Gereformeerde Gemeenten

Susanna

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Susanna »

CvdW schreef:Ik vind het een rare discussie.
Op wintersport ga je niet in in een rok skiën, of zeg je dan gewoon niet op wintersport.
Schaatsen met een rok aan is belachelijk, of toch niet. In ons gezin is het nooit een vraag geweest. Dames met een rok en heren met een lange broek.
Werken in de fruitteelt, dames in een rok geen enkel probleem.
Wanneer er gesproken wordt over een achterhoede gevecht, dan zijn we ver van het rechte pad af.
Gij geheel anders komt tot uiting in alle dingen. We kunnen geen twee heren dienen.
Ik vind wel dat dit cultuurgebonden is. Moet je nu de reformatorische meisjes zien met hun rokjes en panties. Prikkelend. Schriftuurlijk dient een vrouw bescheiden kleding te dragen. Een christelijke vrouw is vrij om alleen jurken of rokken te dragen, als dat haar keuze is. Het is een zaak van het geweten van een vrouw voor de Heere. Ik denk dat hierin ook geldt: "Hebt gij geloof? hebt dat bij uzelven voor God. Zalig is hij, die zichzelven niet oordeelt in hetgeen hij voor goed houdt."

Dit (hieronder) was het eerste filmpje dat ik zag van het RD, de vorige week (dankzij RF). Ik dacht eerst dat de interviewster niet christelijk was, vanwege de lengte van haar jurkje. Niet dat ik het echt storend vond. Maar een eerbare lange broek zou beter geweest zijn.

https://www.youtube.com/watch?v=kuiswcuK68Q
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

GerefGemeente-lid schreef:Ik ken geen vrucht die de wereldgelijkvormigheid in het uiterlijk leven in stand houdt. Dat is niet naar de Schrift.
Je misbruikt de Schrift door regels op te leggen die de Schrift niet voorschrijft. Ik heb een vrouw gekend die rond haar zestigste tot geloof en bekering is gekomen. Ik heb haar nooit in een jurk of rok gezien. Ze was altijd keurig gekleed in een nette lange vrouwenbroek. Wanneer ik een preek hoorde of hoor of Anna de profetes, zie ik het beeld van haar voor me. Een nauw leven met de Heere. Ze wist wat het betekende om geloofsgemeenschap te oefenen. Dagelijks aan het studeren in de Schrift en dagelijks biddend voor alle mensen die ze kende. Volgens jouw stellingen en de stelling van de predikant die je hoorde is ze verloren. Ik ben er van overtuigd dat ze juicht voor Gods troon op grond van het volbrachte werk van Christus van wie ze het eigendom geworden was. Ze heeft tijdens haar leven haar lichaam aan God gewijd als een levend offer, heilig en voor God welbehaaglijk. Ze werd innerlijk veranderd door door de vernieuwing van haar gezindheid om te kunnen onderscheiden wat de goede, welbehaaglijke en volmaakte wil van God is. Door de wereld uitgekotst. Door familie en vrienden in de steek gelaten. Toen iemand probeerde haar te wurgen riep ze het uit tot Jezus. Een levende getuige in woord en daad te midden van een vijandige wereld. Ze wist Wie haar Redder was. Dat was voldoende. Ze heeft nooit geweten dat een vrouwenbroek een mannenkleed zou kunnen zijn.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Ditbenik schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Ik ken geen vrucht die de wereldgelijkvormigheid in het uiterlijk leven in stand houdt. Dat is niet naar de Schrift.
Je misbruikt de Schrift door regels op te leggen die de Schrift niet voorschrijft. Ik heb een vrouw gekend die rond haar zestigste tot geloof en bekering is gekomen. Ik heb haar nooit in een jurk of rok gezien. Ze was altijd keurig gekleed in een nette lange vrouwenbroek. Wanneer ik een preek hoorde of hoor of Anna de profetes, zie ik het beeld van haar voor me. Een nauw leven met de Heere. Ze wist wat het betekende om geloofsgemeenschap te oefenen. Dagelijks aan het studeren in de Schrift en dagelijks biddend voor alle mensen die ze kende. Volgens jouw stellingen en de stelling van de predikant die je hoorde is ze verloren. Ik ben er van overtuigd dat ze juicht voor Gods troon op grond van het volbrachte werk van Christus van wie ze het eigendom geworden was. Ze heeft tijdens haar leven haar lichaam aan God gewijd als een levend offer, heilig en voor God welbehaaglijk. Ze werd innerlijk veranderd door door de vernieuwing van haar gezindheid om te kunnen onderscheiden wat de goede, welbehaaglijke en volmaakte wil van God is. Door de wereld uitgekotst. Door familie en vrienden in de steek gelaten. Toen iemand probeerde haar te wurgen riep ze het uit tot Jezus. Een levende getuige in woord en daad te midden van een vijandige wereld. Ze wist Wie haar Redder was. Dat was voldoende. Ze heeft nooit geweten dat een vrouwenbroek een mannenkleed zou kunnen zijn.
Aan dit betoog ligt de wereldgelijkvormige 'zij doet het ook, dus het mag' gedachte ten grondslag. Hoe begrijpelijk ook, maar dit is onjuist. De legitimatie dat er onderscheid is tussen vrouwen- en mannenkleding (uitgewerkt in een man in een broek, een vrouw in een rok) wordt onderuit gehaald door het argument dat er hier en in andere landen andere, vaak cultuurgebonden, regels zijn. Ik denk dat we daar weg van moeten blijven.

