij een vraag wat het geloof van deze personen precies inhoudt.

Ik heb ook geen idee wat het geloof van de betreffende voetballers inhoud, dus veronderstel ik niet automatisch dat ze allemaal bekeerd zijn. Net zomin als je dat van serieuze Reformatorische kerkgangers als vanzelfsprekend kunt veronderstellen. Ik heb overigens ook niet de intentie om me met voetballers bezig te gaan houden, dus blijft het voor mij daarbij.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 28 jun 2024, 09:37, 3 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Ambtenaar schreef: 28 jun 2024, 08:42
Ad Anker schreef: 28 jun 2024, 07:59 Ambtenaar (en een paar anderen denk ik) zijn er inderdaad vaak als de kippen bij om te vertellen dat de refowereld mogelijk nog slechter is dan de gewone wereld. En ze hebben wellicht op punten helemaal gelijk. Alleen de toon is inderdaad vervelend.
Echter, om je daardoor uit het veld te laten slaan is ook weer niet nodig natuurlijk. We hebben ondanks of dankzij 'ambtenaren' een goed verhaal! En dat mag je hier gewoon vertellen.
Het be- en veroordelen van anderen lijkt haast wel een kenmerk van de reformatorische wereld. Het is vaak het zich afzetten tegen, om maar vooral ook de introspectie te ontwijken, zo lijkt het haast.
Dan ben jij een echte refo!
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ambtenaar schreef: 28 jun 2024, 08:37
GerefGemeente-lid schreef: 27 jun 2024, 22:05 Daarnaast: zonder een oordeel erover uit te spreken: hoe verenig jij het gelovig zijn met het voortdurend overtreden van o.a. het vierde en zevende gebod?
Waarom stel je mij die vraag? Dan moet je aan hem zelf vragen. En wat heeft het zevende gebod hiermee van doen?
Het gros van de voetballers is niet gehuwd zoals Gods Woord dat voorstaat.

En de voortdurende overtredingen van het vierde gebod zijn op zijn minst een discrepantie. Als je de Heere liefhebt en Zijn geboden in acht neemt, sta je op zondag niet op het voetbalveld en laat je je niet vereren door mensen die jou als een god beschouwen. Dan ben je daar waar God tot mensen komt te spreken, en dat is Zijn huis en Zijn plaats.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

huisman schreef: 27 jun 2024, 19:00 Dat het refoforum is verworden tot een anti-refo forum.
Kleinzielig gekif op alles was maar enigszins past bij de reformatorische gezindte.

Is trouwens meer een grote ergernis. Heb nooit zo goed gekund tegen nestbevuiling.

Dus voorlopig ::bye
+1

Ik begrijp je goed. Voorlopig ben ik ook weer een tijdje ondergronds.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Dat gehakketak op de persoon als hierboven (of hieronder, afhankelijk van de sorteervolgorde) is mij wel een kleine ergernis.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Als ik dit topic lees realiseer ik me dat ik maar weinig van voetballers weet.
Gelukkig spijkert refoforum me wel even bij.
Plaats reactie