Gereformeerde Gemeenten

Mistig
Berichten: 2396
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

Jantje schreef:Ik denk dat onze gemeente dit jaar voor het eerst boven de 700 personen uitkomt.
Het valt me op dat diverse ‘linkse’ gemeenten de laatste jaren stijgende ledenaantallen hebben. Zelfs stadsgemeenten. Of is dat hokjes-gepraat?
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Mistig schreef:
Jantje schreef:Ik denk dat onze gemeente dit jaar voor het eerst boven de 700 personen uitkomt.
Het valt me op dat diverse ‘linkse’ gemeenten de laatste jaren stijgende ledenaantallen hebben. Zelfs stadsgemeenten. Of is dat hokjes-gepraat?
Geen idee.

Het afgelopen jaar zijn nogal wat jonge stelletjes die getrouwd zijn, lid geworden in onze gemeente. Als je in Grijpskerke of Serooskerke gaat wonen, kun je 'kiezen'. De meesten kiezen dan voor ons.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 29129
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

@Mistig:
Dat is in ieder geval in strijd met de waarneming van Van der Schans uit 2004 dat gematigde gemeenten hun ledenaantallen moeilijker vast kunnen houden omdat daarin de verschillen met de CGK en PKN minder groot zijn.

Ik heb zelf ook het idee dat gematigde gemeenten minder problemen hebben, al ligt het vooral aan de kerkenraad natuurlijk of er grote aantallen leden vertrekken. Ook een predikant kan daar invloed op uitoefenen, binnen de ruimte die de kerkenraad hem geeft.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

DDD schreef:@Mistig:
Dat is in ieder geval in strijd met de waarneming van Van der Schans uit 2004 dat gematigde gemeenten hun ledenaantallen moeilijker vast kunnen houden omdat daarin de verschillen met de CGK en PKN minder groot zijn.
Er zijn in onze gemeente de afgelopen jaren wel wat mensen vertrokken naar de nieuwe PKN-gemeente in Serooskerke. Maar die kun je op een paar handen tellen. Er zijn binnen die nieuwe PKN-gemeente meer mensen afkomstig uit 2 andere Walcherse gemeenten, die toch wel rechtser zijn. Dus in die zin weet onze gemeente de leden beter vast te houden dan enkele omliggende gemeenten. En dat is dus wel opmerkelijk inderdaad.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 29129
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ik denk zelf ook dat het niet waar is, al begrijp ik het sociologisch principe wel en klopt het wel bij verhuizingen. Mensen die vanuit een gematigde gemeente naar sommige Veluwse plaatsen verhuizen, sluiten zich geregeld aan bij een ander kerkverband.

Bovendien is er ook altijd nog de heilige Geest, die in alle kerken een overblijfsel bewaart. Daarom zal er altijd een glimp van het ware Evangelie overblijven, hoever een kerkachtige gemeenschap ook is afgedwaald.
Bertiel
Berichten: 4774
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bertiel »

Jantje schreef:Bij ons draagt één der ouderlingen tegenwoordig ook gekleurde stropdassen. :bobo
in onze vrij linkse hhg/hhk, is dat tijdens erediensten not done...
Zo links zijn we dus niet
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
DDD
Berichten: 29129
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Gekleurde stropdassen heb ik in de GG wel regelmatig gezien. Niet dat dat een belangrijk punt is. Je ziet het alleen in de gemeenten die zich duidelijk gematigd presenteren. Daar is minder groepsdwang op onbelangrijke punten, vermoed ik.
Bruna
Berichten: 1764
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bruna »

Bertiel schreef:
Jantje schreef:Bij ons draagt één der ouderlingen tegenwoordig ook gekleurde stropdassen. :bobo
in onze vrij linkse hhg/hhk, is dat tijdens erediensten not done...
Zo links zijn we dus niet
Mij lijkt het geen probleem een gekleurde stropdas, doe het dan echter allemaal. Zodat je er hetzelfde uitziet. Eenheid van de kerkenraad.
Bertiel
Berichten: 4774
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bertiel »

mij ook niet, en een beetje verschil maakt mij ook niet uit
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
DDD
Berichten: 29129
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Bruna schreef:
Bertiel schreef:
Jantje schreef:Bij ons draagt één der ouderlingen tegenwoordig ook gekleurde stropdassen. :bobo
in onze vrij linkse hhg/hhk, is dat tijdens erediensten not done...
Zo links zijn we dus niet
Mij lijkt het geen probleem een gekleurde stropdas, doe het dan echter allemaal. Zodat je er hetzelfde uitziet. Eenheid van de kerkenraad.
Wat is het christelijke belang bij eenheid van de uitstraling van de kerkenraad? Ik zie daar geen bijbelse meerwaarde in, voorlopig.
Erskinees
Berichten: 2793
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Bruna schreef:
Bertiel schreef:
Jantje schreef:Bij ons draagt één der ouderlingen tegenwoordig ook gekleurde stropdassen. :bobo
in onze vrij linkse hhg/hhk, is dat tijdens erediensten not done...
Zo links zijn we dus niet
Mij lijkt het geen probleem een gekleurde stropdas, doe het dan echter allemaal. Zodat je er hetzelfde uitziet. Eenheid van de kerkenraad.
Je hebt met je gezin toch ook niet dezelfde kleren aan? Een gezin is alsnog een eenheid.
Gebruikersavatar
Ireneüs van Lyon
Berichten: 277
Lid geworden op: 18 jan 2013, 12:34

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ireneüs van Lyon »

Erskinees schreef:
Bruna schreef:
Bertiel schreef:
Jantje schreef:Bij ons draagt één der ouderlingen tegenwoordig ook gekleurde stropdassen. :bobo
in onze vrij linkse hhg/hhk, is dat tijdens erediensten not done...
Zo links zijn we dus niet
Mij lijkt het geen probleem een gekleurde stropdas, doe het dan echter allemaal. Zodat je er hetzelfde uitziet. Eenheid van de kerkenraad.
Je hebt met je gezin toch ook niet dezelfde kleren aan? Een gezin is alsnog een eenheid.
Laat staan als man en vrouw, die ook een Bijbelse eenheid vertegenwoordigen. Een nogal gezocht argument dus.

Ik zou me om andere zaken druk maken...
Wij zouden op geen andere wijze de mysteries van God kunnen leren kennen dan door de Menswording van onze Meester, het Woord. Geen ander dan zijn Woord was immers in staat de mysteries van de Vader te openbaren, want wie anders kende de gedachte van de Heere of wie anders is zijn raadsman geweest?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23960
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door refo »

Wat is een stropdas?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12250
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

refo schreef:Wat is een stropdas?
strop·das (de; v(m); meervoud: stropdassen)
nauw om de hals sluitende das (1), m.n. voor heren
Silo
Berichten: 225
Lid geworden op: 07 sep 2017, 21:14

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Silo »

Het dragen van zwarte pakken die er allemaal ongeveer hetzelfde uitzien is een moderne ontwikkeling. Zo was het vroeger niet, zeker niet in de beginjaren van de GG. Pakken en kleding werd toen nog niet op industrieel grote schaal gemaakt. Niet iedere ambtsdrager ging naar dezelfde winkel en ook had niet iedere ambtsdrager geld voor een nieuw kostuum. Iedere kostuummaker gebruikte andere stof en andere materialen. Er was toen veel verscheidenheid in ambtskleding en ook in kleuren. De kleding van de kerkenraad is dus nooit bedoeld als eenheid. Wel als netjes en eerbaar. En dat kan ook met een afwijkende das.
Plaats reactie