Separerende prediking (Uit Gereformeerde Gemeenten)
-
- Berichten: 8629
- Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37
Re: Gereformeerde Gemeenten
Nou ja er loopt zeker wel een scheiding en dat mag een dominee ook noemen, wel met de notie dat God nog zo goed is om mensen de andere kant op te brengen van dood levend
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik denk niet dat jij ooit ook maar een zin van een oudvader hebt gelezen. Separatie was het kenmerk van zeer veel preken van oudvaders en puriteinen.Jehan Cauvin schreef:Om dominee Moerkerken maar te citeren: 'er loopt een scheidslijn, dwars door de kerk.'Simon0612 schreef:Wat het verschil is tussen de oudvaders en hedendaagse separatie. En graag voorbeelden wat de hedendaagse dan in jouw ogen verkeerd separeren.Jehan Cauvin schreef:Waar wil je concreet een voorbeeld van? En welke dingen worden door elkaar gehaald?Simon0612 schreef:
Kun je eens een voorbeeld geven? Volgens mij haal je meerdere dingen ontzettend door elkaar.
Hierbij maakt hij dus scheiding/separatie.
Dit kom ik niet tegen bij oudvaders of in de Bijbel. We zijn allen zondig en hebben allemaal genade nodig. Door Gods uitverkiezende genade is er inderdaad een scheidslijn. Maar waar het hierom gaat is dat er in de prediking geen sprake hoort te zijn van deze tweedeling. De predikant hoort, mijns inziens, alleen het Evangelie te verkondigen.
Dus het verschil tussen de oudvaders en de hedendaagse separatie is dus als volgt: de oudvaders trokken niet zelf de scheidslijn, heden ten dage wordt dat wel gedaan.
Het citaat van ds. Moerkerken is voluit Bijbels en hoort volkomen bij de bediening van het Evangelie.
Dat @forummer jou bijvalt zet helaas ook zijn zorgen over de prediking in een ander licht. Hij staat blijkbaar ook een onbarmhartige prediking voor die de gehele gemeente ongewaarschuwd laat.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 07 jan 2016, 18:25
Re: Gereformeerde Gemeenten
We halen met z'n allen twee verschillende dingen door elkaar. Niemand heeft het namelijk over het separeren tussen bekeerd of onbekeerd, dat is niet aan de orde.huisman schreef:Separatie in het aanbod? Weet niet wat ik mij daar bij moet voorstellen .Jehan Cauvin schreef:Separatie heeft er wel zoveel mee te maken, dat, als er separatie wordt aangebracht, er ook separatie wordt aangebracht in het aanbod. Dit loopt in elkaar over. Dit is echter een zijlijntje.huisman schreef: Laat ik maar herhalen wat ik eerder schreef in verschillende posts:Vooraf even een misverstand aan jouw kant.Separatie heeft niets te maken met een welmenend aanbod van genade.
De Heere Jezus preekt over de vierderlei uitwerking van het zaad. Hij preekt over die 10 maagden die uitgingen de bruidegom tegemoet maar 5 waren dwaas en stonden voor eeuwig buiten terwijl ze dachten in te kunnen gaan.
De Heere Jezus preekt over de wijze en dwaze bouwer. Het verschil was niet het huis maar het fundament!
Jezus liet zien dat schijn en zijn heel dicht bij elkaar kunnen liggen.
Hij waarschuwt in elke preek en vaak zelfs met de dreiging van de hel. Geworpen in de buitenste duisternis waar wening zal zijn en knersing der tanden. En over wie heeft Jezus het dan? Over de kinderen des Koninkrijks, zij worden buitengeworpen zolang ze zich niet bekeren.
Zou de prediking van de Heere Jezus op onze kansels nog geaccepteerd worden is een vraag die na het lezen van Zijn prediking opkomt
Ik begrijp je punt, maar elk voorbeeld wat je aanhaalt geeft de scheiding tussen bekeerd en onbekeerd aan. Waar het pijnpunt in zit is dat predikanten gaan separeren. Laat dit maar over aan de Heilige Geest. God alleen ziet het hart aan. Volgens mij is de opdracht: verkondigt het Evangelie aan alle creaturen. Niet: breng separatie aan tussen creaturen. Want laten we wel wezen, predikanten kunnen we niet vergelijken met de Heere Jezus, zoals je hier wel suggereert.
Zo maar een paar vragen omdat jij veel stelt maar niets onderbouwd vanuit de Schrift.
