Nieuw boek over dr. C. Steenblok

Joannah

Re: Nieuw boek over Dr C Steenblok

Bericht door Joannah »

Gijs83 schreef:
henriët schreef:
goed om oudvaders te lezen,
maar laten we ten eerste Gods Woord zelf lezen en onderzoeken!
Maar we hebben ook uitleggers van dat Woord nodig, dat is uiteraard niet in de laatste plaats de Heilige Geest.
De Heilige Geest is de Trooster, Gijs.
De apostelen waren de uitleggers.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Afgewezen

Re: Nieuw boek over Dr C Steenblok

Bericht door Afgewezen »

Joannah schreef:
Gijs83 schreef:
henriët schreef:
goed om oudvaders te lezen,
maar laten we ten eerste Gods Woord zelf lezen en onderzoeken!
Maar we hebben ook uitleggers van dat Woord nodig, dat is uiteraard niet in de laatste plaats de Heilige Geest.
De Heilige Geest is de Trooster, Gijs.
De apostelen waren de uitleggers.
Was Philippus dan ook een apostel?
Wilhelm

Re: Nieuw boek over dr. C. Steenblok

Bericht door Wilhelm »

Ander schreef:
memento schreef:De geschiedschrijving rondom de afscheiding door Steenblok laat ook duidelijk zien dat velen meegingen vanwege de gang van zaken, niet vanwege de inhoud (ik denk bv aan de zoon van Kersten, niet bepaald een Steenblokkiaan, die ook meewilde, maar gelukkig net op tijd tegengehouden werd). Ik denk dat voor velen het leerverschil pas na het afscheiden een rol is gaan spelen (als verklaring en rechtvaardiging van het afscheiden).
Inderdaad, dat is bekend. Ds. J.W. Kersten werd tegengehouden want hij koos partij voor dr. Steenblok, vanwege de onzorgvuldige gang van zaken. Echter, ik zou de woorden gelukkig net op tijd niet gebruiken, hij zou juist voor de nodige nuances hebben kunnen zorgen in de voortzetting van het kerkverband o.l.v. dr. Steenblok.

Je kunt woorden als " gelukkig wel " toch niet gebruiken als het om een scheuring gaat ?
Daar zou jij naar toe willen lijkt wel.

Wees blij dat er maar zon klein koppeltje meeging met de scheuring.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Ik wist het trouwens niet van Ds JW Kersten. Wel opvallend trouwens nu zijn er zelfs gemeenten in het kerkverband waar hij bleef, waar zn preken niet gelezen mogen worden...
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Wilhelm schreef:Ik wist het trouwens niet van Ds JW Kersten. Wel opvallend trouwens nu zijn er zelfs gemeenten in het kerkverband waar hij bleef, waar zn preken niet gelezen mogen worden...
Ik wist dat ook niet; wel van ds. Lamain, wiens preken overigens in beide kerkverbanden gelezen worden.
Ander

Bericht door Ander »

Wilhelm schreef:Ik wist het trouwens niet van Ds JW Kersten. Wel opvallend trouwens nu zijn er zelfs gemeenten in het kerkverband waar hij bleef, waar zn preken niet gelezen mogen worden...
Waar niet dan? Bij ons is er pas één gelezen van hem.
ggin

Bericht door ggin »

memento schreef:
huisman schreef:
memento schreef:@huisman: De wetenschap dat iemand autisme heeft, en dus de neiging heeft sterk zwart-wit te denken, is juist een prima handvat om zijn zijn dogmatische conclusies wat minder serieus te nemen, of tenminste te nuanceren.
Allemaal prima maar wij hebben bij het beoordelen van theologen te maken met hun dogmatische opvattingen. De "volgelingen" van Dr. C. Steenblok hadden schijnbaar ook sterk de neiging om zwart-wit te denken dat waren toch ook niet allemaal "aspegerlingen" :huhu
Veel volgelingen praten alleen hun meester na...

De geschiedschrijving rondom de afscheiding door Steenblok laat ook duidelijk zien dat velen meegingen vanwege de gang van zaken, niet vanwege de inhoud (ik denk bv aan de zoon van Kersten, niet bepaald een Steenblokkiaan, die ook meewilde, maar gelukkig net op tijd tegengehouden werd). Ik denk dat voor velen het leerverschil pas na het afscheiden een rol is gaan spelen (als verklaring en rechtvaardiging van het afscheiden).

Graag uitleg over de woorden: gelukkig net op tijd tegen gehouden
hier gaan mijn stekels van over eind! walgelijk!!!!!
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Ander schreef:
memento schreef:@huisman: De wetenschap dat iemand autisme heeft, en dus de neiging heeft sterk zwart-wit te denken, is juist een prima handvat om zijn zijn dogmatische conclusies wat minder serieus te nemen, of tenminste te nuanceren.
Je zegt het goed: de wetenschap. Daar is in dit topic geen sprake van. Er is alleen een meneer Rouwendal geweest, leek op het gebied van autistische stoornissen, die ons in een boekje deelgenoot maakt van zijn denkrichting.
Op de één of andere manier klinkt dit niet echt aardig...
Ander

Bericht door Ander »

Mister schreef:
Ander schreef:
Je zegt het goed: de wetenschap. Daar is in dit topic geen sprake van. Er is alleen een meneer Rouwendal geweest, leek op het gebied van autistische stoornissen, die ons in een boekje deelgenoot maakt van zijn denkrichting.
Grut, ik schrijf niet iets op om aardig te doen. Ik schrijf op wat ik denk. Aardig of niet. :hum
Ander

