Maatregelen kerk ivm coronavirus

Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Forummer »

Ronaldus schreef:Van kerkelijke corona maatregelen naar verkleinwoordjes....
En ik wilde net komen met zondag 39..... Afbeelding
Iets posten over zondag 39 kan alsnog hoor. Wat mij betreft zonder de verkleinwoorden ;)
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Silo
Berichten: 225
Lid geworden op: 07 sep 2017, 21:14

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Silo »

Zomaar benieuwd. Weten medeforummers of er in onze gezindte nu ook kerken zijn die het aantal leesdiensten wat beperken door soms een ergens anders opgenomen videopreek uit te zenden? Bijvoorbeeld met een scherm of beamer voorin de kerk. Ik weet dat het in de afgescheiden Gkv-kerken wel gebeurt vanwege het predikantentekort daar. Nu we grotendeels geen bezwaren meer blijken te hebben tegen een camera in de kerk lijkt me dat dit toch ook een oplossing is om het aantal leesdiensten bij ons wat te verkleinen.
Geytenbeekje
Berichten: 8331
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Geytenbeekje »

Silo schreef:Zomaar benieuwd. Weten medeforummers of er in onze gezindte nu ook kerken zijn die het aantal leesdiensten wat beperken door soms een ergens anders opgenomen videopreek uit te zenden? Bijvoorbeeld met een scherm of beamer voorin de kerk. Ik weet dat het in de afgescheiden Gkv-kerken wel gebeurt vanwege het predikantentekort daar. Nu we grotendeels geen bezwaren meer blijken te hebben tegen een camera in de kerk lijkt me dat dit toch ook een oplossing is om het aantal leesdiensten bij ons wat te verkleinen.
Hoe zit het precies met de voorbeden voor gemeenteleden ?
Ga je dan niet tegen de AVG in ?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Tiberius »

Ik zie er geen bezwaar tegen.
Mits de preek uiteraard wel goed uitgezocht wordt, of het voor de betreffende gemeente actueel is. Net zoals een predikant of leesouderling zijn preek daar op maakt of uitzoekt.
Silo
Berichten: 225
Lid geworden op: 07 sep 2017, 21:14

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Silo »

Geytenbeekje schreef: Hoe zit het precies met de voorbeden voor gemeenteleden ?
Ga je dan niet tegen de AVG in ?
Een ouderling start de dienst en doet het gebed alleen de preek werkt via video. Een ouderling sluit weer af.
Tiberius schreef:Ik zie er geen bezwaar tegen.
Mits de preek uiteraard wel goed uitgezocht wordt, of het voor de betreffende gemeente actueel is. Net zoals een predikant of leesouderling zijn preek daar op maakt of uitzoekt.
Eens Tiberius. Ik zie dus ook geen bezwaren en daarom gooi ik het balletje op.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 923
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Adagio »

Silo schreef:Nu we grotendeels geen bezwaren meer blijken te hebben tegen een camera in de kerk lijkt me dat dit toch ook een oplossing is ...
En hopelijk is er nog hartzeer over de verachtering van de 'tempeldienst'

Haggaï 1.
"Alzo spreekt de HEERE der heirscharen, zeggende: Dit volk zegt: De tijd is niet gekomen, de tijd dat des HEEREN huis gebouwd worde.
En het woord des HEEREN geschiedde door den dienst van den profeet Haggaï, zeggende: Is het voor ulieden wel de tijd dat gij woont in uw gewelfde huizen, en zal dit huis woest zijn?
Nu dan, alzo zegt de HEERE der heirscharen: Stelt uw hart op uw wegen. Gij zaait veel, en gij brengt weinig in; gij eet, maar niet tot verzadiging; gij drinkt, maar niet tot dronken wordens toe; gij kleedt u, maar niet tot uw verwarming; en wie loon ontvangt, die ontvangt dat loon in een doorboorden buidel. Alzo zegt de HEERE der heirscharen: Stelt uw hart op uw wegen. Klimt op het gebergte en brengt hout aan en bouwt dit huis, en Ik zal een welgevallen daaraan hebben en verheerlijkt worden, zegt de HEERE. Gij ziet om naar veel, maar zie, gij bekomt weinig; en als gij het in huis gebracht hebt, zo blaas Ik daarin.
Waarom dat? spreekt de HEERE der heirscharen. Om Mijns huizes wil, hetwelk woest is, en dat gij loopt elk voor zijn eigen huis. Daarom onthouden zich de hemelen over u, dat er geen dauw is, en het land onthoudt zijn vruchten. Want Ik heb een droogte geroepen over het land en over de bergen, en over het koren en over den most en over de olie, en over hetgeen dat de aardbodem zou voortbrengen; ook over de mensen en over de beesten, en over allen arbeid der handen."
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Forummer »

