Moe van discussie

Ad Anker
Moderator

Re: Moe van discussie

Bericht door Ad Anker »

samanthi schreef:
Ad Anker schreef
Waarom schrijft de apostel niet: Gij zijt van Christus?

Elders in dit hoofdstuk schrijft hij dit wel.
Dus ja...

Galaten 3

26 Want gij zijt allen kinderen Gods door het geloof in Christus Jezus. 27 Want zovelen als gij in Christus gedoopt zijt, hebt gij Christus aangedaan. 28 Daarin is noch Jood noch Griek; daarin is noch dienstbare noch vrije; daarin is geen man en vrouw; want gij allen zijt één in Christus Jezus. 29 En indien gij van Christus zijt, zo zijt gij dan Abrahams zaad, en naar de beloftenis erfgenamen.
Klopt. Is trouwens 2 hoofdstukken eerder. Maar je quote niet waar het Kohlbrugge om ging: het beven voor Gods Woord, de strijd van de oude natuur, de onmogelijkheid om vanuit ons zelf Zijn beeld te vertonen. Het in Christus zijn brengt een strijd met zich mee tot de laatste snik. En dat is geen taal om mismoedig te zijn maar roept op tot een leven dicht bij de Heere.

En ja, daar hoort bij het onderzoeken van de geschriften der vaderen die dat zo helder hebben beschreven op grond van het Woord. Ik wil echt een spade dieper dan het alleen maar roepen dat we moeten getuigen van het Licht en dat het alleen maar draait om het in Christus zijn. Ik ben bang dat die benadrukking christenen baart die Jozef niet gekend hebben, om maar eens een oude uitdrukking te gebruiken. Dat maakt ook de crisis uit: een gevoelsgodsdienst, ook in bevindelijke kring, waardoor het een bloeitijd lijkt maar dat toch Het Fundament mist. En ook in onze tijd moet dat gezegd worden. Mensen die verloren zijn gegaan onder het recht en tegelijkertijd gerechtvaardigd zijn. Hij mijn zonden, ik Zijn gerechtigheid, dat is de taal van de Schrift en van de bevinding der ouden.
Ukkie

Bericht door Ukkie »

J.C. Philpot schreef:
Ukkie schreef:Beste Philpot,
Ik begrijp zeker je zorgen. Ik zie dat ook om me heen. Ook ik denk wat zullen mijn kindren nog meemaken. Maar we mogen niet vervallen in doemdenken. De Heere laat Zijn kinderen niet in de steek. Met ons oog op Hem hoeven we niet bezorgd te zijn. God geeft geen stenen voor brood.
Hij doet alles van begin tot eind in onze zaligheid.
Maar ben ik met Zijn Lam tevreden? Daar gaat het toch om.
Voor mezelf is het een troost, dat God hen die Hij van eeuwigheid heeft uitverkoren niet loslaat. En ook dat Hij een God van volkomen zaligheid is.

Voor de onwedergeboren / de kerk met een kleine letter heb ik die hoop niet. Maar we moeten maar veel voor de komende generaties bidden.
samanthi schreef:We kunnen ach en wee roepen, wat mensen in mijn jeugd ook al deden, maar hoe zit het in ons eigen hart
Verspreiden wij de geur van Christus?
Ik ken Herman niet als een ach-en-wee-roeper, en vind dat hij de situatie in land, volk en kerk op een nuchtere manier eerlijk aan de orde stelt. Het lijkt er als je op deze manier reageert op dat elke diagnose gekwalificeerd word als ach-en-wee. Dat vind ik jammer. Het stellen van een eerlijke diagnose is een bijbelse zaak.

Opmerking in algemene zin:
Ik las de afgelopen week van een kind van God, die de onderstaande tekst van Jesaja vaak bad. Het is het gebed van iemand die zelf geen geestelijke pleisters meer kan plakken. Ik denk dat het goed is om over deze tekst na te denken en te bidden.

