Dat kan enkel op basis van kennismakingsgesprekken.KDD schreef: Je mag wel verwachten van de kerkraad dat ze hun huiswerk gedaan hebben als ze een tweetal maken.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Dat is een sprookje. Een predikant wordt niet losgemaakt op grond van een handtekeningenactie. Je koppelt twee dingen aan elkaar die niet te koppelen zijn.Ora et labora schreef:In de HHG is dat wel is gebeurt. Dan ging men om handtekeningen langs de deur.DDD schreef:Hoe gaat dat wegstemmen? In de GG is dat geen gebruikelijke procedure, maar daar zou wel wat voor te zeggen zijn.
Dan zie je ineens in de krant staan predikant losgemaakt van die en die gemeente.
En dat gegrond of ongegrond uiteraard.
In de GG zal het anders zijn.
-
Precies, de kerkenraad kan een verzoek tot losmaking indienen bij de classis. Maar er wordt geen predikant weggestuurd op basis van een handtekeningenactie. Kerkorderlijk is dat niet mogelijk in de HHK.Ditbenik schreef:Dat is een sprookje. Een predikant wordt niet losgemaakt op grond van een handtekeningenactie. Je koppelt twee dingen aan elkaar die niet te koppelen zijn.Ora et labora schreef:In de HHG is dat wel is gebeurt. Dan ging men om handtekeningen langs de deur.DDD schreef:Hoe gaat dat wegstemmen? In de GG is dat geen gebruikelijke procedure, maar daar zou wel wat voor te zeggen zijn.
Dan zie je ineens in de krant staan predikant losgemaakt van die en die gemeente.
-
Als je niet tevreden bent met de predikant zou ik eerst met de betreffende predikant in gesprek gaan. Daarna kun je je wenden tot de kerkenraad of anders de classis. Handtekeningenacties opzetten lijkt mij niet goed, een kerk is geen democratische instelling.DDD schreef:Wat is daar verkeerd aan, vooropgesteld dat er een goede reden is?
Het is immers: bidt én werkt.
Juist Henk, als het goed zit kan een dominee uitleggen dat hij een minister verbi divini is. Maar ook een zondaar blijft, dus indien nodig een kerkordelijke weg 'bewandelen' in plaats van demos cratie.Henk J schreef: Als je niet tevreden bent met de predikant zou ik eerst met de betreffende predikant in gesprek gaan. Daarna kun je je wenden tot de kerkenraad of anders de classis. Handtekeningenacties opzetten lijkt mij niet goed, een kerk is geen democratische instelling.
Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten
Heeft een kerk een toelatingsbeleid??Ambtenaar schreef:En misschien betekent het in geval van onderhavige kerk iets voor hun toelatingsbeleid.alepha schreef:
Ik denk dat dit tegenwoordig steeds meer belangrijk wordt. Het zou een hoop problemen kunnen voorkomen als je als KR goed nadenkt of een predikant en de gemeente bij elkaar passen. En dan niet alleen op het gebied van ligging!
Calvijn bracht een heel aantal democratische elementen aan. Dat is een belangrijke gereformeerde inbreng in het christendom. Ik denk dat dat wel wat meer doordenking verdient. Natuurlijk waren handtekeningenacties geen onderdeel van zijn maatregelen. Maar het zou interessant zijn als iemand eens een proefschrift schrijft over de anti-democratische visie van bijvoorbeeld na 1850 in orthodox-christelijke kringen in relatie tot de visie van Calvijn.Henk J schreef:Als je niet tevreden bent met de predikant zou ik eerst met de betreffende predikant in gesprek gaan. Daarna kun je je wenden tot de kerkenraad of anders de classis. Handtekeningenacties opzetten lijkt mij niet goed, een kerk is geen democratische instelling.DDD schreef:Wat is daar verkeerd aan, vooropgesteld dat er een goede reden is?
-
Zou zeker interessant zijn. Democratische elementen zijn nodig zoals een ambtsdragersverkiezing. Maar een handtekeningenactie of iets dergelijks vind ik toch wat anders. Er zijn genoeg kerkelijke wegen om eventuele bezwaren tegen een predikant of kerkenraad te uiten.DDD schreef:Calvijn bracht een heel aantal democratische elementen aan. Dat is een belangrijke gereformeerde inbreng in het christendom. Ik denk dat dat wel wat meer doordenking verdient. Natuurlijk waren handtekeningenacties geen onderdeel van zijn maatregelen. Maar het zou interessant zijn als iemand eens een proefschrift schrijft over de anti-democratische visie van bijvoorbeeld na 1850 in orthodox-christelijke kringen in relatie tot de visie van Calvijn.Henk J schreef:Als je niet tevreden bent met de predikant zou ik eerst met de betreffende predikant in gesprek gaan. Daarna kun je je wenden tot de kerkenraad of anders de classis. Handtekeningenacties opzetten lijkt mij niet goed, een kerk is geen democratische instelling.DDD schreef:Wat is daar verkeerd aan, vooropgesteld dat er een goede reden is?
