Hartenkreet!
Re: Hartenkreet!
Maar als de uitkomst van een discussie bepaalt wordt door de moderator is het geen discussie.
Het is evolutiemensen vaak wel duidelijk dat hun mening ook maar een theorie is.
En scheppingsmensen die wat meer biologie enzo studeren komen erachter dat evolutie nog wel meer is als een aap wordt mens.
Het is evolutiemensen vaak wel duidelijk dat hun mening ook maar een theorie is.
En scheppingsmensen die wat meer biologie enzo studeren komen erachter dat evolutie nog wel meer is als een aap wordt mens.
Spitten en niet moe worden.
ejvl schreef:Ik heb het niet gezien dat het als feit gesteld werd? Maar dan druk je toch gewoon op de meldknop?huisman schreef: Er wordt helemaal niet gemodereerd in het evolutietopic. De miljarden jaren vliegen je daar als feiten rond de oren.
Dat mag blijkbaar allemaal.
Nee, het wordt niet als feit gesteld. Maar als mogelijkheid open gelaten. En dat maakt het zo ingewikkeld.
Het zou geen mogelijkheid moeten zijn voor christenen.
1 Het wordt zoiets in de trant van ik geloof wel dat God de aarde geschapen heeft, maar de dagen moet je maar symbolisch zien. En dat Hij uit het niets geschapen heeft klopt ook niet, het ene komt uit het andere voort. Etc.
2 Wanneer mensen zeggen ik geloof wel in de opstanding van Christus. Maar niet letterlijk. Je moet het symbolisch zien, komt er waarschijnlijk meer verzet.
Maar voor mij zit tussen nr 1 en 2 geen verschil. Bij beiden ontken je niet dat er ergens sprake van is, (Opstanding en Schepping) en bij beiden geef je er een eigen draai aan, terwijl de Bijbel ons iets anders voorhoudt. ( met alle gevolgen van dien...)
huisman schreef:Er wordt helemaal niet gemodereerd in het evolutietopic. De miljarden jaren vliegen je daar als feiten rond de oren.Curatorium schreef:We hoeven niet slapper te worden, maar als er forumleden zijn die vragen hebben moeten ze deze op dit forum kunnen stellen. Zoals Tiberius aangaf wordt er redelijk streng gemodereerd, wanneer een scheppings/evolutietopic uit zou monden in een pro-evolutietopic zou dat, weet ik zeker, verwijderd worden. Echter, zo ver zal het hier niet gaan omdat er genoeg mensen hier kunnen beargumenteren wat de reformatorische opvatting is. Helemaal eens met evjl dus.-DIA- schreef:Maar... als we slapper worden ten opzichte van de evolutietheorie is dat wel een teken aan de wand.
Dat mag blijkbaar allemaal.
Beste Huisman, als je iets leest wat je niet vind kunnen, gebruik dan de meldknop. Het is vandaag zo'n dag dat alle moderatoren gewoon hun dagelijks werk doen. Soms hebben we ook wel tijd voor RF.
Huisman:
2. ( dit is een beschuldiging dus pas op) teveel forummers die erg kritisch staan tegenover het reformatorisch gedachtegoed.
Niet mee eens.
Lees rustig verklaring van de Bijbel geschreven door Calvijn en dan is al heel duidelijk hoe de kerken van kleur zijn verschoten.
Dit doet mij verdriet.
Daarom een oproep: Keer terug.
2. ( dit is een beschuldiging dus pas op) teveel forummers die erg kritisch staan tegenover het reformatorisch gedachtegoed.
Niet mee eens.
Lees rustig verklaring van de Bijbel geschreven door Calvijn en dan is al heel duidelijk hoe de kerken van kleur zijn verschoten.
Dit doet mij verdriet.
Wat bedoel je nu? In de eerste zin ben je het niet met huisman eens; in de volgende zinnen weer wel?CvdW schreef:Niet mee eens.huisman schreef:2. ( dit is een beschuldiging dus pas op) teveel forummers die erg kritisch staan tegenover het reformatorisch gedachtegoed.
