Situatie Midden-Oosten

huisman

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door huisman »

Profesto schreef: 02 jun 2025, 22:46
huisman schreef: 02 jun 2025, 22:05
Profesto schreef: 02 jun 2025, 22:02
huisman schreef: 02 jun 2025, 21:58

Elke dag is het bewijs dat jij liegt. Als de IDF zou schieten op alles wat beweegt waren er nu meer dan 1 miljoen doden

Maar ga gerust door met het verspreiden van leugens zodat het Joodse volk opnieuw gedemoniseerd kan worden. De geschiedenis blijft zich herhalen en het begint bij de Jodenvervolging altijd met onzinnige laster.

https://geschiedenis-winkel.nl/p/anti-j ... jodenhaat/
Ik rapporteer dit bericht want ik vind dit meer dan kwaadaardig, dit gaat alle perken te buiten.
Volgens mij benoem ik gewoon feiten die ik onderbouw met een boekverwijzing. Ik laat m.i. zien waar het verspreiden van fake news toe kan leiden. We zullen zien hoe de mods oordelen.
Je benoemt helemaal geen feiten. Op basis van een vreemde aanname over wat ik zeg, beschuldig je mij van antisemitisme. Dat is kwaadaardig. Kritiek op de Israëlische regering en het Israëlische leger staat niet gelijk aan antisemitisme. Er is daarnaast helemaal geen reden om te zeggen dat ik lieg en ik deel geen fakenews. Ik heb mijn uitspraken volledig onderbouwd met bronnen die bevestigen wat ik schrijf.

Daarom vind ik je beschuldiging, en eerder die van Terri, te ver gaan.
Ook niet waar. Ik beschuldig jou niet van antisemitisme maar laat zien waar het eenzijdig en onzorgvuldig verspreiden van nieuws wat uit zijn context is gehaald toe kan leiden en in het verleden heeft geleidt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Wel een beetje gek. Deze dominee heeft deze opvattingen al sinds ik een klein jongetje was. De Nieuwe kerk is een hoogopgeleide en assertieve gemeente, dat hadden ze toch wel wat eerder kunnen bedenken? Inhoudelijk weet ik niet wat ik er nu van moet vinden. Zouden zulke verschillen van inzicht nou kerkscheidend moeten zijn?
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef: 02 jun 2025, 23:52 Wel een beetje gek. Deze dominee heeft deze opvattingen al sinds ik een klein jongetje was. De Nieuwe kerk is een hoogopgeleide en assertieve gemeente, dat hadden ze toch wel wat eerder kunnen bedenken? Inhoudelijk weet ik niet wat ik er nu van moet vinden. Zouden zulke verschillen van inzicht nou kerkscheidend moeten zijn?
Zelfs toen ik een klein jongetje was. Ze zullen bezweken zijn voor druk van binnen/buiten. De cancel cultuur heeft ook de kerken bereikt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Profesto

Bericht door Profesto »

huisman schreef: 02 jun 2025, 23:33
Profesto schreef: 02 jun 2025, 22:46
Ik rapporteer dit bericht want ik vind dit meer dan kwaadaardig, dit gaat alle perken te buiten.
Volgens mij benoem ik gewoon feiten die ik onderbouw met een boekverwijzing. Ik laat m.i. zien waar het verspreiden van fake news toe kan leiden. We zullen zien hoe de mods oordelen.
Je benoemt helemaal geen feiten. Op basis van een vreemde aanname over wat ik zeg, beschuldig je mij van antisemitisme. Dat is kwaadaardig. Kritiek op de Israëlische regering en het Israëlische leger staat niet gelijk aan antisemitisme. Er is daarnaast helemaal geen reden om te zeggen dat ik lieg en ik deel geen fakenews. Ik heb mijn uitspraken volledig onderbouwd met bronnen die bevestigen wat ik schrijf.

Daarom vind ik je beschuldiging, en eerder die van Terri, te ver gaan.
Ook niet waar. Ik beschuldig jou niet van antisemitisme maar laat zien waar het eenzijdig en onzorgvuldig verspreiden van nieuws wat uit zijn context is gehaald toe kan leiden en in het verleden heeft geleidt.
Dit wordt een beetje vervelend. De strekking van je bericht vond ik duidelijk, al lijk je nu de keutel deels weer in te trekken.

Als laatste wil ik nog zeggen dat als er een beerput wordt opengetrokken, je niet degene die laat ruiken dat het stinkt zou moeten aanvallen. In deze discussie zou je kunnen aanvoeren dat jij vindt dat het niet stinkt, of dat er geen beerput is, maar ik heb daar nog geen steekhoudend betoog voor gezien. Ik heb alleen aanvallen en wilde beschuldigingen gezien.
J de Groot

Bericht door J de Groot »

Te beginnen met 7 oktober 2023.