Adagio schreef:
Silo schreef:Nu we grotendeels geen bezwaren meer blijken te hebben tegen een camera in de kerk lijkt me dat dit toch ook een oplossing is ...
En hopelijk is er nog hartzeer over de verachtering van de 'tempeldienst'

Haggaï 1.
"Alzo spreekt de HEERE der heirscharen, zeggende: Dit volk zegt: De tijd is niet gekomen, de tijd dat des HEEREN huis gebouwd worde.
En het woord des HEEREN geschiedde door den dienst van den profeet Haggaï, zeggende: Is het voor ulieden wel de tijd dat gij woont in uw gewelfde huizen, en zal dit huis woest zijn?
Nu dan, alzo zegt de HEERE der heirscharen: Stelt uw hart op uw wegen. Gij zaait veel, en gij brengt weinig in; gij eet, maar niet tot verzadiging; gij drinkt, maar niet tot dronken wordens toe; gij kleedt u, maar niet tot uw verwarming; en wie loon ontvangt, die ontvangt dat loon in een doorboorden buidel. Alzo zegt de HEERE der heirscharen: Stelt uw hart op uw wegen. Klimt op het gebergte en brengt hout aan en bouwt dit huis, en Ik zal een welgevallen daaraan hebben en verheerlijkt worden, zegt de HEERE. Gij ziet om naar veel, maar zie, gij bekomt weinig; en als gij het in huis gebracht hebt, zo blaas Ik daarin.
Waarom dat? spreekt de HEERE der heirscharen. Om Mijns huizes wil, hetwelk woest is, en dat gij loopt elk voor zijn eigen huis. Daarom onthouden zich de hemelen over u, dat er geen dauw is, en het land onthoudt zijn vruchten. Want Ik heb een droogte geroepen over het land en over de bergen, en over het koren en over den most en over de olie, en over hetgeen dat de aardbodem zou voortbrengen; ook over de mensen en over de beesten, en over allen arbeid der handen."

Mooi, zo'n citaat uit Gods Woord. Kun je ook uitleggen hoe jij dit tekstgedeelte verklaart mbt de camera in de kerk? Want dat is mij niet erg duidelijk.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2481
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bonny »

Geytenbeekje schreef:
Silo schreef:Zomaar benieuwd. Weten medeforummers of er in onze gezindte nu ook kerken zijn die het aantal leesdiensten wat beperken door soms een ergens anders opgenomen videopreek uit te zenden? Bijvoorbeeld met een scherm of beamer voorin de kerk. Ik weet dat het in de afgescheiden Gkv-kerken wel gebeurt vanwege het predikantentekort daar. Nu we grotendeels geen bezwaren meer blijken te hebben tegen een camera in de kerk lijkt me dat dit toch ook een oplossing is om het aantal leesdiensten bij ons wat te verkleinen.
Hoe zit het precies met de voorbeden voor gemeenteleden ?
Ga je dan niet tegen de AVG in ?
Dat geldt evenzo bij een dienst via de website/kerkdienstgemist.nl o.i.d. Maar als gemeenteleden geen probleem hebben met het feit dat voorbede uitgezonden word, dan kan het allemaal.
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 923
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Adagio »

Forummer schreef:
Adagio schreef:
Silo schreef:Nu we grotendeels geen bezwaren meer blijken te hebben tegen een camera in de kerk lijkt me dat dit toch ook een oplossing is ...
En hopelijk is er nog hartzeer over de verachtering van de 'tempeldienst'

