Gelezen, gedacht, gehoord...

GerefGemeente-lid
Berichten: 6838
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door GerefGemeente-lid »

Klavart schreef:
Mara schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Na ds. A.A. Brugge en ds. A.I. Kazen komt vandaag dr. C.P. de Boer langs in het video-interview met Caroline Schimmel: https://www.rd.nl/artikel/940580-corona ... merserie-3

Ook hier valt veel over te zeggen. Maar dat is het beste te doen in de binnenkamer, dunkt me.
Wat een rare suggestieve opmerking.
Ik zou bijna vragen, wat mankeert er nu weer aan?
Heb je de reacties op deze opmerking wel gelezen?
Dat vraag ik me ook af, @Mara...
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door John Galt »

Vandaag herdenkt de Church of England John Bunyan. Onder andere met dit gebed in het Book of Common Prayer:

God of peace,
who called your servant John Bunyan
to be valiant for truth:
grant that as strangers and pilgrims
we may at the last rejoice with all Christian people
in your heavenly city;
through Jesus Christ your Son our Lord,
who is alive and reigns with you,
in the unity of the Holy Spirit,
one God, now and for ever.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9048
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

John Galt schreef:Vandaag herdenkt de Church of England John Bunyan. Onder andere met dit gebed in het Book of Common Prayer
Bijzonder. Gezien het feit dat de CofE gedurende zijn leven niet zo vriendelijk was richting John Bunyan en zijn mede non-confirmisten, en John Bunyan om zijns gewetens wil geen deel uit kon maken van de CofE.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door John Galt »

J.C. Philpot schreef:
John Galt schreef:Vandaag herdenkt de Church of England John Bunyan. Onder andere met dit gebed in het Book of Common Prayer
Bijzonder. Gezien het feit dat de CofE gedurende zijn leven niet zo vriendelijk was richting John Bunyan en zijn mede non-confirmisten, en John Bunyan om zijns gewetens wil geen deel uit kon maken van de CofE.
Dat was ook mijn eerste reactie. Een voorbeeld van kerkelijke verzoening, zou ik zeggen. Misschien moeten wij ook beginnen te danken voor alle dominees die in onze kerk zijn afgezet of weggegaan. Lijkt me een mooie stap in de richting van kerkelijke eenheid!
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9048
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

John Galt schreef:Dat was ook mijn eerste reactie. Een voorbeeld van kerkelijke verzoening, zou ik zeggen. Misschien moeten wij ook beginnen te danken voor alle dominees die in onze kerk zijn afgezet of weggegaan. Lijkt me een mooie stap in de richting van kerkelijke eenheid!
In ieder geval is de CofE niet te beschuldigen van kieskeurigheid bij het kiezen van zijn heiligen.

Naast een gedenkdag voor Johannes Calvijn en de puritein Baxter, hebben ze ook een gedenkdag voor Ignatius of Loyola (een aanjager van de inquisitie en de dood van vele protestanten).
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door John Galt »

J.C. Philpot schreef:...Ignatius of Loyola (een aanjager van de inquisitie en de dood van vele protestanten).
Is dat zo? Ignatius werd zelf ook ernstig verdacht van protestantse ketterij en moest zich meermalen voor de Inquisitie verantwoorden.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12220
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Herman »

John Galt schreef:
J.C. Philpot schreef:...Ignatius of Loyola (een aanjager van de inquisitie en de dood van vele protestanten).
Is dat zo? Ignatius werd zelf ook ernstig verdacht van protestantse ketterij en moest zich meermalen voor de Inquisitie verantwoorden.
Ik vroeg het me ook al af. Wikipedia spreekt hem daarvan vrij.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9048
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

Herman schreef:
John Galt schreef:
J.C. Philpot schreef:...Ignatius of Loyola (een aanjager van de inquisitie en de dood van vele protestanten).
Is dat zo? Ignatius werd zelf ook ernstig verdacht van protestantse ketterij en moest zich meermalen voor de Inquisitie verantwoorden.
Ik vroeg het me ook al af. Wikipedia spreekt hem daarvan vrij.
Het is misschien inderdaad minder duidelijk als ik hierboven formuleer.

Wat wel duidelijk is, is dat de Jesuieten van Ignatius Loyola speciaal opgericht zijn met als doel de contrareformatie. De inquisitie werd voor ditzelfde doel aangewend.

Inderdaad heeft Ignatius zich ook eens vanwege een boek van hem moeten verantwoorden bij de Inquisitie. Toch hebben de Jesuieten op andere momenten ook samengewerkt met de Inquisitie.

