Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

De kerken moeten ook maatregelen nemen

Eens
47
55%
Oneens
35
41%
Geen mening
4
5%

Totaal aantal stemmen: 86

Hollander

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door Hollander »

Adje schreef:
Hollander schreef:
Adje schreef:Volgens velen, ook onder ons, was de kans op besmettingen tijdens kerkdiensten toch klein?(...)
Dat klopt ook. Voorwaardelijk is wel dat de basisregels goed worden gevolgd, een verantwoorde bezettingsgraad wordt gehanteerd en een deugdelijke ventilatie in de kerkzaal.
Van één gemeente weet ik dat de basisregels goed gevolgd werden, toch besmettingen gevolgd door opname in ziekenhuis en ic.
Zo simpel ligt het blijkbaar niet.
Het is een optelsom van de drie elementen die ik noemde. Dan is een situatie nooit zónder risico. Maar doe niet alsof dit nu opeens de norm is. Dat zou echt een verkeerd beeld zijn, waarmee je meer met gevoelsargumenten speelt dan met feiten.
huisman

Bericht door huisman »

Adje schreef:
Hollander schreef:
Adje schreef:Volgens velen, ook onder ons, was de kans op besmettingen tijdens kerkdiensten toch klein?(...)
Dat klopt ook. Voorwaardelijk is wel dat de basisregels goed worden gevolgd, een verantwoorde bezettingsgraad wordt gehanteerd en een deugdelijke ventilatie in de kerkzaal.
Van één gemeente weet ik dat de basisregels goed gevolgd werden, toch besmettingen gevolgd door opname in ziekenhuis en ic.
Uit het bron en contact onderzoek blijkt nog helemaal niet dat kerkdiensten een bron zijn. Ik wacht de cijfers van het RIVM die morgen komen af. Als jullie gelijk hebben zal er een sterke toename moeten zijn. Bij de laatst gepubliceerde cijfers was er iig nog niets aan de hand.
We moeten oppassen als gemeenteleden Covid krijgen dat direct aan de erediensten te koppelen.
@Adje heb jij bron en contact onderzoek gedaan of is het meer van horen zeggen?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

Hollander schreef:
Adje schreef:
Hollander schreef:
Het is een optelsom van de drie elementen die ik noemde. Dan is een situatie nooit zónder risico. Maar doe niet alsof dit nu opeens de norm is. Dat zou echt een verkeerd beeld zijn, waarmee je meer met gevoelsargumenten speelt dan met feiten.

Wanneer er met inachtneming van de basis regels en goede ventilatie een grote uitbraak zou zijn. Snap ik niet dat er niet veel meer grote uitbraken zijn na supermarkt bezoeken waar je zeker met de grote boodschappen langer dan 20 minuten zo'n ruimte ben. En waar veel meer mensen komen die zich niet aan de basisregels houden.

Verder wie zegt dat het tijdens kerkdienst verspreid is?
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Lilian1975 schreef:

Wanneer er met inachtneming van de basis regels en goede ventilatie een grote uitbraak zou zijn. Snap ik niet dat er niet veel meer grote uitbraken zijn na supermarkt bezoeken waar je zeker met de grote boodschappen langer dan 20 minuten zo'n ruimte ben. En waar veel meer mensen komen die zich niet aan de basisregels houden.

Een verschil met de supermarkt is dat mensen bewegen en een mondkapje dragen.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

