Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%

Totaal aantal stemmen: 156

Ambtenaar

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

Ad Anker schreef: Ik vind het wat apart. Een kerkverband heeft een Bijbelse visie op veel zaken:
-TV en internetgebruik
-kleding
-zondagsheiliging
-etc.
Dat respecteren we en we conformeren ons aan de geldende regels. Soms met frisse tegenzin, vaak van harte. Met name in de kerkgenootschappen in de rechterflank. Nu komt het kerkverband met een brochure waarin ze leiding willen geven en het aloude standpunt over vaccineren over het voetlicht willen halen. Dat roept ineens vragen op en er wordt gesproken over heersen over gewetens.
Je geeft weer een verkeerde voorstelling van zaken. Het conformeren aan bepaalde subjectieve normen die gelden binnen een kerkverband, heeft hooguit betrekking op de leden van dat kerkverband. Het zijn geen algemeen geldende normen. Daarnaast bega jij de vergissing door een = te zetten tussen aloud en juist.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Ambtenaar schreef:
Ad Anker schreef: Ik vind het wat apart. Een kerkverband heeft een Bijbelse visie op veel zaken:
-TV en internetgebruik
-kleding
-zondagsheiliging
-etc.
Dat respecteren we en we conformeren ons aan de geldende regels. Soms met frisse tegenzin, vaak van harte. Met name in de kerkgenootschappen in de rechterflank. Nu komt het kerkverband met een brochure waarin ze leiding willen geven en het aloude standpunt over vaccineren over het voetlicht willen halen. Dat roept ineens vragen op en er wordt gesproken over heersen over gewetens.
Je geeft weer een verkeerde voorstelling van zaken. Het conformeren aan bepaalde subjectieve normen die gelden binnen een kerkverband, heeft hooguit betrekking op de leden van dat kerkverband. Het zijn geen algemeen geldende normen. Daarnaast bega jij de vergissing door een = te zetten tussen aloud en juist.
Dit begrijp ik niet. Zeg je nu dat een kerkverband op de zaken die ik noemde normerend mag optreden omdat het geldend is binnen het kerkverband en het bij een standpunt over vaccinatie niet geldt?
Overigens is het = teken voor dat kerkverband wel juist. Of denk je van niet?
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:
Zeeuw schreef: Ik heb meer zaken nog te luisteren, dus als je ongeveer zou kunnen aangeven of het bij minuut 5 of minuut 50 is, zou mij dit wel helpen.
Dat lijkt me logisch, want sommigen hebben een akker gekocht en anderen hebben een vrouw getrouwd, enz.
Nee, ik heb geen akker gekocht. Wel een vrouw getrouwd. En ook nog wat kinderen gekregen. Daarnaast deze week de Bijbelstudievereniging te leiden, dus besteed ik daar eerder mijn aandacht aan, dan aan zoeken naar een opmerking in een preek.
Ik krijg bijna het gevoel dat je zelf niet meer weet waar ongeveer de opmerking wordt gemaakt. :)
Als je start bij minuut 50.0 hoor je iets wat DIA zou kunnen bedoelen.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Ad Anker schreef:
Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:
Zeeuw schreef: Ik heb meer zaken nog te luisteren, dus als je ongeveer zou kunnen aangeven of het bij minuut 5 of minuut 50 is, zou mij dit wel helpen.
Dat lijkt me logisch, want sommigen hebben een akker gekocht en anderen hebben een vrouw getrouwd, enz.
Nee, ik heb geen akker gekocht. Wel een vrouw getrouwd. En ook nog wat kinderen gekregen. Daarnaast deze week de Bijbelstudievereniging te leiden, dus besteed ik daar eerder mijn aandacht aan, dan aan zoeken naar een opmerking in een preek.
Ik krijg bijna het gevoel dat je zelf niet meer weet waar ongeveer de opmerking wordt gemaakt. :)
Als je start bij minuut 50.0 hoor je iets wat DIA zou kunnen bedoelen.
:super
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Ad Anker schreef: Dit begrijp ik niet. Zeg je nu dat een kerkverband op de zaken die ik noemde normerend mag optreden omdat het geldend is binnen het kerkverband en het bij een standpunt over vaccinatie niet geldt?
Overigens is het = teken voor dat kerkverband wel juist. Of denk je van niet?
Jij stelt dat in de GGiN ze een Bijbelse visie hebben ten aanzien van de door jou genoemde onderwerpen. Ik denk dat daar wel het e.e.a. op valt af te dingen, niet in de minste plaats omdat veel standpunten afhankelijk zijn van interpretatie van teksten. Dat blijkt ook uit de verschillende opvattingen binnen de kerken over de genoemde onderwerpen, en ook aanverwante.

De GGiN kan en mag een oude brochure afstoffen en opnieuw uitbrengen, maar daarmee is nog niet gezegd dat de oude brochure gestoeld is op juiste interpretatie van de Bijbel c.q. die interpretaties tijdsbestendig zijn.

