Onbekeerd, en goed kunnen slapen?
Re: Onbekeerd, en goed kunnen slapen?
Ware verzekering gaat niet over wat een mens zelf heeft maar zeker te weten wie Christus is en Hem aan te nemen als de enige grond der behoudenis voor uw kostbare ziel. Ware verzekering heeft een droefheid over de zonden en een zeker weten van welk een verdorven hart u zelf heeft. O wie meent ware verzekering te funderen in alleen zijn ellende en droefenis bouwt op eigen ervaring en bevinding. Hetzelf geldt voor hen die bouwen op een geloof zonder zichzelf als een beest bij God te kennen. De enige grond der verzekering ligt in het weten dat Jezus Christus een verzoening is voor onze zonden daar waar die zonden als bittere praktijk worden ondervonden. O, wat is en blijft ons hart arglistig.
Het ware werk breekt alles in de mens af wetende dat daar de dood heerst.
Maar beste lezers, het is meer! Het ware geloof weet dat buiten Jezus geen leven te vinden is maar een eeuwig zielsverderf. Het ware geloof dát weet zeker. Och hij weet dat ondanks eigen zonden en verdorven natuur de volkomen zaligheid ligt in Christus en dan is er een weg van behoud waar de mens geen inbreng heeft en hoeft te hebben. Wat een rijk evangelie!
O mensen, laten we elkaar niet bestrijden in het uitspelen van de ellende-kennis tegenover de zekerheid des geloofs want het zijn geen tegenstellingen doch twee zijden derzelfde zaak.
We hebben er in een ander bezinningsonderwerp een citaat van Boston over geplaatst.
http://refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=21&t=8619
Het ware werk breekt alles in de mens af wetende dat daar de dood heerst.
Maar beste lezers, het is meer! Het ware geloof weet dat buiten Jezus geen leven te vinden is maar een eeuwig zielsverderf. Het ware geloof dát weet zeker. Och hij weet dat ondanks eigen zonden en verdorven natuur de volkomen zaligheid ligt in Christus en dan is er een weg van behoud waar de mens geen inbreng heeft en hoeft te hebben. Wat een rijk evangelie!
O mensen, laten we elkaar niet bestrijden in het uitspelen van de ellende-kennis tegenover de zekerheid des geloofs want het zijn geen tegenstellingen doch twee zijden derzelfde zaak.
We hebben er in een ander bezinningsonderwerp een citaat van Boston over geplaatst.
http://refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=21&t=8619
Precies en daarom moeten we ook niet de ene zijde ontkennen...Smytegelt schreef: O mensen, laten we elkaar niet bestrijden in het uitspelen van de ellende-kennis tegenover de zekerheid des geloofs want het zijn geen tegenstellingen doch twee zijden derzelfde zaak.
Ik ben nieuw hier en heb niet het hele topic gevolgd maar wil er toch graag iets over zeggen.
Maar zo is de staat van elke zondaar: blind en slapende. Als je ontwaakt mag zijn, kan ik me voorstellen dat je die vragen gaat stellen. Men zegt al gauw dat dit vooral geldt voor de 'strenge' kerken (of hoe ik 't ook moet noemen), maar vergeet niet dat dit geldt voor elke blinde zondaar. Zolang God het geen nood voor je maakt, zal je er nooit onrustig over worden. Vergeet dat niet.
Ik denk wel dat het waar is dat vooral in bepaalde kerken veel mensen slapen en de genade van de Heere Jezus Christus zich niet durven toe te eigenen. Maar hier zit iemand die precies zo is en ik kan zeggen dat als het nooit écht nood voor je wordt dat je je diep van binnen niet druk maakt of jezelf allemaal moeilijkheden voorwerpt.
Ik praat het ook niet goed, begrijp mij niet verkeerd, maar ik merk dat je zoekt naar een verklaring. Ik meen dat de verklaring is dat elk mens in zijn natuurstaat blind is en slapende. Dat dit misschien verschilt per kerk geeft natuurlijk wel stof tot nadenken.
Een beschuldiging tegen deze kerken is wel eens dat 'bekering in jullie kerk haast niet meer kan' en dat 'jullie mensen tegenhouden om bekeerd te worden'. Pas dan op je woorden. Als de Heilige Geest gaat werken, dan zál Hij ook werken. Dan kan het meest onmogelijke mens zelfs bekeerd worden. Ook een 17-jarige jongen die 's zondags altijd ligt te slapen in de kerk.
Dat vroeg ik mij ook af, toen ik na al die jaren dodelijk gerust te zijn geweest, eindelijk wakker geschud werd. Juist dán komen deze vragen: Hoe kan het ooit dat ik altijd goed kon slapen en gerustgesteld kon leven? Hoe kan het bestaan dat er nog veel meer van die mensen zijn, die zich er niet druk om maken?!denkertje21 schreef:Deze zin stond in een reactie in een ander topic...Ik vertegenwoordig daarmee het allergrootste gedeelte van de gereformeerde gezindte: onbekeerd, en goed kunnen slapen.
