Gereformeerde Gemeenten

Adagio

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Adagio »

Ambtenaar schreef:Er wordt van te voren geen profiel opgesteld en kennismakingsgesprek gevoerd?
Bedoel je dat er bekend is dat de persoon zijn roeping kan vertellen? En de bede of God getuigenis wil geven van Zijn werk.
merel

Bericht door merel »

Adagio schreef:
Ambtenaar schreef:Er wordt van te voren geen profiel opgesteld en kennismakingsgesprek gevoerd?
Bedoel je dat er bekend is dat de persoon zijn roeping kan vertellen? En de bede of God getuigenis wil geven van Zijn werk.
Nee, de beroepingscommissie luistert eerst preken van een bepaalde predikant en gaan vervolgens ter plaatse luisteren. Aansluitend vindt er een persoonlijk gesprek plaats tussen de predikant en beroepingscommissie. Daarna besluit de commissie of zij wel/niet gaan beroepen. Bij 'ons'is wel eens medegedeeld dat naar aanleiding van het persoonlijke gesprek geen beroep was uitgebracht. Blijkbaar paste de betreffende predikant niet bij de gemeente.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Adagio schreef:Bedoel je dat er bekend is dat de persoon zijn roeping kan vertellen? En de bede of God getuigenis wil geven van Zijn werk.
Nee, dat bedoel ik niet. Er mag verondersteld worden dat een predikant zich geroepen voelt, lijkt me. Vergelijk het met een sollicitatiegesprek. Beiden partijen tasten af er of er een match is.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
Adagio schreef:Bedoel je dat er bekend is dat de persoon zijn roeping kan vertellen? En de bede of God getuigenis wil geven van Zijn werk.
Nee, dat bedoel ik niet. Er mag verondersteld worden dat een predikant zich geroepen voelt, lijkt me. Vergelijk het met een sollicitatiegesprek. Beiden partijen tasten af er of er een match is.
Dat zakelijke wordt al snel als ongeestelijk gezien. Mijns inziens ten onrechte.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Henk J schreef:
Ambtenaar schreef:
Tiberius schreef: Welnee. Als je wat langer lid bent van een gereformeerde gemeente, zal je wel merken dat dat daar zo niet werkt.
De gebruikelijke procedure is, dat men alle studenten kandideert en dat de ledenvergadering stemt welke kandidaat beroepen wordt.
Een enkele kerkenraad wijkt van die regel af als de signatuur van één of meer van de kandidaten sterk afwijkt van de ligging van de betreffende gemeente.
Er wordt van te voren geen profiel opgesteld en kennismakingsgesprek gevoerd?
Nee, dat is binnen de meeste GG's en andere vergelijkbare kerken niet de normale gang van zaken denk ik. Een kerkenraad kijkt eerst goed welke dominee eventueel bij de gemeente zou passen maar volgens mij vind er nooit een gesprek plaats voordat een dominee beroepen wordt of op tweetal wordt gezet.
Toch wel. Wij (een HHG) hebben ook eerst met de predikant gesproken voordat we aan de gemeente voorstelden hem te beroepen. Juist in een gesprek kan duidelijk worden of een predikant bij een gemeente past. En dat is binnen de HHK zeker niet ongebruikelijk.
Henk J

Bericht door Henk J »

Ditbenik schreef:
Toch wel. Wij (een HHG) hebben ook eerst met de predikant gesproken voordat we aan de gemeente voorstelden hem te beroepen. Juist in een gesprek kan duidelijk worden of een predikant bij een gemeente past. En dat is binnen de HHK zeker niet ongebruikelijk.
Binnen de HHK zal op dit gebied wel verschillend gehandeld worden ja. Maar het topic gaat over de GG, ik denk niet dat een gesprek vooraf daar erg gebruikelijk is, volgens mij preken ook lang niet alle dominees een keer op beroep. En de GGiN en de OGG volgen over het algemeen ook die lijn.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Henk J schreef:
Ditbenik schreef:
Binnen de HHK zal op dit gebied wel verschillend gehandeld worden ja. Maar het topic gaat over de GG, ik denk niet dat een gesprek vooraf daar erg gebruikelijk is, volgens mij preken ook lang niet alle dominees een keer op beroep. En de GGiN en de OGG volgen over het algemeen ook die lijn.
Je schreef over 'vergelijkbare kerken'. Ik ging er foutief vanuit dat je de HHK ook tot de bevindelijke gereformeerde kerken zou rekenen, omdat ik dit zelf wel doe. Excuses voor mijn foute inzicht.
Tom

