merel schreef:Ook als daarmee de kans toeneemt dat het virus zich muteert en daardoor nog meer mensen overlijden.
Of dat mensen ( 700.000 in Nederland!) die geen antistoffen aanmaken door medicatie hierdoor een groter risico lopen.
Vaccineren doe je niet alleen voor jezelf, maar ook voor een ander. We horen toch ook elke zondag dat je je naast lief moet hebben als jezelf?
Aangezien het grootste deel van de wereld nog lang niet gevaccineerd is, is het niet de vraag of er nieuwe mutaties komen, maar wanneer we die krijgen. De consensus onder wetenschappers is dat we niet van covid afkomen, maar dat het endemisch wordt, net als de griep bijvoorbeeld: elk jaar weer 1 of meerdere nieuwe varianten.
Vaccineren doe je daarbij alleen voor jezelf. Je kunt besmettingen van anderen niet voorkomen door te vaccineren, want ook gevaccineerden kunnen het virus verspreiden, zeker met de huidige delta variant. Het is ieders keuze om zich te laten vaccineren of niet. Verplichting is wat mij betreft uit den boze. Bij een verplichting wordt ervan uitgegaan dat de overheid de laatste zeggenschap over je lichaam heeft. Dat is in strijd met onze grondwet en met alle internationale afspraken hierover.
Om dat te omzeilen heeft onze regering trouwens een testuitslag als alternatief bedacht (net als veel andere regeringen). Ik vind dat dubieus, want ook hier gaat het om medische informatie die beslissend is over welke rechten je krijgt. Ethisch gezien vind ik dat niet kunnen: het is medische apartheid. Bovendien is het totaal inconsistent: je kunt nu met allerlei virussen en besmettelijke ziektes overal naar binnen (open tuberculose bijvoorbeeld), maar als je kerngezond bent en niet gevaccineerd bent tegen covid-19 of een testbewijs kunt overleggen, dan kom je er niet in. Dat is absurd.