Maatregelen kerk ivm coronavirus

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

@Ad Anker, dank voor je laatste twee posts. Ik ben het helemaal met je eens. We zijn als kerken veel te soft en te meegaand geweest richting de overheid.

En verder blijkt de media ook weer eenzijdig. Ik lees niets over de persverklaring van de kerkenraad op Urk.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hollander »

Ambtenaar schreef:
Hollander schreef:De Mieraskerk houdt al maanden in afgeschaalde vorm de erediensten. Over ophef kunnen ze daar echter genoeg vertellen.
Volgens mij betreft het niet afschaling conform de routekaart voor de kerken. De situatie is al vrij lang 'zeer ernstig'. Dat betekent een samenkomst met maximaal 30 personen.
Dat is een ander punt, dat gaat over de mate van afschaling. De routekaart voor kerken is en blijft een advies. Bovendien is deze kaart pas sinds vorige week definitief gepubliceerd. De ruimte voor maatwerk (percentages) zijn eruit gesleuteld. Daarmee doe je geen recht aan de vraag voor maatwerk in het kader van de vrijheid van godsdienst en de scheiding van kerk en staat. Die routekaart is wat mij betreft mosterd na de maaltijd.
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Thuisvrouw »

Bloksteen schreef:Vreselijke uitspraken van het kerkenraadslid.
Ja dat weten we nu wel. Kijk, toen Petrus het oor afsloeg, wees Jezus zelf hem terecht maar Hij zette daarna het oor weer aan. Dat kan Jezus alleen, zoals Eilander terecht nog toevoegde.

Als Jezus door was blijven gaan en benadrukken hoe vreselijk het wel niet was, en onbehoorlijk en foei, foei enz. Dat lees ik niet.

En de discipelen hadden er ook maar een schepje boven op gedaan, dan had het allemaal zo lang geduurd hé. Dat zou de man zonder oor en het oor zelf niet ten goede zijn gekomen.

Doe dan nu hetzelfde en ga in deze bange tijd niet lopen deugen. Er zijn meer dingen vreselijk en: Wie meent te staan, zie toe dat hij niet valt.

De Pownews meneer had maar juist op jouw gevoelige teen moeten gaan staan. Een beetje invoelendheid, wat wat anders is als goedpraten, is ook wel een dingetje.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12250
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

Ik deel de opmerking van Van Lieburg dat de gezindte zich verder moet emanciperen en niet zo in de slachtofferrol moet kruipen.
Ik ben het met het woordgebruik niet eens. Het klopt dat de gezindte op grotere afstand komt te staan van het geheel van de maatschappij, maar dat is niet persé radicalisering in actieve vorm. Noem het een afglijden naar een sterker isolement, ofzo.
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

vriend-en-metgezel schreef:
Ambtenaar schreef:https://www.trouw.nl/religie-filosofie/ ... ~be883491/

Prof. Fred van Lieburg over radicalisering.
Waarom noemt hij Sionkerk een buitenbeentje / afsplitsing van een afsplitsing? Het is toch een doorsnee gergem?

Ik vind het overigens geen sterk artikel. Ik geloof niet dat er een verschuiving heeft plaatsgevonden in de kerken. Het onbegrip bij seculieren is toegenomen, dat wel.
Dat ben ik niet met je eens. Er is wel degelijk een duidelijke verschuiving te zien in de kerken, ook op dit forum.

Als je de GG Urk een doorsnee Ger Gem noemt, dan ben je toch gewoon in het geheel niet op de hoogte? Nog afgezien van de algemeen bekende zaken die Bloksteen noemt, is dat al gewoon duidelijk als je naar de beelden kijkt.
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Ad Anker schreef:
Ambtenaar schreef:
pierre27 schreef: Excessen afwijzen en het hoofd omhoog.
Je gaat voorbij aan het feit dat openstelling van de kerken het exces is, waardoor dit alles is veroorzaakt.
De oorzaak is, naar mijn mening, dat we al niet veel eerder als kerken zijn gaan verruimen. Met als hoofdmotief de Bijbelse opdracht de onderlinge samenkomsten niet na te laten. Een bijmotief kan zijn dat kerkelijke samenkomsten, met de nodige voorzichtigheid en maatregelen, nauwelijks hebben bijgedragen aan de toename vsn besmettingen.