huisman schreef: Uit het bron en contact onderzoek blijkt nog helemaal niet dat kerkdiensten een bron zijn. Ik wacht de cijfers van het RIVM die morgen komen af. Als jullie gelijk hebben zal er een sterke toename moeten zijn. Bij de laatst gepubliceerde cijfers was er iig nog niets aan de hand.
We moeten oppassen als gemeenteleden Covid krijgen dat direct aan de erediensten te koppelen.
BCO ligt nog aardig op z'n gat. Het wordt door onzekerheid al heel snel ingevoerd als een gezinssituatie. Het wordt pas ingevoerd onder deze categorie wanneer je dit zelf aangeeft. Je kunt de cijfers van het RIVM voor kerkdiensten dus niet 1 op 1 koppelen aan de werkelijke cijfers. Mijn broer is hoogstwaarschijnlijk ook besmet geraakt tijdens een kerkdienst. Prima ventilatiesysteem, 30 personen in een gebouw van +1000, veel afstand, ook afstand in de hal maar er werd nog wel gezongen. Na die dienst was er een uitbraak onder deze 30 personen. Niemand is waarschijnlijk geregistreerd onder de categorie kerkdiensten, pas later kwam men (= de kerkenraad) na verzoeken voor voorbede erachter dat de besmetting in de kerkdienst plaatsgevonden moet hebben. De GGD heeft dat nooit geweten of ontdekt.
huisman

Bericht door huisman »

Erskinees schreef:
huisman schreef: Uit het bron en contact onderzoek blijkt nog helemaal niet dat kerkdiensten een bron zijn. Ik wacht de cijfers van het RIVM die morgen komen af. Als jullie gelijk hebben zal er een sterke toename moeten zijn. Bij de laatst gepubliceerde cijfers was er iig nog niets aan de hand.
BCO ligt nog aardig op z'n gat. Het wordt door onzekerheid al heel snel ingevoerd als een gezinssituatie. Het wordt pas ingevoerd onder deze categorie wanneer je dit zelf aangeeft. Je kunt de cijfers van het RIVM voor kerkdiensten dus niet 1 op 1 koppelen aan de werkelijke cijfers. Mijn broer is hoogstwaarschijnlijk ook besmet geraakt tijdens een kerkdienst. Prima ventilatiesysteem, 30 personen in een gebouw van +1000, veel afstand, ook afstand in de hal maar er werd nog wel gezongen. Na die dienst was er een uitbraak onder deze 30 personen. Niemand is waarschijnlijk geregistreerd onder de categorie kerkdiensten, pas later kwam men (= de kerkenraad) na verzoeken voor voorbede erachter dat de besmetting in de kerkdienst plaatsgevonden moet hebben. De GGD heeft dat nooit geweten of ontdekt.
De BCO gaat al weken weer 100%. In onze gemeente is in de tweede golf ook zo’n 20% besmet geraakt maar altijd te relateren aan werk of visite in de thuisomgeving. Ook in ons eigen gezin heeft dat op deze wijze bewezen plaatsgevonden.
De situatie die jij beschrijft is het gewoonweg onmogelijk dat daar besmettingen uit voortkomen. Dit zegt de GGD/RIVM op basis van onderzoek naar de overdracht van dit virus.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

Ambtenaar schreef:
Lilian1975 schreef:

In de kerk draagt men ook een mondkapje en beweegt men niet. Is dus "veiliger". Dus een grotere reden om te verbazen dat in supermarkten geen grote uitbraken zijn.
windorgel

Re: RE: Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door windorgel »

Lilian1975 schreef:
Ambtenaar schreef:
Lilian1975 schreef:

In de kerk draagt men ook een mondkapje en beweegt men niet. Is dus "veiliger". Dus een grotere reden om te verbazen dat in supermarkten geen grote uitbraken zijn.
Niet in alle kerken worden mondkapjes gedragen hoor. Daarnaast wordt soms gewoon gezongen in een nauwelijks geventileerde ruimte, met een bezetting van zitplaatsen van ca 50% (wel op 1,5 meter). Dat is .i. iets anders dan elkaar op 1,5 meter voorbijlopen in een supermarkt.
Lilian197

Re: RE: Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door Lilian197 »

windorgel schreef:
Lilian1975 schreef:
Ambtenaar schreef:
Lilian1975 schreef:

Niet in alle kerken worden mondkapjes gedragen hoor. Daarnaast wordt soms gewoon gezongen in een nauwelijks geventileerde ruimte, met een bezetting van zitplaatsen van ca 50% (wel op 1,5 meter). Dat is .i. iets anders dan elkaar op 1,5 meter voorbijlopen in een supermarkt.

