De tijd waarin wij leven...

Hendrikus

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door Hendrikus »

Ad Anker schreef: Ik volg Tib wel. Ik vindt jouw verhaal heel herkenbaar maar onbijbels en zorgelijk. Je noemt allemaal zonden van de ander en concludeert daarmee dat een predikant die zondaar in de krant kan veroordelen. Dit is wel één hoofdzonden van onze gezindte.
Geheel mee eens!
~~Soli Deo Gloria~~
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Ad Anker schreef:
Maanenschijn schreef:
J.C. Philpot schreef:Ik zie het probleem eerlijk gezegt niet zo.

De Dordtse Leerregels schrijven:
Verder: van diegenen die hun geloof uiterlijk belijden en hun leven beteren, moet men naar het voorbeeld van de apostelen het beste oordelen en spreken; want het binnenste van het hart is ons onbekend.

Als publieke figuren zich publiek over allerlei zaken uitlaten die tegen Gods woord in gaan, dan is het duidelijk dat ze niet hun geloof uiterlijk belijden, en niet hun leven beteren. Ik denk bijvoorbeeld aan de uitlatingen van Rutte aan het adres van Hongarije (Orban) naar aanleiding van het bevorderen van traditionele familiewaarden.

Dat heeft niks met veroordelen te maken, maar is simpelweg wat iedereen die zijn bijbel leest en tegelijkertijd de media volgt kan constateren. Paulus spreekt net zo over personen die openlijk hun ongeloof belijden, en daar naar handelen. Een ander verhaal is het als je jezelf beter vind dan die ander, maar dat wil niet zeggen dat je de waarheid maar onder de tafel moet vegen onder het mom van "liefde".
Geheel eens, dank voor je post. Ik zat een heel verhaal te tikken, maar dit verwoordt het beter en korter :).
Veroordeel de zonde, niet de zondaar.
Maar Ad, als je dit doortrekt: Als iemand in zijn of haar leven geen blijk geeft van een leven met Christus (door daden of woorden die van Zijn goede Woord afwijken) en daar ook geen berouw over toont, mag je dan jezelf niet afvragen of een gebed van hem/haar wel doel treft? Denk hierbij aan de uitspraken van Rutte en Grapperhaus over bidden?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ik begrijp je vraag Maanenschijn, maar trek het dan nog iets verder door.
Wat te denken van het gebed van een predikant die publiekelijk mensen veroordeelt en verdacht maakt? Of oproept tot burgerlijke ongehoorzaamheid.
Of van een predikant die een onbijbelse verbondsleer voorstaat?
En dat gewoon jaren vol blijft houden. Denk je dat zo'n gebed wél doel treft?
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Maanenschijn schreef: Maar Ad, als je dit doortrekt: Als iemand in zijn of haar leven geen blijk geeft van een leven met Christus (door daden of woorden die van Zijn goede Woord afwijken) en daar ook geen berouw over toont, mag je dan jezelf niet afvragen of een gebed van hem/haar wel doel treft? Denk hierbij aan de uitspraken van Rutte en Grapperhaus over bidden?
Je mag Rutte en Grapperhaus erop aanspreken. Joh, ik hoor je over bidden, maar ik zie dingen in je leven die niet in lijn zijn met wat Gods Woord ons voorhoudt. Ik ben net zo'n zondaar als jij, dus we staan op gelijke hoogte. Maar God vraagt van ons dat we Zijn heilzame geboden naleven, hoe zie jij dat?

In onze gezindte houden we ons niet aan wat de DL zeggen: Verder: van diegenen die hun geloof uiterlijk belijden en hun leven beteren, moet men naar het voorbeeld van de apostelen het beste oordelen en spreken; want het binnenste van het hart is ons onbekend.

Dit zou namelijk betekenen dat velen in onze gezindte het beste oordeel verdienen. Er is een uiterlijke belijdenis, er is een verbetering van het leven.

En als we somtijds in zonde vallen moeten we dat niet (be)oordelen, maar moeten we, als zondaar, de andere zondaar vermanen. Dat is Bijbels.

Er is wel een Bijbelse bezinning nodig op dit punt. Er doen massa's jongelui belijdenis van het geloof waarbij ik vaak hoor: de Heere mocht het maar een zaak van het hart maken. Dat is al een oordeel. En dat is onjuist. En de opmerking van ds. Huijser in de krant ligt in het verlengde hiervan.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef:
Maanenschijn schreef:

Verder: van diegenen die hun geloof uiterlijk belijden en hun leven beteren, moet men naar het voorbeeld van de apostelen het beste oordelen en spreken; want het binnenste van het hart is ons onbekend.

Als publieke figuren zich publiek over allerlei zaken uitlaten die tegen Gods woord in gaan, dan is het duidelijk dat ze niet hun geloof uiterlijk belijden, en niet hun leven beteren. Ik denk bijvoorbeeld aan de uitlatingen van Rutte aan het adres van Hongarije (Orban) naar aanleiding van het bevorderen van traditionele familiewaarden.

