Vervolgde schreef:eilander schreef:DDD schreef:Wat een ophef weer. Wim Anker voert een redenering tot in zijn uiterste consequentie door - ik weet niet of er een principieel verschil is tussen iemand doodschieten en iets doen waarmee je als neveneffect iemand doodt of althans de kans daarop aanmerkelijk vergroot, al dan niet met bewuste opzet-, en er komt een heel verhaal over onaardigheden en niet zuiver discussiëren.
Ik doe oprecht alle bladzijden van dit draadje al mijn best om goed te begrijpen wat iedereen als argument inbrengt, maar ik zie hier niets onzuivers in. Wim Anker voert aan dat het de natuurlijke orde van dingen is dat de mens door zijn gedrag het immuunsysteem prikkelt. Zo is het ook de natuurlijke orde van dingen dat planten groeien door (onder andere) water. De vraag is dan, of je de natuur wel of niet een handje mag helpen.
Ik zie daar vooralsnog helemaal geen verkeerde redenering in, het is hooguit zo dat het anders aanvoelt.
Die vetgedrukte zin, daar gaat het om... Dat betekent in elk geval dat we het erover eens zijn dat er verschil is. We verschillen vervolgens van mening over wat er dan wel/niet geoorloofd is. Dat mag ook.
Die vet gedrukte zin gaat veel verder dan een vraag naar vaccinatie. Het antwoord op die vraag geeft een heel principieel antwoord op tal van andere terreinen, zoals DNA-techiek, genetische manipulatie, embryo-technieken, het inbrengen van chips tot verbetering van, etc. De vraag of en in welke mate het is toegestaan de natuur een handje te helpen is een heel principieel uitgangspunt voor heel veel ethische kwesties. Om in het kader van vaccinatie 'ja' op deze vraag te geven, opent een poort die nauwelijks is te overzien.
Ik ben niet overtuigd van dat principiële verschil. Ik kan me we vinden in de duiding van prof. Jochemsen:
https://www.rd.nl/artikel/912624-column ... dan-vaccin
“De Heere wil ons hiermee wel wat duidelijk maken. [...] De pretentie van beheersing van ons leven en onze levensomstandigheden met onze middelen is doorbroken. Die les is hard voor onze samenleving, ook voor ons als kerkmensen.
Voor sommigen is dat een reden om vaccinatie af te wijzen: die wordt te zeer als de oplossing gebracht en daarmee blijkt dat we de les nog niet geleerd hebben. Deze visie bevat een waarschuwing die ik onderschrijf. Maar als daarmee de vaccinatiekwestie wordt afgedaan, is dat te kort door de bocht. Waarin onderscheidt vaccinatie, als medische techniek die beoogt ziekte tegen te gaan en sterfte en lijden te voorkomen, zich nu echt van andere technieken? Met respect voor ieders persoonlijke geloofsovertuiging op dit punt, komt mij dit isoleren van vaccinatie als selectief voor. De hele moderne geneeskunde staat in het teken van beheersing van leven en gezondheid. Omdat zorg wordt verleend door mensen, komt het mechanistische medische mensbeeld in de arts-patiëntrelatie gelukkig vaak maar beperkt tot uitdrukking. Maar het ingebakken beheersingsstreven is er niet minder om.”
En waar dat goed is geïntegreerd in een goede, moreel verantwoorde zorgverlener-zorgvragerrelatie is dat veelal ook wat we willen! Ook voorstellen om de epidemie te beheersen door de goede voedingsmiddelen en eventueel gebruik van geneesmiddelen die nu –ten onrechte, zo menen sommigen– niet gebruikt worden, zijn een uiting van een beheersingsstreven. Evenals alle andere middelen, waaronder vaccinatie, zijn die afhankelijk van Gods zegen!