Dit doet mij verdriet.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-
Dat ik 3500 postings gehad heb, is voor mij geen reden voor afscheid. Wel reden zijn de zorgen over het feit dat de opvattingen op het forum zeer verschillend zijn, waardoor het bepaald niet (meer) zo is dat dit forum primair verbonden is met de rechterzijde van de gereformeerde gezindte. En daar ligt voor mij wel de behoefte als het gaat om een discussieforum.Tiberius schreef:... Zonderling stemde daarmee in op basis van 3.500 postings.
Ik vind het moeilijk om te beoordelen of er een verandering is geweest in het modereerbeleid gedurende de afgelopen 10 jaar. Wel heb ik het idee dat opvattingen die 10 jaar geleden niet pasten bij dit forum meer sporadisch voorkwamen dan nu. Ik bespeur nu dat er een redelijk grote groep is van vrij fanatieke posters die weinig affiniteit lijken te hebben met de gereformeerde belijdenis en die bovendien beïnvloed zijn door het moderne denken. Een aantal lijkt precies te weten hoever men kan gaan om nog net niet de belijdenis rechtstreeks ter discussie te stellen. Zo'n grote groep was er 10 jaar geleden m.i. niet, en 10 jaar geleden waren ze ook niet zo dominant in de topics als nu. Daarentegen is het aantal posters met een duidelijk herkenbare orthodoxe achtergrond en gerichtheid op de belijdenissen in die 10 jaar sterk afgenomen. Dit aantal (actieve) posters is nu ongeveer op twee handen te tellen (maximaal). (Ik ga overigens geen namen noemen om mensen niet in- of uit te sluiten.)Nu voeg je een geheel nieuwe reden toe, namelijk het modereerbeleid (die m.i. een drogreden is, maar dat terzijde). Deze reden zie ik niet bij Zonderling. Wel zie ik bij hem een aantal andere redenen, zoals de snelle jelles, de belijdenisschoppers, enz. Maar daarvan zegt hij direct zelf al: "Al deze personen zijn hier jaren toegelaten en dit gebeurt nog steeds." Geen verandering dus.
Dus ik deel het gevoel van Huisman ten aanzien van de aard van de discussies in de topics, al zit dat waarschijnlijk niet primair in het modereerbeleid, maar meer in de huidige populatie posters.
Ik wilde jullie toch nog even helpen met deze analyse !
Z.
Ik deel je analyse. Het actieve RF-publiek van sep. 2015 is niet te vergelijken met het actieve RF-publiek van laten we zeggen sep. 2010. Toen waren m.n. actief: Tiberius, Afgewezen, jvdg, Marnix, refo, Rens, memento, MarthaMartha, henriët, Bert Mulder, Unionist, Kaw, albion, Jongere, Gian, Erasmiaan, Gijs83, Wilma van den Berg, vlinder, Zonderling, fluitje, Kislev, Ander, Auto, caprice, WIlhelm, rekcor, Democritus, etc. Het meerendeel is thans stukken minder actief dan toen.Zonderling schreef:Dat ik 3500 postings gehad heb, is voor mij geen reden voor afscheid. Wel reden zijn de zorgen over het feit dat de opvattingen op het forum zeer verschillend zijn, waardoor het bepaald niet (meer) zo is dat dit forum primair verbonden is met de rechterzijde van de gereformeerde gezindte. En daar ligt voor mij wel de behoefte als het gaat om een discussieforum.Tiberius schreef:... Zonderling stemde daarmee in op basis van 3.500 postings.
