Vreest u niet? Voor beide? Ik ben er bang voor, dat we een vorm overhouden waarin het wezen ontbreekt. En dan dat niet te merken. En dan lees ik in de Waarheid: Maar, ook wee hen, als Ik van hen geweken zal zijn. Als God Zelf hier zegt: Wee ook hen! wie zou dan niet vrezen? Ik lees ook van een man die vreesde nog een dezer dagen in de hand van Saul om te komen. En zoek de Waarheid maar na, er is wat te vrezen. We speken in dit verband niet over de 'vreze des Heeren', want dat past in dit verband niet. Ja toch wel, voor hen staat er ook wat: Vreest niet degenen die het lichaam kunnen doden, maat vreest veel meer Hem, die beide, ziel en lichaam kan verderven in de hel.Zeeuw schreef:Ik begrijp niet goed wat je hier nu wil zeggen. Ben je nu bang voor vervolging of bang dat de Heere van ons wijkt?-DIA- schreef:Bang? Wat is bang, er kan een ongegronde vrees zijn. Maar ook een meer realistische vrees: Ik vreesde een vreze en zij is gekomen. En of we dan over gewoon bang zijn spreken? Ja, we lezen daar ook iets van: de leeuw heeft gebruld, wie zou niet vrezen? Ik zie alles wankelen, optimisme, en juist deze onbezorgdheid heeft me wat te zeggen. Ik zeg wel: met de Kerk komt het goed, maar door een zeer zware druk. Ten eerste hebben we een zware schuld met onze verdeeldheid, en zo vormen we geen eenheid. Van deze komende druk lezen we dat die zo zwaar zal zijn, dat die dagen om der uitverkorenen wil zullen worden verkort. Verder de grote afval, en ook de subtiele afval die de naam reformatorisch draagt. Hier acht ik het grootste gevaar, dat (en zeg niet dat dit een onrealistisch denken is) dat de ene broeder de andere zal overleveren. We zien nu al dat de stellingen worden betrokken. Men gaat niet meer af van eenmaal betrokken stellingen. Ik merk hierin zo'n vastheid dat het wel eens kan doen beven. En we merken het niet. Steeds denk weer aan Simson, hij wist niet dat de Heere van hem geweken was. Zou dat ook niet voor mij en u kunnen gebeuren?Zeeuw schreef:Waar ben je nu eigenlijk bang voor DIA?
Ik zeg erbij dat ik van nature altijd optimistisch van aard ben. Maar er zijn dingen waarin we ook de realiteit moeten opmerken.
Stille vervolging, n.a.v. column B.J. Spruyt (Uit Erdee)
Re: Stille vervolging, n.a.v. column B.J. Spruyt (Uit Erdee)
© -DIA- 33.330 || 16 Years of Struggle (03.10.2008-31.10.2024)
Re: Stille vervolging, n.a.v. column B.J. Spruyt (Uit Erdee)
Dat eerste kan zeker vrees geven. We zijn nu eenmaal mensen.-DIA- schreef:Vreest u niet? Voor beide? Ik ben er bang voor, dat we een vorm overhouden waarin het wezen ontbreekt. En dan dat niet te merken. En dan lees ik in de Waarheid: Maar, ook wee hen, als Ik van hen geweken zal zijn. Als God Zelf hier zegt: Wee ook hen! wie zou dan niet vrezen? Ik lees ook van een man die vreesde nog een dezer dagen in de hand van Saul om te komen. En zoek de Waarheid maar na, er is wat te vrezen. We speken in dit verband niet over de 'vreze des Heeren', want dat past in dit verband niet. Ja toch wel, voor hen staat er ook wat: Vreest niet degenen die het lichaam kunnen doden, maat vreest veel meer Hem, die beide, ziel en lichaam kan verderven in de hel.Zeeuw schreef:Ik begrijp niet goed wat je hier nu wil zeggen. Ben je nu bang voor vervolging of bang dat de Heere van ons wijkt?-DIA- schreef:Bang? Wat is bang, er kan een ongegronde vrees zijn. Maar ook een meer realistische vrees: Ik vreesde een vreze en zij is gekomen. En of we dan over gewoon bang zijn spreken? Ja, we lezen daar ook iets van: de leeuw heeft gebruld, wie zou niet vrezen? Ik zie alles wankelen, optimisme, en juist deze onbezorgdheid heeft me wat te zeggen. Ik zeg wel: met de Kerk komt het goed, maar door een zeer zware druk. Ten eerste hebben we een zware schuld met onze verdeeldheid, en zo vormen we geen eenheid. Van deze komende druk lezen we dat die zo zwaar zal zijn, dat die dagen om der uitverkorenen wil zullen worden verkort. Verder de grote afval, en ook de subtiele afval die de naam reformatorisch draagt. Hier acht ik het grootste gevaar, dat (en zeg niet dat dit een onrealistisch denken is) dat de ene broeder de andere zal overleveren. We zien nu al dat de stellingen worden betrokken. Men gaat niet meer af van eenmaal betrokken stellingen. Ik merk hierin zo'n vastheid dat het wel eens kan doen beven. En we merken het niet. Steeds denk weer aan Simson, hij wist niet dat de Heere van hem geweken was. Zou dat ook niet voor mij en u kunnen gebeuren?Zeeuw schreef:Waar ben je nu eigenlijk bang voor DIA?
Ik zeg erbij dat ik van nature altijd optimistisch van aard ben. Maar er zijn dingen waarin we ook de realiteit moeten opmerken.
En nee, voor dat tweede niet. De Heere zal niet wijken van hen tegen wie Hij gezegd heeft dat Hij hun God wil zijn. Wat niet wil zeggen dat het gevoel dat altijd ervaart.
Re: Stille vervolging, n.a.v. column B.J. Spruyt (Uit Erdee)
Maar juist bij vervolging is de Heere sterk aanwezig.
Tegelijk huiver ik....vanuit de liefde zeg je: ik zal handhaven, vanuit de zelfkennis: wie zal staande blijven?
Tegelijk huiver ik....vanuit de liefde zeg je: ik zal handhaven, vanuit de zelfkennis: wie zal staande blijven?
Re: Stille vervolging, n.a.v. column B.J. Spruyt (Uit Erdee)
Treffend verwoord!Terri schreef:Maar juist bij vervolging is de Heere sterk aanwezig.
Tegelijk huiver ik....vanuit de liefde zeg je: ik zal handhaven, vanuit de zelfkennis: wie zal staande blijven?
-
Re: Stille vervolging, n.a.v. column B.J. Spruyt (Uit Erdee)
Ik lees het Mattheus evangelie met een verklaring ernaast. Aan de beurt was Mattheus 10 vanaf vers 16 over de drievoudige haat die Jezus discipelen zullen ondervinden.
1. De algemene haat en het antwoord daarop
Zie Ik zend u… Het woord Ik is in de grondtekst beklemtoont. Hij is het die uitzendt, daarin ligt het houvast. Hij stuurt ze weerloos in een omgeving vol boosheid. Niet met geweld gaan ze er in maar met wijsheid en eenvoud. Geen list en diplomatie, geen compromissen en concessies. Ze zijn als lammeren onder de wolven. Beeld voor gevaar voor lijf en leden. Deze situatie van de lammeren onder de wolven is geen uitzondering maar de normale situatie. De jongeren moeten zijn als slang en duif. Een slang houdt zijn vijand altijd goed in het vizier en verliest die geen moment uit het oog. Waakzaam zijn dus, maar dan zonder list en leugen, in al je handelingen en woorden. Meester van de situatie blijven. Slimheid kan de grens tussen waarheid en leugen doen vervangen. Als het doel de middelen heiligt dan is dat geen Bijbelse slimheid. Je moet namelijk de oprechtheid van een duif hebben. Christus wil een wijsheid waarmee we ons niet bevlekken. Geen tactiek, geen politiek, geen compromissen.
2. De haat in omgang met het gezag en het antwoord daarop
Pas op voor de mensen zegt Jezus. Dat is eigenaardig en aangrijpend tegelijk. Christus stuurt zijn jongeren zelf onder de mensen maar waarschuwt hen in dezelfde ademteug. Een boodschap dat ze hun weg eenzaam zullen moeten gaan. Dat woord werpt hen volledig op hun Zender. De hulp is bij Hem, niet bij de mensen. Ook vandaag nog. Voorzichtigheid is dus geboden. Vervolging en veroordeling wacht de boodschappers. Alle middelen worden aangegrepen. Men zal voor stadhouders en koningen gebracht worden. De discipelen vertegenwoordigen daar de zaak Gods. Ze zijn daarmee martelaren, dat wil zeggen getuigen (martys = getuigen). Later is dit woord martelaar gebruikt voor degenen die met hun leven moeten betalen maar het is afgeleid van getuigen zijn. Discipelen zullen niet alleen staan. Ze worden bijgestaan door de Parakleet; de Heilige Geest. Christus zegt: zie af van uzelf. Hij zegt niet ‘mijn vader’ maar de Geest van 'uw vader'. De Vader zal zelf getuigen.
3. De haat in omgang met familie en het antwoord daarop
Vers 21 en verder. De haat zal steeds intensiever worden. Eerste vervolging van de buitenstaander, dan vervolging door gezag, dan verdrukking in kring van de familie. Zie Micha 7 vers 6. Uitstoting uit volk en vaderland maar ook uit de familie. Het loopt zelfs uit op: u zult door allen gehaat worden om Mijn naam. Het antwoord hierop, op deze haat van alle kanten, zal geen bitterheid, gekrenktheid, onverzoenlijkheid, onvriendelijkheid, liefdeloosheid of hardheid en koude zijn maar volharden in de liefde, tot het einde. Zie ook Matth 5 vers 44-47. Een tweede antwoord hierop is de vlucht. Niet uit ongeloof of kleingeloof maar als opdracht om Christus te volgen van de ene stad naar de andere. Tot de wederkomst zal er een stad zijn om naartoe te vluchten. Jezus spreekt hier heel openlijk en duidelijk over Zijn wederkomst.
Hierna volgen (maar zo ver ben ik nog niet) zeven bemoedigingswoorden van Jezus.
1. De algemene haat en het antwoord daarop
Zie Ik zend u… Het woord Ik is in de grondtekst beklemtoont. Hij is het die uitzendt, daarin ligt het houvast. Hij stuurt ze weerloos in een omgeving vol boosheid. Niet met geweld gaan ze er in maar met wijsheid en eenvoud. Geen list en diplomatie, geen compromissen en concessies. Ze zijn als lammeren onder de wolven. Beeld voor gevaar voor lijf en leden. Deze situatie van de lammeren onder de wolven is geen uitzondering maar de normale situatie. De jongeren moeten zijn als slang en duif. Een slang houdt zijn vijand altijd goed in het vizier en verliest die geen moment uit het oog. Waakzaam zijn dus, maar dan zonder list en leugen, in al je handelingen en woorden. Meester van de situatie blijven. Slimheid kan de grens tussen waarheid en leugen doen vervangen. Als het doel de middelen heiligt dan is dat geen Bijbelse slimheid. Je moet namelijk de oprechtheid van een duif hebben. Christus wil een wijsheid waarmee we ons niet bevlekken. Geen tactiek, geen politiek, geen compromissen.
