Beschrijvende preken
- Johann Gottfried Walther
- Berichten: 4818
- Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49
Re: Beschrijvende preken
Een kenmerk van beschrijvende prediking, is dat (grondige) exegese onbelangrijk wordt geacht, want het gaat immers om hoe men de bevinding van Gods volk kan preken/beschrijven, de letterlijke exegese wordt veelal als ongeestelijk gezien, want het gaat om de bevindelijke/geestelijke betekenis achter de tekst.
Neem Matth19v23: En Jezus zeide tot Zijn discipelen: Voorwaar, Ik zeg u, dat een rijke bezwaarlijk in het Koninkrijk der hemelen zal ingaan.
Gelijk gaat men over naar, mensen die geestelijk rijk in zichzelf zijn die zullen niet naar de Heere Jezus vragen, maar men gaat voorbij aan dat rijkdom bezwaarlijk kan zijn voor het ingaan in het Koninkrijk der hemelen..
Neem Matth19v23: En Jezus zeide tot Zijn discipelen: Voorwaar, Ik zeg u, dat een rijke bezwaarlijk in het Koninkrijk der hemelen zal ingaan.
Gelijk gaat men over naar, mensen die geestelijk rijk in zichzelf zijn die zullen niet naar de Heere Jezus vragen, maar men gaat voorbij aan dat rijkdom bezwaarlijk kan zijn voor het ingaan in het Koninkrijk der hemelen..
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Re: Beschrijvende preken
Beste DIA, ik kom uit dezelfde 'hoek' als jij, maar door het lezen van oudvaders (Nederlandse, Engelse, Schotse) ben ik breder gaan denken. Ik geef je het advies om een jaar lang alleen oudvaders te lezen. Ik weet zeker, dat je daarna een bredere kijk hebt gekregen en dat je toleranter wordt ten opzichten van 'andersdenkenden'.
Re: Beschrijvende preken
Toch ben ik heel bang dat dan de kern verschuift van 'Jezus Christus en die gekruisigd' naar het werk van de Heilige Geest of zelfs Gods volk. De Geest hoeft niet centraal te staan in de verkondiging. De Heilige Geest verheerlijkt Christus.-DIA- schreef:Dat is volgens mij ook wat ik bedoel. Een preek zonder toepassing is te weinig. Er moet dus naast de schriftverklaring een separerende toepassing zijn, want anders kunnen alle hoorders een preek eigenlijk toepassen zoals zij het graag zien. Dan kan ik begrijpen dat men zegt: Het was een mooie preek.TSD schreef:Een poging om weer on-topic te komen. Even specifiek over vraag a, c. en d. van DIA in de hoop van enige verheldering.-DIA- schreef:Ik hoor iets wat ik voor ik met Refoforum in aanraking kwam niet kende.
Ik hoorde het nogal eens, en meest in negatieve zin, als het over bepaalde preken gaat uit het behoudende deel van de gereformeerde gezindte.
De vraag die ik dan ook wel eens beantwoord zou willen zien is:
a. Wat is een 'beschrijvende preek'?
b. In welke zin zien mensen dit als negatief?
c. Is het wellicht, zoals mijn gevoel dat zegt, een tegenhanger van een voorwerpelijke prediking?
d. Weten we het verschil tussen een onderwerpelijke en een voorwerpelijke prediking?
Ik denk namelijk dat in elk geval DIA in de discussie een isgelijkteken heeft gezet tussen 'beschrijvende prediking' en 'onderwerpelijke prediking'. Klopt dat, DIA?
Ik denk dat deel van degenen die hebben gereageerd en kanttekeningen hebben gemaakt bij de beschrijvende prediking, hebben hierbij niet hebben bedoeld de onderwerpelijke prediking (waarin dus ook aan bod komt hoe de Heilige Geest nu werkt in de harten van Gods kinderen), maar een prediking waarin de verkondiging van het Woord met daarin opwekking, geloof, ontdekkend, vermanend en vertroostend, afwezig is of een zeer geringe plaats inneemt in verhouding tot de beschrijving van het werk van de Heilige Geest in de harten van Gods kinderen.
Ik kan niet voor anderen of allen spreken, maar in mijn geval is dat in elk geval zo. Ik heb het idee dat er een langs-elkaar-heenpraten ontstaat zolang we het niet allebei over hetzelfde hebben.