1. Wil jij de dwaze maagden ongewaarschuwd laten en ze zonder olie voor eeuwig laten buiten staan?
2. Is de vierderlei uitwerking van het zaad ( het Woord) geen werkelijkheid meer in 2021?
3. Wat zou jij zeggen tegen een dwaze bouwer die zonder het juiste fundament ook een geloof(huis) heeft gebouwd waar hij denkt veilig ze zijn.
Niet separeren in de prediking is zeer tegen Gods Woord omdat je dit in de hele Schrift tegenkomt. Lees bv openbaring 2 en 3. De zeven brieven aan de gemeenten in klein Azië.
Niet separeren is te diepste onbarmhartig omdat je de schijngelovige ongewaarschuwd verloren laat gaan .
In 2 Timotheüs 4 kun je de richtlijnen vinden voor een prediking die naar de Schrift. Die is niet anders en mag niet anders zijn als de prediking van de profeten, apostelen en van de hoogste Profeet. De Heere Jezus Christus.
En dat is ook separerend!
Daar doel jij op met de voorbeelden die je aanhaalt.
Waar het hierom gaat is dat het separeren van de GG heel iets anders is dan het separeren vanuit de Bijbel.
We hebben dus heden ten dage twee soorten:
1. De separatie tussen bekeerd en onbekeerd. (dit ontkent niemand)
2. De separatie/scheidslijn die de GG trekt, deze loopt door de kerk heen, zie ook bovenstaande post. (deze is mijns inziens bezijden de waarheid)
Re: Gereformeerde Gemeenten
?? 1 en 2 zijn identiek. Bekeerd en onbekeerd is de scheidslijn en loopt dwars door de kerk heen. Dat zegt ds. Moerkerken. Misschien alles nog eens rustig nalezen?Jehan Cauvin schreef:We halen met z'n allen twee verschillende dingen door elkaar. Niemand heeft het namelijk over het separeren tussen bekeerd of onbekeerd, dat is niet aan de orde.huisman schreef:Separatie in het aanbod? Weet niet wat ik mij daar bij moet voorstellen .Jehan Cauvin schreef:Separatie heeft er wel zoveel mee te maken, dat, als er separatie wordt aangebracht, er ook separatie wordt aangebracht in het aanbod. Dit loopt in elkaar over. Dit is echter een zijlijntje.huisman schreef: Laat ik maar herhalen wat ik eerder schreef in verschillende posts:Vooraf even een misverstand aan jouw kant.Separatie heeft niets te maken met een welmenend aanbod van genade.
De Heere Jezus preekt over de vierderlei uitwerking van het zaad. Hij preekt over die 10 maagden die uitgingen de bruidegom tegemoet maar 5 waren dwaas en stonden voor eeuwig buiten terwijl ze dachten in te kunnen gaan.
De Heere Jezus preekt over de wijze en dwaze bouwer. Het verschil was niet het huis maar het fundament!
Jezus liet zien dat schijn en zijn heel dicht bij elkaar kunnen liggen.
Hij waarschuwt in elke preek en vaak zelfs met de dreiging van de hel. Geworpen in de buitenste duisternis waar wening zal zijn en knersing der tanden. En over wie heeft Jezus het dan? Over de kinderen des Koninkrijks, zij worden buitengeworpen zolang ze zich niet bekeren.
Zou de prediking van de Heere Jezus op onze kansels nog geaccepteerd worden is een vraag die na het lezen van Zijn prediking opkomt
Ik begrijp je punt, maar elk voorbeeld wat je aanhaalt geeft de scheiding tussen bekeerd en onbekeerd aan. Waar het pijnpunt in zit is dat predikanten gaan separeren. Laat dit maar over aan de Heilige Geest. God alleen ziet het hart aan. Volgens mij is de opdracht: verkondigt het Evangelie aan alle creaturen. Niet: breng separatie aan tussen creaturen. Want laten we wel wezen, predikanten kunnen we niet vergelijken met de Heere Jezus, zoals je hier wel suggereert.
Zo maar een paar vragen omdat jij veel stelt maar niets onderbouwd vanuit de Schrift.
1. Wil jij de dwaze maagden ongewaarschuwd laten en ze zonder olie voor eeuwig laten buiten staan?
2. Is de vierderlei uitwerking van het zaad ( het Woord) geen werkelijkheid meer in 2021?
3. Wat zou jij zeggen tegen een dwaze bouwer die zonder het juiste fundament ook een geloof(huis) heeft gebouwd waar hij denkt veilig ze zijn.