2. De haat in omgang met het gezag en het antwoord daarop
Pas op voor de mensen zegt Jezus. Dat is eigenaardig en aangrijpend tegelijk. Christus stuurt zijn jongeren zelf onder de mensen maar waarschuwt hen in dezelfde ademteug. Een boodschap dat ze hun weg eenzaam zullen moeten gaan. Dat woord werpt hen volledig op hun Zender. De hulp is bij Hem, niet bij de mensen. Ook vandaag nog. Voorzichtigheid is dus geboden. Vervolging en veroordeling wacht de boodschappers. Alle middelen worden aangegrepen. Men zal voor stadhouders en koningen gebracht worden. De discipelen vertegenwoordigen daar de zaak Gods. Ze zijn daarmee martelaren, dat wil zeggen getuigen (martys = getuigen). Later is dit woord martelaar gebruikt voor degenen die met hun leven moeten betalen maar het is afgeleid van getuigen zijn. Discipelen zullen niet alleen staan. Ze worden bijgestaan door de Parakleet; de Heilige Geest. Christus zegt: zie af van uzelf. Hij zegt niet ‘mijn vader’ maar de Geest van 'uw vader'. De Vader zal zelf getuigen.
3. De haat in omgang met familie en het antwoord daarop
Vers 21 en verder. De haat zal steeds intensiever worden. Eerste vervolging van de buitenstaander, dan vervolging door gezag, dan verdrukking in kring van de familie. Zie Micha 7 vers 6. Uitstoting uit volk en vaderland maar ook uit de familie. Het loopt zelfs uit op: u zult door allen gehaat worden om Mijn naam. Het antwoord hierop, op deze haat van alle kanten, zal geen bitterheid, gekrenktheid, onverzoenlijkheid, onvriendelijkheid, liefdeloosheid of hardheid en koude zijn maar volharden in de liefde, tot het einde. Zie ook Matth 5 vers 44-47. Een tweede antwoord hierop is de vlucht. Niet uit ongeloof of kleingeloof maar als opdracht om Christus te volgen van de ene stad naar de andere. Tot de wederkomst zal er een stad zijn om naartoe te vluchten. Jezus spreekt hier heel openlijk en duidelijk over Zijn wederkomst.
Hierna volgen (maar zo ver ben ik nog niet) zeven bemoedigingswoorden van Jezus.
Laatst gewijzigd door Charles op 25 jun 2021, 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Stille vervolging, n.a.v. column B.J. Spruyt (Uit Erdee)
Verklaring van wie? Svp bron vermelden.
Re: Stille vervolging, n.a.v. column B.J. Spruyt (Uit Erdee)
Toch zie ik in onze situatie dat vervolging juist begint in de familie. Het meest heftige vind ik het gebeuren van een jonge vrouw die met een mes bedreigt en bewerkt wordt als ze naar de kerk gaat en vanwege de bedreigingen nu niet meer thuis verblijft. Maar ook in mindere heftige situaties is het juist vaak de familie die mensen er van probeert te weerhouden om naar een kerk te gaan.Charles schreef:Ik lees het Mattheus evangelie met een verklaring ernaast. Aan de beurt was Mattheus 10 vanaf vers 16 over de drievoudige haat die Jezus discipelen zullen ondervinden.
1. De algemene haat en het antwoord daarop
Zie Ik zend u… Het woord Ik is in de grondtekst beklemtoont. Hij is het die uitzendt, daarin ligt het houvast. Hij stuurt ze weerloos in een omgeving vol boosheid. Niet met geweld gaan ze er in maar met wijsheid en eenvoud. Geen list en diplomatie, geen compromissen en concessies. Ze zijn als lammeren onder de wolven. Beeld voor gevaar voor lijf en leden. Deze situatie van de lammeren onder de wolven is geen uitzondering maar de normale situatie. De jongeren moeten zijn als slang en duif. Een slang houdt zijn vijand altijd goed in het vizier en verliest die geen moment uit het oog. Waakzaam zijn dus, maar dan zonder list en leugen, in al je handelingen en woorden. Meester van de situatie blijven. Slimheid kan de grens tussen waarheid en leugen doen vervangen. Als het doel de middelen heiligt dan is dat geen Bijbelse slimheid. Je moet namelijk de oprechtheid van een duif hebben. Christus wil een wijsheid waarmee we ons niet bevlekken. Geen tactiek, geen politiek, geen compromissen.
