Ik ben geen Smytegelt-kenner, maar ik heb de afgelopen twee jaar wel elke week een preek van Smytegelt gelezen. Ik denk dat jij gelijk hebt. Een en ander ligt helemaal in de lijn van Smytegelt.Ad Anker schreef:Ik begrijp dat je het niet met deze uitspraak eens bent en dat je het niet fijn vindt dat Smytegelt dit gezegd heeft.
Maar goed, wellicht is er een Smytegeltkenner hier die deze uitspraak kan duiden.
Smytegelt is ook wat rechts reformatorisch in zijn doopvisie dus het verbaast me niet.
Discussie voortgezet OGGiN
Re: Discussie voortgezet OGGiN
-
Alle preken van zijn Gekrookte Riet gelezen ?Posthoorn schreef:Ik ben geen Smytegelt-kenner, maar ik heb de afgelopen twee jaar wel elke week een preek van Smytegelt gelezen. Ik denk dat jij gelijk hebt. Een en ander ligt helemaal in de lijn van Smytegelt.Ad Anker schreef:Ik begrijp dat je het niet met deze uitspraak eens bent en dat je het niet fijn vindt dat Smytegelt dit gezegd heeft.
Maar goed, wellicht is er een Smytegeltkenner hier die deze uitspraak kan duiden.
Smytegelt is ook wat rechts reformatorisch in zijn doopvisie dus het verbaast me niet.
Nee, zijn catechismusverklaring en de keurstoffen.Geytenbeekje schreef:Alle preken van zijn Gekrookte Riet gelezen ?Posthoorn schreef:Ik ben geen Smytegelt-kenner, maar ik heb de afgelopen twee jaar wel elke week een preek van Smytegelt gelezen. Ik denk dat jij gelijk hebt. Een en ander ligt helemaal in de lijn van Smytegelt.Ad Anker schreef:Ik begrijp dat je het niet met deze uitspraak eens bent en dat je het niet fijn vindt dat Smytegelt dit gezegd heeft.
@posthoorn zou je uit kunnen leggen wat dat een en ander is?Posthoorn schreef:Ik ben geen Smytegelt-kenner, maar ik heb de afgelopen twee jaar wel elke week een preek van Smytegelt gelezen. Ik denk dat jij gelijk hebt. Een en ander ligt helemaal in de lijn van Smytegelt.Ad Anker schreef:Ik begrijp dat je het niet met deze uitspraak eens bent en dat je het niet fijn vindt dat Smytegelt dit gezegd heeft.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Smytegelt had en heeft een grote plaats binnen de rechts reformatorische kerken. Zowel als het gaat over de doop en de belofte in de doop, hij verbindt dat direct aan de uitverkiezing. Hij spreekt zelfs over de uitverkoren dopeling. Ook het feit dat elk belijdend lid een kind van God is, spreekt hij tegen, zoals we gezien hebben.
Beiden zijn geen uitvinding van 1931 of 1953 ofzo, maar heeft eeuwenoude papieren. Dat is het punt.
Beiden zijn geen uitvinding van 1931 of 1953 ofzo, maar heeft eeuwenoude papieren. Dat is het punt.
Wat verzekert God aan een uitverkoren dopeling? God zegt: Zo waarlijk als die druppels water op u gesprengd worden, zo zult ge een ogenblikje in uw leven hebben dat Ik Mijn Geest op u zal doen komen, en Die zal u veranderen. Uw stenen hart zal een vlezen hart worden. God zegt: Mijn uitverkoren kind, schoon gij al vroeg vader en moeder zou verliezen, Ik, Vader, Zoon en Heilige Geest, de Drie-enige God, verzeker u dat Ik voor u zorgen zal.
Wij hebben al dikwijls gezien, dat de mensen meenden, als ze belijdenis gedaan hadden, dat ze dan ten Avondmaal moesten gaan. Maar belijdenis moet elk doen, maar elk mag niet ten Avondmaal gaan. Niemand mag er gaan, dan die genade heeft. Wat moet gij dan in uzelf vinden, om waardig en met vertrouwen ten Avondmaal te mogen gaan?