HEERE! waarom doet Gij ons van Uw wegen dwalen, waarom verstokt Gij ons hart, dat wij U niet vrezen? Keer weder om Uwer knechten wil, de stammen Uws erfdeels.
Zeker moeten we bidden voor allen die de Heere niet kennen, maar ook voor hen geld de belofte: wie tot Mij komt zal ik geenszins( niet en nooit) uitwerpen. Hij is de Almachtige God die onwillige harten gewillig maakt.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
samanthi

Bericht door samanthi »

Ad Anker schreef:
samanthi schreef:
Ad Anker schreef
Waarom schrijft de apostel niet: Gij zijt van Christus?

Elders in dit hoofdstuk schrijft hij dit wel.
Dus ja...

Galaten 3

26 Want gij zijt allen kinderen Gods door het geloof in Christus Jezus. 27 Want zovelen als gij in Christus gedoopt zijt, hebt gij Christus aangedaan. 28 Daarin is noch Jood noch Griek; daarin is noch dienstbare noch vrije; daarin is geen man en vrouw; want gij allen zijt één in Christus Jezus. 29 En indien gij van Christus zijt, zo zijt gij dan Abrahams zaad, en naar de beloftenis erfgenamen.
Klopt. Is trouwens 2 hoofdstukken eerder. Maar je quote niet waar het Kohlbrugge om ging: het beven voor Gods Woord, de strijd van de oude natuur, de onmogelijkheid om vanuit ons zelf Zijn beeld te vertonen. Het in Christus zijn brengt een strijd met zich mee tot de laatste snik. En dat is geen taal om mismoedig te zijn maar roept op tot een leven dicht bij de Heere.

En ja, daar hoort bij het onderzoeken van de geschriften der vaderen die dat zo helder hebben beschreven op grond van het Woord. Ik wil echt een spade dieper dan het alleen maar roepen dat we moeten getuigen van het Licht en dat het alleen maar draait om het in Christus zijn. Ik ben bang dat die benadrukking christenen baart die Jozef niet gekend hebben, om maar eens een oude uitdrukking te gebruiken. Dat maakt ook de crisis uit: een gevoelsgodsdienst, ook in bevindelijke kring, waardoor het een bloeitijd lijkt maar dat toch Het Fundament mist. En ook in onze tijd moet dat gezegd worden. Mensen die verloren zijn gegaan onder het recht en tegelijkertijd gerechtvaardigd zijn. Hij mijn zonden, ik Zijn gerechtigheid, dat is de taal van de Schrift en van de bevinding der ouden.
Denk je echt dat het een het ander uitsluit?
Waar maak je uit op dat ik een gevoeld Godsdienst beschrijf?
Waar staat er in de Bijbel dat alles niet draait om Christus en het in Christus zijn?
Kun je vertellen waar het dan wél om draait?

Is het zodat alles draait om,
het beven voor Gods Woord, de strijd van de oude natuur, de onmogelijkheid om vanuit ons zelf Zijn beeld te vertonen. Het in Christus zijn brengt een strijd met zich mee tot de laatste snik. En dat is geen taal om mismoedig te zijn maar roept op tot een leven dicht bij de Heere.
Of om Jezus en Dien gekruisigd.
Of om in een nieuw leven te wandelen.

Dit geeft ook de strijd tegen de oude mens, maar als je hét Fundament niet mist zul je met vallen ben opstaan iets uitstralen van de liefde van Christus tegen over de wereld.

Een licht op een kandelaar een zoutend zout een lichtend licht. Dit vraagt de Heere van ons.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Niet alleen dat hoor.

Lees maar wat Paulus schrijft aan de gemeente van Rome: En wordt dezer wereld niet gelijkvormig, maar wordt veranderd door de vernieuwing uws gemoeds, opdat gij moogt beproeven welke de goede en welbehagende en volmaakte wil van God is. (Romeinen 12: 2)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
samanthi

Bericht door samanthi »

Jantje schreef:Niet alleen dat hoor.