Voor zover een kerkverband bepaalde opvattingen hanteert, hebben die enkel betrekking op de leden en hebben ze geen algemeen geldende werking. Dit los gezien van het feit dat ik van mening ben dat bepaalde opvattingen en daaruit voortvloeiende normen niet kunnen worden afgedwongen door een kerkverband, maar gebaseerd moeten zijn op eigen oordeelsvorming.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Een vermaard medeforummer onzer heeft zelfs de pen ter hand genomen en zich gevoegd tot de lijfkrant van onze gezindte.

We respecteren zijn standpunt, hopende dat dit wederzijds ook zo mag zijn, elkaar niet verbijtende of veretende, maar elkaar vrijlatende in de visie die men heeft en die, naar we geloven, in beide gevallen vanuit Gods Woord genomen is in afhankelijkheid van de zorg uit Zijn vaderlijke hand.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
GGotK

Bericht door GGotK »

Ledenaantal en vaccinatiegraad van bevindelijk gereformeerde kerkgenootschappen
Kerkgenootschap, aantal leden, vaccinatiegraad:

Protestantse Kerk in Nederland (PKN) ?* >85%
Gereformeerde Bond binnen de PKN ?* >85%
Christelijke Gereformeerde Kerken 18.000** >85%
Hersteld Hervormde Kerk 53.000 50-75%
Gereformeerde Gemeenten 103.000 50-75%
Gereformeerde Gemeenten in Nederland 24.000 <25%
Oud Gereformeerde Gemeenten 21.000 <25%
Totaal 250.000*** 60%
* Onbekend hoeveel leden zich tot de bevindelijk gereformeerde stroming rekenen
** Alleen de leden van de bevindelijk gereformeerde stroming, totaal ledenaantal circa 70.000
*** Schatting inclusief de bevindelijk gereformeerden binnen de PKN, Gereformeerde Bond en thuislezers
Gebaseerd op proefschrift Acceptance of Vaccination among orthodox protestants in The Netherlands.
Helma Ruijs, 2012.
Hollander

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:(...)
We respecteren zijn standpunt, (...).
Jantje, dat jij toch eens in de majesteitsmeervoudsvorm zou gaan spreken... :D
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Jantje schreef:Een vermaard medeforummer onzer heeft zelfs de pen ter hand genomen en zich gevoegd tot de lijfkrant van onze gezindte.

We respecteren zijn standpunt, hopende dat dit wederzijds ook zo mag zijn, elkaar niet verbijtende of veretende, maar elkaar vrijlatende in de visie die men heeft en die, naar we geloven, in beide gevallen vanuit Gods Woord genomen is in afhankelijkheid van de zorg uit Zijn vaderlijke hand.
https://www.rd.nl/artikel/912166-theolo ... -het-beest
deze ?
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Neen.

Lees het RD van hedenavond.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Hollander schreef:
Nee, nee, ik bedoelde uiteraard de bescheidenheidsmeervoudsvorm: https://nl.wikipedia.org/wiki/Pluralis_modestiae. ;)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mara

Bericht door Mara »

Hollander schreef:
:haha
Hij is namens ons de woordvoerder. ;)
Mijn schoondochter heeft gisteren de tweede inenting gehad.
Ze voelt zich niet echt fris. Pijn in haar arm, hoofdpijn en een gevoel van malaise.
Twee collega's gingen stoer na een kwartier weer aan het werk, maar werden toch even niet lekker.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Bertiel

Bericht door Bertiel »

GGotK schreef:Ledenaantal en vaccinatiegraad van bevindelijk gereformeerde kerkgenootschappen
Kerkgenootschap, aantal leden, vaccinatiegraad:

Protestantse Kerk in Nederland (PKN) ?* >85%
Gereformeerde Bond binnen de PKN ?* >85%
Christelijke Gereformeerde Kerken 18.000** >85%
Hersteld Hervormde Kerk 53.000 50-75%
Gereformeerde Gemeenten 103.000 50-75%
Gereformeerde Gemeenten in Nederland 24.000 <25%
Oud Gereformeerde Gemeenten 21.000 <25%
Totaal 250.000*** 60%
* Onbekend hoeveel leden zich tot de bevindelijk gereformeerde stroming rekenen
** Alleen de leden van de bevindelijk gereformeerde stroming, totaal ledenaantal circa 70.000
*** Schatting inclusief de bevindelijk gereformeerden binnen de PKN, Gereformeerde Bond en thuislezers
Gebaseerd op proefschrift Acceptance of Vaccination among orthodox protestants in The Netherlands.
Helma Ruijs, 2012.
voor zover ik het kan beoordelen, is het cijfer van de HHK niet bekend.
Zelfs in een orthodoxe gemeente als Ouddorp is > 95% gevaccineerd
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

In Staphorst waarschijnlijk niet. Dus dat haalt het gemiddelde weer naar beneden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Framboos

Bericht door Framboos »

Onze medeforummer haalt de hier eerder genoemde argumenten aan in zijn stukje in de krant. Ik begrijp nog steeds niet waarom ezra en nehemia oneigenlijk worden gebruikt. Waarom zou de overheid wel de taak hebben veiligheid dmv een leger te verzorgen en niet bescherming van de volksgezondheid?

Waarom altijd maar het of- argument. Of vertrouwen op God, of vertrouwen op vaccin. Alsof dat perse tegenstrijdig moet zijn.
Plaats reactie