Ik vind het moeilijk om te beoordelen of er een verandering is geweest in het modereerbeleid gedurende de afgelopen 10 jaar. Wel heb ik het idee dat opvattingen die 10 jaar geleden niet pasten bij dit forum meer sporadisch voorkwamen dan nu. Ik bespeur nu dat er een redelijk grote groep is van vrij fanatieke posters die weinig affiniteit lijken te hebben met de gereformeerde belijdenis en die bovendien beïnvloed zijn door het moderne denken. Een aantal lijkt precies te weten hoever men kan gaan om nog net niet de belijdenis rechtstreeks ter discussie te stellen. Zo'n grote groep was er 10 jaar geleden m.i. niet, en 10 jaar geleden waren ze ook niet zo dominant in de topics als nu. Daarentegen is het aantal posters met een duidelijk herkenbare orthodoxe achtergrond en gerichtheid op de belijdenissen in die 10 jaar sterk afgenomen. Dit aantal (actieve) posters is nu ongeveer op twee handen te tellen (maximaal). (Ik ga overigens geen namen noemen om mensen niet in- of uit te sluiten.)Nu voeg je een geheel nieuwe reden toe, namelijk het modereerbeleid (die m.i. een drogreden is, maar dat terzijde). Deze reden zie ik niet bij Zonderling. Wel zie ik bij hem een aantal andere redenen, zoals de snelle jelles, de belijdenisschoppers, enz. Maar daarvan zegt hij direct zelf al: "Al deze personen zijn hier jaren toegelaten en dit gebeurt nog steeds." Geen verandering dus.
Dus ik deel het gevoel van Huisman ten aanzien van de aard van de discussies in de topics, al zit dat waarschijnlijk niet primair in het modereerbeleid, maar meer in de huidige populatie posters.
Ik wilde jullie toch nog even helpen met deze analyse !
Z.
Laatst gewijzigd door Luther op 05 okt 2015, 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-
Omdat ik een poosje terug best wat oude topics heb gelezen; Zeker, het publiek is veranderd. Maar minder rechts, losser geworden, afgeweken van de belijdenis: zeker niet meer dan in oude jaren. Maar dat is mijn analyse dan weer.Luther schreef: Ik deel je analyse. Het actieve RF-publiek van sep. 2015 is niet te vergelijken met het actieve RF-publiek van laten we zeggen sep. 2010.
Misschien dat de discussies wat dieper gaan, van hoedjes en rokjes naar homohuwelijk en evolutie?
Hoewel ik denk dat ik wel enigszins begrijp wie en wat je bedoelt, heb ik toch wat moeite met deze "vaagheid". Ik kan begrijpen dat je niet een rijtje namen neer gaat zetten van: die en die wijkt zo en zo af. Maar nu blijft het zo in het ongewisse op wie je doelt.Ik bespeur nu dat er een redelijk grote groep is van vrij fanatieke posters die weinig affiniteit lijken te hebben met de gereformeerde belijdenis en die bovendien beïnvloed zijn door het moderne denken. Een aantal lijkt precies te weten hoever men kan gaan om nog net niet de belijdenis rechtstreeks ter discussie te stellen.
Weet degene op wie je doelt, dat je op hem of haar doelt? Kan diegene dat redelijkerwijze vermoeden? Of laat je iemand dwalen zonder hem/haar te waarschuwen?
- Niet meer zo actief -
-
Mannetje, het spijt mij, maar ik laat het erbij. Mocht je nog iets willen weten, dan graag per PB.

Dit topic is bedoeld voor de 'hartenkreet'. Schepping- en evolutiediscussie kunt u in het daarvoor bestemde topic voeren.
Overigens bedoel ik dit niet flauw, huisman, maar weet je in welke twee topics de eerste twee posts staan die je op dit forum hebt geplaatst...? 

Jongere schreef:Overigens bedoel ik dit niet flauw, huisman, maar weet je in welke twee topics de eerste twee posts staan die je op dit forum hebt geplaatst...?
De eerste post wel want dat ging over de kinderdoop: Topic Kinderdoop onbijbels?
De tweede was idd in een vergelijkbaar topic: Onrust in GB over schepping leidt tot besloten conferentie.
Inhoudelijk ben ik het nog steeds erg met huisman eens.

Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Lees de eerste woorden van de institutie en zie hoe ver moderniserende refo's er van verwijderd zijn.CvdW schreef:Huisman:
Niet mee eens.
Dit doet mij verdriet.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
De postings over schepping en evolutie heb ik hierheen verplaatst: http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=21&t=8083 .
Hier verder on-topic a.u.b.
Hier verder on-topic a.u.b.