Haggaï 1.
"Alzo spreekt de HEERE der heirscharen, zeggende: Dit volk zegt: De tijd is niet gekomen, de tijd dat des HEEREN huis gebouwd worde.
En het woord des HEEREN geschiedde door den dienst van den profeet Haggaï, zeggende: Is het voor ulieden wel de tijd dat gij woont in uw gewelfde huizen, en zal dit huis woest zijn?
Nu dan, alzo zegt de HEERE der heirscharen: Stelt uw hart op uw wegen. Gij zaait veel, en gij brengt weinig in; gij eet, maar niet tot verzadiging; gij drinkt, maar niet tot dronken wordens toe; gij kleedt u, maar niet tot uw verwarming; en wie loon ontvangt, die ontvangt dat loon in een doorboorden buidel. Alzo zegt de HEERE der heirscharen: Stelt uw hart op uw wegen. Klimt op het gebergte en brengt hout aan en bouwt dit huis, en Ik zal een welgevallen daaraan hebben en verheerlijkt worden, zegt de HEERE. Gij ziet om naar veel, maar zie, gij bekomt weinig; en als gij het in huis gebracht hebt, zo blaas Ik daarin.
Waarom dat? spreekt de HEERE der heirscharen. Om Mijns huizes wil, hetwelk woest is, en dat gij loopt elk voor zijn eigen huis. Daarom onthouden zich de hemelen over u, dat er geen dauw is, en het land onthoudt zijn vruchten. Want Ik heb een droogte geroepen over het land en over de bergen, en over het koren en over den most en over de olie, en over hetgeen dat de aardbodem zou voortbrengen; ook over de mensen en over de beesten, en over allen arbeid der handen."

Mooi, zo'n citaat uit Gods Woord. Kun je ook uitleggen hoe jij dit tekstgedeelte verklaart mbt de camera in de kerk? Want dat is mij niet erg duidelijk.
Weet je Forummer, het viel mij zo op dat er (met alle goede bedoelingen, ongemerkt wellicht) gesproken wordt over een "oplossing" van de teloorgang van de kerkendienst. Die oplossing moet de camera zijn. Jawel, zegt de profeet Haggaï tegen het volk, door de tijdsomstandigheden vinden jullie het nu niet de tijd om het huis van de Heere te bouwen. Kennelijk is het wel de tijd om in eigen gewelfde huizen te zitten, bij wijze van spreken knus naast de kachel. Wordt er wel getreurd over het verval van de werkplaats van de Heilige Geest? Is het zo dat jullie het nodiger achten om maatregelen te nemen tegen Mijn slaande hand, dan dat het land naar Zijn gebod wandelt? Is de zaak met maatregelen opgelost? Merken jullie wel, dat God een droogte geroepen heeft over het land en over de bergen, over het koren en over de most en olie, over de mensen en beesten?

De kanttekenaren hebben de volgende inleiding geplaatst:
Haggaï, Zacharia en Maleachi hebben alle drie geleefd en geprofeteerd ten tijde van de verlossing der Joden uit de Babylonische gevangenis. Zij vermanen het volk zeer naarstiglijk tot de wederopbouwing des tempels en van de stad Jeruzalem; want nadat zij de fundamenten des tempels gelegd hadden, zo wendde zich nagenoeg een ieder tot de opbouwing van zijn eigen huis, en lieten den bouw des tempels een tijdlang berusten (..). De voornaamste argumenten of beweegredenen, welke de profeet Haggaï gebruikt heeft om het volk tot den versloften bouw des tempels op te wekken, zijn inzonderheid deze:
  1. Vooreerst, dat het billijk is, dat Goddelijke zaken vóór aardse en tijdelijke bevorderd worden, hetwelk zo het niet geschiedde, zo zou ook God Zijn zegen tot de tijdelijke niet geven;
  2. ten andere, zo verklaart de profeet, dat de voortreffelijkheid van den tweeden tempel veel groter zou zijn dan van den eersten, namelijk daarom, omdat Christus lichamelijk in denzelven verschijnen en prediken zou, en voorts in Zijn kerk wonen zou met Zijn genade en Geest.
  3. Hier komt de derde voortdrijvende aansporing bij, dat God Zijn zegen tot dit werk gevende, hetzelve lichtelijk zou te volvoeren wezen.
En wat gebeurt er in de kerk? Is daar Godsvreze of ook vreemd vuur? In vroeger tijden moest Ezechiel het volk aanzeggen dat het oordeel zou beginnen van het huis Gods "En de heerlijkheid van den God Israëls hief zich op van den cherub, waarop Hij was, tot den dorpel van het huis; en Hij riep tot den Man Die met linnen bekleed was, Die den schrijvers-inktkoker aan Zijn lendenen had. En de HEERE zeide tot Hem: Ga door, door het midden der stad, door het midden van Jeruzalem, en teken een teken op de voorhoofden der lieden die zuchten en uitroepen over al die gruwelen die in het midden derzelve gedaan worden. Maar tot die anderen zeide Hij voor mijn oren: Gaat door, door de stad achter Hem, en slaat; ulieder oog verschone niet, en spaart niet. Doodt ouden, jongelingen en maagden, en kinderkens en vrouwen, tot verdervens toe; maar genaakt aan niemand op denwelken het teken is, en begint van Mijn heiligdom. En zij begonnen van de oude mannen die voor het huis waren."
Silo
Berichten: 225
Lid geworden op: 07 sep 2017, 21:14

