okay, dat is dan duidelijk.
Ik vrees namelijk dat we veels te veel wetten maken. We moeten ons realiseren dat we in de wereld staan, maar niet van de wereld zijn.
ik kan je een voorbeeld geven van vreemde redeneringen van gewone refo's
We waren op wintersport, allemaal voor de eerste keer. Er lag een pak sneeuw van minstens anderhalve meter. Na de preek gingen we een wandeling maken. En van het een kwam het ander. Op een gegeven moment lagen we te rollen door de sneeuw.
Totdat ik plots voorstelde om te gaan skien. Ze keken me aan of ze water zagen branden. Dat kon niet waar zijn. Een orkaan van protest onstond. Dat kon ik niet maken. Maar was mijn wedervraag; wat is het verschil tussen door de sneeuw rollen of er over heen glijden?
wat ik hieruit concludeer is dat er niet wordt nagedacht waarom we dingen doen of juist niet doen. We doen het op het gevoel. En het gevoel is een slechte raadgever.
[Aangepast op 30/7/04 door jacob]
strand en zwembad: onverantwoord
Ik vind het wel grappig hoe sommige mensen denken, geeft wat afwisseling, al zijn sommige mensen wel voorspellend:D:DOorspronkelijk gepost door Adrianusja, discussies hier zijn soms bizar. gisteren werd er tegelijkertijd gediscussierd over schaamteloze kleding en alle dag in't zwart.Oorspronkelijk gepost door takkie
t gaat een beetje van warm naar koud zeg maar, van strand naar sneeuw, mwa, wel aardig gevonden.
oh ja, schaamteloos in het zwart kan trouwens ook:D
Jacob, skieën is een sport, een georganiseerde activiteit. Da's wat anders dan spontaan ff door de sneeuw rollen. Belangrijk is ook hoe lang je het doet. Skieeën moet je doorgaans toch wel wat tijd voor uit trekken. Als je de hele zondag door de sneeuw ligt te rollebollen lijkt me dat net zo goed verkeerd.Oorspronkelijk gepost door jacob
Ik vrees namelijk dat we veels te veel wetten maken. We moeten ons realiseren dat we in de wereld staan, maar niet van de wereld zijn.
We waren op wintersport, allemaal voor de eerste keer. Er lag een pak sneeuw van minstens anderhalve meter. Na de preek gingen we een wandeling maken. En van het een kwam het ander. Op een gegeven moment lagen we te rollen door de sneeuw.
Totdat ik plots voorstelde om te gaan skien. Ze keken me aan of ze water zagen branden. Dat kon niet waar zijn. Een orkaan van protest onstond. Dat kon ik niet maken. Maar was mijn wedervraag; wat is het verschil tussen door de sneeuw rollen of er over heen glijden?
wat ik hieruit concludeer is dat er niet wordt nagedacht waarom we dingen doen of juist niet doen. We doen het op het gevoel. En het gevoel is een slechte raadgever.
En verder... ja, je moet ergens grenzen trekken hé? Je kent het begrip van de glijdende schaal toch wel?
[Aangepast op 30/7/04 door Majorca]
oh, je begrijpt mijn opmerking verkeerd:D:DOorspronkelijk gepost door Majorca:,Oorspronkelijk gepost door takkie
sneeuw glijdt wel makkelijk hoor......
dat bedoel ik.
En daarom kun je je op zondag beter helemaal niet in de sneeuw begeven.
Ds. Lamain vond wandelen op zondag ook uit den boze.
Ik bedoelde er mee te zeggen dat het juis heel fijn is om op zondag lekker in de sneeuw te zijn, en dat je niet overal gelijk een opmerking bij moet plaatsen in de trant van: wat gaat het toch hard achteruit he tegenwoordig, nou zeg

Wat is er mis mee om op zondag te wandelen? Ben je weleens op wintersport geweest?
het is juist schitterend om op zondag (en trouwens ook door de week) in de sneeuw te zijn, te wandelen, potje sneeuwballen te gooien enz.