Ik kan je even niet volgen. Wil je nu zeggen dat ds Smytegelt gedoopten als uitverkorenen zag.Ad Anker schreef:Smytegelt had en heeft een grote plaats binnen de rechts reformatorische kerken. Zowel als het gaat over de doop en de belofte in de doop, hij verbindt dat direct aan de uitverkiezing. Hij spreekt zelfs over de uitverkoren dopeling. Ook het feit dat elk belijdend lid een kind van God is, spreekt hij tegen, zoals we gezien hebben.
Wat verzekert God aan een uitverkoren dopeling? God zegt: Zo waarlijk als die druppels water op u gesprengd worden, zo zult ge een ogenblikje in uw leven hebben dat Ik Mijn Geest op u zal doen komen, en Die zal u veranderen. Uw stenen hart zal een vlezen hart worden. God zegt: Mijn uitverkoren kind, schoon gij al vroeg vader en moeder zou verliezen, Ik, Vader, Zoon en Heilige Geest, de Drie-enige God, verzeker u dat Ik voor u zorgen zal.Wij hebben al dikwijls gezien, dat de mensen meenden, als ze belijdenis gedaan hadden, dat ze dan ten Avondmaal moesten gaan. Maar belijdenis moet elk doen, maar elk mag niet ten Avondmaal gaan. Niemand mag er gaan, dan die genade heeft. Wat moet gij dan in uzelf vinden, om waardig en met vertrouwen ten Avondmaal te mogen gaan?
Je betrekt ook de leeruitspraken en de scheiding erbij wat bedoel je hier alles mee?
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Smytegelt versmalt de beloften in de doop tot de uitverkorenen. Dat wilde ik zeggen, n.a.v. de opmerkingen die daarover gemaakt zijn. Dat vind je terug in de rechterflank van onze gezindte. Net als zijn visie op belijdenis en Avondmaal. Dat wilde ik ermee zeggen. Meer niet.
Het bevestigd alleen maar dat de GG/GGiN/OggiN geen andere leer leren dan ds. Smytelgeldt. Het wordt ons nog wel eens verweten dat we een 'gezelschapstheologie' leren maar deze uitspraken die Smytegeldt dus ook al deed ook volkomen Bijbels zijn.Ukkie schreef:Het is inderdaad de preekstijl van vraag en antwoord maar de vragen zijn vaak toch de vragen die bij mensen leven. Het antwoord gaat in op de voorwaarde om avondmaal te kunnen vieren.Ad Anker schreef:Ds. Smytegelt stelt voortdurend vragen in zijn preken die hij ook beantwoordt. Preekstijl is dat. Wil je nu zeggen dat Smytegelt het hier niet mee eens is? Het is toch zijn eigen uitspraak.Ukkie schreef:Waar in de post van @Suzanna staat wat ds Smytegelt in zijn tijd erover gezegd heeft is in werkelijkheid een vraag aan ds. Smytegelt(dus niet gezegd door ds. Smytegelt). Daarna beantwoord ds Smytegelt deze vraag.Ad Anker schreef:Hoe bedoel je dat precies, Ukkie?
Het verrast me ook. Maar klaarblijkelijk heeft de belijdenispraktijk in de GG(iN) en OGG oude papieren.
Lees de hele preek eens door. Is wel goed in het licht van veel discussies. Over standen, zekerheid enzo.
Hier het stukje uit de preek.
U zult zeggen in uw hart: hoe raak ik er uit?
Wij hebben al dikwijls gezien, dat de mensen meenden, als ze belijdenis gedaan
hadden, dat ze dan ten Avondmaal moesten gaan. Maar belijdenis moet elk doen, maar
elk mag niet ten Avondmaal gaan. Niemand mag er gaan, dan die genade heeft. Wat
moet gij dan in uzelf vinden, om waardig en met vertrouwen ten Avondmaal te mogen
gaan?
Eerst. Een hartelijke droefheid over onze zonden, dat wij er God zo door
vertoornd hebben.
Ten tweede. Het oprecht geloof in de Heere Jezus.
Ten derde. Een hartelijke lust om voor God te gaan leven.
Bron Theologienet.
