Ik merk dat bij jou het ontdekkende werk van de Geest niet echt een plaats krijgt. Dat komt doordat ook jij in feite te schematisch te werk gaat: wettisch berouw is niet goed, evangelisch berouw wel, dus met dat wettische berouw weet je dan niet zo goed raad.Fjodor schreef:Ik vind dit voorwaardelijk. Mensen die het niet meer houden van de pijn zijn mensen die Christus kennen. Enkel het pijn hebben om mijn zonden aan Christus geslagen is werkelijk het niet meer houden van de pijn. Zoals sommigen het leren: dat is het evangelische berouw.Erasmiaan schreef:Mensen die nog niets voelen, nergens last van hebben maar die naar de dokter gaan en horen dat ze ziek zijn? Dat zal dan wel zijn met zo'n lichaamscheck, waar ze alles testen. Maar dat kan de Heere Jezus niet bedoeld hebben: alleen die de medicijnmeester van node hebben. Dat zijn geen gezonde mensen maar mensen die het niet meer houden van de pijn.
Dat kunnen we niet krijgen voordat we de medicijmeester kennen.
En zoals jij het beschrijft is het een berouw dat niet oprecht is, want niet geheiligd door het geloof in Christus; en dat zou mij ertoe moeten bewegen tot Christus te gaan? Worden we dan toch weer arminiaans? Nee hoor, niets in mij doet mij tot Christus gaan. Het Woord brengt mij op onbegrijpelijke wijze daar waar ik zijn moet.
Maar het lijkt mij een Bijbels gegeven dat Christus tot hén komt, die zichzelf niet meer redden kunnen en zich dat bewust zijn. Niet dat ze zich bewust zijn dat zij degenen zijn tot wie Christus komt, maar wél van het feit dat ze zichzelf niet meer kunnen redden.
Christus is gekomen om gevangenen heen te zenden in vrijheid, de treurigen Sions te troosten, etc. Zelfs Calvijn (!) wijst op teksten als deze om aan te geven dat Christus alleen ontvangen wordt in een door schuldbesef getroffen en verslagen hart.