Staan naar een levend geloof (Uit: Gelezen (geloofsopbouwend)

DDD

Re: Staan naar een levend geloof (Uit: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door DDD »

Nee, maar verschillen van mening over bijzaken zijn er altijd al geweest. Daar wind ik mij in het geheel niet over op, integendeel. Ik schrijf herhaaldelijk op dit forum dat gewone gelovigen zich daar helemaal niet druk om moeten maken.

Maar als het komt tot uitwassen waarin oudvaders 'onschadelijk' worden gemaakt door te zeggen dat ze 'daar gewoon niets van kenden' dan gaat dat mijns inziens vele malen te ver.
Valcke

Bericht door Valcke »

DDD, ik vind jouw postings heel 'dubbel' wanneer ik kijk naar je andere opvattingen, bv. als het gaat om de vrouw in het ambt, homofilie en gender, schepping en evolutie, het Schriftgezag, enzovoort. Dat valt niet te rijmen met een zogenaamd pleidooi voor de (oude) gereformeerde leer. Ik kan het eerlijk gezegd niet serieus nemen en voel dezelfde moeite als die ook Ad hier benoemd heeft.
DDD

Bericht door DDD »

Ik pleit helemaal niet voor de oude gereformeerde leer, voor zover die er al op dit punt zou zijn. Ik weet niet beter, of op het punt van de standen in het genadeleven is al heel lang verschil van inzicht, en deels is dat een kwestie van definitie en deels ook niet. Ik vind zelf de onderscheidingen van Van der Kemp weinig dienstig aan een eenvoudig geloof. Maar daarom hoeven we nog niet te ontkennen dat hij deze visie had.

Ik maak wel ernstig bezwaar tegen geschiedvervalsing. En die lijkt duidelijk aan de orde in de citaten waarnaar Ad Anker verwijst (waar hij het zelf niet mee eens is, trouwens, daar niet van.)

En verder heb je -in tamelijk beperkte mate, net als Ad Anker- last van het consensus-fenomeen dat ik zojuist beschreef. Maar goed, dat kan veel erger, en zolang het bij ongemak en ergernis blijft, is het vooral mijn taak om ergernis zoveel mogelijk te voorkomen.

En wat betreft die andere opvattingen: de gereformeerde gezindte, ook de bevindelijke flank daarvan, heeft zich in allerlei opzichten aangepast en veranderd. De punten die jij noemt, zullen daarop vermoedelijk geen uitzondering zijn. Ik loop hooguit wat voor de troepen uit. Maar goed, dat zou je zelfingenomen kunnen noemen, en zo bedoel ik het niet. En er zal ook veel uit de kast getrokken worden om deze veranderingen van inzicht te bestrijden. Dat zie je ook op dit forum. Een deel van de gelovigen zal afhaken, juist vanwege deze strijd. Ik vind het allemaal heel spijtig. Maar in dit verband doet het verder mijns inziens niet zo ter zake, behalve dan dat ook in het aanpassen van morele normen nog wel enige sprake is van geschiedvervalsing of -ontkenning.

Ik heb er begrip voor als je vindt dat de gereformeerde leer bij wijze van spreken bij jou in betere handen is dan bij mij. Ik denk oprecht dat het andersom is. Vandaar dat we het niet altijd eens. zijn.
Laatst gewijzigd door DDD op 23 mar 2021, 10:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Valcke

Bericht door Valcke »

DDD schreef:Ik pleit helemaal niet voor de oude gereformeerde leer, voor zover die er al op dit punt zou zijn.
O.k. dat is dan duidelijk. Daarmee neem je in elk geval het 'dubbele' in jouw postings niet weg, integendeel.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef:Ik pleit helemaal niet voor de oude gereformeerde leer, voor zover die er al op dit punt zou zijn. Ik weet niet beter, of op het punt van de standen in het genadeleven is al heel lang verschil van inzicht, en deels is dat een kwestie van definitie en deels ook niet. Ik vind zelf de onderscheidingen van Van der Kemp weinig dienstig aan een eenvoudig geloof. Maar daarom hoeven we nog niet te ontkennen dat hij deze visie had.
Ik kan mij herinneren uit vorige discussies, dat jij het niet nodig vindt dat iemand zaken 'ervaart' om een gelovige te kunnen zijn. Als je gelooft zonder die 'ervaringen', ben je volgens jou een 'eenvoudige gelovige'. Klopt dat of vergis ik mij hierin? Als het klopt, verklaart dit veel van jouw reacties, met een zgn. beroep op de 'gereformeerde leer'. Maar nogmaals, ik kan mij vergissen.
DDD

Bericht door DDD »

Nee. Dan heb ik mij onduidelijk uitgedrukt. Dat kan heel goed hoor, een misverstand zit in een klein hoekje.

Ellende, verlossing en dankbaarheid zijn onderdelen van het ware geloof, ook in de ervaring daarvan. Dat kan iedereen op zijn eigen manier meemaken, maar het betreft mijns inziens wel belangrijke perspectieven waarmee de gelovige naar zijn leven en verhouding met God kijkt.