Bericht door Tom »

Het zou voor de G.G. wel goed zijn wanneer er kennismaking plaatsvindt. Dat is nu niet haalbaar door het grote predikantentekort en de werkdruk die predikanten hebben. Ik weet van een gemeente waar men destijds een student heeft beroepen en na intrede bleek dat de nieuwe predikant het niet lukt om persoonlijk/sociaal te zijn. Zowel in pastoraat als prediking. Terwijl de gemeente juist een periode van rust nodig had. Nu zitten ze weer in een periode van onvrede. Het lijkt mij geestelijker dat een beroep bedachtzaam wordt uitgebracht i.p.v. lukraak schieten zoals dat laatste nu de praktijk is. Kort kennismaken zou dat al kunnen verbeteren.
Henk J

Bericht door Henk J »

Ditbenik schreef:
Henk J schreef:
Ditbenik schreef:
Je schreef over 'vergelijkbare kerken'. Ik ging er foutief vanuit dat je de HHK ook tot de bevindelijke gereformeerde kerken zou rekenen, omdat ik dit zelf wel doe. Excuses voor mijn foute inzicht.
Ik reken de HHK zeker tot de bevindelijke gereformeerde kerken hoor. Alleen was ik vergeten te zeggen dat daar wat meer variatie is op dit gebied, want ik weet ook van gemeenten in de HHK die niet altijd een gesprek vooraf voeren. En ik denk dat het laatste meer de algemene lijn is in de GG waar natuurlijk ook wel uitzonderingen op zullen zijn.
Henk J

Bericht door Henk J »

Tom schreef:Het zou voor de G.G. wel goed zijn wanneer er kennismaking plaatsvindt. Dat is nu niet haalbaar door het grote predikantentekort en de werkdruk die predikanten hebben. Ik weet van een gemeente waar men destijds een student heeft beroepen en na intrede bleek dat de nieuwe predikant het niet lukt om persoonlijk/sociaal te zijn. Zowel in pastoraat als prediking. Terwijl de gemeente juist een periode van rust nodig had. Nu zitten ze weer in een periode van onvrede. Het lijkt mij geestelijker dat een beroep bedachtzaam wordt uitgebracht i.p.v. lukraak schieten zoals dat laatste nu de praktijk is. Kort kennismaken zou dat al kunnen verbeteren.
Een beroep kan toch ook bedachtzaam zijn uitgebracht voordat er vooraf een gesprek plaatsvind? Een gesprek van een uurtje of twee uurtjes geeft je ook niet een compleet beeld van een persoon. Overigens lijkt het mij onverstandig om een student te beroepen als je gemeente een periode van rust nodig heeft.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Henk J schreef:
Ambtenaar schreef:
Tiberius schreef: Welnee. Als je wat langer lid bent van een gereformeerde gemeente, zal je wel merken dat dat daar zo niet werkt.
De gebruikelijke procedure is, dat men alle studenten kandideert en dat de ledenvergadering stemt welke kandidaat beroepen wordt.
Een enkele kerkenraad wijkt van die regel af als de signatuur van één of meer van de kandidaten sterk afwijkt van de ligging van de betreffende gemeente.
Nee, dat is binnen de meeste GG's en andere vergelijkbare kerken niet de normale gang van zaken denk ik. Een kerkenraad kijkt eerst goed welke dominee eventueel bij de gemeente zou passen maar volgens mij vind er nooit een gesprek plaats voordat een dominee beroepen wordt of op tweetal wordt gezet.
Nee, dat 'eerst goed kijken welke dominee eventueel bij de gemeente zo passen' gebeurt in de meeste gemeentes evenmin; een enkeling uitgezonderd, hoewel dit aantal wel toeneemt.
Zoals ik al zei: meestal worden alle kandidaten op x-tal gezet en kan de gemeente stemmen.

