Kleine ergernissen

GerefGemeente-lid
Verbannen

Re: Kleine ergernissen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ambtenaar schreef: 27 jun 2024, 20:00 Wat mij overigens laatst opviel in een artikel in een kwaliteitskrant, is dat veel spelers van het Nederlands elftal gelovig zijn. Met Gakpo als bekendste. Niet dat het een argument is om voor topsport te zijn, maar wat zegt het?
Ten eerste is het maar de vraag of het begrip 'kwaliteitskrant' een zeker feit is.
Daarnaast: zonder een oordeel erover uit te spreken: hoe verenig jij het gelovig zijn met het voortdurend overtreden van o.a. het vierde en zevende gebod?
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Hoe doe jij dat? Gelovig zijn en toch voortdurend zondigen?
The Groom's still waiting at the altar
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Nieuwe kleine ergernis: muggen die zich op de meest onmogelijke plaatsen verstoppen overdag en me dan op dit uur komen leegzuigen.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Bonny schreef: 27 jun 2024, 22:12 Nieuwe kleine ergernis: muggen die zich op de meest onmogelijke plaatsen verstoppen overdag en me dan op dit uur komen leegzuigen.
En dan 6 keer prikken. Beest, prik 1 keer, zuig je vol en scheer je weg.
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Zeeuw schreef: 27 jun 2024, 22:15
En dan 6 keer prikken. Beest, prik 1 keer, zuig je vol en scheer je weg.
Ook dat. Altijd terugkomen voor meer.

Maar ik moet nu op muggenjacht. Anders doe ik vannacht geen oog dicht
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ambtenaar schreef: 27 jun 2024, 20:00
Wat mij overigens laatst opviel in een artikel in een kwaliteitskrant, is dat veel spelers van het Nederlands elftal gelovig zijn. Met Gakpo als bekendste. Niet dat het een argument is om voor topsport te zijn, maar wat zegt het?
Waar geloven ze dan in?

Niet ieder die tegen Mij zegt: Heere, Heere, zal binnengaan in het Koninkrijk der hemelen, maar wie de wil doet van Mijn Vader, Die in de hemelen is. Matth7vers 21
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
refo

Bericht door refo »

Johann Gottfried Walther schreef: 27 jun 2024, 22:26
Wat mij overigens laatst opviel in een artikel in een kwaliteitskrant, is dat veel spelers van het Nederlands elftal gelovig zijn. Met Gakpo als bekendste. Niet dat het een argument is om voor topsport te zijn, maar wat zegt het?
Waar geloven ze dan in?

Niet ieder die tegen Mij zegt: Heere, Heere, zal binnengaan in het Koninkrijk der hemelen, maar wie de wil doet van Mijn Vader, Die in de hemelen is. Matth7vers 21
Ja. Dat is een bijbeltekst. Waarom citeer je die? En waarom heb je dat vreemde onderschrift onder elke posting staan?
parsifal

Bericht door parsifal »

TSD schreef: 27 jun 2024, 21:49
parsifal schreef: 27 jun 2024, 19:54
TSD schreef: 27 jun 2024, 19:46 Ik vind het vooral ook kinderachtig gedrag om bij een serieuze gedachtewisseling over topsport er weer het beroepingswerk bij te halen, vooral door degenen die daar vaker hun stokpaardje van maken. Dat is wel een kleine ergernis opwekkend, ja.
Deels mee eens, maar aan de andere kant is het ook vreemd dat er door iemand die gebruikersnaam en plaatje van een historisch figuur kiest denkt dat topsport teveel mensverheerlijking is.

Natuurlijk krijgen sommige sporters of muzikanten te veel aandacht en geld. Dat mensen de politieke mening van bijvoorbeeld Taylor Swift erg belangrijk vinden is wat raar, maar dat is het dan ook wel. Ik geloof eigenlijk niet dat er te veel verheerljjking van sporters is. Over het algemeen eerder te veel afbranden van de mensen als ze het een keer niet goed doen.
Dat kan je toch niet menen? Verheerlijk jij nu mensapen, dan? Jezelf ergens mee identificeren is toch heel iets anders dan het verheerlijken van iemands prestaties en soms (bijna) goddelijke eigenschappen toedichten? En ja, als het slecht gaat, dan is de eer inderdaad weer heel erg snel verdwenen en gaat het over in afbranden, zo gaat dat. Het is veelzeggend, vind ik dan.