Hier kan ik dus niet van slapen. Hoe kan het nou toch dat dit mogelijk is?
Nemen we onze onwil voor lief en geven we eigenlijk toch God de schuld: "als ik niet uitverkoren ben, kom ik er toch nooit" ?
Hoe kan nou dat zovelen die de weg weten, deze toch niet bewandelen?
Maar zo is de staat van elke zondaar: blind en slapende. Als je ontwaakt mag zijn, kan ik me voorstellen dat je die vragen gaat stellen. Men zegt al gauw dat dit vooral geldt voor de 'strenge' kerken (of hoe ik 't ook moet noemen), maar vergeet niet dat dit geldt voor elke blinde zondaar. Zolang God het geen nood voor je maakt, zal je er nooit onrustig over worden. Vergeet dat niet.
Ik denk wel dat het waar is dat vooral in bepaalde kerken veel mensen slapen en de genade van de Heere Jezus Christus zich niet durven toe te eigenen. Maar hier zit iemand die precies zo is en ik kan zeggen dat als het nooit écht nood voor je wordt dat je je diep van binnen niet druk maakt of jezelf allemaal moeilijkheden voorwerpt.
Ik praat het ook niet goed, begrijp mij niet verkeerd, maar ik merk dat je zoekt naar een verklaring. Ik meen dat de verklaring is dat elk mens in zijn natuurstaat blind is en slapende. Dat dit misschien verschilt per kerk geeft natuurlijk wel stof tot nadenken.
Een beschuldiging tegen deze kerken is wel eens dat 'bekering in jullie kerk haast niet meer kan' en dat 'jullie mensen tegenhouden om bekeerd te worden'. Pas dan op je woorden. Als de Heilige Geest gaat werken, dan zál Hij ook werken. Dan kan het meest onmogelijke mens zelfs bekeerd worden. Ook een 17-jarige jongen die 's zondags altijd ligt te slapen in de kerk.
- denkertje21
Allemaal prima, maar je legt zo alles neer bij de kracht van de Geest. Dus het gebeurt tóch wel... Is dat zo?Dirk91 schreef: Als de Heilige Geest gaat werken, dan zál Hij ook werken. Dan kan het meest onmogelijke mens zelfs bekeerd worden.
We kunnen ook de Geest uitblussen, bedroeven, weerstaan!
Leer mij volgen mét mijn vragen...
Helemaal mee eens.denkertje21 schreef:Allemaal prima, maar je legt zo alles neer bij de kracht van de Geest. Dus het gebeurt tóch wel... Is dat zo?Dirk91 schreef: Als de Heilige Geest gaat werken, dan zál Hij ook werken. Dan kan het meest onmogelijke mens zelfs bekeerd worden.
Ik wil natuurlijk niet alles met mijn eigen ervaringen spiegelen, maar ik moet je wel zeggen dat ik er vooral achteraf zo tegenaan kijk hoor. Op dat moment vroeg ik me heus niet af 'Werkt de Heilige Geest wel', maar ik probeerde het zelf terwijl ik nu achteraf zie dat ik het zonder de Heilige Geest nooit had kunnen doen. Snap je wat ik bedoel? Als het nood is, leg je juist niet alles neer bij de kracht van de Geest maar haast je je omdat je weet dat je op zo grote zaligheid wel acht moet nemen.
Met dat laatste ben ik het van harte eens. Alleen ben ik wel eens bang dat men is vergeten hoe de Geest werkt. Het "als de Geest gaat werken, dan zal Hij ook werken" klinkt een beetje als: Het is wachten tot de Geest gaat werken. Maar de Geest werkt al. Hij werkt door het Woord, waar het evangelie klinkt, daar werkt de Geest. Dat mensen in de kerk onbekeerd blijven is niet omdat de Geest er (nog) niet werkt... maar omdat die mensen luisteren naar wat de Geest tot de gemeente zegt.Dirk91 schreef:Ik praat het ook niet goed, begrijp mij niet verkeerd, maar ik merk dat je zoekt naar een verklaring. Ik meen dat de verklaring is dat elk mens in zijn natuurstaat blind is en slapende. Dat dit misschien verschilt per kerk geeft natuurlijk wel stof tot nadenken.
Welkom trouwens!