2. De haat in omgang met het gezag en het antwoord daarop
Pas op voor de mensen zegt Jezus. Dat is eigenaardig en aangrijpend tegelijk. Christus stuurt zijn jongeren zelf onder de mensen maar waarschuwt hen in dezelfde ademteug. Een boodschap dat ze hun weg eenzaam zullen moeten gaan. Dat woord werpt hen volledig op hun Zender. De hulp is bij Hem, niet bij de mensen. Ook vandaag nog. Voorzichtigheid is dus geboden. Vervolging en veroordeling wacht de boodschappers. Alle middelen worden aangegrepen. Men zal voor stadhouders en koningen gebracht worden. De discipelen vertegenwoordigen daar de zaak Gods. Ze zijn daarmee martelaren, dat wil zeggen getuigen (martys = getuigen). Later is dit woord martelaar gebruikt voor degenen die met hun leven moeten betalen maar het is afgeleid van getuigen zijn. Discipelen zullen niet alleen staan. Ze worden bijgestaan door de Parakleet; de Heilige Geest. Christus zegt: zie af van uzelf. Hij zegt niet ‘mijn vader’ maar de Geest van 'uw vader'. De Vader zal zelf getuigen.
3. De haat in omgang met familie en het antwoord daarop
Vers 21 en verder. De haat zal steeds intensiever worden. Eerste vervolging van de buitenstaander, dan vervolging door gezag, dan verdrukking in kring van de familie. Zie Micha 7 vers 6. Uitstoting uit volk en vaderland maar ook uit de familie. Het loopt zelfs uit op: u zult door allen gehaat worden om Mijn naam. Het antwoord hierop, op deze haat van alle kanten, zal geen bitterheid, gekrenktheid, onverzoenlijkheid, onvriendelijkheid, liefdeloosheid of hardheid en koude zijn maar volharden in de liefde, tot het einde. Zie ook Matth 5 vers 44-47. Een tweede antwoord hierop is de vlucht. Niet uit ongeloof of kleingeloof maar als opdracht om Christus te volgen van de ene stad naar de andere. Tot de wederkomst zal er een stad zijn om naartoe te vluchten. Jezus spreekt hier heel openlijk en duidelijk over Zijn wederkomst.
Hierna volgen (maar zo ver ben ik nog niet) zeven bemoedegingswoorden van Jezus.
Re: Stille vervolging, n.a.v. column B.J. Spruyt (Uit Erdee)
Want? Het betreft de Wuppertaler Studienbibel.Posthoorn schreef:Verklaring van wie? Svp bron vermelden.
Re: Stille vervolging, n.a.v. column B.J. Spruyt (Uit Erdee)
Dat is afspraak op RF. En ook gewoon netjes.Charles schreef:Want? Het betreft de Wuppertaler Studienbibel.Posthoorn schreef:Verklaring van wie? Svp bron vermelden.
Re: Stille vervolging, n.a.v. column B.J. Spruyt (Uit Erdee)
Ik blij dat ik maar één Bijbelverklaring heb gebruikt en geen meerdere want dan wordt bronvermelding nog een heel spul.
Re: Stille vervolging, n.a.v. column B.J. Spruyt (Uit Erdee)
Is er Nederland stille vervolging van bepaalde groeperingen?
Ik bedoel: de anabaptisten werden door de calvinisten en Luthersen en de katholieken vervolgd. Hier in de Nederland werden de doopsgezinden niet officieel vervolgd dacht ik. Maar ze moesten zich wel op de achtergrond houden.
Gebeurt dat soort stille vervolging nog steeds?
Dat als je het niet eens bent met de prediking je je stil moet houden?
(niet over de doop, dat was maar een voorbeeld)
Ik bedoel: de anabaptisten werden door de calvinisten en Luthersen en de katholieken vervolgd. Hier in de Nederland werden de doopsgezinden niet officieel vervolgd dacht ik. Maar ze moesten zich wel op de achtergrond houden.
Gebeurt dat soort stille vervolging nog steeds?
Dat als je het niet eens bent met de prediking je je stil moet houden?
