Dat vroeg ik mij ook af, toen ik na al die jaren dodelijk gerust te zijn geweest, eindelijk wakker geschud werd. Juist dán komen deze vragen: Hoe kan het ooit dat ik altijd goed kon slapen en gerustgesteld kon leven? Hoe kan het bestaan dat er nog veel meer van die mensen zijn, die zich er niet druk om maken?!denkertje21 schreef:Deze zin stond in een reactie in een ander topic...Ik vertegenwoordig daarmee het allergrootste gedeelte van de gereformeerde gezindte: onbekeerd, en goed kunnen slapen.
Hier kan ik dus niet van slapen. Hoe kan het nou toch dat dit mogelijk is?
Nemen we onze onwil voor lief en geven we eigenlijk toch God de schuld: "als ik niet uitverkoren ben, kom ik er toch nooit" ?
Hoe kan nou dat zovelen die de weg weten, deze toch niet bewandelen?
Maar zo is de staat van elke zondaar: blind en slapende. Als je ontwaakt mag zijn, kan ik me voorstellen dat je die vragen gaat stellen. Men zegt al gauw dat dit vooral geldt voor de 'strenge' kerken (of hoe ik 't ook moet noemen), maar vergeet niet dat dit geldt voor elke blinde zondaar. Zolang God het geen nood voor je maakt, zal je er nooit onrustig over worden. Vergeet dat niet.
Ik denk wel dat het waar is dat vooral in bepaalde kerken veel mensen slapen en de genade van de Heere Jezus Christus zich niet durven toe te eigenen. Maar hier zit iemand die precies zo is en ik kan zeggen dat als het nooit écht nood voor je wordt dat je je diep van binnen niet druk maakt of jezelf allemaal moeilijkheden voorwerpt.
Ik praat het ook niet goed, begrijp mij niet verkeerd, maar ik merk dat je zoekt naar een verklaring. Ik meen dat de verklaring is dat elk mens in zijn natuurstaat blind is en slapende. Dat dit misschien verschilt per kerk geeft natuurlijk wel stof tot nadenken.
Een beschuldiging tegen deze kerken is wel eens dat 'bekering in jullie kerk haast niet meer kan' en dat 'jullie mensen tegenhouden om bekeerd te worden'. Pas dan op je woorden. Als de Heilige Geest gaat werken, dan zál Hij ook werken. Dan kan het meest onmogelijke mens zelfs bekeerd worden. Ook een 17-jarige jongen die 's zondags altijd ligt te slapen in de kerk.