Overigens ben ik geen expert op dit gebied. Wat ik ermee wilde zeggen is dat ik het opmerkelijk dat een exponent van de reformatie samen met een exponent van de contrareformatie op deze lijst van de CofE staan.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door John Galt »

De contrareformatie was een beweging om de reformatie te bestrijden, niet door vervolging, maar om die onnodig te maken. Veel kritiek op de kerk was terecht: decadentie, machtsmisbruik. Mensen als Ignatius en Canisius bevorderden daarom de terugkeer van de kerk naar de kern. Daarom heet het ook contra- en geen antireformatie. Om die reden kun je soms met verrassend veel herkenning uitspraken of geschriften van de contrareformatoren lezen. Daarom zal Ignatius ook in de CofE hooggeacht worden.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9048
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

John Galt schreef:De contrareformatie was een beweging om de reformatie te bestrijden, niet door vervolging, maar om die onnodig te maken. Veel kritiek op de kerk was terecht: decadentie, machtsmisbruik. Mensen als Ignatius en Canisius bevorderden daarom de terugkeer van de kerk naar de kern. Daarom heet het ook contra- en geen antireformatie. Om die reden kun je soms met verrassend veel herkenning uitspraken of geschriften van de contrareformatoren lezen. Daarom zal Ignatius ook in de CofE hooggeacht worden.
Je posting klopt als het gaat om de orde der Jesuieten, maar de Contrarteformatie als geheel is veel breder dan wat je hier beschrijft. Ook de inzet van geweld en de inquisitie behoren tot de contrareformatie.
Wikipedia schreef:The Counter-Reformation (Latin: Contrareformatio), also called the Catholic Reformation (Latin: Reformatio Catholica) or the Catholic Revival,[1] was the period of Catholic resurgence that was initiated in response to the Protestant Reformation, also known as the Protestant Revolution. It began with the Council of Trent (1545–1563) and largely ended with the conclusion of the European wars of religion in 1648.[citation needed] Initiated to address the effects of the Protestant Reformation,[citation needed] the Counter-Reformation was a comprehensive effort composed of apologetic and polemical documents and ecclesiastical configuration as decreed by the Council of Trent. The last of these included the efforts of Imperial Diets of the Holy Roman Empire, heresy trials and the Inquisition, anti-corruption efforts, spiritual movements, and the founding of new religious orders. Such policies had long-lasting effects in European history with exiles of Protestants continuing until the 1781 Patent of Toleration, although smaller expulsions took place in the 19th century.[2]
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door John Galt »

OK, dank je. Het verwarrende is, dat de naam Inquisitie vaker is gebruikt, ook al daarvóór. Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Inquisitie
Overigens heel interessant om te lezen. Waarbij ik het jammer vind dat deze zinsnede niet verder is uitgeswerkt: Volgens de onderzoeker Henry Kamen is het aantal slachtoffers van de Spaanse inquisitie veel lager dan altijd is aangenomen.[1] Het hoge aantal was een onderdeel van de propagandastrijd tegen Spanje begonnen tijdens de reformatie en werd later de zwarte legende genoemd. Ik had daar graag concrete aantallen bij gezien, zowel wat wordt beweerd als wat historisch werkelijk het juiste aantal is.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12220
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Herman »

John Galt schreef:De contrareformatie was een beweging om de reformatie te bestrijden, niet door vervolging, maar om die onnodig te maken. Veel kritiek op de kerk was terecht: decadentie, machtsmisbruik. Mensen als Ignatius en Canisius bevorderden daarom de terugkeer van de kerk naar de kern. Daarom heet het ook contra- en geen antireformatie. Om die reden kun je soms met verrassend veel herkenning uitspraken of geschriften van de contrareformatoren lezen. Daarom zal Ignatius ook in de CofE hooggeacht worden.
Hij is in katholieke kring vooral bekend vanwege zijn devotionele geschriften. Die hebben het een aantal eeuwen volgehouden als inspiratiebron.
Refiosi
Berichten: 226
Lid geworden op: 02 jan 2014, 16:23

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Refiosi »

Ad Anker schreef:Mooi gesprek met een goede inhoud!
We staan hier in Amsterdam. Alles wat hier in het openbaar gebeurt ben ik in de gemeente tegen gekomen. Alles. Alle zonden.
Van die zin was ik ook onder de indruk. Ik had echter gehoopt dat hij er nog aan toe had gevoegd: die ben ik ook in mijn eigen hart tegengekomen...
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door John Galt »

Herman schreef:Hij is in katholieke kring vooral bekend vanwege zijn devotionele geschriften. Die hebben het een aantal eeuwen volgehouden als inspiratiebron.
Met volgens mij een soort van revival of herontdekking in de laatste jaren. Zie bv https://www.ignatiaansbidden.org/
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door John Galt »

Refiosi schreef:
Ad Anker schreef:Mooi gesprek met een goede inhoud!
We staan hier in Amsterdam. Alles wat hier in het openbaar gebeurt ben ik in de gemeente tegen gekomen. Alles. Alle zonden.
Van die zin was ik ook onder de indruk. Ik had echter gehoopt dat hij er nog aan toe had gevoegd: die ben ik ook in mijn eigen hart tegengekomen...
Maar misschien is dat niet zo. Ik denk niet dat iedere dominee diep in zijn hart graag zou willen gokken, harddrugs gebruiken, op zondag Ajax toejuichen en/of orgieën met mannen organiseren. Wellicht heeft hij andere zonden in zijn hart die in Amsterdam minder vaak voorkomen.
Who is John Galt? :quoi
Plaats reactie