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Ja ik vind het wat lastig om het niet verkeerd te brengen. Ik bedoel JUIST niet dat je moet wachten tot de Geest werkt, maar ik bedoel het vooral beschouwend: als de Geest gaat werken, zal je juist niet wachten. Snap je? Zo is het tenminste hoe ik het ervaar.Marnix schreef:Met dat laatste ben ik het van harte eens. Alleen ben ik wel eens bang dat men is vergeten hoe de Geest werkt. Het "als de Geest gaat werken, dan zal Hij ook werken" klinkt een beetje als: Het is wachten tot de Geest gaat werken. Maar de Geest werkt al. Hij werkt door het Woord, waar het evangelie klinkt, daar werkt de Geest. Dat mensen in de kerk onbekeerd blijven is niet omdat de Geest er (nog) niet werkt... maar omdat die mensen luisteren naar wat de Geest tot de gemeente zegt.Dirk91 schreef:Ik praat het ook niet goed, begrijp mij niet verkeerd, maar ik merk dat je zoekt naar een verklaring. Ik meen dat de verklaring is dat elk mens in zijn natuurstaat blind is en slapende. Dat dit misschien verschilt per kerk geeft natuurlijk wel stof tot nadenken.
Dank je.Marnix schreef:Welkom trouwens!

ik snap het 

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
We kunnen de Geest niet uitblussen in het onwederstandelijke werk van de wedergeboorte. O want als dat waar was werd er geen dode zondaar zalig. Want van nature doen wij niets anders dan tegenstreven en weerstaan. Wij zijn vijanden van nature, allemaal!denkertje21 schreef:Allemaal prima, maar je legt zo alles neer bij de kracht van de Geest. Dus het gebeurt tóch wel... Is dat zo?Dirk91 schreef: Als de Heilige Geest gaat werken, dan zál Hij ook werken. Dan kan het meest onmogelijke mens zelfs bekeerd worden.
Als Geest en Woord zich niet paren blijft een mens in zijn ongeloof voortleven in zijn vijandschap tegen zijn Schepper.
Doch de Geest der wedergeboorte is beloofd aan de kerk!
Daarom kan en mag er gesproken worden van Gods Woord en de toepassing door de Heilige Geest die in dat Woord wordt aangewezen als degene die blaast waarheen Hij wil. Ondanks wie wij mensen zijn.
Om uitverkoren zondaars tot Christus te brengen die deze weg gebaand heeft en de rechtsgronden heeft gelegd door Zijn lijden en sterven.
Opdat een ieder die in Hem gelooft niet verderve maar het eeuwige leven hebbe.
Gods Geest kan in uitwendige zin wel wederstaan worden en ook Gods Kinderen kunnen zich hierin bezondigen, maar nooit ten aanzien van het werken van het zaligmakende geloof. Daar, in dat geboren worden van het ware geloof, is een mens wel bij betrokken maar geheel passief.
O, laat u dan toch passief zaligen door de Heere Zelf, want alleen dan is er rust en vrede. Dat is evangelie, want alleen zo hoeft er niets meer van een dode en vuile zondaar bij.
"Kom maar zoals je bent" zeiden de getrouwe Puriteinen dan!
Laatst gewijzigd door Smytegelt op 14 jul 2009, 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat zeg je dat mooi!Smytegelt schreef:We kunnen de Geest niet uitblussen in het onwederstandelijke werk van de wedergeboorte. O want als dat waar was werd er geen dode zondaar zalig. Want van nature doen wij niets anders dan tegenstreven en weerstaan. Wij zijn vijanden van nature, allemaal!denkertje21 schreef:Allemaal prima, maar je legt zo alles neer bij de kracht van de Geest. Dus het gebeurt tóch wel... Is dat zo?Dirk91 schreef: Als de Heilige Geest gaat werken, dan zál Hij ook werken. Dan kan het meest onmogelijke mens zelfs bekeerd worden.
Als Geest en Woord zich niet paren blijft een mens in zijn ongeloof voortleven in zijn vijandschap tegen zijn Schepper.
Doch de Geest der wedergeboorte is beloofd aan de kerk!
Daarom kan en mag er gesproken worden van Gods Woord en de toepassing door de Heilige Geest die in dat Woord wordt aangewezen als degene die blaast waarheen Hij wil. Ondanks wie wij mensen zijn.
Om uitverkoren zondaars tot Christus te brengen die deze weg gebaand heeft en de rechtsgronden heeft gelegd door Zijn lijden en sterven.
Opdat een ieder die in Hem gelooft niet verderve maar het eeuwige leven hebbe.
Gods Geest kan in uitwendige zin wel wederstaan worden en ook Gods Kinderen kunnen zich hierin bezondigen, maar nooit ten aanzien van het werken van het zaligmakende geloof. Daar is een mens wel bij betrokken maar geheel passief.
O, laat u dan toch passief zaligen door de Heere Zelf, want alleen dan is er rust en vrede. Dat is evangelie, want alleen zo hoeft er niets meer van een dode en vuile zondaar bij.