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Silo »

Zijn er meer gemeenten die sinds afgelopen zondag opeens opgeschaald zijn met het aantal bezoekers? Wij zijn van 30 naar 80-100 gegaan. En ik hoorde van verschillende GG's dat die sinds die zondag meer bezoekers toelaten. Vreemd, want het openen van kappers betekent niet dat je met meer personen in een kerkgebouw kunt samenkomen. Ook apart dat ik het van allerlei gemeenten binnen de GG hoor maar HHK bijvoorbeeld niet.
Nathanaël
Berichten: 1061
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Nathanaël »

Silo schreef:Zijn er meer gemeenten die sinds afgelopen zondag opeens opgeschaald zijn met het aantal bezoekers? Wij zijn van 30 naar 80-100 gegaan. En ik hoorde van verschillende GG's dat die sinds die zondag meer bezoekers toelaten. Vreemd, want het openen van kappers betekent niet dat je met meer personen in een kerkgebouw kunt samenkomen. Ook apart dat ik het van allerlei gemeenten binnen de GG hoor maar HHK bijvoorbeeld niet.
Van GG weet ik het niet, wel veel PKN gemeentes die weer opgeschaald zijn. Het advies van het moderamen van de synode is namelijk veranderd van: ´geen kerkgangers´ naar: ´30 kerkgangers´. Met als motivatie eigenlijk: het gaat te lang duren.
Misschien is dat voor andere kerken ook een motivatie geweest om weer op te gaan schalen.
Ambtenaar
Berichten: 9387
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ambtenaar »

Bij ons wordt het advies van de PKN gevolgd.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12250
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

Er is objectief geen grond om op te schalen, zeker niet als je in een gemeente woont waar alle parameters op zeer ernstig staan.

Zaken als 'te lang duren' enzo hadden door de lokale kerkenraden voorzien kunnen worden.

Ook aan de criteria van de nog steeds informele routekaart voor het openen van kerken laat geen ruimte voor versoepeling.

Het moderamen van de HHK heeft niets over de laatste persconferentie gecommuniceerd.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16800
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hendrikus »

Nathanaël schreef: Van GG weet ik het niet, wel veel PKN gemeentes die weer opgeschaald zijn. Het advies van het moderamen van de synode is namelijk veranderd van: ´geen kerkgangers´ naar: ´30 kerkgangers´. Met als motivatie eigenlijk: het gaat te lang duren.
Misschien is dat voor andere kerken ook een motivatie geweest om weer op te gaan schalen.
Het advies van de PKN om geen kerkgangers meer toe te laten en ook niet meer te zingen, zelfs niet door een paar voorzangers, is hier niet opgevolgd. De verruiming die de PKN vorige week bekend maakte, leidde terug naar de situatie die we hier toch al hadden: 30 mensen, zingen door een paar voorzangers. Hier veranderde dus niets.
~~Soli Deo Gloria~~
Nathanaël
Berichten: 1061
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Nathanaël »

Hendrikus schreef:
Nathanaël schreef: Van GG weet ik het niet, wel veel PKN gemeentes die weer opgeschaald zijn. Het advies van het moderamen van de synode is namelijk veranderd van: ´geen kerkgangers´ naar: ´30 kerkgangers´. Met als motivatie eigenlijk: het gaat te lang duren.
Misschien is dat voor andere kerken ook een motivatie geweest om weer op te gaan schalen.
Het advies van de PKN om geen kerkgangers meer toe te laten en ook niet meer te zingen, zelfs niet door een paar voorzangers, is hier niet opgevolgd. De verruiming die de PKN vorige week bekend maakte, leidde terug naar de situatie die we hier toch al hadden: 30 mensen, zingen door een paar voorzangers. Hier veranderde dus niets.
Herkenbaar, dat zie ik in veel gemeentes terug. Ik kan me echter voorstellen dat dit advies bij anderen de gedachte heeft gewekt dat opschalen misschien wel kan.
Plaats reactie