Geïnteresseerden kunnen de promotie van ds GJ Baan nog nakijken en luisteren via https://www.gergeminfo.nl/ .Bezorgd schreef:Promotie ds. G. J. Baan: passie voor Bachs paasmuziek in de pastorie
https://www.rd.nl/artikel/922988-promot ... um=twitter
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
- Ora et labora
In de OGG Geldermalsen beriep men 1 maal in 170 jaren.alepha schreef:Hoewel ik ook een gemeente ken waar ze destijds niet zo vaak beriepen, met als argument: Die geloven haasten niet...Ora et labora schreef:Dank voor het antwoord. Het gebed is zo nodig.alepha schreef:Dat mag een gemeente zelf weten. Doorgaans beroepen vacante gemeente zo'n 4x per jaar, maar dat verschilt ook wel weer.Ora et labora schreef:Hoeveel keer per jaar mag een gemeente een predikant eigenlijk beroepen in de GG ??
Ik meen dat in de HHG soms wel 4-6 x per jaar een predikant beroepen is geweest in een gemeente.
Het ging zo wat aan de lopende band. Ongezond.
Als er echt nood is dan beroept men zeker wel.
Vond ik bijzonder.
Helaas gebeurt het wel is dat een predikant door een gemeente word weggestemd.
En dat hij dan weg moet hals over kop.
En dan een poosje later aan de lopende band gaan beroepen.
Laatst gewijzigd door Ora et labora op 21 apr 2021, 23:18, 1 keer totaal gewijzigd.
We live just like a day in this world... It is better to be whit our Lord then enywhere else.
Hoe gaat dat wegstemmen? In de GG is dat geen gebruikelijke procedure, maar daar zou wel wat voor te zeggen zijn.
- Ora et labora
In de HHG is dat wel is gebeurt. Dan ging men om handtekeningen langs de deur.DDD schreef:Hoe gaat dat wegstemmen? In de GG is dat geen gebruikelijke procedure, maar daar zou wel wat voor te zeggen zijn.
Dan zie je ineens in de krant staan predikant losgemaakt van die en die gemeente.
En dat gegrond of ongegrond uiteraard.
In de GG zal het anders zijn.
We live just like a day in this world... It is better to be whit our Lord then enywhere else.
Vanaf hoeveel preekbeurten ken je een student/dominee?Bogerman schreef:Dat was inderdaad mijn vraag, en u bevestigt dat het waarschijnlijk ook op die manier zal gaan. Met mijn eerste vraag bedoelde ik mijn verbazing uit te spreken. Hoe kun je als gemeente iemand kennen op basis van 1 of 2 preekbeurten?GerefGemeente-lid schreef:Zeker niet. Maar forummer @Bogerman vroeg zich af of men dan een beroep zou overwegen op basis van één of twee kerkdiensten. En dat is natuurlijk indirect wel het geval, al beweert forummer @Tiberius dat dit niet zo is.Mistig schreef:Maar wat is nu eigenlijk je vraag/punt?
Het is toch niet zo gek dat wanneer die mannen alle vacante gemeenten zijn afgegaan de laatste 2 jaar, ze nu nieuwe vacante gemeenten ook nog minimaal één dienst hun preekkunsten mogen laten zien? Uiteraard doen ze dat voordat het beroepingswerk in juni van start gaat.
Tjonge, dat zijn toch bijna duivelse praktijken....Ora et labora schreef:In de HHG is dat wel is gebeurt. Dan ging men om handtekeningen langs de deur.DDD schreef:Hoe gaat dat wegstemmen? In de GG is dat geen gebruikelijke procedure, maar daar zou wel wat voor te zeggen zijn.
Dan zie je ineens in de krant staan predikant losgemaakt van die en die gemeente.
En dat gegrond of ongegrond uiteraard.
In de GG zal het anders zijn.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Nou, als het zover komt dat gemeenteleden met handtekeningen langs de deur gaan en een grote groep mensen achter zich krijgen, dan zal in de GG meestal een dominee ook wel vertrekken. Maar in de praktijk gaat het vaak anders: voor ieder gemeentelid is de maat op een ander moment vol, en zo vertrekken er soms honderden mensen in enkele jaren naar andere gemeenten, zeker als een kerkenraad niet goed functioneert.
Een dergelijke actie lijkt me in geen enkel kerkverband een juiste, het is geen UEFA of iets dergelijks.DDD schreef:Nou, als het zover komt dat gemeenteleden met handtekeningen langs de deur gaan en een grote groep mensen achter zich krijgen, dan zal in de GG meestal een dominee ook wel vertrekken. Maar in de praktijk gaat het vaak anders: voor ieder gemeentelid is de maat op een ander moment vol, en zo vertrekken er soms honderden mensen in enkele jaren naar andere gemeenten, zeker als een kerkenraad niet goed functioneert.
Wat is daar verkeerd aan, vooropgesteld dat er een goede reden is?
Het is immers: bidt én werkt.
Haha, tja nou handtekeningen ophalen om een predikant weg te krijgen behoren in mijn ogen tot werken des duisternis. Net zoiets als advocaten die willens en wetens gruwelijke moordenaars op vrije voeten willen krijgen. Of criminelen die jeugd aan de verdovende middelen helpen.DDD schreef:Wat is daar verkeerd aan, vooropgesteld dat er een goede reden is?
Gekeken. Ik vond het de moeite waard.GGotK schreef:Geïnteresseerden kunnen de promotie van ds GJ Baan nog nakijken en luisteren via https://www.gergeminfo.nl/ .Bezorgd schreef:Promotie ds. G. J. Baan: passie voor Bachs paasmuziek in de pastorie
https://www.rd.nl/artikel/922988-promot ... um=twitter
Is het nu dr G.J. Baan of ds G.J. Baan?
Waarom? Als een dominee een slechte invloed heeft, wat is dan het principiële bezwaar? De kerk is geen vereniging, maar dan nog. Ik vind dat je dit wel wat beter zou mogen onderbouwen.pierre27 schreef:Haha, tja nou handtekeningen ophalen om een predikant weg te krijgen behoren in mijn ogen tot werken des duisternis. Net zoiets als advocaten die willens en wetens gruwelijke moordenaars op vrije voeten willen krijgen. Of criminelen die jeugd aan de verdovende middelen helpen.DDD schreef:Wat is daar verkeerd aan, vooropgesteld dat er een goede reden is?
Je mag wel verwachten van de kerkraad dat ze hun huiswerk gedaan hebben als ze een tweetal maken.Ambtenaar schreef:De vraag is of dat goed was of is. Een predikant heeft meer taken dan enkel preken.KDD schreef: Overzee moeten we ook soms beslissen nadat we een predikant (die uit Nederland op vakantie is) maar een paar keer gehoord te hebben. Vroeger kende men predikanten alleen van wat ze geschreven hebben. Daar is maar een dienst nodig voor de Heere een predikant op het hart van de luisteraar te binden.
Nee hoor. Soms komt iemand op het tweetal omdat één ouderling iets roept. En dan kun je er jaren aan vast zitten. Maar erg slim is zoiets natuurlijk niet.
Ik heb het over kerkreden waar zaken gaan zoals het hoort.DDD schreef:Nee hoor. Soms komt iemand op het tweetal omdat één ouderling iets roept. En dan kun je er jaren aan vast zitten. Maar erg slim is zoiets natuurlijk niet.