Ik ben benieuwd of jij 10 verschillen kunt opnoemen tussen Hamas en IS.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Helaas mag antisemitisme niet (meer) benoemd worden op dit forum.
Daarom heeft het gesprek hier verder geen zin.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Wim Anker schreef: 03 jun 2025, 08:00 Helaas mag antisemitisme niet (meer) benoemd worden op dit forum.
Tjongejonge. Dat slechte forum en die rare mods. Er is een quote van mij verwijderd, daar ben ik boos om en daarom praat ik niet meer.

Het is soms continue afwegen wat wel en wat niet kan. Profesto is stevig in zijn stellingen, die hier begrijpelijk op weerstand stuiten. In plaats van kwalificeren is het dan beter om inhoudelijk tegengas te geven, zoals huisman nu deed. Vandaar dat we elkaar hier niet ergens voor uitmaken. Dan heeft een gesprek geen zin meer inderdaad.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Ad Anker schreef: 03 jun 2025, 08:17
Wim Anker schreef: 03 jun 2025, 08:00 Helaas mag antisemitisme niet (meer) benoemd worden op dit forum.
Tjongejonge. Dat slechte forum en die rare mods. Er is een quote van mij verwijderd, daar ben ik boos om en daarom praat ik niet meer.

Het is soms continue afwegen wat wel en wat niet kan. Profesto is stevig in zijn stellingen, die hier begrijpelijk op weerstand stuiten. In plaats van kwalificeren is het dan beter om inhoudelijk tegengas te geven, zoals huisman nu deed. Vandaar dat we elkaar hier niet ergens voor uitmaken. Dan heeft een gesprek geen zin meer inderdaad.
Prima hoor om er deze weging aan te geven. Dan hoeft er verder niet over nagedacht te worden en is de zelfrechtvaardiging weer zonder moeite op orde.
Overigens is dit ook precies wat er in het echt gebeurd.
Het gesprek verstomd en het schieten blijft. En dat is ook precies wat Israël - terecht - doet.
ZWP

Bericht door ZWP »

Deze discussie is (ook hier) zo gepolariseerd dat als je ook meer een nuance richting de ene zijde maakt, je direct wordt uitgemaakt voor antisemiet. En als je een nuance de andere kant op maakt ben je meteen een voorstander van genocide.

Laten we hier proberen om de juiste nuance te vinden en inderdaad in gesprek te blijven. Dan moeten de directe kwalificaties (wat vaak versimpelingen zijn) wel achterwege blijven. Zien we de mensen achter de berichten nog? Zien we de mensen op het slachtveld nog? De wereld is niet zo zwart-wit als we zouden willen helaas.
J de Groot

ZWP schreef: 03 jun 2025, 08:38 Deze discussie is (ook hier) zo gepolariseerd dat als je ook meer een nuance richting de ene zijde maakt, je direct wordt uitgemaakt voor antisemiet. En als je een nuance de andere kant op maakt ben je meteen een voorstander van genocide.

Laten we hier proberen om de juiste nuance te vinden en inderdaad in gesprek te blijven. Dan moeten de directe kwalificaties (wat vaak versimpelingen zijn) wel achterwege blijven. Zien we de mensen achter de berichten nog? Zien we de mensen op het slachtveld nog? De wereld is niet zo zwart-wit als we zouden willen helaas.
Het probleem is dat de bronnen die forummer Profesto aandraagt, van NOS-achtig niveau, meermaals fakenews bleken en soms aantoonbaar onjuist zijn.
De mainstraim-media is niet meer betrouwbaar. Als je de NOS een mail stuurt, geven ze letterlijk aan dat ze je bronnen niet willen gebruiken. Je hoort daar ook niet dat men in Barneveld bijv over bebloede Israëlvlaggen moest lopen of over het interview met de burgemeester in het RD. Ze willen ook niet ingaan op de vraag waarom pro -Palestinabetogers wel recht hebben op demonstratie ,maar waaksters bij abortusklinieken worden gearresteerd.
Iemand zoals Timmermans is er heilig van overtuigd dat Israël liegt en moedwillig burgers doodt, zie een uitzending van Thijs van den Brink. Zo'n gedachte alleen al is ronduit ongeloofwaardig. Als Israël werkelijk alles uit de kast had getrokken, was de Gazastrook volledig kaal en platgebombardeerd en was er niet één persoon meer in leven. Denk aan de oorlogen in Afrika op dit moment. Daar komen veel meer burgers om, maar daar hoor je niet over vermeende genocide of dat men vindt dat die landen ook voor het tribunaal moeten komen. Alsof daar géén honger en armoede zou zijn. Dat is toch meten met twee maten?!?!
Maar als je deze argumenten aanbrengt, richting mensen zoals @Profesto, dan wil men daar inhoudelijk niet op ingaan. Zo'n opmerking over dominee Glashouwer wordt door mensen met dit standpunt ook volledig genegeerd

En als we weten welke plek het Joodse volk, als de beminden om der vaderen wil, in Gods oog en Woord hebben, mogen we wel heel voorzichtig zijn om zo negatief over hen te praten. Ik vind dat echt gevaarlijk dicht in de buurt komen van Zacharia 2 vers 8

En daarom ben ik het helemaal eens met forummer Wim Anker
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

ZWP schreef: 03 jun 2025, 08:38 Deze discussie is (ook hier) zo gepolariseerd dat als je ook meer een nuance richting de ene zijde maakt, je direct wordt uitgemaakt voor antisemiet. En als je een nuance de andere kant op maakt ben je meteen een voorstander van genocide.