Bericht door Ander »

Ander schreef:
memento schreef:De geschiedschrijving rondom de afscheiding door Steenblok laat ook duidelijk zien dat velen meegingen vanwege de gang van zaken, niet vanwege de inhoud (ik denk bv aan de zoon van Kersten, niet bepaald een Steenblokkiaan, die ook meewilde, maar gelukkig net op tijd tegengehouden werd). Ik denk dat voor velen het leerverschil pas na het afscheiden een rol is gaan spelen (als verklaring en rechtvaardiging van het afscheiden).
Inderdaad, dat is bekend. Ds. J.W. Kersten werd tegengehouden want hij koos partij voor dr. Steenblok, vanwege de onzorgvuldige gang van zaken. Echter, ik zou de woorden gelukkig net op tijd niet gebruiken, hij zou juist voor de nodige nuances hebben kunnen zorgen in de voortzetting van het kerkverband o.l.v. dr. Steenblok.
ggin schreef:Graag uitleg over de woorden: gelukkig net op tijd tegen gehouden
hier gaan mijn stekels van over eind! walgelijk!!!!!
Dan zeg ik het toch een stuk aardiger? :nananere
Eppo Gremdaat

Bericht door Eppo Gremdaat »

Nieuw boek over Dr C. Steenblok........8 pagna`s
Dorsvloer vol confetti.....................77 pagina`s

Wie zal er gaan winnen?

(Of we niks beters te doen hebben dan `afkrakerij`!)
Franka Treur kennen we van radio, Tv, kranten- en tijdschriftinterviews
Dr Steenblok kennen we hooguit `van horen zeggen`. Hij kan zich dus niet meer verdedigen tegen alle aantijgingen (Ziekte van asperger o.a.) `t Is nogal wat. Beledigend gewoon. Zijn er nog familieleden die e.e.a. kunnen weerleggen?
(Ik ben overigens geen Steenblokfan, verre van dat)
Josephus

Bericht door Josephus »

Ander schreef:Grut, ik schrijf niet iets op om aardig te doen. Ik schrijf op wat ik denk. Aardig of niet. :hum
Dan moet je anderen die ruimte ook gunnen. Dus ook degenen die opschrijven dat ze denken dat S. wel eens een persoonlijkheidsstoornis gehad zou kunnen hebben. Of dat nou aardig is of niet. :hum
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Ander schreef:
Mister schreef:
Ander schreef:
Grut, ik schrijf niet iets op om aardig te doen. Ik schrijf op wat ik denk. Aardig of niet. :hum
Daarom hoef je meneer Rouwendal nog niet gelijk 'weg te zetten' door hem te betitelen met 'een meneer' én 'leek' én het feit dat hij een 'boekje' schrijft. Het is overigens 160 bladzijden.
Ander

Bericht door Ander »

Josephus schreef:
Ander schreef:Grut, ik schrijf niet iets op om aardig te doen. Ik schrijf op wat ik denk. Aardig of niet. :hum
Dan moet je anderen die ruimte ook gunnen. Dus ook degenen die opschrijven dat ze denken dat S. wel eens een persoonlijkheidsstoornis gehad zou kunnen hebben. Of dat nou aardig is of niet. :hum
Geef ik ze die ruimte niet dan? Ik verdenk meer mensen van een persoonlijkheidsstoornis. Maar zolang ik dat niet zeker weet zal ik dat hier niet opschrijven. Vandaar dat ik wat moeite heb met het verschenen boekje, al ga ik dat zeker lezen!
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Tiberius schreef:
Wilhelm schreef:Ik meen zelfs dat hij in die tijd van vd Zwaag nog GGiN was en daarna GG is geworden.
Klopt.
Wilhelm schreef:Onderschat de invloed van vd Zwaag niet op het kerkverband. Ondanks de synodale veroordeling van het boek heeft het velen predikanten aangezet tot studie en doordenking van deze zaken en dat is bij velen in de prediking te merken.
Hier vergis je je in; ik denk dat je de invloed van Van der Zwaag hiermee zwaar overschat.
Het proces van studie en doordenking is al gestart onder invloed van ds. G.H. Kersten, die tegen de toenmalige gedachte van singuliere gaven altijd gehamerd heeft op studie, zowel initieel als blijvend. Ook een man als ds. A. Vergunst was een groot voorstander van studie. Het is dat hij betrekkelijk jong is overleden, anders had hij wellicht nog wel gepromoveerd.
Wat de huidige predikanten betreft, wil ik in dat verband vooral wijzen op ds. Moerkerken, Van Eckeveld en Golverdingen, maar ook een van een eenvoudige man als ds. Boogaard weet ik, dat hij zijn preken met diepgaande studie voorbereidt.
Natuurlijk was er al veel studie en doordenking binnen de GG.
Maar als het gaat om de door vd Zwaag besproken onderwerpen dan is daarover een herbezinning opgang gekomen. Inderdaad niet alleen door het boek van vd Zwaag ook door de boekjes van Baaijens, Blauwendraad , Ds. C. Harinck, Ds JJ van Eckeveld e.a.
Door velen binnen het kerkelijk leven wordt de, misschien soms indirecte invloed van Afwachten en Verwachten binnen de GG, wel degelijk gezien. Ook onder kerkleden is een discussie op gang gekomen over deze belangrijke zaken.
Plaats reactie