Ik meen ook dat predikanten oprechte christenen niet veroordelen op uiterlijke kenmerken, vooral als die christenen in een andere cultuur leven.

Dit uitspelen van Schriftgebonden tradities is volgens mij onnuttig.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Ad Anker schreef:
Ditbenik schreef:
Aan dit betoog ligt de wereldgelijkvormige 'zij doet het ook, dus het mag' gedachte ten grondslag. Hoe begrijpelijk ook, maar dit is onjuist. De legitimatie dat er onderscheid is tussen vrouwen- en mannenkleding (uitgewerkt in een man in een broek, een vrouw in een rok) wordt onderuit gehaald door het argument dat er hier en in andere landen andere, vaak cultuurgebonden, regels zijn. Ik denk dat we daar weg van moeten blijven.

Ik meen ook dat predikanten oprechte christenen niet veroordelen op uiterlijke kenmerken, vooral als die christenen in een andere cultuur leven.

Die gedachte leg jij er onder. Ik niet. Als je gewoon leest wat ik schrijf weet je dat ook maar het lijkt zachtjesaan een hobby van je te zijn om zodra ik iets schrijf wat je niet aanstaat mijn woorden te verdraaien. Ik schreef ook niet over een ander land trouwens. Voor mij is de Schrift de norm en alleen wat de Schrift voorschrijft wil ik aan andere opleggen. Daar valt het dragen van een vrouwenbroek duidelijk niet onder.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Ditbenik schreef:
Ad Anker schreef:
Ditbenik schreef:

Die gedachte leg jij er onder. Ik niet. Als je gewoon leest wat ik schrijf weet je dat ook maar het lijkt zachtjesaan een hobby van je te zijn om zodra ik iets schrijf wat je niet aanstaat mijn woorden te verdraaien. Ik schreef ook niet over een ander land trouwens. Voor mij is de Schrift de norm en alleen wat de Schrift voorschrijft wil ik aan andere opleggen. Daar valt het dragen van een vrouwenbroek duidelijk niet onder.
Een inhoudelijke reactie vraagt om een inhoudelijk antwoord. Niet zo'n zwakke reactie op de persoon. Niet fraai, wellicht door gebrek aan argumenten?