Ook weer typisch het "bagatelliseren" gedrag waarmee de duivelse ideologie die Israël van de kaart wil wegen salonfähig wordt gemaakt.
Het zogenaamde "genuanceerde" midden is wat de bijbel lauwheid noemt.
Gelukkig blijft Israël met scherp schieten op iedereen die denkt dat ze moeten verdwijnen.
ZWP

Bericht door ZWP »

Wim Anker schreef: 03 jun 2025, 10:11

Ook weer typisch het "bagatelliseren" gedrag waarmee de duivelse ideologie die Israël van de kaart wil wegen salonfähig wordt gemaakt.
Gelukkig blijft Israël met scherp schieten op iedereen die denkt dat ze moeten verdwijnen.
Ik bagatelliseer niets. Ik laat zien dat zo'n discussie niet zwart-wit is. De huidige regering van Israël zit vast in een eigen dynamiek. En die regering is niet representatief voor alle inwoners van het seculiere land Israël incl. de Arabieren. En daarbij is deze staat ook niet gelijk aan het Bijbelse Israël. Allemaal feiten die een simpel zwart-wit schema al problematisch maken.

Ik denk niet dat het met lauwheid te maken. Wellicht eerder met wat de Bijbel wijsheid noemt, en rechtvaardigheid en barmhartigheid. Dat zijn waarden die je uiteraard niet op Hamas kunt toepassen, maar ook niet op de haviken in het huidige Israëlische kabinet.

Jij hebt het over schieten op iedereen waarvan Israël denkt dat ze moeten verdwijnen. Dat 'denken' van de legerleiding van Israël is (hoe netjes ze ook proberen te vechten over het algemeen) niet feilloos en zondeloos, laat staan rechtsstreeks van God de Israël ingegeven.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

ZWP schreef: 03 jun 2025, 11:21
Wim Anker schreef: 03 jun 2025, 10:11

Ik bagatelliseer niets. Ik laat zien dat zo'n discussie niet zwart-wit is. De huidige regering van Israël zit vast in een eigen dynamiek. En die regering is niet representatief voor alle inwoners van het seculiere land Israël incl. de Arabieren. En daarbij is deze staat ook niet gelijk aan het Bijbelse Israël. Allemaal feiten die een simpel zwart-wit schema al problematisch maken.

Ik denk niet dat het met lauwheid te maken. Wellicht eerder met wat de Bijbel wijsheid noemt, en rechtvaardigheid en barmhartigheid. Dat zijn waarden die je uiteraard niet op Hamas kunt toepassen, maar ook niet op de haviken in het huidige Israëlische kabinet.

Jij hebt het over schieten op iedereen waarvan Israël denkt dat ze moeten verdwijnen. Dat 'denken' van de legerleiding van Israël is (hoe netjes ze ook proberen te vechten over het algemeen) niet feilloos en zondeloos, laat staan rechtsstreeks van God de Israël ingegeven.
Het door mij vetgemaakte zinnetje is precies het issue. Hoe haal je het in je hoofd om ministers in een democratisch gekozen regering te vergelijken met een terroristische organisatie?
En Israël denkt niet alleen dat Hamas ze wil vernietigen, het staat gewoon in het handvest van Hamas. Kan iedereen lezen. En dan zegt de God van Israël dat het recht op leven is verspeelt zolang deze opvattingen niet worden herroepen.
Amstelodamense

Bericht door Amstelodamense »

huisman schreef: 02 jun 2025, 21:58
Profesto schreef: 02 jun 2025, 21:48 Het artikel waar ik naar verwijs gaat niet alleen over de eerste dagen van de oorlog.

En van whataboutisms kan ik er ook nog wel een paar bedenken.
Elke dag is het bewijs dat jij liegt. Als de IDF zou schieten op alles wat beweegt waren er nu meer dan 1 miljoen doden

Maar ga gerust door met het verspreiden van leugens zodat het Joodse volk opnieuw gedemoniseerd kan worden. De geschiedenis blijft zich herhalen en het begint bij de Jodenvervolging altijd met onzinnige laster.

https://geschiedenis-winkel.nl/p/anti-j ... jodenhaat/
Profesto heeft gewoon gelijk. Hij is kritisch (en terecht) op de Israelische regering en jij stelt hierboven dat hij daarmee het Joodse volk demoniseert. Het Joodse volk demoniseren staat gelijk aan anti-semitisme, dus terecht dat Profesto hier boos over is.

Zo makkelijk scoren met beschuldigen van anti-semitisme.
J de Groot

Jammer dat zo een opmerking ook weer totaal niet- inhoudelijk is
Misschien zou je een inhoudelijk commentaar kunnen geven op mijn laatste 2 posts in deze topic ?
Of de laatste van Wim Anker zijn bericht.
Plaats reactie