Ja ik ga het toch maar eens zeggen maar er is veel van het oude geoefende volk weggevallen en de verwarring binnen de kerken wordt naar mijn idee alleen maar groter. Tegenwoordig moet je maar geloven en moet je maar aanemen, maar ben je er nou al eens achter gekomen dat de mens totaal niet wil, vijandschap is tegen God en zijn naaste, in de zonde gevallen, uit de aarde aards. Er is werkelijk geen vezel in ons die vraagt of zoekt naar God. Hij is gekomen om de grootste van de zondaren, vijanden met God te verzoenen. Het lijkt wel of dit niet meer gezegd kan en mag worden.
-
@RH1990
Ik vind het niet goed hoe je beargumenteert, want nu span je een oudvader voor je eigen karretje en zeg je dat zijn leer over Belijdenis doen/dopen onfeilbaar is.
Ook oudvaders hebben een beperkte blik net als de dominees vandaag de dag en toen was het niet beter gesteld dan nu.
En het laatste van aannemen enzo en dat het niet zomaar kan, helemaal eens maar ook in de (H)HK wordt dit benoemd dat het een eenzijdig Godswerk is.
Alleen benoemen de dominees dat anders.
Ik vind het niet goed hoe je beargumenteert, want nu span je een oudvader voor je eigen karretje en zeg je dat zijn leer over Belijdenis doen/dopen onfeilbaar is.
Ook oudvaders hebben een beperkte blik net als de dominees vandaag de dag en toen was het niet beter gesteld dan nu.
En het laatste van aannemen enzo en dat het niet zomaar kan, helemaal eens maar ook in de (H)HK wordt dit benoemd dat het een eenzijdig Godswerk is.
Alleen benoemen de dominees dat anders.
Laatst gewijzigd door Geytenbeekje op 23 jan 2021, 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb het gekrookte riet van hem gelezen (evenals zijn catechismus verklaring) maar de accenten op de kenmerken van de ware gelovigen zoals hij die gepreekt heeft is toch echt compleet anders en veel breder dan wat er heden ten dage in de rechterflank te horen isAd Anker schreef:Smytegelt versmalt de beloften in de doop tot de uitverkorenen. Dat wilde ik zeggen, n.a.v. de opmerkingen die daarover gemaakt zijn. Dat vind je terug in de rechterflank van onze gezindte. Net als zijn visie op belijdenis en Avondmaal. Dat wilde ik ermee zeggen. Meer niet.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Hoe dan? Kun jij voorbeelden noemen?Bertiel schreef:Ik heb het gekrookte riet van hem gelezen (evenals zijn catechismus verklaring) maar de accenten op de kenmerken van de ware gelovigen zoals hij die gepreekt heeft is toch echt compleet anders en veel breder dan wat er heden ten dage in de rechterflank te horen isAd Anker schreef:Smytegelt versmalt de beloften in de doop tot de uitverkorenen. Dat wilde ik zeggen, n.a.v. de opmerkingen die daarover gemaakt zijn. Dat vind je terug in de rechterflank van onze gezindte. Net als zijn visie op belijdenis en Avondmaal. Dat wilde ik ermee zeggen. Meer niet.
Heldere uitleggingen van je, dank! In de rouwdienst van mijn moeder werd een leespreek van Ds Smytegelt gelezen, een prachtige inhoudsvolle preek. Bovenstaande artikelen over hem te lezen doet me goed.Ad Anker schreef:Smytegelt versmalt de beloften in de doop tot de uitverkorenen. Dat wilde ik zeggen, n.a.v. de opmerkingen die daarover gemaakt zijn. Dat vind je terug in de rechterflank van onze gezindte. Net als zijn visie op belijdenis en Avondmaal. Dat wilde ik ermee zeggen. Meer niet.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Geen versmalling van als enige kenmerk de juiste bevinding van je ellende kennis volgens het juiste paadje.
Ik las na het gekrookte riet het boek van ds. Harinck over geloofszekerheid en daar zag ik toen veel overeenkomst in
Ik las na het gekrookte riet het boek van ds. Harinck over geloofszekerheid en daar zag ik toen veel overeenkomst in
Op de een of andere manier is jouw eerste zin een behoorlijke karikatuur. Hoe komt dat toch? Je onderbouwt het niet maar bent erg stellig. Ik vind dat lastig.Bertiel schreef:Geen versmalling van als enige kenmerk de juiste bevinding van je ellende kennis volgens het juiste paadje.
Het is de ervaring van de preken die ikgehoord heb en het lezen van het gekrookte riet