En ik reageerde op de opmerking van dacht Ad dat aan alle voorschriften was voldaan en er toch een uitbraak was. Daarop reageerde ik met vreemd dat het dan in een supermarkt nog nooit geweest is.
Terri

Bericht door Terri »

Overal waar veel mensen samen komen is kans op besmetting.
In hoeverre te achterhalen is waar je de meeste kans maakt op besmetting lijkt me best ingewikkeld.
Als niet eens duidelijk is wanneer je besmet bent geraakt en vervolgens na enkele dagen toch positief getest wordt, omdat er toch wat eventuele Covid-gerelateerde klachten zijn ontstaan, is toch de vraag legitiem waar gebeurde dit?
Want je bent zowel in de supermarkt als in de kerk geweest en bent bij oma in het verzorgingshuis geweest.
Of is dit te simpel en zie ik iets over het hoofd?
Forummer

Bericht door Forummer »

huisman schreef:
Erskinees schreef:
De BCO gaat al weken weer 100%. In onze gemeente is in de tweede golf ook zo’n 20% besmet geraakt maar altijd te relateren aan werk of visite in de thuisomgeving. Ook in ons eigen gezin heeft dat op deze wijze bewezen plaatsgevonden.
De situatie die jij beschrijft is het gewoonweg onmogelijk dat daar besmettingen uit voortkomen. Dit zegt de GGD/RIVM op basis van onderzoek naar de overdracht van dit virus.
Hoewel onwaarschijnlijk blijkt het dus niet onmogelijk. Dit is niet toevallig. Er is geen reden om dit af te doen als onmogelijk. Er is aan de andere kant mijns inziens ook geen reden om direct alle kerkdiensten te schrappen.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Wat ik hoorde is dat er soms gewoon gezinnen naar de kerk komen waarvan 1 of meerdere personen klachten hebben, waarvan dan later bleek dat ze besmet waren.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Jantje schreef:Wat ik hoorde is dat er soms gewoon gezinnen naar de kerk komen waarvan 1 of meerdere personen klachten hebben, waarvan dan later bleek dat ze besmet waren.
Volgens mij is dat wel een uitdaging. De mentaliteit is natuurlijk dat je bij de eerste kuch gewoon nog naar de kerk gaat, onder het mom 'stel je niet aan, je bent niet snel te ziek om naar de kerk te gaan'. Ik vind dat toch echt de hoeksteen van je hele beleid. Als de gemeente daar anders over denkt, dan moet je als kerkenraad afschalen naar 0.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Herman schreef:
Jantje schreef:Wat ik hoorde is dat er soms gewoon gezinnen naar de kerk komen waarvan 1 of meerdere personen klachten hebben, waarvan dan later bleek dat ze besmet waren.
Volgens mij is dat wel een uitdaging. De mentaliteit is natuurlijk dat je bij de eerste kuch gewoon nog naar de kerk gaat, onder het mom 'stel je niet aan, je bent niet snel te ziek om naar de kerk te gaan'. Ik vind dat toch echt de hoeksteen van je hele beleid. Als de gemeente daar anders over denkt, dan moet je als kerkenraad afschalen naar 0.
Met 'klachten' bedoel ik minimaal 1 keer per kwartier je neus snuiten en een echte hoest.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mara

Bericht door Mara »

Jantje schreef: Met 'klachten' bedoel ik minimaal 1 keer per kwartier je neus snuiten en een echte hoest.
ds Kieviet pakte tijdens het preken een aantal keren een zakdoek om zijn neus af te vegen, een paar weken geleden.
Ik had niet de indruk dat hij verkouden was, maar misschien een loopneus?
Dit soort dingen worden nu onder een vergrootglas gelegd. Voortdurend hoesten is zeker een verschijnsel dat je met argwaan moet bekijken.
En met het zachte weer hebben weer veel allergiepatiënten toenemende klachten, want de hazelaar begint al.
In feite moet dat hele gezin dan thuis blijven!
Dit wordt zo onderschat, daarom blijft het maar toenemen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie