Tiberius schreef:Wilhelm schreef:Ik meen zelfs dat hij in die tijd van vd Zwaag nog GGiN was en daarna GG is geworden.
Klopt.
Wilhelm schreef:Onderschat de invloed van vd Zwaag niet op het kerkverband. Ondanks de synodale veroordeling van het boek heeft het velen predikanten aangezet tot studie en doordenking van deze zaken en dat is bij velen in de prediking te merken.
Hier vergis je je in; ik denk dat je de invloed van Van der Zwaag hiermee zwaar overschat.
Het proces van studie en doordenking is al gestart onder invloed van ds. G.H. Kersten, die tegen de toenmalige gedachte van singuliere gaven altijd gehamerd heeft op studie, zowel initieel als blijvend. Ook een man als ds. A. Vergunst was een groot voorstander van studie. Het is dat hij betrekkelijk jong is overleden, anders had hij wellicht nog wel gepromoveerd.
Wat de huidige predikanten betreft, wil ik in dat verband vooral wijzen op ds. Moerkerken, Van Eckeveld en Golverdingen, maar ook een van een eenvoudige man als ds. Boogaard weet ik, dat hij zijn preken met diepgaande studie voorbereidt.
Natuurlijk was er al veel studie en doordenking binnen de GG.
Maar als het gaat om de door vd Zwaag besproken onderwerpen dan is daarover een herbezinning opgang gekomen. Inderdaad niet alleen door het boek van vd Zwaag ook door de boekjes van Baaijens, Blauwendraad , Ds. C. Harinck, Ds JJ van Eckeveld e.a.
Door velen binnen het kerkelijk leven wordt de, misschien soms indirecte invloed van Afwachten en Verwachten binnen de GG, wel degelijk gezien. Ook onder kerkleden is een discussie op gang gekomen over deze belangrijke zaken.