@Ditbenik, ik zou een HHG niet vergelijkbaar willen noemen, al was het alleen maar dat het de GG een kerkverband en de HHK een kerkgenootschap is.
Henk J

Bericht door Henk J »

Tiberius schreef: Nee, dat 'eerst goed kijken welke dominee eventueel bij de gemeente zo passen' gebeurt in de meeste gemeentes evenmin; een enkeling uitgezonderd, hoewel dit aantal wel toeneemt.
Zoals ik al zei: meestal worden alle kandidaten op x-tal gezet en kan de gemeente stemmen.

@Ditbenik, ik zou een HHG niet vergelijkbaar willen noemen, al was het alleen maar dat het de GG een kerkverband en de HHK een kerkgenootschap is.
Volgens mij ben je wat kort door de bocht. De GG is best een breed verband met wat onderlinge liggingsverschillen. Natuurlijk kijkt een kerkenraad eerst goed voordat ze bepalen welke dominees op tweetal komen. Met kandidaten zou dat anders kunnen zijn, maar ik doel op de situatie wanneer men een dominee beroept.
Al vind jij de HHK niet helemaal vergelijkbaar, dan kun je nog wel vergelijken natuurlijk :OO3 .
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Tiberius schreef:
Henk J schreef:
Ambtenaar schreef:
Nee, dat 'eerst goed kijken welke dominee eventueel bij de gemeente zo passen' gebeurt in de meeste gemeentes evenmin; een enkeling uitgezonderd, hoewel dit aantal wel toeneemt.

Je hebt helemaal gelijk. Ik ben maar hervormd :)
Mara

Bericht door Mara »

Tiberius schreef: Nee, dat 'eerst goed kijken welke dominee eventueel bij de gemeente zo passen' gebeurt in de meeste gemeentes evenmin; een enkeling uitgezonderd, hoewel dit aantal wel toeneemt.
Een predikant wordt op grond van een bepaalde bekendheid en een datum van beschikbaarheid beroepen?
Ik las onlangs van een predikant (proponent) dat hij en zijn vrouw eerst kennis hadden gemaakt in de diverse gemeentes die hem had beroepen.
Maar dan is het meer kiezen, dan geroepen?
Wij hadden in het verleden helaas ook te maken met een "verkeerde" predikant. De predikant was niet verkeerd, maar hij paste uiteindelijk niet bij onze gemeente.
En dat is heel pijnlijk.
Want je zit met veel vragen daarna.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel

Bericht door merel »

Mara schreef:
Een predikant wordt op grond van een bepaalde bekendheid en een datum van beschikbaarheid beroepen?
Ik las onlangs van een predikant (proponent) dat hij en zijn vrouw eerst kennis hadden gemaakt in de diverse gemeentes die hem had beroepen.
Maar dan is het meer kiezen, dan geroepen?

Wij hadden in het verleden helaas ook te maken met een "verkeerde" predikant. De predikant was niet verkeerd, maar hij paste uiteindelijk niet bij onze gemeente.
En dat is heel pijnlijk.
Want je zit met veel vragen daarna.
Dat hoeft niet. Wij hadden indertijd dat de predikant 4 beroepen had ontvangen en inderdaad bij alle gemeentes heeft kennis gemaakt. Hij gaf in zijn bedankbrief aan dat hij het liefst voor onze gemeente had gekozen, maar zicht geroepen voelde tot een andere gemeente.
Plaats reactie