de Huisgodsdienst

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6329
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Vreemd.
Ik dacht dat de huisgodsdienst juist weer op z'n retour is.
Ik hoor steeds vaker van gebedskringen of bijbelstudiegroepen.

Zeker nu 1 van ons regelmatig op moet passen wordt de preek thuis besproken.
Zingen?
tja, als ik dat zou kunnnen...


[Aangepast op 5/2/05 door Gian]
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Egbert
Berichten: 1334
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:17

Bericht door Egbert »

Dat kan toch wel kloppen dan? Iets op z'n retour heeft uiteindelijk een einde [wat op 't Hof dus concludeert] Tja huisgodsdienst, ik hoor er in m'n omgeving nooit iemand over dus zal het wel niet leven. Zelf proberen wij met de serie 'om het Woord' van Groen na het eten met de [kleinste] kinderen nog iets te doen maar het blijft schameltjes [vindt ik zelf] het zou meer moeten. Ik ben al eens begonnen aan een bijbelstudie met de kinderen, maar kon eigenlijk geen goede bijbelstudie vinden, we gebruikten het boek van ds. Vreugdenhil en een boekje met bijbelstudies van de zomerkampen. Maar alles bij elkaar te weinig,terwijl het toch mijn [onze] verantwoording is als priester in het huisgezin zijnde :#. Tja preeknabespreking, als er uitsluitend bevindelijke preken worden gelezen kan jij [ik] daar wel wat aan hebben, maar het gaat de kinderen bijna geheel voorbij, flarden [meestal verhaaltjes uit de preek] kunnen ze wel navertellen maar structureel is zo'n kerkdienst i.m.o. verloren, ook jammer.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Andre
Berichten: 1164
Lid geworden op: 05 feb 2004, 17:19
Locatie: in de auto

Bericht door Andre »

't moet inderdaad een prioriteit zijn in je gezin, Huisgodsdienst.
Het is erg belangrijk om met je vrouw en kinderen psalmen te zingen en de bijbel te bespreken; Het is ook een bijbelse opdracht om de bijbel te onderzoeken en te doorzoeken.
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Bericht door mayflower »

Wijzelf hebben normaal geproken twee maal daags korte huisgodsienst. We hebben gewoon als regel dat we als gezin s'morgens niet van elkaar scheiden voordat we het aangezicht van de Here God hebben opgezocht in gebed, lezing van een hfst in de Bijbel en een korte overdenking ervan. En sávonds sluiten we als gezin de dag af.

W. Teellinck schreef :
" Het basis principe van de huisorde is de gedachte dat allen geneigd zijn tot het kwaad en tot het afdwalen van het Woord die moet worden gepraktizeerd en die door de ouders moet worden ingesteld om hun gezin een ander gedaente te laten krijgen dan de alghemem ghelegentheyt der huys-gesinden. De ouders moeten een kleyne kercke maeken daer Godts seghen sal op rusten."

Nou als dat zo, hoe kan dat dan gestalte hebben als ons huis geen huis van gebed zou zijn ?

Naar mijn idee moet huisgodienst en zeer fundamenteel onderdeel zijn van het christelijk gezin leven. Het is voor kinderen een zeer groot verschil als ze samen met ouders op hun knieen gaan en Zijn Aangezicht zoeken , en schuldbelijdenis doen, voorbeden doen...etc , dan dat er alleen maar wat religieuze kennis van het hoofd heerst. Dat is naar mijn idee ook een van reden van het verval in de kerken.

De puriteinen en ook nederlandse mannen van de nadere reformatie hebben over huigodsdienst bijzondere boeken geschreven :

W. Teellinck ; huysboec
P. Wittewrongel
O Heywood - family altar
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Hoe komt Ds. Op 't Hof erbij dat het bijna verdwenen is? Vraagt hij dat op huisbezoek? Misschien moet hij er dan bij vertellen wat hij ermee bedoelt.