Dus lijkt me het allereerst verstandig om het te hebben over vraag a, c en d. Als we dan eenduidig hebben wat een beschrijvende preek is, kan je vervolgens hebben over of dit negatief of positief geduid moet worden.
a. --> Wat ik denk dat een beschrijvende preek is heb ik hierboven beschreven en stel ik dus niet gelijk aan een schriftuurlijk-bevindelijke, onderwerpelijke preek.
c. Nee, ik denk niet dat dit een tegenhanger is van een voorwerpelijke prediking. Ik denk dat er heel veel onderwerpelijke preken zijn waarin ook het appél aan de hoorder klinkt.
d. Ik denk dat het belangrijkste verschil is: De toepassing. Blijven we in het algemeen hangen, of wordt de waarheid toegepast aan het hart van de hoorder. 2e verschil is dat bij een onderwerpelijke prediking komt aan bod hoe de Heilige Geest nu de gepreekte zaken/waarheden toepast aan de harten van Gods kinderen.
Een preek die de feiten uit de Bijbel verklaard en daarbij een toepassing is niet enkel 'beschrijvend'. Uit de wat dan de 'beschrijving' wordt genoemd moet dus de toepassing gemaakt kunnen worden. Dan hebben we geen enkel voorwerpelijke preek.
Als een preek enkel voorwerpelijk is worden zielsraadselen niet verklaard.
En dan mogen we er wel bij zeggen dat we niet zo heel predikers vinden die echt de zielsgangen en zielslegeringen uit de praktijk behandelen. Vaak merk ik dat de toepassing in het geheel ontbreekt. Dan verwordt het meer tot een ethisch en moraliserend verhaal waar het geestelijke in ontbreekt.
Re: Beschrijvende preken
Mooi advies!Thea schreef:Beste DIA, ik kom uit dezelfde 'hoek' als jij, maar door het lezen van oudvaders (Nederlandse, Engelse, Schotse) ben ik breder gaan denken. Ik geef je het advies om een jaar lang alleen oudvaders te lezen. Ik weet zeker, dat je daarna een bredere kijk hebt gekregen en dat je toleranter wordt ten opzichten van 'andersdenkenden'.
Re: Beschrijvende preken
Ik denk dat ze gebruik maakten van de Bijbelboeken als hun primaire teksten, en volgens een vast patroon. Eén persoon las de tekst in het Hebreeuws, en een ander interpreteerde het in het Grieks, en daarna werd de tekst uitgelegd en toegepast. John Lightfoot schrijft in zijn Commentary on the New Testament from the Talmud and Hebraica dat degene die van het Hebreeuws naar het Grieks vertolkte, een “vertolker” werd genoemd en de leer een “interpretatie” (vgl. 1 Kor 12:10; 14:26).Johannes S schreef:Hoe zou jij dat omschrijven?Susanna schreef:
a. Hoe zou je de prediking van de apostelen omschrijven?
In de vroege kerk leerden de apostelen trouw vanuit de Schrift, omdat het begrijpen van de leer van God de enige manier is om Christus echt te kennen. Ik denk daarom dat het heel belangrijk is om de Bijbel te bestuderen en de christelijke leer nauwkeurig interpreteren met behulp van verklarende prediking die trouw is aan het Woord van God. Zoals Jezus Zelf ook deed.
- Johannes S
- Berichten: 581
- Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
- Locatie: Dordrecht
Re: Beschrijvende preken
Ik denk nu het volgende.Susanna schreef:Ik denk dat ze gebruik maakten van de Bijbelboeken als hun primaire teksten, en volgens een vast patroon. Eén persoon las de tekst in het Hebreeuws, en een ander interpreteerde het in het Grieks, en daarna werd de tekst uitgelegd en toegepast. John Lightfoot schrijft in zijn Commentary on the New Testament from the Talmud and Hebraica dat degene die van het Hebreeuws naar het Grieks vertolkte, een “vertolker” werd genoemd en de leer een “interpretatie” (vgl. 1 Kor 12:10; 14:26).Johannes S schreef:Hoe zou jij dat omschrijven?Susanna schreef:
a. Hoe zou je de prediking van de apostelen omschrijven?
In de vroege kerk leerden de apostelen trouw vanuit de Schrift, omdat het begrijpen van de leer van God de enige manier is om Christus echt te kennen. Ik denk daarom dat het heel belangrijk is om de Bijbel te bestuderen en de christelijke leer nauwkeurig interpreteren met behulp van verklarende prediking die trouw is aan het Woord van God. Zoals Jezus Zelf ook deed.
