Herverkaveling Gereformeerde Gezindte (uit Gereformeerde Gemeenten)
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik weet dat het kansloos is, want diezelfde mensen die vinden dat ze over kerkmuren heen kunnen kijken, zijn enkele dagen later weer net zo kerkistisch als vóór de vakantie.
En nee, ik ben ook niet gelukkig met predikanten die zeggen achter de gereformeerde belijdenis te staan, maar dat in hun preken dat loochenen en er ook niet op aanspreekbaar zijn helaas.
Het is ook meer een dromen van mij dan een dadelijk geloven.
Het begin zou in ieder geval al zijn als men elkaars intenties serieus neemt, ondanks verschillende meningen.
En nee, ik ben ook niet gelukkig met predikanten die zeggen achter de gereformeerde belijdenis te staan, maar dat in hun preken dat loochenen en er ook niet op aanspreekbaar zijn helaas.
Het begin zou in ieder geval al zijn als men elkaars intenties serieus neemt, ondanks verschillende meningen.
Ik droom wel met je mee! Laat de GerGem maar fuseren met de GerGem in Ned en de Oud GerGem en deHHK. Dat zou al een mooi begin zijn.Tiberius schreef:Ik weet dat het kansloos is, want diezelfde mensen die vinden dat ze over kerkmuren heen kunnen kijken, zijn enkele dagen later weer net zo kerkistisch als vóór de vakantie.
Inderdaad. We kunnen beter van een fusie dan van een herverkaveling dromen.
Maar is dit dan een droom, of een visioen, of een nachtmerrie?
-
Om eerlijk te zijn ben ik daar niet voor.Bogerman schreef:Ik droom wel met je mee! Laat de GerGem maar fuseren met de GerGem in Ned en de Oud GerGem en deHHK. Dat zou al een mooi begin zijn.Tiberius schreef:Ik weet dat het kansloos is, want diezelfde mensen die vinden dat ze over kerkmuren heen kunnen kijken, zijn enkele dagen later weer net zo kerkistisch als vóór de vakantie.
Ben best wel rechts georiënteerd, maar ik zie liever alleen de linker en midden flank van de GG en de CGK-BHP en CGK midden flank kant.
Het is hier al vaker over gesproken, dat je daar alleen maar scheuringen van krijgt.
-
Scheuringen zijn er nu toch ook al?Geytenbeekje schreef:Om eerlijk te zijn ben ik daar niet voor.Bogerman schreef:Ik droom wel met je mee! Laat de GerGem maar fuseren met de GerGem in Ned en de Oud GerGem en deHHK. Dat zou al een mooi begin zijn.Tiberius schreef:Ik weet dat het kansloos is, want diezelfde mensen die vinden dat ze over kerkmuren heen kunnen kijken, zijn enkele dagen later weer net zo kerkistisch als vóór de vakantie.
Ben best wel rechts georiënteerd, maar ik zie liever alleen de linker en midden flank van de GG en de CGK-BHP en CGK midden flank kant.
Het is hier al vaker over gesproken, dat je daar alleen maar scheuringen van krijgt.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
mail: broederhh@gmail.com
Afhankelijk van je eigen instelling.Herman schreef:Maar is dit dan een droom, of een visioen, of een nachtmerrie?
Als je meer voelt voor een kerk met alleen (bijna-)gelijkdenkenden, dan is het een nachtmerrie. Dan word je al badend in het zweet wakker bij de gedachte dat er bijvoorbeeld twee verschillende vertalingen in dezelfde kerk gebruikt worden. Of dat een ambtsdrager donkerantraciet sokken draagt i.p.v. zwart.
Terwijl voor anderen verscheidenheid juist een droom of visioen is.
Kijk, daar gaan we alweer! Maar wat zeg je dan op de post van Jongere en Tiberius?Geytenbeekje schreef:Om eerlijk te zijn ben ik daar niet voor.Bogerman schreef:Ik droom wel met je mee! Laat de GerGem maar fuseren met de GerGem in Ned en de Oud GerGem en deHHK. Dat zou al een mooi begin zijn.Tiberius schreef:Ik weet dat het kansloos is, want diezelfde mensen die vinden dat ze over kerkmuren heen kunnen kijken, zijn enkele dagen later weer net zo kerkistisch als vóór de vakantie.
Was dat het niveau op het park? Btj - zoals jij hier doet - bespottelijk maken van anderen (waarvan al dan niet eerst een karikatuur wordt gemaakt).Tiberius schreef:Afhankelijk van je eigen instelling.Herman schreef:Maar is dit dan een droom, of een visioen, of een nachtmerrie?
Als je meer voelt voor een kerk met alleen (bijna-)gelijkdenkenden, dan is het een nachtmerrie. Dan word je al badend in het zweet wakker bij de gedachte dat er bijvoorbeeld twee verschillende vertalingen in dezelfde kerk gebruikt worden. Of dat een ambtsdrager donkerantraciet sokken draagt i.p.v. zwart.
Terwijl voor anderen verscheidenheid juist een droom of visioen is.
