Gereformeerde Gemeenten

Rh1990

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Rh1990 »

DDD schreef:
Rh1990 schreef:
Of wilde je zeggen dat ds. J. Karens, E. Venema, P. Blok, Spaans, Chr van Dam, Hegeman, Koster, Mondria, etc allemaal uiterst rechtse broeders waren uit die tijd?
Natuurlijk. Als je dat niet weet, dan ben je in het geheel niet goed op de hoogte.

De rest van je bijdrage is ook een duidelijke blijk dat je totaal niets weet van de recente kerkelijke geschiedenis.
Hou toch op, jij hebt denk jaren onder een steen gezeten. Je zit zoals een ander al schreef in een ontkenningsfase.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

DDD schreef:De kerkenraad wel, kennelijk.
Vreemd. Maar goed, de laatste 2 maanden worden er geregeld preken van middenpredikanten gelezen. Dus misschien zijn we aan het verrechtsen... :humhihi
GGotK schreef:Zolang jij daar lid blijft, wel hoor.
:yahoo
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Rh1990

Bericht door Rh1990 »

Geytenbeekje schreef:
Jantje schreef:
DDD schreef:Van Woerden en Groningen weet ik niets, maar ik weet wel dat een gemeente waarin gewaarschuwd wordt voor hoedjes, duidelijk tot het midden behoort. In mijn jeugd kwam ik in linkerflankgemeenten waar dat echt niet zo'n thema was.
Onze kerkenraad heeft minder dan 2 jaar geleden tijdens een ledenvergadering er ook nog op gewezen dat de vrouwen en de meisjes een hoofddeksel moeten dragen tijdens de eredienst en dat dit structureel door een aantal vrouwen/meisjes niet werd gedaan.

Is onze gemeente dan ook een middengemeente? :quoi
Wel netjes maar had bij een GG niet zo verwacht
Vind dit ook vrij stuitend voor een GG.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Rh1990 schreef:Ik zie gemeente als Moerkapelle, Bodegraven, Groningen, Lelystad, Alexanderpolder, Zuidwijk, Woerden, Dordrecht en nog wel een paar richting PKN gaan.
Ik kerk in Oostkapelle. Die valt zeker ook in dat rijtje?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Jantje schreef:
Rh1990 schreef:Ik zie gemeente als Moerkapelle, Bodegraven, Groningen, Lelystad, Alexanderpolder, Zuidwijk, Woerden, Dordrecht en nog wel een paar richting PKN gaan.
Is al genoemd
Laatst gewijzigd door Geytenbeekje op 01 feb 2021, 23:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Rh1990

Bericht door Rh1990 »

Jantje schreef:
Die ken ik dan weer niet ;)
DDD

Bericht door DDD »

@Jantje:
Het zou een misverstand zijn om te denken dat alleen kerkenraden die de helft van de leden wegjagen tot het midden van het kerkverband kunnen behoren. Het midden betekent ruimte voor verschil in benadering. Maar goed, anders dan huisman vind ik hoeden wel fraai, maar niet belangrijk.

Maar goed, dit is maar nutteloos gekwebbel. Ik ben het met huisman eens dat er ook individuele gemeenten zijn die een iets gematigder accent kregen in de loop van de jaren, en ik ben blij dat hij mij daarop wees. Maar gemiddeld genomen is het natuurlijk andersom: er is een grote instroom van elders, niet alleen onder predikanten, maar ook onder gemeenteleden en de oorspronkelijke leden vertrekken in groten getale.

Het is onzinnig om dan te zeggen dat alles bij hetzelfde blijft.

@Rh1990:
Je hoeft de persoonlijke aanvallen van huisman niet over te nemen hoor. Je bijdragen worden er niets verstandiger van. Je hebt gewoon geen verstand van zaken, dat kan ik met feiten staven. Alleen al drie keer in je laatste drie bijdragen.