Hadden we zij aan zij al veel eerder verruimd, was deze ophef veel minder geweest. De Sion- en Mieraskerk verdienen onze onvoorwaardelijke steun.
Dat laatste ben ik niet met je eens. Wat er in beide kerken gebeurt, is een tekortschieten van de rol van het kerkverband. Het is op dit forum niet toegestaan onbevoegd diagnoses te stellen op afstand, maar wat er in de kerk in Krimpen gezegd wordt, is ongehoord en zou mijns inziens tot tuchtmaatregelen aanleiding moeten zijn.
merel
Berichten: 10138
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef:'Naar mijn mening'... was je nog vergeten bij te voegen.
Nee hoor. Als beide kerkenraden hadden besloten om de diensten in afgeschaalde vorm te houden, was er überhaupt geen ophef geweest.
Dat klopt, het causale verband staat inmiddels wel vast.
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Er zijn meerdere soorten causaal verband. Maar dat terzijde.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3110
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Lilian1975 »

Ad Anker schreef:
Hollander schreef:
Ambtenaar schreef:
eilander schreef:'Naar mijn mening'... was je nog vergeten bij te voegen.
Nee hoor. Als beide kerkenraden hadden besloten om de diensten in afgeschaalde vorm te houden, was er überhaupt geen ophef geweest.
De Mieraskerk houdt al maanden in afgeschaalde vorm de erediensten. Over ophef kunnen ze daar echter genoeg vertellen.
Precies, die gemeente is ontdekt door de regenboogbeweging en nu het mikpunt van de boze. Er is ook niets nieuws onder de zon.
De hele gereformeerde gezindte is nu een mikpunt van deze beweging. Wat niet wegneemt dat je ook daarin wijs moet handelen. En dat lijkt hier een beetje te ontbreken.
Dat kan aan persoonlijkheid van zo'n predikant liggen. Maar kennelijk is de kr ook niet in staat daar leiding aan te geven.

Net als de scholenkwestie. Hoe ingewikkeld ook. En hoe je het ook nooit goed zult doen zolang je niet de normen en waarden omarmd van de regenboogbeweging...
Maar op papier lijkt het allemaal zo mooi. Pedagogisch klimaat...waar vrijheid is om... echter de praktijk is toch een stuk weerbarstiger. Niet alleen mbt de regenboogbeweging. Maar alles rondom wat afwijkt van de morres van een deel van de refobevolking. Die hun eigen wetten, normen en waarden hebben. Waar discriminatie, racisme, dubbel moraal, uitsluiting heel gewoon is waardoor dat veilige klimaat eigenlijk niet bestaat, waar zelfs geweld met uitlokking formeel afgewezen wordt maar eigenlijk wel begrijpelijk gevonden wordt... waar een groot deel van predikanten en kr leden niet half doorheeft waar hun jeugd mee bezig is. Idem ouders. Of waar die het wel doorhebben denken dat het het geen kwaad kan omdat ....(en vul maar in).


Het artikel van van Lieburg pakt maar een deel van het probleem. Want binnen de refogezindte is er ook een groot probleem. Heel groot probleem. En zolang we dat verzwijgen, ontkennen of negeren of kleiner maken dan het is . Kan je alles mooi vastleggen in protocollen. In wat dan ook...
De oorzaak van dat probleem heeft een diepere geestelijke oorzaak. (M.i.) en is niet alleen sociologisch te verklaren. Ook is het niet op te lossen met wat assertiviteit etc. Er is meer nodig. Veel meer. En dan zal er vijandschap blijven. Maar diezelfde vijandschap leeft nu volop in onze gezindte zelf, binnenuit. En maakt veel dingen terecht voor de buitenwereld zeer ongeloofwaardig.
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 30 mar 2021, 09:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Ambtenaar
Berichten: 9387
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ambtenaar »