Dit is denk ik een van de redenen waarom ik verder niet meer inhoudelijk reageer. Voor mijn gevoel worden er nu zulke rare voorbeelden bijgehaald en appels met peren vergelijken dat een gesprek per definitie 'langs elkaar heen praten' is.
Ik meen het wel. Ik geloof er niets van dat bv iemand met de naam Luther aan mensverheerlijking doet, netzomin geloof ik dat iemand met een poster van Messi op zijn kamer dat doet, of iemand die graag een handtekening wil van een voetballer.

Zeker bij nationale teams gaat het meer om degenen die je land vertegenwoordigen (en dat goed of slecht doen) dan om de poppetjes zelf.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ararat

Bericht door Ararat »

Waar geloven ze dan in?

Ik zou zelf niet van een afstand durven geloven dat anderen (in dit geval een paar tijdelijk bekende mensen) niet of niet goed genoeg geloven.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Ararat schreef: 27 jun 2024, 22:26Ik zou zelf niet van een afstand durven geloven dat anderen (in dit geval een paar tijdelijk bekende mensen) niet of niet goed genoeg geloven.
Geloven is geen verdienste. Het gaat er dus niet om of we "goed genoeg" geloven. Het gaat erom of we een levend geloof in Jezus Christus hebben, wat door de Heilige Geest gewerkt en geschonken is, en in de vrucht van een godzalig leven openbaar komt.

Dat is naar mijn overtuiging wat anders als "goed genoeg geloven". Want als wij ons best moeten gaan doen om zo goed mogelijk te geloven, dan is het een geploeter van beneden naar boven in plaats van genade van boven naar beneden, en dan komt het niet goed.

Waarmee ik overigens niet het bevel tot geloof en bekering ontken. Alleen is het geloof geen verdienstelijkheid.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

huisman schreef: 27 jun 2024, 19:00 Dat het refoforum is verworden tot een anti-refo forum.
Kleinzielig gekif op alles was maar enigszins past bij de reformatorische gezindte.

Is trouwens meer een grote ergernis. Heb nooit zo goed gekund tegen nestbevuiling.

Dus voorlopig ::bye
Flauwe en weinig inhoudelijke conclusie.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Ararat schreef: 28 jun 2024, 06:49
Waar geloven ze dan in?

Ik zou zelf niet van een afstand durven geloven dat anderen (in dit geval een paar tijdelijk bekende mensen) niet of niet goed genoeg geloven.
Als je vind dat de geboden, zeker die over de zondag, belangrijk zijn, is het in ieder geval best lastig te vinden dat dat de juiste manier is om je geloof uit te dragen. Als je vind dat dat gebod rekbaarder is dan de gangbare uitleg in de reformatorische kerk kom je er wat verder mee.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

huisman schreef: 27 jun 2024, 19:00 Dat het refoforum is verworden tot een anti-refo forum.
Kleinzielig gekif op alles was maar enigszins past bij de reformatorische gezindte.

Is trouwens meer een grote ergernis. Heb nooit zo goed gekund tegen nestbevuiling.

Ambtenaar (en een paar anderen denk ik) zijn er inderdaad vaak als de kippen bij om te vertellen dat de refowereld mogelijk nog slechter is dan de gewone wereld. En ze hebben wellicht op punten helemaal gelijk. Alleen de toon is inderdaad vervelend.
Echter, om je daardoor uit het veld te laten slaan is ook weer niet nodig natuurlijk. We hebben ondanks of dankzij 'ambtenaren' een goed verhaal! En dat mag je hier gewoon vertellen.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Ad Anker schreef: 28 jun 2024, 07:59

Ambtenaar (en een paar anderen denk ik) zijn er inderdaad vaak als de kippen bij om te vertellen dat de refowereld mogelijk nog slechter is dan de gewone wereld. En ze hebben wellicht op punten helemaal gelijk. Alleen de toon is inderdaad vervelend.
Echter, om je daardoor uit het veld te laten slaan is ook weer niet nodig natuurlijk. We hebben ondanks of dankzij 'ambtenaren' een goed verhaal! En dat mag je hier gewoon vertellen.
Dat denk ik ook. En ik denk ook dat we/de refowereld bereid moet zijn om zichzelf te verklaren, uit te leggen etc. Meer dan ooit wellicht. Maar dat we hier ook niet iedereen met iedere reactie iedere keer even serieus moeten nemen, want soms lijken sommige forummers zo ver verwijderd van wat in algemene zin lang/nog steeds gangbaar was in onze gezindte dat het een beetje vervelend wordt daar continu op te reageren.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

toch is het vergelijk ergens wel te begrijpen.
De refowereld is niet zo heel goed in zelfreflectie, zacht gezegd.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Plaats reactie