Dat is verder prima, maar geen reden om maar wat te roepen.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Rh1990 schreef:
Jantje schreef:
O. Wat jammer nou.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
pierre27

Bericht door pierre27 »

Jantje schreef:
Rh1990 schreef:
Jantje schreef:
O. Wat jammer nou.
Hoe is Oostkapelle Jantje?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Rh1990

Bericht door Rh1990 »

DDD schreef:@Jantje:
Het zou een misverstand zijn om te denken dat alleen kerkenraden die de helft van de leden wegjagen tot het midden van het kerkverband kunnen behoren. Het midden betekent ruimte voor verschil in benadering. Maar goed, anders dan huisman vind ik hoeden wel fraai, maar niet belangrijk.

Maar goed, dit is maar nutteloos gekwebbel. Ik ben het met huisman eens dat er ook individuele gemeenten zijn die een iets gematigder accent kregen in de loop van de jaren, en ik ben blij dat hij mij daarop wees. Maar gemiddeld genomen is het natuurlijk andersom: er is een grote instroom van elders, niet alleen onder predikanten, maar ook onder gemeenteleden en de oorspronkelijke leden vertrekken in groten getale.

Het is onzinnig om dan te zeggen dat alles bij hetzelfde blijft.

@Rh1990:
Je hoeft de persoonlijke aanvallen van huisman niet over te nemen hoor. Je bijdragen worden er niets verstandiger van. Je hebt gewoon geen verstand van zaken, dat kan ik met feiten staven. Alleen al drie keer in je laatste drie bijdragen.

Dat is verder prima, maar geen reden om maar wat te roepen.
Naar mijn mening heb jij geen verstand van zaken dat laat jij zien in je laatste posts. Maar het begint er steeds meer naar mijn mening op te lijken dat zoals jij het ziet de waarheid is, dus ja dan hebben andere meningen sowieso al bij jou afgedaan.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

pierre27 schreef:Hoe is Oostkapelle Jantje?
Links van het midden in ieder geval, en dan nog wat linkser.

Maar er zijn dit jaar al preken gelezen van wijlen ds. J. van Haaren en wijlen ds. A. Vergunst. En net na Kerst nog van wijlen ds. K. de Gier.

Dus dat is moedgevend.

En verder is het predikantenaanbod dit jaar zeer breed: van ds. Vreugdenhil tot ds. Hogchem. Dat kan niet iedere gemeente nazeggen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
huisman

Bericht door huisman »

Jantje schreef:

Maar er zijn dit jaar al preken gelezen van wijlen ds. J. van Haaren en wijlen ds. A. Vergunst. En net na Kerst nog van wijlen ds. K. de Gier.

Dus dat is moedgevend.

En verder is het predikantenaanbod dit jaar zeer breed: van ds. Vreugdenhil tot ds. Hogchem. Dat kan niet iedere gemeente nazeggen.
Onze gemeente zeker niet :OO3
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

@Rh1990
Nee hoor. Ik denk dat ik bijna alles wat hierover gepubliceerd is, heb gelezen. Daarnaast erken ik dat huisman terecht op andere ontwikkelingen wijst, dus ik heb er geen probleem mee als je mij feitelijk corrigeert. En je mag natuurlijk ook een ander waardeoordeel hebben over gebeurtenissen of ontwikkelingen.

Maar als je een serie dominees van de uiterste rechterflank opnoemt met de vraag of dat dan ook rechtse dominees zijn, dan vraag ik me wel af wat voor kennis je hebt van de kleine kerkgeschiedenis. En als je niet weet dat 50 jaar geleden het niet perse bijzonder was als in een gereformeerde gemeente veel vrouwen geen hoed droegen, dan ben je ook gewoon niet goed op de hoogte. Dat heeft niets met wat ik daarvan vind te maken. Het is gewoon een feit.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Jantje schreef:

Dus dat is moedgevend.

Fijn te horen van deze breedte van zowel te lezen preken als voorgaande predikanten.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Rh1990

Bericht door Rh1990 »

Jantje schreef:

Dus dat is moedgevend.

Toe maar, heb maar gelijk wat onderzoek gedaan op kerktijden. Maar idd vrij breed, maar al is het grootste gedeelte links van het midden of zie ik dat verkeerd?
Plaats reactie