Niet separeren in de prediking is zeer tegen Gods Woord omdat je dit in de hele Schrift tegenkomt. Lees bv openbaring 2 en 3. De zeven brieven aan de gemeenten in klein Azië.
Niet separeren is te diepste onbarmhartig omdat je de schijngelovige ongewaarschuwd verloren laat gaan .
In 2 Timotheüs 4 kun je de richtlijnen vinden voor een prediking die naar de Schrift. Die is niet anders en mag niet anders zijn als de prediking van de profeten, apostelen en van de hoogste Profeet. De Heere Jezus Christus.
En dat is ook separerend!
Daar doel jij op met de voorbeelden die je aanhaalt.
Waar het hierom gaat is dat het separeren van de GG heel iets anders is dan het separeren vanuit de Bijbel.
We hebben dus heden ten dage twee soorten:
1. De separatie tussen bekeerd en onbekeerd. (dit ontkent niemand)
2. De separatie/scheidslijn die de GG trekt, deze loopt door de kerk heen, zie ook bovenstaande post. (deze is mijns inziens bezijden de waarheid)
-
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 07 jan 2016, 18:25
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik ben bang dat ik wel degelijk oudvaders gelezen heb. ze separeerden zeker, maar niet zoals ds. Moerkerken.huisman schreef:
Ik denk niet dat jij ooit ook maar een zin van een oudvader hebt gelezen. Separatie was het kenmerk van zeer veel preken van oudvaders en puriteinen.
Het citaat van ds. Moerkerken is voluit Bijbels en hoort volkomen bij de bediening van het Evangelie.
Dat @forummer jou bijvalt zet helaas ook zijn zorgen over de prediking in een ander licht. Hij staat blijkbaar ook een onbarmhartige prediking voor die de gehele gemeente ongewaarschuwd laat.
Het citaat is inderdaad voluit Bijbels, maar een predikant is niet de persoon die in zijn prediking die scheidslijn mag en kan trekken.
Een prediking zonder de separatie is totaal niet onbarmhartig, maar eerder ruimer. Er zijn namelijk in de grond van de zaak maar twee dingen. Wij zijn allen zondige mensen en we kunnen allemaal door de oneindige genade Gods zalig worden. Daar hoort geen scheidslijn bij.
-
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 07 jan 2016, 18:25
Re: Gereformeerde Gemeenten
Hiermee suggereer je dat dominee Moerkerken het hart kan aanzien. Dit is bezijden de waarheid. Er wordt niet gezegd dat er geen scheidslijn is, er wordt gezegd dat deze niet getrokken hoort te worden door dominees.Simon0612 schreef:
?? 1 en 2 zijn identiek. Bekeerd en onbekeerd is de scheidslijn en loopt dwars door de kerk heen. Dat zegt ds. Moerkerken. Misschien alles nog eens rustig nalezen?
Re: Gereformeerde Gemeenten
De voorbeelden die ik aanhaal gaat over de scheidslijn die door de gemeente loopt. Of ben jij van mening dat bekeerd in de kerk zit en onbekeerd buiten de kerk?Jehan Cauvin schreef:We halen met z'n allen twee verschillende dingen door elkaar. Niemand heeft het namelijk over het separeren tussen bekeerd of onbekeerd, dat is niet aan de orde.huisman schreef:
Separatie in het aanbod? Weet niet wat ik mij daar bij moet voorstellen .
Zo maar een paar vragen omdat jij veel stelt maar niets onderbouwd vanuit de Schrift.
1. Wil jij de dwaze maagden ongewaarschuwd laten en ze zonder olie voor eeuwig laten buiten staan?
2. Is de vierderlei uitwerking van het zaad ( het Woord) geen werkelijkheid meer in 2021?
3. Wat zou jij zeggen tegen een dwaze bouwer die zonder het juiste fundament ook een geloof(huis) heeft gebouwd waar hij denkt veilig ze zijn.
Niet separeren in de prediking is zeer tegen Gods Woord omdat je dit in de hele Schrift tegenkomt. Lees bv openbaring 2 en 3. De zeven brieven aan de gemeenten in klein Azië.
Niet separeren is te diepste onbarmhartig omdat je de schijngelovige ongewaarschuwd verloren laat gaan .
In 2 Timotheüs 4 kun je de richtlijnen vinden voor een prediking die naar de Schrift. Die is niet anders en mag niet anders zijn als de prediking van de profeten, apostelen en van de hoogste Profeet. De Heere Jezus Christus.