Ik zie namelijk dat je GG-lid verwijt misbruik te maken van de Schrift. (Dat is nogal wat!) Vervolgens kom je met een verhaal, waarschijnlijk uit jouw omgeving. Een indrukwekkend verhaal. Ik noemde nadrukkelijk 'hier én in andere landen'. Ik wijs er alleen op dat ik dat geen argument vindt om het afwijzen van de broek voor de vrouw te weerleggen. Snap je dat? Ik zie niet in welke woorden ik verdraai. Kun je dat verduidelijken?
JvW

Bericht door JvW »

Forummer schreef: Bewust de clubregels overtreden om te provoceren is in ieder geval geen vrucht van de Geest.

In het licht van het Christendom wereldwijd is het ook niet meer dan dat: clubregels. Cultuur gebonden ook nog. Anders hadden wij mannen nu nog in dezelfde jurk als Abraham gelopen. Ik ben er niet bijgeweest, dus ik weet niet wat toendertijd het verschil was met de jurk van Sara, dus waaraan je kon zien dat het een mannen of vrouwen jurk was... Wellicht kon je het alleen aan de oorsierselen zien dat het om een vrouw ging, en aan de baard dat het om een man ging. Lang haar hadden ze denk ik allebei?
Ik kan me voorstellen dat als Abraham onze jeans en zwarte pakken zou zien, hij het waarschijnlijk wereldgelijkvormig gevonden zou hebben...
En wat definieer je dan als club? Ik heb niet het idee lid te zijn van een club, meer van een plaatselijke gemeente. En binnen die gemeente gaat het eigenlijk nooit over de broek bij de vrouw of over het hebben van een televisie (om nog maar zo’n stokpaardje te noemen). Dergelijke discussies staan dus redelijk ver van me af.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Ik heb me wel vaker plaatsvervangend geschaamd om die vragenbeantwoording… waar kunnen mensen zich al niet druk om maken door er zelfs een vraag over te sturen naar de SB.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Ik word nu eigenlijk wel nieuwsgierig naar het stukje ;)
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

JvW schreef:
Forummer schreef: Bewust de clubregels overtreden om te provoceren is in ieder geval geen vrucht van de Geest.

In het licht van het Christendom wereldwijd is het ook niet meer dan dat: clubregels. Cultuur gebonden ook nog. Anders hadden wij mannen nu nog in dezelfde jurk als Abraham gelopen. Ik ben er niet bijgeweest, dus ik weet niet wat toendertijd het verschil was met de jurk van Sara, dus waaraan je kon zien dat het een mannen of vrouwen jurk was... Wellicht kon je het alleen aan de oorsierselen zien dat het om een vrouw ging, en aan de baard dat het om een man ging. Lang haar hadden ze denk ik allebei?
Ik kan me voorstellen dat als Abraham onze jeans en zwarte pakken zou zien, hij het waarschijnlijk wereldgelijkvormig gevonden zou hebben...
En wat definieer je dan als club? Ik heb niet het idee lid te zijn van een club, meer van een plaatselijke gemeente. En binnen die gemeente gaat het eigenlijk nooit over de broek bij de vrouw of over het hebben van een televisie (om nog maar zo’n stokpaardje te noemen). Dergelijke discussies staan dus redelijk ver van me af.
De reformatorische gezindte. Als leerkrachten en ambtsdragers in het openbaar hun leerlingen of catechisanten niet meer herkennen ten opzichte van de zondag, is er wezenlijk iets goed mis.

De uitholling begint van binnenuit.

Wereldgelijkvormigheid in kleding moet geen probleem meer zijn. Waarin zijn we dán te herkennen?
Televisie? "Iedereen heeft het. Dus waarom wij niet?"
Open internet? "Ach, als je gewoon niet op die website klikt, gebeurt er toch niets?"

Kennen we nog iets van het 'Gij geheel anders'? Óf..., gaan we met de wereld mee?
TSD

Bericht door TSD »

Forummer schreef:
Bewust de clubregels overtreden om te provoceren is in ieder geval geen vrucht van de Geest.

