Diensten voor kinderen/jongeren in Coronatijd

Jantje
Verbannen

Re: Diensten voor kinderen/jongeren in Coronatijd

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:Plus dat je bij Teams wat minder dressed hoeft te zijn.
Waarom?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Jantje schreef:
Waarom?
Je hoeft geen pak aan.
Pioenroosje

Bericht door Pioenroosje »

Tiberius schreef:Maar dat geeft toch niet? Dat is alleen maar mooi.
Als catechisatie ook het opbouwen van een persoonlijke band is, en het creëren van een veilige sfeer waarin vragen gesteld mogen worden en twijfels geuit, dan is dat wel erg. Niet verschrikkelijk, maar het maakt je taak dan wel degelijk moeilijker.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:
Jantje schreef:
Waarom?
Je hoeft geen pak aan.
Waarom hoeft dat niet?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Jantje schreef:
Tiberius schreef:
Jantje schreef:
Waarom?
Je hoeft geen pak aan.
Waarom hoeft dat niet?
Wat denk je zelf?
Chrisje72

Re: RE: Re: Diensten voor kinderen/jongeren in Coronatijd

Bericht door Chrisje72 »

Tiberius schreef:
Jantje schreef:
Tiberius schreef:
Jantje schreef:Waarom?
Je hoeft geen pak aan.
Waarom hoeft dat niet?
Wat denk je zelf?
Maar waarom moet het in de kerkzaal wel?

Bij ons online catechisatie via teams, kinderen hebben, net als bij de school lessen, hun koptelefoon op.
Voor de rest gebeurt er nu niet veel voor de jeugd, maar de JV is wel lastig denk ik om dat niet alleen serieus maar ook leuk te maken.
Olomas

Bericht door Olomas »

Pioenroosje schreef:Ik hoorde van een ouderling die het wel lastiger vond, juist door het idee dat er misschien wel hele gezinnen meeluisteren. Meer het gevoel te moeten wegen wat je zegt. Ik kan me daar wel iets bij voorstellen.
Ik kan me heel goed voorstellen dat het even spannend is. Ga het maar eens doen. Het is nieuw, dus moet je nieuwe zekerheden vinden.

Het zou ouders in sieren om juist de betreffende predikant of ouderling te motiveren cq te bedanken. Hopelijk neemt dat een stukje angst weg dat elk woord wordt gewogen. Want als die sfeer er is, lijkt me dat zeer ongezond voor alle partijen.

Overigens ligt hier ook wel een toerustende taak voor de jeugdbond(en) lijkt me! Hoe functioneren zij nu voor de jeugd van onze gemeenten?
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Olomas schreef:
Pioenroosje schreef:Ik hoorde van een ouderling die het wel lastiger vond, juist door het idee dat er misschien wel hele gezinnen meeluisteren. Meer het gevoel te moeten wegen wat je zegt. Ik kan me daar wel iets bij voorstellen.
Ik kan me heel goed voorstellen dat het even spannend is. Ga het maar eens doen. Het is nieuw, dus moet je nieuwe zekerheden vinden.

Het zou ouders in sieren om juist de betreffende predikant of ouderling te motiveren cq te bedanken. Hopelijk neemt dat een stukje angst weg dat elk woord wordt gewogen. Want als die sfeer er is, lijkt me dat zeer ongezond voor alle partijen.

Overigens ligt hier ook wel een toerustende taak voor de jeugdbond(en) lijkt me! Hoe functioneren zij nu voor de jeugd van onze gemeenten?
Bent u zelf ouderling ?
U vind dit onderwerp erg interessant ;)
Olomas

Diensten voor kinderen/jongeren in Coronatijd

Bericht door Olomas »

Wat betreft de kledingdiscussie, lijkt me niet zo relevant. Ik zou zeggen sluit zoveel mogelijk aan bij jongeren, maar blijf vooral ook jezelf. Als jij je als een ander gedraagt, zal de jeugd dit niet waarderen en je minder serieus nemen.
Laatst gewijzigd door Olomas op 19 jan 2021, 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Olomas

Bericht door Olomas »

Geytenbeekje schreef:
Olomas schreef:

Bent u zelf ouderling ?
U vind dit onderwerp erg interessant ;)
Nee ik ben geen ouderling, maar wel zeer betrokken op de jeugd. Daarom leer ik ook graag van andere kerken hoe zij e.e.a. aanpakken. En vandaar ook de interesse voor het onderwerp.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Wat doet het zien er eigenlijk toen bij de verkondiging des Woords? (of en Bijbelvertelling). Het geloof is door het gehoor. Ik begrijp heel goed dat het zien aantrekkelijk kan zijn.
De bejaarden die ik spreek zijn maar wát blij dat onze gemeente al jaren de diensten met beeld uitzendt. "Je bent veel meer betrokken bij de dienst", zeggen ze. Ik geloof het graag!
Ik begrijp het. We hebben immers de Beeldcultuur omarmt? Voor dat de tv in ons land was was er enkel de radio en de krant. Denk aan de oorlogsjaren. Wie klaagde er toen over het gemis van beeld? Er was een Polygoonjournaal, maar dat zagen alleen de bioscoopgangers...