Maar als het gaat om de geloofservaringen, zie je dat mensen wedergeboorte en geloof op verschillende momenten in de ervaring van het heil aan de orde stellen. En ik vind dat mensen zich niet zo druk moeten maken over het precieze moment waarop dit of dat gebeurt. Jij maakt er een groot punt van, omdat het 'binnen of buiten' zou zijn. Ik geloof dat je daarmee geen recht doet aan de verkiezing en aan God vrijmacht in de leiding van zijn kinderen.

Als het gaat om allerlei aanvullende belevingen, denk ik dat daaraan geen einde is. Ik heb wel eens geschreven dat ik verwacht nog een verschil tussen eerste en tweede paasdag te zullen horen. Dat nader omschrijven en verbijzonderen is wel deels nieuw, en daar ben ik niet enthousiast over. Ik vind dat het veel duisternis en ongeloof meebrengt, zeker als mensen wisselende predikanten hebben. Anders kan de heilige Geest zich in de middellijke weg wel aanpassen aan de gedachten van de predikant, maar als iedere dominee zijn eigen verhaal als maat hanteert, blijven de eenvoudige gelovigen vertwijfeld achter, want er is dan altijd van alles wat ontbreekt.

Maar goed. Dat was allemaal hier niet de aanleiding, dat was de opmerking van Ad Anker over de oudvaders.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef:En ik vind dat mensen zich niet zo druk moeten maken over het precieze moment waarop dit of dat gebeurt. Jij maakt er een groot punt van, omdat het 'binnen of buiten' zou zijn. Ik geloof dat je daarmee geen recht doet aan de verkiezing en aan God vrijmacht in de leiding van zijn kinderen.
Kijk, hier heb ik moeite mee. Je relativeert wat ik zeg enorm op een heel vriendelijke manier. Maar daarmee zeg je nogal wat. Ik denk dat het punt van het tot geloof komen zeker zeer belangrijk is. Wat mensen daarvóór ervaren wordt dan vaak 'oefeningen van het geloof' genoemd, maar dat is m.i. misleidend. Zolang Christus niet aan de ziel geopenbaard is, kan er geen sprake zijn van een 'levend geloof'. Daarmee zeg ik niet dat die voorafgaande dingen waardeloos zijn, ik weet ook niet of je dit nu wel of geen 'eerste ritselingen van het leven mag noemen', maar ik heb i.e.g. liever te maken met degenen die dat wél zeggen dan degenen die de hele kwestie bagatelliseren, zoals jij dat doet.
Valcke

Bericht door Valcke »

Valcke schreef:DDD, ik vind jouw postings heel 'dubbel' wanneer ik kijk naar je andere opvattingen, bv. als het gaat om de vrouw in het ambt, homofilie en gender, schepping en evolutie, het Schriftgezag, enzovoort. Dat valt niet te rijmen met een zogenaamd pleidooi voor de (oude) gereformeerde leer. Ik kan het eerlijk gezegd niet serieus nemen en voel dezelfde moeite als die ook Ad hier benoemd heeft.
DDD schreef:En wat betreft die andere opvattingen: de gereformeerde gezindte, ook de bevindelijke flank daarvan, heeft zich in allerlei opzichten aangepast en veranderd. De punten die jij noemt, zullen daarop vermoedelijk geen uitzondering zijn. Ik loop hooguit wat voor de troepen uit.
Te triest voor woorden. En ook triest dat dit hier allemaal kan en mag... zolang mensen als jij hier door kunnen gaan, is de binding aan de belijdenis op dit forum een wassen neus.
DDD

Bericht door DDD »

Ik kijk er nog eens naar, en ik zie tot mijn schrik dat de woorden schepping en evolutie en schriftgezag mij niet waren opgevallen. Maar daar doelde ik niet op in mijn reactie, al kan ik mij voorstellen dat Valcke dat op één lijn stelt.

Maar ik haast mij om te benadrukken dat ik de drie formulieren van eenheid integraal voor mijn rekening neem, anders dan veel mensen hier die HC vraag 74 niet accepteren of laten buikspreken. Zelfs de 'vervloekte afgoderij', al vind ik het onnodig scherp, kan ik nog volgen.

Wat dat betreft is jouw citaat over de 'oude gereformeerde leer' wel erg misleidend, want mijn stelling is natuurlijk dat er op het betreffende punt geen consensus is in de oude gereformeerde leer.
Laatst gewijzigd door DDD op 23 mar 2021, 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD

Bericht door DDD »