Hollander schreef: Dat is een ander punt, dat gaat over de mate van afschaling. De routekaart voor kerken is en blijft een advies. Bovendien is deze kaart pas sinds vorige week definitief gepubliceerd. De ruimte voor maatwerk (percentages) zijn eruit gesleuteld. Daarmee doe je geen recht aan de vraag voor maatwerk in het kader van de vrijheid van godsdienst en de scheiding van kerk en staat. Die routekaart is wat mij betreft mosterd na de maaltijd.
Er is nu een specifieke routekaart voor de kerken. De meer algemene routekaart gaf ook duidelijk aan dat in de huidige situatie bijeenkomsten van meer dan 30 personen niet gewenst is.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12250
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

Lilian1975 schreef:De oorzaak van dat probleem heeft een diepere geestelijke oorzaak. (M.i.) en is niet alleen sociologisch te verklaren. Ook is het niet op te lossen met wat assertiviteit etc. Er is meer nodig. Veel meer. En dan zal er vijandschap blijven. Maar diezelfde vijandschap leeft nu volop in onze gezindte zelf, binnenuit. En maakt veel dingen terecht voor de buitenwereld zeer ongeloofwaardig.
Er lopen twee zaken door elkaar die je niet in alle gevallen op elkaar kunt betrekken. Rond 1610 sloegen de bavianen en slijkgeuzen ook op elkaar in. In 1834 en daarna kwam er ook behoorlijk wat geweld los. Kerkgangers verschillen in hun gedrag maar weinig van het gemiddelde deel van het volk. Dus daar moet je dan geen overspannen verwachting op neer te leggen. De eis tot liefde geldt iedereen, maar wie zichzelf kent weet dat hij/zij ook losse handjes kan hebben. Of je verkeerd onder de gezegende omstandigheden nooit met niemand een conflict te hebben oplossen. Ik zou toch echt een matig oordeel vellen. En niet meegaan in een voorgestelde tuchtmaatregel, uitbanning en dergelijke zware zaken meer.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10689
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ad Anker »

Wat de boodschap van gergeminfo nav de zondagse gebeurtenissen wil duiden ontgaat me even. Wie helpt. Ik heb het een paar keer gelezen maar het is me niet helder.
Erskinees
Berichten: 2793
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erskinees »

Het zal gewoon een algemeen bericht zijn n.a.v. vragen die men krijgt vanuit leden en vanuit de pers.
Mooi bericht. Ik ben er erg blij mee. Geweld wordt afgekeurd. De nood van het niet kunnen samenkomen wegens de pandemie leggen we allereerst aan de Heere Zelf voor i.p.v. zelf regels afschaffen.
Laatst gewijzigd door Erskinees op 30 mar 2021, 09:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Ambtenaar
Berichten: 9387
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef:@Ad Anker, dank voor je laatste twee posts. Ik ben het helemaal met je eens. We zijn als kerken veel te soft en te meegaand geweest richting de overheid.

En verder blijkt de media ook weer eenzijdig. Ik lees niets over de persverklaring van de kerkenraad op Urk.
Kerken conformeren zich aan beperkingen om maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen. Niet om de overheid te plezieren. Dat je dat verschil niet ziet, zegt voldoende. Maar je bent niet de enige met radicale opvattingen op dit forum.

En waarom je niets hoort over een persverklaring? Als je woordvoerder journalisten vergelijkt met de SS en terroristen, dan heb je terecht het label gekkie opgespeld gekregen.
Ambtenaar
Berichten: 9387
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ambtenaar »

Ad Anker schreef:Wat de boodschap van gergeminfo nav de zondagse gebeurtenissen wil duiden ontgaat me even. Wie helpt. Ik heb het een paar keer gelezen maar het is me niet helder.
Dat is toch vrij helder? Het is een tik op de vingers van de Urkers.
Plaats reactie