"Kom maar zoals je bent" zeiden de getrouwe Puriteinen dan!

Dat mensen in de kerk onbekeerd blijven is niet omdat de Geest er niet werkt maar omdat de Geest niet in het hart werkt. En als we de gaven van de Heilige Geest niet in het hart ontvangen hebben zullen we dat Woord niet verstaan.Marnix schreef:Met dat laatste ben ik het van harte eens. Alleen ben ik wel eens bang dat men is vergeten hoe de Geest werkt. Het "als de Geest gaat werken, dan zal Hij ook werken" klinkt een beetje als: Het is wachten tot de Geest gaat werken. Maar de Geest werkt al. Hij werkt door het Woord, waar het evangelie klinkt, daar werkt de Geest. Dat mensen in de kerk onbekeerd blijven is niet omdat de Geest er (nog) niet werkt... maar omdat die mensen luisteren naar wat de Geest tot de gemeente zegt.Dirk91 schreef:Ik praat het ook niet goed, begrijp mij niet verkeerd, maar ik merk dat je zoekt naar een verklaring. Ik meen dat de verklaring is dat elk mens in zijn natuurstaat blind is en slapende. Dat dit misschien verschilt per kerk geeft natuurlijk wel stof tot nadenken.
Welkom trouwens!
hebt gij den Geest ontvangen uit de werken der wet, of uit de prediking des geloofs? Zijt gij zo uitzinnig? Daar gij met den Geest begonnen zijt, voleindigt gij nu met het vlees?
Deze vraag stelde Paulus aan de uitzinnige/dwaze Galaten die meenden de Geest aan te kunnen nemen, dat zullen we nooit kunnen. We moeten er wel dagelijks om vragen of de Geest in ons werken wil.
Die Galaten hadden een ander soort dwaling artistiek.
Ze verwachtten het van "het vlees" en niet van de Geest.
Ik lees nergens over "men neemt maar aan" o.i.d.
Kanttekening:
14) met het vlees?
Dat is, met de werken der wet en met de ceremoniën, die uiterlijk gedaan en gezien worden; hetwelk de valse leraars van de Galaten leerden.
galaten 3: 2
Dit alleen wil ik7 van u leren:8 hebt gij den Geest ontvangen9 uit de werken der wet, of uit de prediking10 des geloofs?
De Geest ontvangen we uit de prediking.
Kanttekening:
10) uit de prediking
Grieks uit het gehoor; dat is, uit de prediking van de leer des Evangelies. Zie Jes. 53:1; Joh. 12:38; Rom. 10:16.
Wie het Woord aanneemt, ontvangt ook de Geest.
Dat ontvangen vind plaats in een activiteit.
Dus niet afwachten maar actief verwachten.
Ze verwachtten het van "het vlees" en niet van de Geest.
Ik lees nergens over "men neemt maar aan" o.i.d.
Kanttekening:
14) met het vlees?
Dat is, met de werken der wet en met de ceremoniën, die uiterlijk gedaan en gezien worden; hetwelk de valse leraars van de Galaten leerden.
galaten 3: 2
Dit alleen wil ik7 van u leren:8 hebt gij den Geest ontvangen9 uit de werken der wet, of uit de prediking10 des geloofs?
De Geest ontvangen we uit de prediking.
Kanttekening:
10) uit de prediking
Grieks uit het gehoor; dat is, uit de prediking van de leer des Evangelies. Zie Jes. 53:1; Joh. 12:38; Rom. 10:16.
Wie het Woord aanneemt, ontvangt ook de Geest.
Laatst gewijzigd door Jac op 14 jul 2009, 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Artistiek, volgens mij geef je nu een absoluut verkeerde uitleg van Galaten. Die tekst heeft helemaal niets te maken met 'aannemen van de Geest'. Die mensen hadden de Geest ontvangen en Paulus wijst er juist op dat dat niet door de werken van de wet maar door de prediking had plaatsgevonden. Daarom was het de grootste dwaasheid dat ze 'goed begonnen waren' maar nu zich weer wenden tot de wet.
En verwachten gaat gepaard met geloof, of omgedraait: Geloof gaat gepaard met verwachten.Wie het Woord aanneemt, ontvangt ook de Geest.
Het evangelie laat maar 2 keuzes: Of gelovig aannemen, of ongelovig afwijzen. Een tussenweg is er niet. Laten we oppassen dat "verwachten" of "afwachten" een tussenweg wordt, die weleswaar nog geen "hebben" is, maar in ieder geval beter is dan "niet verwachten".
Wát verwacht je dan als het een onbekeerd iemand betreft? Wat mag het onderwerp van de verwachting dan zijn van zoiemand?Jac schreef:Dus niet afwachten maar actief verwachten.
Laatst gewijzigd door Smytegelt op 14 jul 2009, 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.