"De naam “Polygoon” is binnen de Nederlandse cultuur onlosmakelijk verbonden met de bioscoopjournaals Neerlands Nieuws en Wereldnieuws. Met deze journaals vermaakt en informeert de filmfabriek de bioscoopbezoeker voor het grootste deel van de twintigste eeuw. Het eerste bioscoopjournaal wordt onder de naam Hollands Nieuws vertoond in 1922. De laatste vertoning van het bioscoopjournaal, dat na de Tweede Wereldoorlog de titel Neerlands Nieuws krijgt, vindt plaats in 1987.

Inmiddels heeft het filmmateriaal van Polygoon een grote waarde verkregen als cultureel erfgoed. Men denkt bij de naam Polygoon misschien wat minder snel aan het grote oeuvre aan documentairefilms en de incidentele speelfilm, waarmee de firma toch ook een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan de Nederlandse cinematografie. Vooral voor de oorlog besteden filmmakers in dienst van Polygoon veel aandacht aan de esthetiek van de beeldtaal en genieten zij de ruimte tot experimentele stijloefeningen

Omdat het archief van Polygoon door de jaren heen met zorg is beheerd en bewaard, kunnen we heden ten dage nog steeds genieten van het door de filmfabriek opgenomen beeldmateriaal. Bijna dagelijks vinden fragmenten uit de vroegere bioscoopjournaals hun weg naar televisieprogramma’s, films en worden geluidsfragmenten ook op de radio ten gehore gebracht."

Bron Beeld en Geluid:
https://wiki.beeldengeluid.nl/index.php/Polygoon
Wel knap hoe je van gestreamde catechisatie de link naar de bioscoop weet te leggen ;)
Nee man, ik bedoel het beeld. Het "telezien". Daar moeten we ook de pc onder rekenen. Deze beeldcultuur heeft grotendeels de gehele wereld veroverd. Dan beginnen we vanzelf bij het Polygoonjournaal, wat het eerste journaal met beeld was. Ik laat stilstaand beeld als foto en schilderij nu buiten beschouwing.

Als we het over de beeldcultuur hebben bedoelen we nu de wereld van internet en televisie. Ik dacht dat men hier nogal redelijk met kennis en een doordenken was bedeeld. Maar dat gaat voor sommigen dus zoals blijkt niet op. Ze hadden het niet door, wat ik bedoelde. Bovendien wordt hier het oude reformatorische principe tegen de beeldcultuur gewoon belachelijk gemaakt.

Er is een soort reformatorisch denkende mensen die met hun principes gewoon door de medebroeders in een hoek worden gezet als een soort onverzettelijke zwartkijkers die de Grote Vooruitgang tegen proberen te houden! Wie ziet dit! Kan dit op een reformatorisch forum? Ik protesteer! Hoeveel is er niet gewaarschuwd voor de tv.
En nu lachen ze degenen uit die bleven! Hoe lang kan dit zo doorgaan. Hier worden mensen door (en niet zomaar een enkele keer!) als het ware, met aan hoon grenzende woorden, hoofdschuddend als zwaren, of zwartekousenkerken (in nieuwe zin dan!) weggezet, als: Ach ze lopen wel erg achter, en ze houden de vooruitgang maar tegen.

Velen hebben omdat ze de tv liever hadden dan hun kinderen de kerk verlaten of zich aangesloten bij een kerk die daar 'niet moeilijk' over deed. Hun kinderen zijn grootgebracht met dat beeld. En, dat is de praktijk, vervreemd van de reformatorische leer, gegrond in het Woord en de belijdenis.

Is dit te ver gezocht? Onderzoek het eens! Vraag eens over Bijbelkennis van hen die de kerk verlieten om het beeld en hen die bleven. Dan zien we het verschil in de kennis van de leer duidelijk. In grote lijnen zijn de afwijzers van tv en bezwaarden tegen beeldcultuur meer oppervlakkig in kennis. Ik bedoel de kennis in de Geloofsleer.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

-DIA- schreef:
Is dit te ver gezocht? Onderzoek het eens! Vraag eens over Bijbelkennis van hen die de kerk verlieten om het beeld en hen die bleven. Dan zien we het verschil in de kennis van de leer duidelijk. In grote lijnen zijn de afwijzers van tv en bezwaarden tegen beeldcultuur meer oppervlakkig in kennis. Ik bedoel de kennis in de Geloofsleer.
Volgens mij zeg je in je laatste twee zinnen het tegenovergestelde van wat je bedoelt.
Maar ik ben wel benieuwd naar dat onderzoek naar Bijbelkennis.
Olomas

Bericht door Olomas »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
Hendrikus schreef: De bejaarden die ik spreek zijn maar wát blij dat onze gemeente al jaren de diensten met beeld uitzendt. "Je bent veel meer betrokken bij de dienst", zeggen ze. Ik geloof het graag!
Ik begrijp het. We hebben immers de Beeldcultuur omarmt? Voor dat de tv in ons land was was er enkel de radio en de krant. Denk aan de oorlogsjaren. Wie klaagde er toen over het gemis van beeld? Er was een Polygoonjournaal, maar dat zagen alleen de bioscoopgangers...