En dat is ook separerend!
Daar doel jij op met de voorbeelden die je aanhaalt.
Waar het hierom gaat is dat het separeren van de GG heel iets anders is dan het separeren vanuit de Bijbel.
We hebben dus heden ten dage twee soorten:
1. De separatie tussen bekeerd en onbekeerd. (dit ontkent niemand)
2. De separatie/scheidslijn die de GG trekt, deze loopt door de kerk heen, zie ook bovenstaande post. (deze is mijns inziens bezijden de waarheid)
Separatie gaat juist erover om alle valse gronden weg te slaan zodat iemand zijn op zand gebouwde geloofshuis gaat inwisselen voor het ware geloof gebouwd op het enige Fundament dat de stormen van Gods toorn kan en heeft doorstaan.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Nee want ds. Moerkerken gaat die niet persoon voor persoon af tijdens de dienst. In de separatie spreekt hij de bekeerden (als groep) en de onbekeerden (als groep) aan. Of geloof jij niet dat er een bekeerd volk en onbekeerd volk in de kerk zit?Jehan Cauvin schreef:Hiermee suggereer je dat dominee Moerkerken het hart kan aanzien. Dit is bezijden de waarheid. Er wordt niet gezegd dat er geen scheidslijn is, er wordt gezegd dat deze niet getrokken hoort te worden door dominees.Simon0612 schreef:
?? 1 en 2 zijn identiek. Bekeerd en onbekeerd is de scheidslijn en loopt dwars door de kerk heen. Dat zegt ds. Moerkerken. Misschien alles nog eens rustig nalezen?
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik zou het woord barmhartigheid graag reserveren voor datgene wat barmhartigheid daadwerkelijk is, namelijk de innige ontferming van de Heere voor het verlorene.huisman schreef:een onbarmhartige prediking die de gehele gemeente ongewaarschuwd laat.
Door deze term te gebruiken ga je wet en evangelie vermengen.
Gebruik liever het woord onzuiver, o.i.d.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Wat een verwarrende onzin. Sorry maar mijn geduld raakt op bij zoveel niet onderbouwde stellingen.Jehan Cauvin schreef:Hiermee suggereer je dat dominee Moerkerken het hart kan aanzien. Dit is bezijden de waarheid. Er wordt niet gezegd dat er geen scheidslijn is, er wordt gezegd dat deze niet getrokken hoort te worden door dominees.Simon0612 schreef:
?? 1 en 2 zijn identiek. Bekeerd en onbekeerd is de scheidslijn en loopt dwars door de kerk heen. Dat zegt ds. Moerkerken. Misschien alles nog eens rustig nalezen?
Ds Moerkerken zegt zelfs volgens jou een waarheid. Er loopt een scheidslijn door de gemeente.
Als dat een waarheid is moet een getrouw prediker zijn Zender naspreken en kenmerken uit de Schrift benoemen waar die scheidslijn loopt. Dat zal voor de schijngelovige bv waar het zaad op steenachtige grond gevallen is of tussen het onkruid een pijnlijke boodschap zijn maar wel heilzaam.
Helaas gaan zulken vaak leraars naar hun eigen smaak opzoeken om opgebouwd te worden in hun schijngestalte.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 07 jan 2016, 18:25
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik ben van mening dat er tegenwoordig veel meer onbekeerd dan bekeerd in de kerk zit.huisman schreef:De voorbeelden die ik aanhaal gaat over de scheidslijn die door de gemeente loopt. Of ben jij van mening dat bekeerd in de kerk zit en onbekeerd buiten de kerk?Jehan Cauvin schreef:We halen met z'n allen twee verschillende dingen door elkaar. Niemand heeft het namelijk over het separeren tussen bekeerd of onbekeerd, dat is niet aan de orde.huisman schreef:
Separatie in het aanbod? Weet niet wat ik mij daar bij moet voorstellen .
Zo maar een paar vragen omdat jij veel stelt maar niets onderbouwd vanuit de Schrift.
1. Wil jij de dwaze maagden ongewaarschuwd laten en ze zonder olie voor eeuwig laten buiten staan?
2. Is de vierderlei uitwerking van het zaad ( het Woord) geen werkelijkheid meer in 2021?
3. Wat zou jij zeggen tegen een dwaze bouwer die zonder het juiste fundament ook een geloof(huis) heeft gebouwd waar hij denkt veilig ze zijn.