Vind jij dat deze posting nu en anderen uitnodigt om met @Tib in gesprek te gaan om samen te gaan?
-
- Verbannen
Mijn antwoord is ontkennend.
De rekkelijken dienen de preciezen te respecteren. Daar zijn ze nu eenmaal rekkelijk voor.
Dus geen antraciete sokken en gewoon een zwarte stropdas. Als je daarmee niet uit de voeten kan, is het geloofsleven niet volgens Psalm 133.
De rekkelijken dienen de preciezen te respecteren. Daar zijn ze nu eenmaal rekkelijk voor.
Dus geen antraciete sokken en gewoon een zwarte stropdas. Als je daarmee niet uit de voeten kan, is het geloofsleven niet volgens Psalm 133.
@Wim Anker: Ik denk dat het met verschillen leren omgaan een beter uitgangspunt is dan die verschillen in een herverkaveling onder te brengen. Want dan wordt het precies wat Jongere zegt een repeterende breuk.
En goed, ik begrijp ook wel dat er een punt is waarop verschillende meningen niet meer in één verband passen, maar m.i. is dat punt zeker nog lang niet bereikt.
Je ziet dat met de zwarte-pakken-discussie, hierboven door Bezorgd gestart: na enig gesprek zou er voldoende ruimte over moeten blijven voor beide partijen. Maar die ruimte moet er wel zijn: zowel voor de 100%-zwart-aanhangers als voor de 100%-niet-zwart-aanhangers. Dat is niet spottend bedoeld, maar om het even duidelijk neer te zetten, omdat je anders het effect krijgt, dat degene met de strengste ideeën altijd voorrang krijgt, zoals GG-lid tijdens het typen van dit bericht al claimt.
En goed, ik begrijp ook wel dat er een punt is waarop verschillende meningen niet meer in één verband passen, maar m.i. is dat punt zeker nog lang niet bereikt.
Je ziet dat met de zwarte-pakken-discussie, hierboven door Bezorgd gestart: na enig gesprek zou er voldoende ruimte over moeten blijven voor beide partijen. Maar die ruimte moet er wel zijn: zowel voor de 100%-zwart-aanhangers als voor de 100%-niet-zwart-aanhangers. Dat is niet spottend bedoeld, maar om het even duidelijk neer te zetten, omdat je anders het effect krijgt, dat degene met de strengste ideeën altijd voorrang krijgt, zoals GG-lid tijdens het typen van dit bericht al claimt.
Ja daar ben ik het dus niet mee eens.GerefGemeente-lid schreef:Mijn antwoord is ontkennend.
Want daarmee wordt het alleen maar extremer. Het is niet Bijbels ook. Paulus roept op om elkaar te respecteren.
Alleen als het gaat om inzettingen van God. Niet als het gaat om inzettingen van mensen.GerefGemeente-lid schreef:Mijn antwoord is ontkennend.
Lees bijvoorbeeld eens Markus 7.
Dank voor je post. Ik ben blij dat dit onderwerp serieus aandacht krijgt. Want inderdaad je hoort het steeds meer. En het houdt mij al langer bezig.Jongere schreef:Dit is een idee wat meer gaat rondzingen de laatste tijd, in sommige gevallen vrees ik de 'wens als vader van de gedachte', maar wat mijns inziens desastreus is.Bezorgd schreef:Het is wachten op een scheuring.
Heel kerkelijk NL staat onder hoogspanning. Elk kerkverband.
Misschien moet er eens nagedacht worden over een 'herverkaveling' op basis van geestelijke herkenning.
Het klinkt mooi, een herverkaveling op basis van geestelijke herkenning, maar het zou m.i. juist de doodsteek betekenen voor kerkelijke eenheid en niet een stap er dichter naar toe. De kerk wordt dan nóg minder dan ze nu al is een aan elkaar gegeven lichaam dat één moet zijn vanwege Christus gebod en gebed (Joh. 17), maar een verzameling van gelijkdenkenden.
Dat lijkt even mooi en misschien zullen de eerste paar jaren na zo'n herverkaveling ook wel bijzonder gemoedelijk verlopen. (Dan laat ik even al die gezinnen, families en gemeenten waar zo'n herverkaveling dwars doorheen scheurt buiten beschouwing...) Fijn dat we het nu over vrijwel alles eens zijn! Fijn dat we ons nu niet meer hoeven te verhouden tot die predikant of gemeente die ons niet ligt. Maar wat uiteindelijk het resultaat zal zijn: de kerk leert nóg minder dan nu al om te gaan met (soms forse) verschillen van mening, inzicht en ligging. We zaten toch bij elkaar omdat wij geestelijke herkenning ervoeren, hoe kan het dan dat X nu zegt dat...? Enzovoorts.
