Charles schreef:Het beroepingswerk van de afgelopen week heeft me oprecht gedeprimeerd. Verstandelijk weet ik dat de GG meer gemeenten dan predikanten heeft, maar als je het dan afgelopen week opeens aanschouwelijk ziet.... Tientallen (!!) gemeenten die een predikant kunnen onderhouden maar er geen kunnen krijgen. Ik kwam een gemeente tegen die beroept sinds 18zoveel. Dat is toch een oordeel en getuigt toch niet van gezond geestelijk leven!?! Ik vroeg me even oprecht af of ik van zo'n kerkverband wel lid mág zijn. Ik zei tegen mn vrouw: als we ooit verhuizen worden we HHK of CGK/BhP (sowieso hebben we geen bestaansrecht meer als GG sinds de HHK er is).
Ik kan het toch niet laten om een aantal opmerkingen bij bovenstaande te plaatsen.
1. Er zijn talloze GG's die al decennia geen dominee hebben, maar waar God nog steeds Zijn volk, jong en oud, heeft wonen.
2. Om vanwege het enkele feit van het predikantentekort te switchen naar een ander kerkverband, lijkt mij een heilloze weg.
3. Over de stelling dat de GG geen bestaansrecht heeft sinds de HHK er is, valt veel te zeggen ook vanuit kerkhistorisch perspectief. Om het eens van de andere kant te belichten een citaat van een HHK dominee:
De hersteld hervormde gemeente van Barneveld bestaat voor het overgrote deel uit leden die afkomstig zijn uit de Gereformeerde Gemeenten. Dat is niet alleen hier het geval. Die ontwikkeling geeft een verschuiving in zowel de prediking als het kerkelijke denken. Dat is voor mij wel een punt van zorg. Hoe behouden we onze hervormde identiteit? Die vraag houdt me meer bezig dan de vraag of voorheen vrije gemeenten zich wel snel genoeg aanpassen.”