Dat ik me bij ds Kemp citaat afvroeg was of hij enkel de wederkerende daad als zaligmakend rekent?
Bij anderen zoals bijvoorbeeld de Erskines wordt de uitgaande daad als zaligmakend gerekend en de verdere versterking van dat geloof komt door de wederkerende daad
Long Reads
Re: Long Reads
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Re: Long Reads
De bekendmaking van dit vrijsprak kan natuurlijk niet gemist worden voor de zekerheid daarvan. En als dat plaats vindt dan blijven we niet onbewogen.Marijn_M schreef: ↑31 jul 2025, 21:09Ik heb hier 3 vragen bij:KDD schreef: ↑26 jul 2025, 16:56 Onderwijs over rechtvaardigmaking in de vierschaar der consciëntie. Er zijn (niet onverwacht) aardig wat misverstanden hierover. En wie kan het eigenlijk recht verstaan behalve degenen die het ervaren hebben? En ook diegenen doen dat onvergetelijke ervaring meer bewonderen dan begrijpen.
Ds. L. Vroegindeweij schreef:
De bekendmaking der rechtvaardigmaking
(...)
1. Als de vrijspraak van God in Christus buiten mij om heeft plaatsgevonden, waarom durf ik dan pas te geloven dat ik gerechtvaardigd ben, als ik het innerlijk heel sterk voel? Rust mijn zekerheid dan nog wel echt op Christus alleen — of toch op mijngevoel?
2. Is het niet riskant om de ‘kenmerken van een gerechtvaardigde’ als toetssteen te gebruiken voor geloofszekerheid?
3. HIerodor kan iemand in een soort geestelijk perfectionisme belanden, waarin hij de beleving van rechtvaardiging als maatstaf stel boven het eenvoudige vertrouwen op Christus alleen
Nou zie ik het, de vragen hebben eigenlijk met elkaar te maken.
Mischien iets voor onder een andere naam dan Long Reads?