Daarbij komt dat ook binnen de nieuwe verbanden mensen tegenover elkaar zullen komen te staan, ontwikkeling plaatsvindt, etc. Maar omdat we er al aan geroken hebben dat we bij uiteenlopende inzichten "gewoon kunnen herkavelen" zal de bereidheid elkaar te verdragen in deze verschillen nog veel kleiner worden. "Er bestaat toch een ander verband voor mensen met jouw mening, waarom ga je daar niet heen?" De geest van afscheiding/scheuring, waarbij we de kerken precies kunnen modelleren naar onze opvattingen en overtuigingen.
Binnen kerkelijk Nederland zou na zo'n herverkaveling een proces ontstaan dat altijd zichtbaar is na een scheuring: nieuwe kerken moeten hun plaats gaan bepalen en zich gaan positioneren tegenover de andere verbanden. De kernpunten van geestelijke herkenning waarop de nieuwe verbanden elkaar hebben "uitgezocht" (ver)worden binnen enkele jaren tot het "eigene" van deze nieuwe verbanden dat behouden moet worden. Het is immers het bestaansrecht van het nieuwe verband? Wat aanvankelijk wellicht een mooie samenbindende geestelijke herkenning was, verwordt tot gestolde ideeën.
Ik vind het soms ook knap lastig om deel uit te maken van een kerk waarin ik me niet in iedereen herken of met iedereen altijd verbonden weet. En op bepaalde punten geeft dit ook daadwerkelijk een lijden aan de kerk. En dan maak ik nog deel uit van een relatief klein kerkverband, met verschillen die op de kaart van de wereldwijde kerk volledig in het niet vallen. Maar geef mij maar 100 keer liever deze situatie, dan zo'n 'herverkaveling' als het einde van de problemen. Sterker nog, ik denk dat het geen goed teken is om in het licht van vergrotende tegenstellingen deze optie steeds nadrukkelijker te gaan bespreken. Het laat vooral zien dat we niet meer met verschillen kunnen omgaan en elkaar steeds moeilijker weten te verdragen. Werd er binnen de kerken maar meer gesproken met de mensen waar we de minste geestelijke herkenning mee ervaren, in plaats van altijd diegenen opzoeken waar we ons in herkennen, en daarmee onze zorgen over anderen delen.
Ik herken je zorg. En een deel van je argumenten zijn zeker het overdenken waard.
Toch sta ik er wel wat anders in. Alle kerkverbanden zijn een 100-150 jaar geleden ontstaan en waren vooral het resultaat van herkenning. Herkenning in het geestelijke leven. Herkenning in de kerkcultuur.
Nu 150 jaar later zien we dat een aantal kerkverbanden echt uit elkaar gegroeid zijn.
De GG zijn weer terug bij af. 1953 is weer hoogst actueel. Sterker, de theologie van hen die in 53 meenden af te moeten scheiden worden door het grootste deel van het huidige predikantenkorps omarmt. De lijn van de 'blijvers' uit 53, wordt heden als 'links' gezien.
De CGK heeft al een lange historie van verschillen maar de ernst ervan wordt steeds heviger. Met de huidige discussies over vrouw in het ambt en de homoseksuele praxis is er een punt bereikt, waaruit blijkt dat er geen herkenning meer is op basis van bijbelse uitleg, en met elkaar doorgaan eigenlijk niet meer kan. Het is wachten op de scheuring.
De PKN is een moeilijke situatie. De oude hervormde gedachte is er nog wel, maar de kerk is verworden tot een kerk waar echt alles kan en mag. Een deel van de Bonders heeft het daar moeilijk mee.
De HHK is lastig. Aan de ene kant nog een vorm van samenbinding. Anderzijds is er duidelijk zichtbaar dat niet op basis van geestelijk herkennen , maar op basis van kerkvisie een samenwerking is geweest.
De OGG en de GGiN heb ik minder zicht op , maar bij deze twee verbanden lijkt gescheiden optrekken sowieso een vreemde zaak.
Zelf vraag ik me af, een 150 jaar na het ontstaan van kerkverbanden, hoe houdbaar deze verbanden nog zijn.
Een deel lijkt de kerk der reformatie te zijn ontgroeit ( GKV, uiterst links CGK) Zo eerlijk moeten we durven zijn.
Binnen de reformatorische kerken is het uit elkaar groeien sinds enige decennia duidelijk te bemerken. Er wordt op de Haamstede conferentie enerzijds of de GBS , of vereniging voor zondagsrust meetings anderzijds, meer samenbinding en geestelijke herkenning ervaren dan in eigen kerkverbanden.
Deze twee stromingen zouden prima de twee nieuwe kerkverbanden kunnen zijn. De scheidslijn is al heel eenvoudig te tekenen. Daar hoef je geen sociologie of theologie voor gestudeerd te hebben.
-
- Verbannen
Wat betreft dat laatste: het nauwste geweten is wel altijd leidend geweest binnen de christelijke kerk. Paulus schrijft daar belangwekkende dingen over aan de Hebreeën.Tiberius schreef:@Wim Anker: Ik denk dat het met verschillen leren omgaan een beter uitgangspunt is dan die verschillen in een herverkaveling onder te brengen. Want dan wordt het precies wat Jongere zegt een repeterende breuk.