Dat heeft niks met veroordelen te maken, maar is simpelweg wat iedereen die zijn bijbel leest en tegelijkertijd de media volgt kan constateren. Paulus spreekt net zo over personen die openlijk hun ongeloof belijden, en daar naar handelen. Een ander verhaal is het als je jezelf beter vind dan die ander, maar dat wil niet zeggen dat je de waarheid maar onder de tafel moet vegen onder het mom van "liefde".
Geheel eens, dank voor je post. Ik zat een heel verhaal te tikken, maar dit verwoordt het beter en korter :).
Dat doet ds. Huijser ook. Ik lees nergens dat hij Rutte zélf veroordeelt.
merel

Bericht door merel »

Maanenschijn schreef:
Ad Anker schreef:
Maanenschijn schreef:

Maar Ad, als je dit doortrekt: Als iemand in zijn of haar leven geen blijk geeft van een leven met Christus (door daden of woorden die van Zijn goede Woord afwijken) en daar ook geen berouw over toont, mag je dan jezelf niet afvragen of een gebed van hem/haar wel doel treft? Denk hierbij aan de uitspraken van Rutte en Grapperhaus over bidden?
Dan is dat nog niet aan een predikant om de mens te veroordelen en een waardeoordeel uit te spreken over zijn geloofsleven. Juist een predikant moet zich daarvan weerhouden.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

GerefGemeente-lid schreef:
Ad Anker schreef:
Maanenschijn schreef:

Dat doet ds. Huijser ook. Ik lees nergens dat hij Rutte zélf veroordeelt.
Bidden is omgang zoeken met God. De ds. vreest dat dit bij Rutte niet het geval is. Daarmee veroordeel je Rutte.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Tiberius schreef:Ik begrijp je vraag Maanenschijn, maar trek het dan nog iets verder door.
Wat te denken van het gebed van een predikant die publiekelijk mensen veroordeelt en verdacht maakt? Of oproept tot burgerlijke ongehoorzaamheid.
Dat doet ds. Huijser niet. Bovendien geef je totaal geen inhoudelijk antwoord op de terechte post van @JCPhilpot.

Het zit me nog steeds dwars dat je ds. Huijser durft te vergelijken met GPPB. Ik zou graag jou de vraag willen stellen waarom je vindt dat ds. Huijser wél veroordelend bezig is, maar deze uitspraak, volgens jou, géén veroordeling is.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Ad Anker schreef:Bidden is omgang zoeken met God. De ds. vreest dat dit bij Rutte niet het geval is. Daarmee veroordeel je Rutte.
Daarmee veroordeel je niet de persoon, maar iemands handel en wandel. En dat is wel degelijk iets anders.

Lees nog eens de post van @JCPhilpot. Ik zou ook van jou graag een inhoudelijk antwoord hierop ontvangen.
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 12 jul 2021, 09:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Maanenschijn

Tiberius schreef:Ik begrijp je vraag Maanenschijn, maar trek het dan nog iets verder door.
Nee, dat valt bij mij ook in de categorie ‘ongeestelijk’. Zeker.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

GerefGemeente-lid schreef:
Ad Anker schreef:Bidden is omgang zoeken met God. De ds. vreest dat dit bij Rutte niet het geval is. Daarmee veroordeel je Rutte.
Daarmee veroordeel je niet de persoon, maar iemands handel en wandel. En dat is wel degelijk iets anders.

Lees nog eens de post van @JCPhilpot. Ik zou ook van jou graag een inhoudelijk antwoord hierop ontvangen.
Schermen met de post van een ander is altijd makkelijk. Welke vraag wil je mij precies stellen?
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Ik denk dat wij op grond van alle regeringsbesluiten, toespraken e.d. mogen concluderen dat wij geen godvrezende overheid hebben. Om dat weg te wuiven door op alle fouten in het kerkelijk leven te wijzen, vind ik op zijn zachtst gezegd merkwaardig. En dat zelfs Tiberius het over een onbijbelse verbondsleer heeft, vind ik ridicuul. Als er één onderwerp is, waarover verschil bestaat in de kerken, is het het verbond wel. Maar het is geen zaak die de zaligheid raakt. Het leven in openbare zonde wel.
Maar goed, ik zie dat Ad Anker en Tiberius hun uiterste best doen om de overheid de hand boven het hoofd te houden en kerkmensen een flinke duw te geven. Ik zou zeggen: doe je best.
Mara

Bericht door Mara »

Gisteravond heb ik een tijdrede beluisterd. Ik denk dat hij uitgesproken is ten tijde van de oliecrisis.
Maar hij bleek verrassend actueel.
Psalm 4 vers 7, Wie zal ons het goede doen zien?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Posthoorn schreef:Ik denk dat wij op grond van alle regeringsbesluiten, toespraken e.d. mogen concluderen dat wij geen godvrezende overheid hebben. Om dat weg te wuiven door op alle fouten in het kerkelijk leven te wijzen, vind ik op zijn zachtst gezegd merkwaardig. En dat zelfs Tiberius het over een onbijbelse verbondsleer heeft, vind ik ridicuul. Als er één onderwerp is, waarover verschil bestaat in de kerken, is het het verbond wel. Maar het is geen zaak die de zaligheid raakt. Het leven in openbare zonde wel.
Maar goed, ik zie dat Ad Anker en Tiberius hun uiterste best doen om de overheid de hand boven het hoofd te houden en kerkmensen een flinke duw te geven. Ik zou zeggen: doe je best.
Je zit fout in de wedstrijd. En dat is jammer. Op zich ook wel eigen aan onze gezindte: je tegenstander wegzetten en dan hopen dat ze niet meer serieus genomen worden. Er wordt niets weggewoven, overigens.
Maanenschijn

merel schreef:
Dan is dat nog niet aan een predikant om de mens te veroordelen en een waardeoordeel uit te spreken over zijn geloofsleven. Juist een predikant moet zich daarvan weerhouden.
Niet veroordelen, helemaal eens. Maar een waardeoordeel zou wel mogen. Dat impliceert namelijk ook dat wat de Dortse Leerregels zeggen.

Ik denk dat we veel te vaak de veroordeling en het waardeoordeel door elkaar gebruiken en verkeerd gebruiken.
Gesloten