(niet over de doop, dat was maar een voorbeeld)
Re: Stille vervolging, n.a.v. column B.J. Spruyt (Uit Erdee)
Nou daar haal je iets aan waar ik al lang over aan het nadenken ben.Susanna schreef:Is er Nederland stille vervolging van bepaalde groeperingen?
Ik bedoel: de anabaptisten werden door de calvinisten en Luthersen en de katholieken vervolgd. Hier in de Nederland werden de doopsgezinden niet officieel vervolgd dacht ik. Maar ze moesten zich wel op de achtergrond houden.
Gebeurt dat soort stille vervolging nog steeds?
Dat als je het niet eens bent met de prediking je je stil moet houden?
(niet over de doop, dat was maar een voorbeeld)
Ik zie soms meer vervolging in christenen onderling dan dat christenen door de wereld vervolgd worden.
Re: Stille vervolging, n.a.v. column B.J. Spruyt (Uit Erdee)
Ik weet niet of je onderlinge strijd onder vervolging moet noemen. Vervolging lijkt me toch van een hele andere orde.Terri schreef:Nou daar haal je iets aan waar ik al lang over aan het nadenken ben.Susanna schreef:Is er Nederland stille vervolging van bepaalde groeperingen?
Ik bedoel: de anabaptisten werden door de calvinisten en Luthersen en de katholieken vervolgd. Hier in de Nederland werden de doopsgezinden niet officieel vervolgd dacht ik. Maar ze moesten zich wel op de achtergrond houden.
Gebeurt dat soort stille vervolging nog steeds?
Dat als je het niet eens bent met de prediking je je stil moet houden?
(niet over de doop, dat was maar een voorbeeld)
Ik zie soms meer vervolging in christenen onderling dan dat christenen door de wereld vervolgd worden.
Re: Stille vervolging, n.a.v. column B.J. Spruyt (Uit Erdee)
Als je niet mag zijn, wat je bent, bekeerd?
Ik heb er hier geen last van.. maar er wordt wat wel of niet overgenomen met alle gevolgen van dien. Dat je de Weg wijst.. is heel lief, maar God weet echt zelf wel hoe het met Zijn werk is. Dat moeten we in vol vertrouwen in Zijn handen terugleggen. Ik heb wat verdriet gezien in dat opzicht.
Ik lig nog niet wakker van vervolging. Misschien komt dat nog. Ook zij die 'vervolgen' zijn mensen.. geschapen voor een eeuwigheid.
Ik heb er hier geen last van.. maar er wordt wat wel of niet overgenomen met alle gevolgen van dien. Dat je de Weg wijst.. is heel lief, maar God weet echt zelf wel hoe het met Zijn werk is. Dat moeten we in vol vertrouwen in Zijn handen terugleggen. Ik heb wat verdriet gezien in dat opzicht.
Ik lig nog niet wakker van vervolging. Misschien komt dat nog. Ook zij die 'vervolgen' zijn mensen.. geschapen voor een eeuwigheid.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Re: Stille vervolging, n.a.v. column B.J. Spruyt (Uit Erdee)
Dan word je afgewezen. En als je niet beseft dat in wezen niet jij maar het werk van de Heere wordt afgewezen, kan dat heel pijnlijk zijn en veel verdriet opleveren maar ik wil dat toch geen vervolging noemen. Je bent nog steeds vrij om te gaan en te staan waar je wilt.Christen schreef:Als je niet mag zijn, wat je bent, bekeerd?
Ik heb er hier geen last van.. maar er wordt wat wel of niet overgenomen met alle gevolgen van dien. Dat je de Weg wijst.. is heel lief, maar God weet echt zelf wel hoe het met Zijn werk is. Dat moeten we in vol vertrouwen in Zijn handen terugleggen. Ik heb wat verdriet gezien in dat opzicht.
Ik lig nog niet wakker van vervolging. Misschien komt dat nog. Ook zij die 'vervolgen' zijn mensen.. geschapen voor een eeuwigheid.