Prima, maar daar denken wij vooralsnog anders over. De kerkelijke weg functioneert lang niet altijd goed, zeker niet in kerkelijke gemeenschappen die de ambtelijke stand via coöptatie aanvullen. Het stelsel dat Calvijn ontworp, is daar misschien wel niet op toegesneden.
Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten
Toelating tot de opleiding tot predikant.Chrisje72 schreef: Heeft een kerk een toelatingsbeleid??
- Ora et labora
Ik weet van mensen die handtekeningen vroegen om een predikant weg te krijgen.Henk J schreef:Precies, de kerkenraad kan een verzoek tot losmaking indienen bij de classis. Maar er wordt geen predikant weggestuurd op basis van een handtekeningenactie. Kerkorderlijk is dat niet mogelijk in de HHK.Ditbenik schreef:Dat is een sprookje. Een predikant wordt niet losgemaakt op grond van een handtekeningenactie. Je koppelt twee dingen aan elkaar die niet te koppelen zijn.Ora et labora schreef:In de HHG is dat wel is gebeurt. Dan ging men om handtekeningen langs de deur.DDD schreef:Hoe gaat dat wegstemmen? In de GG is dat geen gebruikelijke procedure, maar daar zou wel wat voor te zeggen zijn.
Een zeer trieste zaak trouwens.
Of het door de classis word opgepakt ja of nee is een andere zaak.
We live just like a day in this world... It is better to be whit our Lord then enywhere else.
Wat vonden jullie van het stukje van ds. G.J. van Aalst in de laatste Saambinder over deze promotie?Amstelodamense schreef:Wat een mooi stuk, groot respect voor dominee Baan. Ga ook helemaal met hem mee dat we veel van Luther kunnen leren als het gaat om muziek in de eredienst. Ik vind dat we het kind met het badwater hebben weggegooid, we hebben de "wereld" de Mattheus Passion laten "stelen" en we zijn hem in onze kerkcultuur verloren. Doodzonde en een gemiste kans.Bezorgd schreef:Promotie ds. G. J. Baan: passie voor Bachs paasmuziek in de pastorie
https://www.rd.nl/artikel/922988-promot ... um=twitter
Ik houd zelf ook enorm veel van (klassieke) muziek, de Mattheus (of de Johannes) maken altijd onlosmakelijk deel uit van mijn voorbereiding op Goede Vrijdag en Pasen. Jammer dat het dit jaar niet live kon, maar gelukkig zijn er hele mooie uitvoeringen.
Gaaf dat dominee Baan promoveert, knap dat je dit naast je werk als predikant doet (tot midden in de nacht).....
Ik kreeg er geen heel warme gevoelens bij.
Nee, het is helaas een zuur stukje met een flink aantal steken net onder water, richting 'prof. dr. mr. (nu ds.) Zondag' en de 'hooggeleerde promovendus'.
Ook een sneue opmerking vond ik de vraag waar in de interviews in RD en ND blijkt dat ds. Baan een rasechte calvinist is.
En vreemd dat hij zegt dat niet Bijbels is om Bach in de eredienst te gebruiken.
Ik vond het erg jammer dat ze geen andere predikant hebben gevraagd om dit stukje te schrijven.
Ook een sneue opmerking vond ik de vraag waar in de interviews in RD en ND blijkt dat ds. Baan een rasechte calvinist is.
En vreemd dat hij zegt dat niet Bijbels is om Bach in de eredienst te gebruiken.
Ik vond het erg jammer dat ze geen andere predikant hebben gevraagd om dit stukje te schrijven.
Vreselijk, sarcastisch en zuur. 'Van 't zelfde huis, als broeders, samen wonen' lijkt hier niet van toepassing.
En dat is nou ook precies het probleem van de Saambinder. Een blad met een negatieve toonzetting dat niet fijn leest, en voor Gods volk gewoonweg geen bevindelijke lessen bevat. Het op een negatieve wijze beschrijven van ontwikkelingen in de politiek en GKV is blijkbaar belangrijker.
En dat is nou ook precies het probleem van de Saambinder. Een blad met een negatieve toonzetting dat niet fijn leest, en voor Gods volk gewoonweg geen bevindelijke lessen bevat. Het op een negatieve wijze beschrijven van ontwikkelingen in de politiek en GKV is blijkbaar belangrijker.
Het leek inderdaad wel of ds van Aalst bewust zijn jongere broeders wat wilde kleineren. Opvallend.
Het was niet echt een samenbindend stuk.
Het was niet echt een samenbindend stuk.