Lees maar wat Paulus schrijft aan de gemeente van Rome: En wordt dezer wereld niet gelijkvormig, maar wordt veranderd door de vernieuwing uws gemoeds, opdat gij moogt beproeven welke de goede en welbehagende en volmaakte wil van God is. (Romeinen 12: 2)
Romeinen 12

1 Ik bid u dan, broeders, door de ontfermingen Gods, dat gij uw lichamen stelt tot een levende, heilige en Gode welbehagelijke offerande, welke is uw redelijke godsdienst. 2 En wordt dezer wereld niet gelijkvormig; maar wordt veranderd door de vernieuwing uws gemoeds, opdat gij moogt beproeven, welke de goede, en welbehagelijke en volmaakte wil van God zij. 3 Want door de genade, die mij gegeven is, zeg ik een iegelijk, die onder u is, dat hij niet wijs zij boven hetgeen men behoort wijs te zijn; maar dat hij wijs zij tot matigheid, gelijk als God een iegelijk de mate des geloofs gedeeld heeft. 4 Want gelijk wij in één lichaam vele leden hebben, en de leden alle niet dezelfde werking hebben; 5 Alzo zijn wij velen één lichaam in Christus, maar elkeen zijn wij elkanders leden. 6 Hebbende nu verscheidene gaven, naar de genade, die ons gegeven is, 7 Zo laat ons die gaven besteden, hetzij profetie, naar de mate des geloofs; hetzij bediening, in het bedienen; hetzij die leert, in het leren; 8 Hetzij die vermaant, in het vermanen; die uitdeelt, in eenvoudigheid; die een voorstander is, in naarstigheid; die barmhartigheid doet, in blijmoedigheid.

Precies lees het geheel maar.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Nou. Dan zegt @Ad Anker toch niets verkeerd?

Het punt is nu juist dat de reformatorische gezindte wereldgelijkvormig is geworden en dat we zo ingezonken zijn. Verstandelijk weten we heel wat te beredeneren en te filosoferen, maar ondertussen wint de wereld steeds meer terrein in ons maatschappelijk en persoonlijk leven. "De zondag is voor God en doordeweeks doe ik waar ik zelf zin in heb." is het motto van deze tijd.

Ik las pas nog een preek van Prekenweb, van ds. A. Schreuder uit Beekbergen. Ik deel deze graag: https://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/15170
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef:
Ik las pas nog een preek van Prekenweb, van ds. A. Schreuder uit Beekbergen. Ik deel deze graag: https://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/15170
In zin één kom ik al een overbodige bijvoeglijke bepaling tegen
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:
Jantje schreef:
In zin één kom ik al een overbodige bijvoeglijke bepaling tegen
In één rectie kom ik al een compleet overbodige bijdrage tegen. :D
KDD

Bericht door KDD »

Jantje schreef: Ik las pas nog een preek van Prekenweb, van ds. A. Schreuder uit Beekbergen. Ik deel deze graag: https://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/15170
bedankt - ik hoop het vandaag te lezen
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: In één rectie kom ik al een compleet overbodige bijdrage tegen. :D
Dergelijke bijvoeglijke bepalingen voegen inhoudelijk niets toe. Ze leiden enkel af van de kern van de tekst en maken de tekst nodeloos lang.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ambtenaar schreef:
Herman schreef: In één rectie kom ik al een compleet overbodige bijdrage tegen. :D
Dergelijke bijvoeglijke bepalingen voegen inhoudelijk niets toe. Ze leiden enkel af van de kern van de tekst en maken de tekst nodeloos lang.
Jouw reactie voegt ook niets toe.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Welke bijvoeglijke bepaling bedoel je?
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef: Jouw reactie voegt ook niets toe.
Klopt, ik haal juist wat weg.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Tiberius schreef:Welke bijvoeglijke bepaling bedoel je?
de mond der waarheid
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Fijn dat we dat weten.

Ik vind het wél een toevoeging. Het drukt namelijk uit dat we hier niet te maken hebben met een willekeurige toespraak, als was het Plato of Cicero, maar om de woorden van Gods Zoon. Omdat we volop in een secularisatieslag zitten waarin Gods Woord van ieder gezag wordt ontdaan, is het dus belangrijk om dergelijke eenvoudige zaken te blijven benoemen. Ik zou daar zelfs voor willen pleiten, in lijn met de opmerkingen die @Maanenschijn hiervoor vandaag maakte. Een van de middelen die kunnen helpen in de toe-eigening van de stof is het voortdurend herhalen. Dus ook de toevoeging dat Jezus zelf de Waarheid is (cf Joh 14:6), is een bijbelse waarheid die er best in mag slijten.
Plaats reactie