Ook ik zeg dat Gods geboden boven alles staat. En het grootste gebod is de liefde liefde vanuit Hem tot onszelf en de naaste. Dit gebod staat boven alle andere geboden.Herman schreef:Het gaat hier niet alleen om het navolgen van Jezus in zijn gestalte van nederigheid, het gaat ook om het gegeven dat de inzettingen van God boven alles gaan. Ik kan de denktrant niet goed volgen, dat iemand het meest christelijk is als hij maar nederig is. Dat lijkt me een eenzijdige benadering. Onrecht moeten we inderdaad kunnen ondergaan, maar wanneer het gaat om de waarheid, dan hoeven we niet te zwijgen. Jezus ondergaat gewillig de slagen en bespotting en antwoord niet één woord, maar als Zijn persoon en werk in het geding is dan antwoord hij op de vraag van de hogepriester: "Ik ben het".Forummer schreef:Wij hebben als het goed is een veel betere boodschap. Namelijk de liefde van God die Zijn Zoon naar de aarde zond, Jezus Christus die voor onze zonden heeft willen betalen. Voor gewone kerkmensen, voor deug-christenen, voor schoppende kerkmensen en voor irritante journalisten. Ja zelfs voor farizeeërs.
Afgelopen zondag mocht dat hier nog van de kansel klinken: Jezus is gewillig. Aan Hem ligt het niet!
Een ander element is dat hij het huis van Zijn Vader reinigde van de geldwissel bankiers en ander gespuis. De evangelist duidt dat als 'de ijver van uw huis heeft mij verteerd'.
Nu vrees ik dat de getoonde agressie niet geheel zuiver is te noemen. Maar bijbels gezien is bovenstaande op zijn minst belangrijk en mee te nemen in alle overwegingen.
Een ander element is dat we niet lichtvaardig mogen oordelen. Dus ook iemand die een journalist schopt moeten we eerst bevragen en vermanen, maar niet rücksichtslos veroordelen als de grootste crimineel. Hier of daar is het begrip tucht al geroepen. Dat begint wat mij betreft gewoon even met een kop koffie en de vraag 'was dit nu wel echt nodig' en niet met op voorhand te dreigen met uitsluiting. Dommer kan je het bijna niet doen.
Doordrukken van diensten wars van alle corona adviezen (en nogmaals het gaat me niet erom of ze goed zijn) heeft niets met die liefde te maken.
Waarom niet?
Omdat het uitgaat van ik.
Wanneer ik niet voorop staat. En het was geweest wat wilt U dat we doen?
Zou je dan als kerk doorduwen wat bij voorbaat al duidelijk als gevolg zou hebben wat er nu is gebeurt? De waarheid, het Evangelie is juist in het geding gekomen ipv dat er de ruimte was om te verkondigen.
En dat kerkleden agressief kunnen reageren. Was ook iets wat in beide plaatsen bekend was.
Zowel Krimpen als op Urk kon al die zondagen het Evangelie verkondigt worden. Was er ook de ruimte om met meer dan het minimale in de kerk te zijn. En naar mijn indruk werd dat ook gedaan.
Het wrange is dat juist door dat handelen van afgelopen zondag juist Zijn Naam onteerd is. En dat onteren wekte in het NT de toorn van Christus op.
Niet die journalisten hebben dat op hun geweten. Maar de kerk(leden) . De journalisten. Zij weten niet wat zij doen.
En nee de schoppende kerkleden zijn niet de grootste criminelen. Niet de kr of wie dan ook. Dat zijn ook nooit mijn woorden geweest.
Maar ik denk wel dat die briesende leeuw dichterbij en via onverwachte wegen werkt. En dat is dus niet alleen via de hijgerige wereld. Maar ook binnen onze eigen kring.
En als we dat echt zouden beseffen, worden we stil.