Je hebt overduidelijk het stukje uit de Saambinder niet gelezen. Even een paar citaten:
Saambinder schreef:"De achterliggende honderd jaar speelde kleiding een belangrijke rol in het emancipatiestreven van vrouwen en meisjes. Zo mannelijk mogelijk werd de emancipatienorm. Liefst ook heel uitdagend. Geen broek? Dan wel een ultrakort rokje. Bedrijven en instellingen zagen zich genoodzaakt kledingcodes op te stellen voor beiderlei kunne om afzakbroeken, gescheurde jeans of andere onfantsoenlijke fratsen te weren"
(Om maar even duidelijk te maken dat het echt hier niet gaat om de "clubregel" van broek of rok bij vrouwen, maar breder).
Saambinder schreef:Naar aanleiding van Deutronomium 22 vers 5 merkt de scribent op: "Enig onderzoek maakt ook duidelijk dat het ging om verkleding naar de wijze van de heidenen, gericht op seksualiteit. We moeten bedenken dat man en vrouw in de Oudtestamentische tijd vrijwel dezelfde kleding droegen"
(Wat jij schrijft weet de scribent dus ook wel, maar doet niet aan zijn argumentatie en mening af)

En verderop, eerst Calvijn citerend dat het hier gaat om eerbaarheid in het algemeen, volgt een citaat van Calvijn:
Calvijn in de Saambinder schreef: "Hoe men gekleed is, is op zichzelf niet een zaak van zo groot gewicht. Maar dewijl het schandelijk is dat de mannen verwijfd worden, evenals het schandelijk is dat de vrouw haar kracht zoekt in mannelijke kleding en gedragingen, daarom wordt hier een ingetogen en eerbare wandel voorgeschreven (...)opdat geen enkele soort van toegevendheid eindelijk iets slechts doe ontstaan.
Er staat natuurlijk meer in, maar er zal vast beperking zijn in mate van citeren, maar zomaar even wat citaten dat het hier niet om een soort van kortzichtige poging is om een bepaalde clubregel te handhaven.
Laatst gewijzigd door TSD op 30 aug 2021, 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.
TSD

Bericht door TSD »

Bezorgd schreef:Ik word nu eigenlijk wel nieuwsgierig naar het stukje ;)
Zie wat citaten hierboven, verder moet je ergens een Saambinder te leen zien te krijgen of een abonnement nemen ;)
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Het gedeelte van de 'inmiddels overleden ouderling', die ds. Labee citeert, komen overigens uit onderstaand artikel, wat ik op Digibron vond. Dat is misschien ook wel van belang om te vermelden: https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 856728cb4b

Wat ik daarin een sterk argument vind, is dat de schrijver hier zegt dat wereldse kleding in Nederland anders is dan in bijvoorbeeld Israël.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

GerefGemeente-lid schreef:Kennen we nog iets van het 'Gij geheel anders'? Óf..., gaan we met de wereld mee?
Ik heb dit recent al uitgelegd, maar deze tekst heeft helemaal niets met zwarte pakken, racefietspakjes of rokken voor vrouwen te maken maar met de kennis van Christus.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

TSD schreef:[Er staat natuurlijk meer in, maar er zal vast beperking zijn in mate van citeren, maar zomaar even wat citaten dat het hier niet om een soort van kortzichtige poging is om een bepaalde clubregel te handhaven.
Van de Saambinder mogen we citeren.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

TSD schreef:
Bezorgd schreef:Ik word nu eigenlijk wel nieuwsgierig naar het stukje ;)
Zie wat citaten hierboven, verder moet je ergens een Saambinder te leen zien te krijgen of een abonnement nemen ;)

Dank! Misschien is er iemand die een foto van het artikel wil plaatsen oid.
Deze citaten komen zeker niet vreemd over.
Plaats reactie