Niet separeren in de prediking is zeer tegen Gods Woord omdat je dit in de hele Schrift tegenkomt. Lees bv openbaring 2 en 3. De zeven brieven aan de gemeenten in klein Azië.
Niet separeren is te diepste onbarmhartig omdat je de schijngelovige ongewaarschuwd verloren laat gaan .
In 2 Timotheüs 4 kun je de richtlijnen vinden voor een prediking die naar de Schrift. Die is niet anders en mag niet anders zijn als de prediking van de profeten, apostelen en van de hoogste Profeet. De Heere Jezus Christus.
En dat is ook separerend!
Daar doel jij op met de voorbeelden die je aanhaalt.
Waar het hierom gaat is dat het separeren van de GG heel iets anders is dan het separeren vanuit de Bijbel.
We hebben dus heden ten dage twee soorten:
1. De separatie tussen bekeerd en onbekeerd. (dit ontkent niemand)
2. De separatie/scheidslijn die de GG trekt, deze loopt door de kerk heen, zie ook bovenstaande post. (deze is mijns inziens bezijden de waarheid)
Separatie gaat juist erover om alle valse gronden weg te slaan zodat iemand zijn op zand gebouwde geloofshuis gaat inwisselen voor het ware geloof gebouwd op het enige Fundament dat de stormen van Gods toorn kan en heeft doorstaan.
Volgens mij zijn we het ook eens over het feit dat er separatie hoort te zijn tussen bekeerd en onbekeerd.
Waar we het over oneens zijn is dat je spreekt over een op zand gebouwd geloofshuis. Het enige wat ertoe doet is het fundament. Het ingeplant zijn in Christus. Een huis wat op zand is gebouwd is een huis zonder geloof. Een huis wat op Jezus Christus gegrond is is een huis met geloof. Deze scheiding is er. Er wordt echter nu een scheidslijn getrokken door dominees. Hij is dan de persoon die de selectie maakt. Dit is mijns inziens niet de taak van de dominee, maar van God.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Welke selectie maken hedendaagse dominees dan? Ze richten zich tot de onbekeerden en tot de bekeerden. Dat is geen selectie, dat is separatie, zoals het hoort. Hiervan zijn inmiddels meerdere voorbeelden gegeven uit de prediking van Jezus.Jehan Cauvin schreef:Ik ben van mening dat er tegenwoordig veel meer onbekeerd dan bekeerd in de kerk zit.huisman schreef:De voorbeelden die ik aanhaal gaat over de scheidslijn die door de gemeente loopt. Of ben jij van mening dat bekeerd in de kerk zit en onbekeerd buiten de kerk?Jehan Cauvin schreef:We halen met z'n allen twee verschillende dingen door elkaar. Niemand heeft het namelijk over het separeren tussen bekeerd of onbekeerd, dat is niet aan de orde.huisman schreef:
Separatie in het aanbod? Weet niet wat ik mij daar bij moet voorstellen .
Zo maar een paar vragen omdat jij veel stelt maar niets onderbouwd vanuit de Schrift.
1. Wil jij de dwaze maagden ongewaarschuwd laten en ze zonder olie voor eeuwig laten buiten staan?
2. Is de vierderlei uitwerking van het zaad ( het Woord) geen werkelijkheid meer in 2021?
3. Wat zou jij zeggen tegen een dwaze bouwer die zonder het juiste fundament ook een geloof(huis) heeft gebouwd waar hij denkt veilig ze zijn.
Niet separeren in de prediking is zeer tegen Gods Woord omdat je dit in de hele Schrift tegenkomt. Lees bv openbaring 2 en 3. De zeven brieven aan de gemeenten in klein Azië.
Niet separeren is te diepste onbarmhartig omdat je de schijngelovige ongewaarschuwd verloren laat gaan .
In 2 Timotheüs 4 kun je de richtlijnen vinden voor een prediking die naar de Schrift. Die is niet anders en mag niet anders zijn als de prediking van de profeten, apostelen en van de hoogste Profeet. De Heere Jezus Christus.
En dat is ook separerend!
Daar doel jij op met de voorbeelden die je aanhaalt.
Waar het hierom gaat is dat het separeren van de GG heel iets anders is dan het separeren vanuit de Bijbel.