"De naam “Polygoon” is binnen de Nederlandse cultuur onlosmakelijk verbonden met de bioscoopjournaals Neerlands Nieuws en Wereldnieuws. Met deze journaals vermaakt en informeert de filmfabriek de bioscoopbezoeker voor het grootste deel van de twintigste eeuw. Het eerste bioscoopjournaal wordt onder de naam Hollands Nieuws vertoond in 1922. De laatste vertoning van het bioscoopjournaal, dat na de Tweede Wereldoorlog de titel Neerlands Nieuws krijgt, vindt plaats in 1987.

Inmiddels heeft het filmmateriaal van Polygoon een grote waarde verkregen als cultureel erfgoed. Men denkt bij de naam Polygoon misschien wat minder snel aan het grote oeuvre aan documentairefilms en de incidentele speelfilm, waarmee de firma toch ook een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan de Nederlandse cinematografie. Vooral voor de oorlog besteden filmmakers in dienst van Polygoon veel aandacht aan de esthetiek van de beeldtaal en genieten zij de ruimte tot experimentele stijloefeningen

Omdat het archief van Polygoon door de jaren heen met zorg is beheerd en bewaard, kunnen we heden ten dage nog steeds genieten van het door de filmfabriek opgenomen beeldmateriaal. Bijna dagelijks vinden fragmenten uit de vroegere bioscoopjournaals hun weg naar televisieprogramma’s, films en worden geluidsfragmenten ook op de radio ten gehore gebracht."

Bron Beeld en Geluid:
https://wiki.beeldengeluid.nl/index.php/Polygoon
Wel knap hoe je van gestreamde catechisatie de link naar de bioscoop weet te leggen ;)
Nee man, ik bedoel het beeld. Het "telezien". Daar moeten we ook de pc onder rekenen. Deze beeldcultuur heeft grotendeels de gehele wereld veroverd. Dan beginnen we vanzelf bij het Polygoonjournaal, wat het eerste journaal met beeld was. Ik laat stilstaand beeld als foto en schilderij nu buiten beschouwing.

Als we het over de beeldcultuur hebben bedoelen we nu de wereld van internet en televisie. Ik dacht dat men hier nogal redelijk met kennis en een doordenken was bedeeld. Maar dat gaat voor sommigen dus zoals blijkt niet op. Ze hadden het niet door, wat ik bedoelde. Bovendien wordt hier het oude reformatorische principe tegen de beeldcultuur gewoon belachelijk gemaakt.

Er is een soort reformatorisch denkende mensen die met hun principes gewoon door de medebroeders in een hoek worden gezet als een soort onverzettelijke zwartkijkers die de Grote Vooruitgang tegen proberen te houden! Wie ziet dit! Kan dit op een reformatorisch forum? Ik protesteer! Hoeveel is er niet gewaarschuwd voor de tv.
En nu lachen ze degenen uit die bleven! Hoe lang kan dit zo doorgaan. Hier worden mensen door (en niet zomaar een enkele keer!) als het ware, met aan hoon grenzende woorden, hoofdschuddend als zwaren, of zwartekousenkerken (in nieuwe zin dan!) weggezet, als: Ach ze lopen wel erg achter, en ze houden de vooruitgang maar tegen.

Velen hebben omdat ze de tv liever hadden dan hun kinderen de kerk verlaten of zich aangesloten bij een kerk die daar 'niet moeilijk' over deed. Hun kinderen zijn grootgebracht met dat beeld. En, dat is de praktijk, vervreemd van de reformatorische leer, gegrond in het Woord en de belijdenis.

Als gezegd, begint er een niet topic mee. Je mag die mening hebben, maar het vervuilt dit topic die puur vraagt naar welke activiteiten kerken nu ondernemen voor jongeren.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

ja!! We maken een quiz van 75 vragen en die gaan we dan online doen. Iedereen dezelfde bedenktijd.
En dit onder reforforum leden vs refoweb leden :D
Misschien subcategorie C: zij die geswitched zijn van Refoforum naar refoweb en categorie D voor degene die andere kant zijn opgegaan

Maar best wel leuk om hier een avond voor in te plannen als iemand zo iets weet op te zetten
En dan met elkaar afspraken dat we het uit ons hoofd doen, zonder online bijbel erbij op te zoeken.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

-DIA- schreef: Nee man, ik bedoel het beeld. Het "telezien". Daar moeten we ook de pc onder rekenen. Deze beeldcultuur heeft grotendeels de gehele wereld veroverd. Dan beginnen we vanzelf bij het Polygoonjournaal, wat het eerste journaal met beeld was. Ik laat stilstaand beeld als foto en schilderij nu buiten beschouwing.

Ach, degene die hier 10 jaar geleden nog grote woorden over vuil maakten, staan nu ook voor de camera te preken.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Plaats reactie