Je kunt juist dan genieten van God`s schepping, en dan kan er net zo goed vreugde in je hart komen over Zijn Almacht en Zijn goedheid als dat je binnen blijft zitten.
En het spijt me, maar ik kan niet opmaken uit de Bijbel dat wandelen op zondag uit den boze is, Jezus wandelde zelf ook op zondag (aren plukken op de sabbat).
Oorspronkelijk gepost door MajorcaJacob, skieën is een sport, een georganiseerde activiteit. Da's wat anders dan spontaan ff door de sneeuw rollen. Belangrijk is ook hoe lang je het doet. Skieeën moet je doorgaans toch wel wat tijd voor uit trekken. Als je de hele zondag door de sneeuw ligt te rollebollen lijkt me dat net zo goed verkeerd.Oorspronkelijk gepost door jacob
En verder... ja, je moet ergens grenzen trekken hé? Je kent het begrip van de glijdende schaal toch wel?
juist en dan trekken we hem gewoon eff op de plek waar wij denken dat die grens hoort.
Ik zie het misschien wel helemaal verkeerd in mijn denken hoor. Maar als er voor de liften geen bewakings/begeleidingspersoneel zou zijn, dan zou ik gewoon lekker gaan skien.
Hier zullen jullie het vast niet mee eens zijn, maar je mag me altijd overtuigen natuurlijk.
tja, dan is het natuurlijk alleen nog de vraag of je dan wel de lift in kunt komen zonder die begeleiding:D:D:D:DOorspronkelijk gepost door jacobOorspronkelijk gepost door MajorcaJacob, skieën is een sport, een georganiseerde activiteit. Da's wat anders dan spontaan ff door de sneeuw rollen. Belangrijk is ook hoe lang je het doet. Skieeën moet je doorgaans toch wel wat tijd voor uit trekken. Als je de hele zondag door de sneeuw ligt te rollebollen lijkt me dat net zo goed verkeerd.Oorspronkelijk gepost door jacob
juist en dan trekken we hem gewoon eff op de plek waar wij denken dat die grens hoort.
Ik zie het misschien wel helemaal verkeerd in mijn denken hoor. Maar als er voor de liften geen bewakings/begeleidingspersoneel zou zijn, dan zou ik gewoon lekker gaan skien.
Hier zullen jullie het vast niet mee eens zijn, maar je mag me altijd overtuigen natuurlijk.
Tsja, en dan farizeisme een 'inhoudsloze retoriek' vinden. Maar intussen denken wij wel God te behagen met onze regeltjes!Oorspronkelijk gepost door Majorca:,Oorspronkelijk gepost door takkie
dat bedoel ik.
ik heb niet gezegd dat ik het met ds. Lamain eens was...Oorspronkelijk gepost door LecramTsja, en dan farizeisme een 'inhoudsloze retoriek' vinden. Maar intussen denken wij wel God te behagen met onze regeltjes!Oorspronkelijk gepost door Majorca:,Oorspronkelijk gepost door takkie
dat bedoel ik.
Maar het is wel een insteek om te voorkomen dat je je met allerlei andere dingen op zondag gaat bezighouden dan met het onderzoek van Gods Woord, het nabespreken van de preek, en gezellig als gezin bijeen zijn met oog voor elkaar.
van mij mag je. (lekker met dit weer trouwens!)Oorspronkelijk gepost door RhodéAls je maar niet in de sneeuw rollebolt, voorkom je dat je je met andere dingen bezig houdt dan Gods Woord. (????) Vreemde redenering.Oorspronkelijk gepost door MajorcaMaar het is wel een insteek om te voorkomen dat je je met allerlei andere dingen op zondag gaat bezighouden dan met het onderzoek van Gods Woord, het nabespreken van de preek, en gezellig als gezin bijeen zijn met oog voor elkaar.
Waarom kun je geen preek nabespreken en vervolgens in de sneeuw gaan rollebollen? Het een sluit toch het ander niet uit?
Als je maar niet gaat skieën.
Dat is nl. ook nog jezelf moedwillig in gevaar brengen. (velen breken wat botten tijdens het skieën...)