Het Nieuwe Testament op Schrift is middels de apostelen tot stand gekomen. De evangeliën en de brieven en andere boeken. De discipelen waren in de leer geweest bij Jezus en ooggetuigen. Geïnspireerd en geleerd door de Heilige Geest denk ik dat ze dat wat ze opschreven ook aan de mensen leerden en uitlegden.
Wat hun prediking betreft denk ik dat ze vooral de zonde aanwezen en Jezus Christus en Die gekruisigd verkondigden (zie Handelingen 2, 3 & 4 bijv. en 1 Kor. 1:23&24).
En je kunt bijv. lezen in Handelingen 9 :20-22 dat Paulus terstond Christus in de synagogen predikt, dat Hij de Zoon van God is, en hij overtuigde de Joden, bewijzende, dat Jezus de Christus is. Ook vanuit de Schriften, O.T. (zie Handelingen 17:1-4). Er komen mensen tot geloof en er ontstaan gemeenten. Aan één zo'n gemeente schrijft Paulus in 1 Korinthe 2:
In de tweede brief aan de Korinthiërs het vierde hoofdstuk (2 Kor.4) kun je lezen dat het de apostelen in hun bediening (vers 1) te doen was om het Evangelie van de heerlijkheid van Christus, Die het Beeld Gods is (vers 4) en de kennis van de heerlijkheid van God in het aangezicht van Jezus Christus (vers 6).1 En ik, broeders, als ik tot u ben gekomen, ben niet gekomen met uitnemendheid van woorden, of van wijsheid, u verkondigende de getuigenis van God.
2 Want ik heb niet voorgenomen iets te weten onder u, dan Jezus Christus, en Dien gekruisigd.
3 En ik was bij ulieden in zwakheid, en in vreze, en in vele beving.
4 En mijn rede, en mijn prediking was niet in bewegelijke woorden der menselijke wijsheid, maar in betoning des geestes en der kracht;
5 Opdat uw geloof niet zou zijn in wijsheid der mensen, maar in de kracht Gods.
De prediking en de geroepen en door Gods Geest vervulde predikers moeten een middel zijn om het Licht te laten schijnen in de duistere harten van mensen (2 Kor.4:4,5,6).
Wat ik eigenlijk ook nog zou willen noemen is 'die te Berea waren ontvingen het woord met alle toegenegenheid, onderzoekende dagelijks de Schriften, of deze dingen alzo waren' (Hand.17:11).
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Re: Beschrijvende preken
en daarna werd het stil...eilander schreef:Mooi advies!Thea schreef:Beste DIA, ik kom uit dezelfde 'hoek' als jij, maar door het lezen van oudvaders (Nederlandse, Engelse, Schotse) ben ik breder gaan denken. Ik geef je het advies om een jaar lang alleen oudvaders te lezen. Ik weet zeker, dat je daarna een bredere kijk hebt gekregen en dat je toleranter wordt ten opzichten van 'andersdenkenden'.
~~Soli Deo Gloria~~
-
- Berichten: 6950
- Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
- Locatie: Zeeland
Re: Beschrijvende preken
Volgens mij kan dat ook een antwoord zijn...Hendrikus schreef:en daarna werd het stil...eilander schreef:Mooi advies!Thea schreef:Beste DIA, ik kom uit dezelfde 'hoek' als jij, maar door het lezen van oudvaders (Nederlandse, Engelse, Schotse) ben ik breder gaan denken. Ik geef je het advies om een jaar lang alleen oudvaders te lezen. Ik weet zeker, dat je daarna een bredere kijk hebt gekregen en dat je toleranter wordt ten opzichten van 'andersdenkenden'.
Re: Beschrijvende preken
Dat is het ook. Echter, ik denk niet dat ik in een hoek sta. In een hoek gedrukt te worden is een andere zaak.GerefGemeente-lid schreef:Volgens mij kan dat ook een antwoord zijn...Hendrikus schreef:en daarna werd het stil...eilander schreef:Mooi advies!Thea schreef:Beste DIA, ik kom uit dezelfde 'hoek' als jij, maar door het lezen van oudvaders (Nederlandse, Engelse, Schotse) ben ik breder gaan denken. Ik geef je het advies om een jaar lang alleen oudvaders te lezen. Ik weet zeker, dat je daarna een bredere kijk hebt gekregen en dat je toleranter wordt ten opzichten van 'andersdenkenden'.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
- Johannes S
- Berichten: 581
- Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
- Locatie: Dordrecht
Re: Beschrijvende preken
Ditbenik schreef:
Toch ben ik heel bang dat dan de kern verschuift van 'Jezus Christus en die gekruisigd' naar het werk van de Heilige Geest of zelfs Gods volk. De Geest hoeft niet centraal te staan in de verkondiging. De Heilige Geest verheerlijkt Christus.