We hebben dus heden ten dage twee soorten:
1. De separatie tussen bekeerd en onbekeerd. (dit ontkent niemand)
2. De separatie/scheidslijn die de GG trekt, deze loopt door de kerk heen, zie ook bovenstaande post. (deze is mijns inziens bezijden de waarheid)
Separatie gaat juist erover om alle valse gronden weg te slaan zodat iemand zijn op zand gebouwde geloofshuis gaat inwisselen voor het ware geloof gebouwd op het enige Fundament dat de stormen van Gods toorn kan en heeft doorstaan.
Volgens mij zijn we het ook eens over het feit dat er separatie hoort te zijn tussen bekeerd en onbekeerd.
Waar we het over oneens zijn is dat je spreekt over een op zand gebouwd geloofshuis. Het enige wat ertoe doet is het fundament. Het ingeplant zijn in Christus. Een huis wat op zand is gebouwd is een huis zonder geloof. Een huis wat op Jezus Christus gegrond is is een huis met geloof. Deze scheiding is er. Er wordt echter nu een scheidslijn getrokken door dominees. Hij is dan de persoon die de selectie maakt. Dit is mijns inziens niet de taak van de dominee, maar van God.
-
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 07 jan 2016, 18:25
Re: Gereformeerde Gemeenten
De term schijngelovige is verwarrend en kan beter vermeden worden. Of je bent een gelovige of je bent het niet. Er bestaat niks tussenin. Het voorbeeld van het zaad is dacht ik duidelijk genoeg. Als het zaad niet in de goede, weltoebereide aarde is gevallen, is er geen sprake van iets heilzaams. Ik volg dan ook niet waar je dat vandaan haalt.huisman schreef:Wat een verwarrende onzin. Sorry maar mijn geduld raakt op bij zoveel niet onderbouwde stellingen.Jehan Cauvin schreef:Hiermee suggereer je dat dominee Moerkerken het hart kan aanzien. Dit is bezijden de waarheid. Er wordt niet gezegd dat er geen scheidslijn is, er wordt gezegd dat deze niet getrokken hoort te worden door dominees.Simon0612 schreef:
?? 1 en 2 zijn identiek. Bekeerd en onbekeerd is de scheidslijn en loopt dwars door de kerk heen. Dat zegt ds. Moerkerken. Misschien alles nog eens rustig nalezen?
Ds Moerkerken zegt zelfs volgens jou een waarheid. Er loopt een scheidslijn door de gemeente.
Als dat een waarheid is moet een getrouw prediker zijn Zender naspreken en kenmerken uit de Schrift benoemen waar die scheidslijn loopt. Dat zal voor de schijngelovige bv waar het zaad op steenachtige grond gevallen is of tussen het onkruid een pijnlijke boodschap zijn maar wel heilzaam.
Helaas gaan zulken vaak leraars naar hun eigen smaak opzoeken om opgebouwd te worden in hun schijngestalte.
Ik ben het echter wel met je eens dat leraars uitzoeken een slechte zaak. Ook het overstappen van kerken zou ik hierbij willen noemen.
-
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 07 jan 2016, 18:25
Re: Gereformeerde Gemeenten
Het lijkt me niet nuttig om dingen te gaan herhalen. Zie voorgaande berichten.Simon0612 schreef: Welke selectie maken hedendaagse dominees dan? Ze richten zich tot de onbekeerden en tot de bekeerden. Dat is geen selectie, dat is separatie, zoals het hoort. Hiervan zijn inmiddels meerdere voorbeelden gegeven uit de prediking van Jezus.
De grond van de zaak is dat dominees een scheidslijn TREKKEN. Dit is niet hun taak, mijns inziens.
Re: Gereformeerde Gemeenten
De dominees zeggen inderdaad: mw. u, met die witte hoed, u hoort er niet bij, en meneer, u met dat donkere pak, ja daar, op de achterste bank, u hoort er wel bij.Jehan Cauvin schreef:Het lijkt me niet nuttig om dingen te gaan herhalen. Zie voorgaande berichten.Simon0612 schreef: Welke selectie maken hedendaagse dominees dan? Ze richten zich tot de onbekeerden en tot de bekeerden. Dat is geen selectie, dat is separatie, zoals het hoort. Hiervan zijn inmiddels meerdere voorbeelden gegeven uit de prediking van Jezus.
De grond van de zaak is dat dominees een scheidslijn TREKKEN. Dit is niet hun taak, mijns inziens.
Ik begrijp je punt echt niet Jehan. En nu zeg je, dan moet je maar lezen in de reacties. Ik snap het echt niet.
Wat versta je onder separatie? Kun je daar een definitie van geven? Het wordt me echt niet duidelijk namelijk.