Posthoorn schreef:
DDD schreef:En ik vind dat mensen zich niet zo druk moeten maken over het precieze moment waarop dit of dat gebeurt. Jij maakt er een groot punt van, omdat het 'binnen of buiten' zou zijn. Ik geloof dat je daarmee geen recht doet aan de verkiezing en aan God vrijmacht in de leiding van zijn kinderen.
Kijk, hier heb ik moeite mee. Je relativeert wat ik zeg enorm op een heel vriendelijke manier. Maar daarmee zeg je nogal wat. Ik denk dat het punt van het tot geloof komen zeker zeer belangrijk is. Wat mensen daarvóór ervaren wordt dan vaak 'oefeningen van het geloof' genoemd, maar dat is m.i. misleidend. Zolang Christus niet aan de ziel geopenbaard is, kan er geen sprake zijn van een 'levend geloof'. Daarmee zeg ik niet dat die voorafgaande dingen waardeloos zijn, ik weet ook niet of je dit nu wel of geen 'eerste ritselingen van het leven mag noemen', maar ik heb i.e.g. liever te maken met degenen die dat wél zeggen dan degenen die de hele kwestie bagatelliseren, zoals jij dat doet.
Als ik moet kiezen, dan denk ik dat de heersende leer in de GG pastoraler is, alleen pakt die zo in de praktijk niet uit. Maar ik vind het inderdaad het indringen in dingen die niet voor ons bestemd zijn. Ik doe mijn best om het aardig te formuleren, maar ik kan niet wegnemen dat ik de nadruk op dit soort geschilpunten heel onvruchtbaar vind.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

DDD schreef:Ik kijk er nog eens naar, en ik zie tot mijn schrik dat de woorden schepping en evolutie en schriftgezag mij niet waren opgevallen. Maar daar doelde ik niet op in mijn reactie, al kan ik mij voorstellen dat Valcke dat op één lijn stelt.

Maar ik haast mij om te benadrukken dat ik de drie formulieren van eenheid integraal voor mijn rekening neem, anders dan veel mensen hier die zondag 74 niet accepteren of laten buikspreken. Zelfs de 'vervloekte afgoderij', al vind ik het onnodig scherp, kan ik nog volgen.

Wat dat betreft is jouw citaat over de 'oude gereformeerde leer' wel erg misleidend, want mijn stelling is natuurlijk dat er op het betreffende punt geen consensus is in de oude gereformeerde leer.
Welke bedoel je nu?
- Niet meer zo actief -
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef:Als ik moet kiezen, dan denk ik dat de heersende leer in de GG pastoraler is, alleen pakt die zo in de praktijk niet uit. Maar ik vind het inderdaad het indringen in dingen die niet voor ons bestemd zijn. Ik doe mijn best om het aardig te formuleren, maar ik kan niet wegnemen dat ik de nadruk op dit soort geschilpunten heel onvruchtbaar vind.
Dus bijv. wat ik citeerde van Boston vind jij 'indringen in dingen die niet voor ons bestemd zijn'?
Susanna

Bericht door Susanna »

Ik zou zeggen: terug naar de Schriften!

De Schrift verbindt geloven met zekerheid. Zekerheid behoort tot de natuur van het geloof omdat het wezen van het geloof gekenmerkt is door een vertrouwen op God en Zijn beloften. Het zijn de beloften die vastheid en zekerheid geven aan de gelovige.

God is de Eerste. Hij maakt de onwillige gewillig. De bekering van Saulus is daar een goed voorbeeld van. En zo door Hem bewogen, beweegt de zondaar ook. Het werk van de Heilige Geest is niet te weerstaan en de zondaar gaat in Hem geloven, door de genade die hij ontvangen heeft. Er staan helpende voorbeelden in de Bijbel: Lydia, de stokbewaarder, de Samaritaanse vrouw, de blindgeborene. de Joden op het tempelplein op de Pinksterdag.

Als je dit echt theologisch wil omvatten: notitia , assensus en fiducia ( drie essentiële aspecten van bijbels geloof ) Dat is immers wat de ouden zeiden?
DDD

Bericht door DDD »

Mannetje schreef:
DDD schreef:Ik kijk er nog eens naar, en ik zie tot mijn schrik dat de woorden schepping en evolutie en schriftgezag mij niet waren opgevallen. Maar daar doelde ik niet op in mijn reactie, al kan ik mij voorstellen dat Valcke dat op één lijn stelt.

Maar ik haast mij om te benadrukken dat ik de drie formulieren van eenheid integraal voor mijn rekening neem, anders dan veel mensen hier die zondag 74 niet accepteren of laten buikspreken. Zelfs de 'vervloekte afgoderij', al vind ik het onnodig scherp, kan ik nog volgen.

Welke bedoel je nu?
Vraag 74. Ik lijk nog niet helemaal wakker.
DDD

Bericht door DDD »

Posthoorn schreef:
DDD schreef:Als ik moet kiezen, dan denk ik dat de heersende leer in de GG pastoraler is, alleen pakt die zo in de praktijk niet uit. Maar ik vind het inderdaad het indringen in dingen die niet voor ons bestemd zijn. Ik doe mijn best om het aardig te formuleren, maar ik kan niet wegnemen dat ik de nadruk op dit soort geschilpunten heel onvruchtbaar vind.
Dus bijv. wat ik citeerde van Boston vind jij 'indringen in dingen die niet voor ons bestemd zijn'?
Dat is mij zo niet opgevallen.
Plaats reactie