Paulus schreef: 1 Kor.1:
17 Want Christus heeft mij niet gezonden, om te dopen, maar om het Evangelie te verkondigen; niet met wijsheid van woorden, opdat het kruis van Christus niet verijdeld worde.
Paulus schreef:
1 Kor.2:
1 En ik, broeders, als ik tot u ben gekomen, ben niet gekomen met uitnemendheid van woorden, of van wijsheid, u verkondigende de getuigenis van God.
2 Want ik heb niet voorgenomen iets te weten onder u, dan Jezus Christus, en Dien gekruisigd.
3 En ik was bij ulieden in zwakheid, en in vreze, en in vele beving.
4 En mijn rede, en mijn prediking was niet in bewegelijke woorden der menselijke wijsheid, maar in betoning des geestes en der kracht;
5 Opdat uw geloof niet zou zijn in wijsheid der mensen, maar in de kracht Gods.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Re: Beschrijvende preken
U moet u gevoel niet laten spreken. Dat zegt dat u in een hoek wordt gedrukt, maar het advies opvolgen van Thea. Ik begrijp dat u niet alle boeken in bezit kunt hebben. Lees ze daarom bijvoorbeeld via Theologienet.nl en verder gewoon meediscussiëren.
- Johannes S
- Berichten: 581
- Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
- Locatie: Dordrecht
Re: Beschrijvende preken
Paulus zegt in 1 Korinthiërs 14:
Ik dank mijn God, dat ik meer vreemde talen spreek, dan gij allen;
Maar ik wil liever in de Gemeente vijf woorden spreken met mijn verstand, opdat ik ook anderen moge onderwijzen, dan tienduizend woorden in een vreemde taal.
Het gaat hier om vreemde talen, maar wat het principe betreft denk ik dat je dat breder kunt zien.
Het principe: weinig woorden met een goede uitwerking tegenover veel woorden zonder enige goede uitwerking.
Beter 5 woorden tot stichting, onderwijzing of behoud van mensen dan 1000 woorden die eigenlijk niets zeggen.
Ik las ook weleens ergens ongeveer: 1 toespraak van Petrus met de Pinkstergeest erin, door de Geest, brengt 3000 zielen tot bekering en geloof, 3000 toespraken zonder de Pinkstergeest nog niet één.
Dat vind ik ook wel een rake.
Ik dank mijn God, dat ik meer vreemde talen spreek, dan gij allen;
Maar ik wil liever in de Gemeente vijf woorden spreken met mijn verstand, opdat ik ook anderen moge onderwijzen, dan tienduizend woorden in een vreemde taal.
Het gaat hier om vreemde talen, maar wat het principe betreft denk ik dat je dat breder kunt zien.
Het principe: weinig woorden met een goede uitwerking tegenover veel woorden zonder enige goede uitwerking.
Beter 5 woorden tot stichting, onderwijzing of behoud van mensen dan 1000 woorden die eigenlijk niets zeggen.
Ik las ook weleens ergens ongeveer: 1 toespraak van Petrus met de Pinkstergeest erin, door de Geest, brengt 3000 zielen tot bekering en geloof, 3000 toespraken zonder de Pinkstergeest nog niet één.
Dat vind ik ook wel een rake.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Re: Beschrijvende preken
Het principe van 1 Kor 14 is: beter 5 woorden in het Nederlands dan 10.000 woorden in het Chinees. Je zult het niet geloven, maar de Geest kan niet werken als iemand in een vreemde taal spreekt, die niemand verstaat.
- Johannes S
- Berichten: 581
- Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
- Locatie: Dordrecht
Re: Beschrijvende preken
Ik begrijp je bericht niet helemaal. Wie zal het niet geloven?
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Re: Beschrijvende preken
Jij niet, denk ik, want je geeft een heel andere draai aan Paulus' woorden.