Een voorbeeld: 's avonds bij het kinderen naar bed brengen, lezen wij uit de kinderbijbel, zingen de versjes van de week op school en peuterspeelzaal, bespreken samen waarvoor we gaan danken en bidden en leren de kinderen dan na het "Ik ga slapen ik ben moe" en vrij gebed te bidden. Toen ik een aantal malen in met name de Ierse en Schotse kerkgeschiedenis tegenkwam hoe mensen vertelden van het belang van de huisgodsdienst in hun als kind tot Jezus komen, besprak ik met mijn vrouw de wenselijkheid en mogelijkheden om ook een vorm van huisgodsdienst in te voeren. Maar toen bleek dat we het dus allang deden, alleen hadden we het altijd "het slapengaan-ritueel" genoemd en niet "huisgodsdienst"...

Wel blijven we nadenken over nieuwe invullingen voor als de kinderen ouder worden. Vaak wordt het een opgelegd geheel en dat werkt volgens mij contraproductief. BIj mijn vrouw thuis waren ze met z'n veertienen en als die allemaal (plus aanhang na verloop van tijd) zondags na het eten een psalmversje moesten opgeven was je zo een uur verder...
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Marjan
Berichten: 1009
Lid geworden op: 17 jan 2005, 21:02

Bericht door Marjan »

Wij hebben het toen de kinderen klein waren niet genoeg gedaan, hoewel we wel uit de kinderbijbel lazen en zongen aan tafel. Dat spijt ons wel, omdat je het later moeilijker in kunt voeren. Nu zijn ze tussen tien en twintig, en nu heb je meer gesprekken. Over de preek, over waar ze heen gaan (van rockconcert tot opwekkingsdiensten) dus het is eigenlijk meer een onderwerp van gesprek dan vroeger. We lezen ook een paar dagboekjes, aan tafel en 's avonds voor slapen gaan.
Be yourself, there are plenty of others.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6329
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Al dat negatieve ge-suggereer schieten we niks mee op. Bovendien wek je de waan het zelf wel goed voorelkaar te hebben.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Oorspronkelijk gepost door Admin
Van de week was Ds. op t Hof bij ons in de gemeente en in zijn preek merkte hij op dat de huisgodsdienst z goed als verdwenen is uit onze gezindte !
Ik denk dat hij daar gelijk in heeft.
Unionist het onderwerp wat ik aan stip was naar aanleiding van een preek die ik van Ds. Op t hof hoorde. ik heb niet de gehele context neer geschreven van wat hij in zijn preek zij... ja vraag " vraagt hij dat op huisbezoek" is het antwoord ' ja '
maar ook in gespreken op catechisaties. Als je als predikant goed oplet wat er om je heen gebeurd in je gemeente/ Gemeenten dan kun je al redelijk opmaken wat voor geestelijk leven er is binnen gezinnen... (niet om daar veroordelend mee om te gaan)
Ds. O. heeft het volgens jouw citaat over: in onze gezindte. Uit het derde citaat ga jij ervan uit dat hij een en ander opmaakt uit gesprekken, opmerkingen e.d. uit de gemeenten. Maar "onze gezindte" is volgens mij toch breder dan de gemeenten waar Ds. O. voorgaat.

Vandaar mijn twijfels bij zijn bewering.

"zo goed als verdwenen" is ook nogal stellig uitgedrukt.

Zou het niet zo kunnen zijn dat juist in de "lichtere" gemeenten meer aan huisgodsdienst gedaan wordt? Net zoals daar meer bijbel- en gebedskringen voorkomen?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gabrielle
Berichten: 1055
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:12

Bericht door Gabrielle »

De serie van Groen is handig te gebruiken zoals Egbert opmerkt.
Al verwatert het na verloop van tijd wel.
Dan is er dit en dan is er dat......

Samen zingen, vooral op zondag

En natuurliljk heb je wel regelmatig een gesprekje met je kinderen over geestelijke zaken, nalv een bijbelverhaal, of een aktuele gebeurtenis. Zomaar als ze blij uit school komen omdat ze een goed cijfer gehaald hebben, of omdat het zulk heerlijk weer is, dan ook op te merken dat het de Heere is Die zo goed voor ons zorgt etc.
Het zijn vaak van die kleine dingen/momenten, niet van te voren georganiseerd.
Ook over de preek, (al moet je dit niet te krampachtig doen, soms is er niet al te veel te bespreken ), toch pikken ze altijd wel wat op.


Toch kan het beter, schiet vaak te kort.
Plaats reactie